stal?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » zo 18 mei 2008, 11:18

Ik sta op een kleine pensionstal annex rundvee&varkenshouderij :)
We hebben een longeerbak + (verlichte) 20x40 buitenbak op het erf en een groter stuk grond even verderop waar we ook kunnen rijden. Er zijn twee verlichte overdekte poetsplaatsen voorzien van koud water. Warm water kun je evt met een emmer uit de koeienstal halen. Er is springmateriaal aanwezig. Er is veel weiland en er kan regelmatig van stuk gewisseld worden. Het terrein ligt direct aan de bosrand, dus als je het erf af bent sta je tussen de bomen.

Je kunt je paard in vol- of halfpension doen. Bij volpension wordt er dagelijks voor je uitgemest, je paard gaat 's ochtends de wei op en 's avonds weer naar binnen en wordt gevoerd. Je hoeft dus niet elke dag te komen. Ik weet niet wat dat kost, ik heb nl halfpension.
Halfpension houdt in: je betaalt een vaste prijs voor huur van box en wei (je kunt ook kiezen voor een van beide). Voer en strooisel koop je daarnaast los in bij de stalhouder. Er is heel veel keuze. Je mest zelf uit en zorgt dat er voer klaarstaat voor je paard. Dat krijgt ie dan 's ochtends van de stalhouder, die zet hem voor je buiten.
's Avonds binnenhalen en voeren doe je vervolgens weer zelf.

Voordelen halfpension:
Je bepaalt grotendeels zelf wat het kost. Staat je paard tot z'n knieen in 't stro en voer je hem kilo's muesli dan is de rekening aan het einde vd maand uiteraard behoorlijk hoog. Het is ook fijn dat je je paard in de zomer evt 24/7 buiten kan laten, je huurt dan dus alleen een stuk wei.
Het is ideaal dat je meteen in het bos zit en niet persee met je paard langs de weg hoeft, en het is echt prachtig in het bos (heuveltjes, slingerpaadjes, stukken hei, vennetjes enz). Ook voor aangespannen zijn de uitrijmogelijkheden uitstekend.
Het is kleinschalig en er is nooit ruzie of achterbaks gezeik.
Iedereen ruimt al z'n zooi netjes op.

Nadelen:
De rijbak is regelmatig of te nat, of te droog. En daardoor zwaar om in te rijden.
Er is geen warm water op de poetsplaats (vind ik zelf absoluut geen probleem trouwens).
Afbeelding
Plaats reactie