Noors Gareeltuig

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bloemetje75

Re: Noors Gareeltuig

Bericht door Bloemetje75 » di 27 mei 2014, 18:27

En de twee stukken met gewone haak vormen dan de singel?

Lief dat jullie zo meedenken!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Jowien

Bericht door Jowien » di 27 mei 2014, 18:27

Die met aan de ene kant gesp en andere kant haak is in ieder geval de singel, of een deel ervan. Je singelt niet strak aan, waardoor als je eenmalig de gesp op t goede gaatje doet, je verder telkens alleen de haak hoeft los te maken. Het tuig op de onderste foto heeft dat ook als je goed kijkt, op de eerste kan ik het niet goed zien.

Overigens heb ik geleerd dat een Noors hoofdstel geen kleppen en geen neusriem en geen voorhoofds-klepeltje (hoe heet dat ding?) heeft. Maar misschien zijn er wel verschillende varianten. Dat voorhoofdsklepeltje hoort sowieso niet bij een enkelspan. Het is namelijk bedoeld om in een tweespan de hoofden meer op elkaar te laten lijken (bles/ kol). Maar fjorden hebben toch al geen aftekeningen, dus ook in tweespan niet nodig.

Zijn die dingen met gedraaide haak niet de delen die van het schoftje recht naar beneden lopen, naar de grote ring (dan met die haak aan de ring)?
Oh, Ester was me voor, ze horen aan de broek, en bevestigen de broek aan de grote ringen?
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Jowien

Bericht door Jowien » di 27 mei 2014, 18:28

Het is een erg leuke puzzel!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Esther

Bericht door Esther » di 27 mei 2014, 18:39

Ja, dat komt in mij op Jowien, aangezien de broek nu alleen maar gespen heeft.
En bij een Noors gareeltuig horen geen oogkleppen en geen neusriem. Maar dat is dan ook waar je zelf voor kiest als je het tuig gaat gebruiken. Wij mennen nooit zonder oogkleppen, dus ook niet met het gareeltuig.

Die singel met haak aan een kant ken ik zo niet, volgens mij heeft die van Bart alleen gespen,moet even gaan spieken, maar daar kan natuurlijk verschil in zitten. Welke onderste foto bedoel je Jowien?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jowien

Bericht door Jowien » di 27 mei 2014, 18:57

Met die onderste foto bedoel ik de foto die Janna plaatste, die van de fjord in wintervacht met touwstrengen eraan. Daarop kan ik niet zien hoe de singel aan de ring zit. Bij de standfoto van de hengst, als je heel goed kijkt, zie je dat de singel met een gesp vast zit, maar dat het bovenste deel met een haak aan de grote ring zit.
Het kan ook heel goed zijn, dat de singel aan twee kanten een haak heeft, dat er dus een deel is met haak en stoot, en een deel met haak en gesp. Die aan elkaar met de gesp op de buik, met de haken aan weerskanten aan de grote ringen.
Esther

Bericht door Esther » di 27 mei 2014, 19:15

Ik weet niet of dat een haak is of een gesloten ring, volgens mij het laatste..
Hoe vaak heb ik dat tuig nu al niet om gedaan.. 8)7

Deze is volgens mij met haken aan beide kanten:
Afbeelding
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie