dendola schreef:Toch is niet elk staatsbosbeheer veulentje als frikandel aangewezen. Ik ben een beetje de oudere uitgaves van "het fjordenpaard" aan het doorlezen. Toch kom ik met regelmaat foto's tegen van paarden die bij staatsbosbeheer gefokt zijn, in een uitgave met de uitslag van de centrale keuring kwam ik maar liefst 4 paarden tegen van staatsbosbeheer. Op de foto stralen ze hetzelfde uit als alle andere fjorden, makke, rustige en trouwe dieren.
Ze zijn ook niet allemaal verdoemd.
Vlin (van janneke) is als jaarling in udenhout gekomen (samen met Vlim). en die is later goedgekeurd als hengst. Maar daar heb ik een hele lange weg mee afgelegd.
Vandaar dat ik zeg dat ik dat ik er geen meer wil uit de kudde.
Het duurt enorm lang voor je vertrouwen van zo'n paardje hebt gewonnen.
Ze zien alleen maar mensen als er iets moest gebeuren(chippen en spenen) en worden verkocht.Vlin en Vlim hebben ook een tijd in de opfok in friesland gelopen en daar waren ze niet in de weides te houden

Die weilanden zijn omringd met sloten maar omdat zij in de kudde zijn geboren zwommen zij gewoon naar de andere weilandes.
Daarna was het een drama om ze te pakken. Ze zijn gewoon heel vluchtig. en dat duurt heel lang voordat dat er een beetje uit is.
(en dan wil je niet weten hoe het inrijden ging

)
Maar de type paarden zijn gewoon goed. De moederdieren en vaderdieren zijn allemaal premiepaarden.