raar verhaal over veulens op bokt.nl

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Cindy+Uniek

Re: raar verhaal over veulens op bokt.nl

Bericht door Cindy+Uniek » za 13 feb 2010, 11:54

oh jongens het gaat nu wel ver :P

ik laat mijn vlees ook niet staan.... ik zou soms wel vegetarier willen worden, ook omdat tegenwoordig allang bekend is dat vlees helemaal niet zo goed voor je is, maar als ik dan weer denk aan een slavink, hamburger, cordon bleu, frikadel, broodje shoarma, gyros, souvlaki, etc weet ik voor mezelf al dat ik dat nooit de rest van m'n leven links ga laten liggen :D (ow en niet te vergeten de grilworst van de slager)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » za 13 feb 2010, 13:59

Jilly schreef:@Rocky&moby: vergeet niet dat deze 9 veulens nu te koop zijn dankzij de 'professionals' he. Denk dat veulens het bij particulieren (dier er wel over nadenken!!) vaak beter getroffen hebben dan op de grote fokkerijen, daar wordt minder controle op gedaan naar welke thuis ze gaan en hebben niet zozeer een emotionele band met het paard... Tenminste hier zie ik wel eens veulens naar een huis vertrekken waar ik mijn paard nooit naartoe zou laten gaan :n

Op de Belgische Bokt is er al 1 die er eentje gekocht heeft, momenteel waren er nog 2 te koop.
Over het algemeen word er hier bij de fjorden nog redelijk goed gedekt. Er is ruim aanbod in goed gekeurde dekhengsten en een stamboek paard kost de wereld niet en het fjordenvolk is over het algemeen een trouwe keurings en stamboek bezoeker.

Maar denk vooral eens aan de rijpaarden/pony's waar mee gefokt word, is leuk zo veulentje. jaar in jaar uit de hengst erop, mensen hebben geen idee wat ze erop zetten. Het word papier loos, of er word een papiertje bij gezocht met 0 waarde. De keuze voor de hengst valt op kleur of we zien wel wat het wordt.. Financieel moet het ook allemaal niet te duur worden en aanhouden is al helemaal niet de bedoeling. Dan fok je in mijn ogen een frikandel en kan je het beter laten..

Dendola, als je 9 veulens fokt en aan je foto topic echt met een bepaalde lijn bezig bent, dan ben je er al anders mee bezig in mijn ogen.. Jullie hebben niet luk raak maar wat gefokt en niks aangehouden.
Esther

Bericht door Esther » za 13 feb 2010, 19:19

Lekker frikadel, ik laat hem er echt niet voor staan hoor!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 16 feb 2010, 15:17

Hmmm, misschien moet ik Fons ook maar eens op excursie naar de frikadellenfabriek sturen?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Ilona

Bericht door Ilona » di 16 feb 2010, 15:25

Pas maar op.. excursie = enkele reis! :=
(Fons staat ook te koop toch? Je bent hem nu vast zo kwijt :P )
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
foss

Bericht door foss » di 16 feb 2010, 16:27

Het helpt wel als je zegt dat hij anders naar de slagt gaat iedereen wil dan ineens een fjord erg apart, ik had gereageerd naar iemand die bemiddelde nou niks meer gehoord ga maar naar de supermarkt koop de frikandellen zelf wel Ha Ha.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Anouska

Bericht door Anouska » di 16 feb 2010, 19:10

Zie dit verhaal nu pas. Ik kende ook een merrie van SB (zeeland), ze kwam toen ze een maand of 4 was. Altijd vluchtgedrag! Nee, ik zou zo'n dier niet willen hebben.
Het is helaas pindakaas, laat er geen kroket/ frikandel om staan! Havik mag van mij uit de hand gaan dekken, mooie hengst vind ik dat.
Bjørn komt uit een privé natuurgebied en heeft ook "trekjes" (weliswaar hele kleine), ondanks dat hij dagelijks in de hand is geweest.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Jilly

Bericht door Jilly » di 16 feb 2010, 19:15

Ik heb inmiddels foto's gezien van een van de hengstjes. Knap paardje :j
Het schijnt redelijk goed te gaan, hij is nog een beetje schuw, maar niet extreem.

Denk dat ik wel regelmatig geupdate word, ben benieuwd hoe dat er over een paar maanden bij staat!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anouska

Bericht door Anouska » di 16 feb 2010, 19:17

Spannend Jilly, ik ben ook benieuwd.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 16 feb 2010, 19:20

Ilona schreef:Pas maar op.. excursie = enkele reis! :=
(Fons staat ook te koop toch? Je bent hem nu vast zo kwijt :P )
Haha, jij snapt 'em :+
Hij staat nu op marktplaats, maar misschien moet ik die advertentie ook maar even aanpassen }>
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Dennis

Bericht door Dennis » di 16 feb 2010, 20:26

Toch is niet elk staatsbosbeheer veulentje als frikandel aangewezen. Ik ben een beetje de oudere uitgaves van "het fjordenpaard" aan het doorlezen. Toch kom ik met regelmaat foto's tegen van paarden die bij staatsbosbeheer gefokt zijn, in een uitgave met de uitslag van de centrale keuring kwam ik maar liefst 4 paarden tegen van staatsbosbeheer. Op de foto stralen ze hetzelfde uit als alle andere fjorden, makke, rustige en trouwe dieren.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 17 feb 2010, 08:53

Ik denk dat ze bij die staatsbos ook wel duidelijke selectie houden. De goeden blijven en de minderen gaan voor de frikandel (vast gescherend onder het mom: zijn ze in ieder geval nog ergens goed in *oh ik moet echt ophouden, zó flauw*).
Geluk is de vrucht van intens werk
claudia

Bericht door claudia » wo 17 feb 2010, 08:55

dendola schreef:Toch is niet elk staatsbosbeheer veulentje als frikandel aangewezen. Ik ben een beetje de oudere uitgaves van "het fjordenpaard" aan het doorlezen. Toch kom ik met regelmaat foto's tegen van paarden die bij staatsbosbeheer gefokt zijn, in een uitgave met de uitslag van de centrale keuring kwam ik maar liefst 4 paarden tegen van staatsbosbeheer. Op de foto stralen ze hetzelfde uit als alle andere fjorden, makke, rustige en trouwe dieren.
Ze zijn ook niet allemaal verdoemd.

Vlin (van janneke) is als jaarling in udenhout gekomen (samen met Vlim). en die is later goedgekeurd als hengst. Maar daar heb ik een hele lange weg mee afgelegd.
Vandaar dat ik zeg dat ik dat ik er geen meer wil uit de kudde.

Het duurt enorm lang voor je vertrouwen van zo'n paardje hebt gewonnen.

Ze zien alleen maar mensen als er iets moest gebeuren(chippen en spenen) en worden verkocht.Vlin en Vlim hebben ook een tijd in de opfok in friesland gelopen en daar waren ze niet in de weides te houden := Die weilanden zijn omringd met sloten maar omdat zij in de kudde zijn geboren zwommen zij gewoon naar de andere weilandes.

Daarna was het een drama om ze te pakken. Ze zijn gewoon heel vluchtig. en dat duurt heel lang voordat dat er een beetje uit is.
(en dan wil je niet weten hoe het inrijden ging :sorry: )

Maar de type paarden zijn gewoon goed. De moederdieren en vaderdieren zijn allemaal premiepaarden.
Laatst gewijzigd door claudia op do 18 feb 2010, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
claudia

Bericht door claudia » wo 17 feb 2010, 08:57

Bella schreef:Ik denk dat ze bij die staatsbos ook wel duidelijke selectie houden. De goeden blijven en de minderen gaan voor de frikandel (vast gescherend onder het mom: zijn ze in ieder geval nog ergens goed in *oh ik moet echt ophouden, zó flauw*).
Wij schrijven op hetzelfde moment :D de hengstveulens gaan in elk geval en de beste merrie's blijven meestal lopen.
Maar dat heeft ook weer te maken hoe groot de kudde mag gaan worden anders worden ook de merrieveulens verkocht.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » wo 17 feb 2010, 16:02

Ik ben ook zo hypocriet als de pest hoor.. Als ik het woordje slacht zie staan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen en heb ik echt een klap van de man met de hamer (vriendjelief) nodig om tot zinnen te komen.

Tsja, de moraal van dit verhaal is heel duidelijk. Toch weet ik dat als ik het weer zie staan, er weer belletjes gaan rinkelen.. Is een soort penny-momentje wat je (ik :D ) dan krijgt. Dus ik kan Fons dan maar beter gelijk van je over nemen :))

Ik laat trouwens geen frikandellen of kroketten staan hoor.

Mocht er weer zo'n moment komen, sla me dan even ~~}>
Ik weet het echt wel, ik dwaal een beetje af.. :P
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)
Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » wo 17 feb 2010, 18:32

hihi ik vind het wel een leuke discussie ;)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Plaats reactie