Allen op trailer laden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Re: Allen op trailer laden

Bericht door Esther » ma 09 feb 2009, 14:35

Ik heb ook wel een paar keer meegereden in de trailer en het is voor sommigen echt niet super..
Bente heeft er meer moeite mee dan Tea. Bente let nog op van alles, staat niet echt stabiel en vind het dus ook minder leuk.
Tea zet haar benen wat wijder en begint te vreten..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 09 feb 2009, 22:49

Tja, met elk paard is het weer anders denk ik. Mindy durf ik dus voor geen goud los te laten staan. Ik had ze vorige zomer goed vaststaan dacht ik. Toen ik even ging kijken bij een tankstation langs de snelweg keek ze me recht in mijn ogen aan achterstevoren in het andere vak van de 2-paards achterstevoren. Nog 1x springen en ze staat met 90 km per uur op de snelweg. Nee dank je, die gaat met 2 touwen vast voortaan!
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 09 feb 2009, 22:57

Ik heb ook altijd het idee dat ze door het vast staan ook nog een beetje steun kunnen vinden.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
lientje

Bericht door lientje » di 10 feb 2009, 05:27

Yuur laad nu ook makkelijk, die zou ik wel alleen kunnen doen. Alleen hoeft het nooit.
Hij heeft na zijn vervelend periode in Utrecht een tijd niet makkelijk geladen, maarja ieder ritje was naar de kliniek en dat wilde die niet.

Ik zet Yuur overiges aan 2 kettingen vast voor, doe ik dat niet hangt hij over de voorstang. Is al een paar keer voorgekomen namelijk, dus hij staat kort ook.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Viv

Bericht door Viv » di 10 feb 2009, 06:30

Kelly schreef:Nee yvet.. hij stond voor al vast en toen wilde ze de stang erachter doen maar ging hij al naar achter.
Die fout hebben we met Cadiz ook 1x gemaakt. Andy had hem al vastgemaakt terwijl ik de stang er nog achter moest doen (en schot opzij). Hij schrok van het schot, ging hangen, schrok daar weer van en denderde zo knoerthard naar achter, halster kapot en tsja daar sta je dan met lastig te laden poownie zonder halster... woepsie.... (ook geen reserve mee natuurlijk).

Gelukkig laad hij nu een stuk beter dan toen. En staat in de trailer aan 2 lijnen vast.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » di 10 feb 2009, 13:19

Hey weer wat geleerd. Ik ben afgelopen zaterdag voor het eerst alleen met Jouke op pad gegaan dus ik zal het komende zaterdag eens anders proberen :))
Het is toch altijd even uitproberen.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » di 10 feb 2009, 14:18

Wat goed Charret. Hoe heb jij het dan gedaan?
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 10 feb 2009, 20:12

Nou hehe, ik heb de foto's geupload.
Nu dus plaatsen:
Dit is dus de hele stang aan 1 kant.
Afbeelding

Dit is de achterkant van de stang.
Afbeelding

Zo zit de stang aan de voorkant.
Afbeelding

We hebben deze stangen zelf gemaakt en het zo gedaan, dat je de stangen er ook makkelijk in en uit kunt halen. Mocht je vragen hebben, laat ze maar horen hoor.
Charret

Bericht door Charret » di 10 feb 2009, 20:39

Nou eigenlijk zoals ik eerder vermeldde. Dus eerst paard erop en toen vast gezet, stang erachter en klaar. Maar dat kan dus gevaarlijk zijn dus ik probeer het nu anders om.
Met eraf halen doe ik Jouke een touw aan zijn halster even om zijn nek en dan van voren los, vervolgens de stang en dan loopt hij zelf naar achteren. Dan pak ik het touw over en kan hij dus niet eerder omdraaien o.i.d. Dat gaat heel goed.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » di 10 feb 2009, 22:38

Ha,ha ik heb hier nog een foto van een hele speciale 'lok laad' techniek, voor de details verwijs ik door naar Douwina!
Afbeelding

Svenna loopt er zo in, maar ik moet wel meelopen want ze volgt mij. Het begin kost gewoon veel geduld en lekkere dingen.

Edit: En ik lees net van Annabel dat moeilijk te laden paarden maar voor 1 ding bang te zijn en dat is zijzelf, ik wil daar nog even over kwijt dat dat ook niet altijd de methode is.
Ik heb mensen ooit een paard zien laden op zo'n brute manier dat het paard nu gewoon onmogelijk meer te laden is.
Ik heb het dan over een touw over de neus en over de balk voorin, dat als het paard achteruit loopt geen lucht meer krijgt, en heb er dus 1 onderuit zien gaan, bewusteloos door zuurstofgebrek.
Ik ben meer voor geduld en lichte dwang.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
linda2008

Bericht door linda2008 » wo 11 feb 2009, 05:24

blijft een mooi (maar moeilijk) onderwerp dat trailerladen...
wat hier boven staat (paard bewusteloos door zuurstofgebrek) gaat wel héél erg ver!!!
maar de manier van een lijntje snoepjes leggen gaat mij ook te ver.
Helaas heb ik ook een moeilijk te laden paard... nou ja... hij laad héél erg makkelijk.
Hij stopt een keer, dan draai ik hem weg, loop opnieuw aan en dan loopt hij er zo op (soms in 1x, soms in 3x)
maar helaas heeft hij op de wedstrijd in Wijk laten merken dat het ook anders kan.... hij ging van zijn lang-zal-ze-leven de trailer niet meer op.
en omdat ik weet dat hij er niet bang voor is.. wordt je behoorlijk kwaad!!!
eerst met een hapje biks proberen en opnieuw aanlopen, hij kwam steeds meer UIT de buurt van de klep te staan, tja op een gegeven moment is mijn geduld op.
Dan gaat er gewoon een lijn achter en het touw door zijn mond, normaal doet dit wonderen, echter in Wijk had ook dit geen effect. Uiteindelijk hebben we hem er toch met een beetje geweld in moeten zetten. Jammer.... maar helaas!
Dus geduld is goed.... maar het kan opraken. Dat heeft mijn pony zelf in de hand. Ik ga hem niet lokken of geruststellen omdat ik weet dat hij het kent, niet bang is en dus gewoon een loopje met me neemt, anders neemt hij de volgende wedstrijd wéér een loopje met me en daar heb ik geen trek in!
ooit hopen wij ook alleen te kunnen laden, helaas zit dit er voorlopig dus nog niet in...
Funny Boy Fortuna (Singapore x Nimmerdor)
Thorben (Havstad x Yerxes) R.I.P.! bedankt voor alles!
Fynn (Troubadour x Zelhem) R.I.P.! bedankt voor alles!
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » wo 11 feb 2009, 09:39

@ leoensuzanne bedankt voor de foto's

@ Evalien die manier van Douwina is wel heel fjordvriendelijk :=

Toch heb ik het idee als je een 1.5 trailer heb en je ze niet eerst voor vast zet en dan de stang erachter dat ze kunnen omdraaien. Mijn trailer is 1.35 breed. Met een 2 paards is dat natuurlijk al veel minder.
Kelly

Bericht door Kelly » wo 11 feb 2009, 10:02

Liever omdraaien dan hangend aan een touwtje onder de klep.
En omdraaien doen ze niet zo snel als je er zelf nog achter staat.
Bij zo'n brede trailer kun je er ook via de achterkant nog in lopen dus hoef je niet buitenom om je paard vast te zetten.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » wo 11 feb 2009, 10:08

Senna en Cajra hebben wel de neiging om weer met me mee te lopen. Ze lopen nog niet alleen de trailer op :D Hoe zou jij het dan doen Kelly?
Kelly

Bericht door Kelly » wo 11 feb 2009, 10:40

Steeds een stukje minder ver mee de trailer op lopen net zolang totdat ze dit wel begrijpen en alleen door durven lopen.
Is in mijn mening een kwestie van oefenen en herhalen :D
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 11 feb 2009, 19:22

Maar Linda, hoe weet jij dat hij er niet bang voor is? Voor hetzelfde geldt is er op de heenweg iets gebeurd waardoor hij niet wil. Uit evenwicht geraakt of weet ik t wat. Ik geloof niet dat een paard je zo in de kijk zet om je te treiteren. Wellicht stond je trailer op een te drukke plek, soms zijn het de raarste dingen waarom ze niet laden.

Een vriendin van mij heeft een trainingscentrum en krijgt dus ook regelmatig paarden met ook trailerlaadproblemen. Bij de meeste snap je het al als de mensen het erf op komen rijden/racen :P
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 12 feb 2009, 16:36

Kelly schreef:Liever omdraaien dan hangend aan een touwtje onder de klep.
En omdraaien doen ze niet zo snel als je er zelf nog achter staat.
Bij zo'n brede trailer kun je er ook via de achterkant nog in lopen dus hoef je niet buitenom om je paard vast te zetten.
Nou Kelly, Mindy draait sneller dan je denkt hoor! Die wringt de wanden eruit als het moet.
Maar ik heb gelukkig ook geen hangers, dus ik durf mijn eigen paarden rustig vast te zetten zonder stang erachter. Zou er bij een vreemd paard of de gemiddelde KWPN er wel 2x voor achter mijn oor krabben. :D
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 12 feb 2009, 18:21

Ach iedereen zijn eigen manier. Zo denk ik altijd, ervoor zorgen dat er iemand je even kan helpen met laden.
Heb je ook geen gezeur met paarden die terug lopen en al vast staan of paarden die onder de voor stang door duiken omdat ze los de trailer op geladen worden.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 12 feb 2009, 18:44

@Janna. Dat is natuurlijk het beste, maar het kan niet altijd. Ik weet wel, dat ik dan vaak niet weg had kunnen gaan. Doordat ik hem met mijn longeerlijn vast blijf houden, kan hij én niet achteruit, én niet omdraaien.
Ik vind dat omdraaien ook eng hoor. En natuurlijk ongelukken blijf je altijd houden. En op welke manier je het ook doet, er is nooit dé beste manier. Het ligt natuurlijk ook aan je paard.
Ik heb het wel eens geprobeerd met Anca en de longeerlijn, maar die snapt dat nog niet helemaal. Toch wil ik het haar ook op die manier gaan leren. Mijn gevoel geeft me dan aan, dat ik toch een berg te zeggen heb, doordat ik mijn longeerlijn niet los laat. Ik ben erbij als ze in de trailer lopen, als ik de klep dicht doe en ik blijf contact houden,doordat mijn lijn nog vast zit. Ik loop dan via de zijkant naar het deurtje en kan hem/haar dan vastzetten. Dan weer terug om de stang erachter te doen. Dit werkt voor mij het makkelijkste als ik alleen ben.
Met tweeen loop ik ook met paard de trailer op, Leo sluit meestal de stang en ik zet ze voor vast. Klaar.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 13 feb 2009, 10:23

Evaliensvenna schreef:Edit: En ik lees net van Annabel dat moeilijk te laden paarden maar voor 1 ding bang te zijn en dat is zijzelf, ik wil daar nog even over kwijt dat dat ook niet altijd de methode is.
Ik heb mensen ooit een paard zien laden op zo'n brute manier dat het paard nu gewoon onmogelijk meer te laden is.
Ik heb het dan over een touw over de neus en over de balk voorin, dat als het paard achteruit loopt geen lucht meer krijgt, en heb er dus 1 onderuit zien gaan, bewusteloos door zuurstofgebrek.
Ik ben meer voor geduld en lichte dwang.
Ik heb ook niet gezegd dat ik daarvoor allerlei hulpmiddelen nodig heb...vraag Janna maar...
Juist dié hulpmiddelen zijn je twijfel, dáár wordt het paard bang van.
Het is de overtuiging van jezelf en de rust die je daarmee uit kan stralen die overtuigend moeten zijn voor het paard. Het is moeilijk om zoiets goed onder woorden te brengen, maar ik probeer het altijd maar met: Je moet met je hart en ziel overtuigd zijn dat je dat paard de trailer in wil hebben. Een zekere mate van respect afdwingen in luttele seconden, door houding en gedrag (en niet altijd door touwen, zwepen, etc. Als een paard echt niet wil: tillen, longeerlijn en pas zodra ze echt ongehoorzaam zijn komt die zweep...het achteruit rammen uit de trailer dat bestraf ik dus wel met een zweep voor mijn eigen veiligheid).

Met rust kun je nadenken (zie het maar als de centered riding; kijken met vriendelijke ogen, dan zie je meer). Tuurlijk zijn er paarden waarvan je denkt -:(- , maar als je rustig de situatie kunt observeren in een paar seconden dan zie je ook snel hoe je kunt handelen. Wanneer doet het paard wat hij wil en wanneer is het angst. En een paard kan ergens wel bang van zijn en veel mensen lossen dat op met poeslief zijn en hopen dat het paard hun volgt (hier weten ongelofelijk veel bedrijven geld uit te putten). Hun kalmte werkt positief en zal uiteindelijk wel zijn vruchten afwerpen, maar je paard heeft niet 123 respect (daar gaat die tijd overheen). Een paard heeft respect voor zijn leider, omdat hij daar ontzag voor heeft. Zodoende vind ik het belangrijk dat mensen paarden laden met een zekere leiderschap door streng, maar duidelijk en rustig te zijn. Ik denk dat dat wel de woorden omvat die jij geeft Evalien: geduld en lichte dwang. Ik breng het misschien wat harder, nuchterder, maar ik bedoel hetzelfde denk ik.

Maar ik ben ook nog wel heel benieuwd geworden naar het volgende: Hoe reageren jullie zodra jullie paard gaat hangen?
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie