Teken, doen jullie er wat tegen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
ing-1970

Re: Teken, doen jullie er wat tegen?

Bericht door ing-1970 » ma 11 jun 2012, 20:07

Ik had laatst een wijze teken tip gelezen en uitgevoerd ook.

Hoe schoner het dier is,hoe minder ongedierte.

Kortom mijn kat heeft een douche beurt gehad,en daarna merkte ik gelijk dat hij er minder
of geen meer gehad heeft.
oke,douchen vind een kat dus 3 x niks :n maar het werkt wel.

wat ook werkt is insprayen met citronel spray voor huisdieren.

als dieren lekker fris ruiken,dan komen ongewenste beestjes daar niet.
Afbeelding
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 11 jun 2012, 20:12

Douchen vindt Mette ook 3 keer niets... maar ik zal deze week de katten eens in een emmer met water soppen (lekker lauw water en dan kunnen ze je met de achterpoten niet trappen/krassen, kun je meteen eventuele vlooien verzuipen).
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Bailey

Bericht door Bailey » ma 11 jun 2012, 20:33

Ah, ik ben duidelijk niet de enige met die viezeriken op het paard ;)
Tekentang zit hier standaard in mijn poetsbakje.

Het is inderdaad naar aanleiding van een aantal verhalen van paarden met lyme (via bokt, maar ik schrok er toch van) dat ik dacht eens verder te vragen...

Bailey heeft ze echt alleen als ik hem van de weide afhaal, hij krijgt ze niet tijdens buitenritten. Ook niet op de benen, maar op hals, borst, buik vooral. En heel 't peerd in de frontline zetten lijkt me ook weer zoiets...
Ik heb er zelf gelukkig ook geen last van.

@Claudia: interessant, ik wist niet dat Utrecht er onderzoek naar deed! Heb je voor mij een linkje, of een adres? Als ze er wat aan hebben stuur ik ze graag op hoor.

@ing1970: citronellaspray kan ik inderdaad proberen. Bailey is wel echt een 24/7 buitenpaard en ik wil graag dat hij een beetje waterproof blijft, dus wassen met shampoo doe ik liever niet te vaak

@Viko: plakband, geen slecht idee! Rolletje ductape op stal leggen misschien :D
Suus

Bericht door Suus » di 12 jun 2012, 18:16

Als je een groot toilet hebt kan daar best een paard doorheen haha!
Morris heeft ze nu nog niet gehad. Voorheen wel, er af draaien en doodtrappen.
De katten hadden ze dit jaar heel veel, nu met frontline gaat het goed.
Ik leg de tekentang altijd buiten, de teken hebben dan straf (tot ze het niet meer doen).
Zelfs Denniz had er één achter zijn oor, ieuw! Gelukkig viel die er af, zat nog niet goed vast of zo. Ik blijf wel de oortjes checken op een rode ring!
Morris, mijn superfjord!
Jowien

Bericht door Jowien » di 12 jun 2012, 18:22

Plakband is een goede om losse teken van je eigen kleding te halen, en zal voor een paard met een korte vacht ook werken.

Frontline op de benen voorkomt dat daar teken op gaan zitten, en dan verder het paard op kruipen. Tenminste, dat is de theorie. En als ze gaan liggen werkt dat ook niet meer. Frontline verspreidt zich ook door/ over de huid, dus het werkt verder dan waar je het aangebracht hebt.

Verdrinken of doorspoelen dood teken niet. Wasmachine overleven ze ook. Wasdroger niet. Thuis verdrink ik ze in een glaasje met water en een druppel afwasmiddel, dan verdrinken ze wel.

En dan hebben we in Nederland alleen maar Lyme/ Borreliose... in Duitsland, Frankrijk en verder weg zijn er nog veel engere ziektes die door teken worden overgebracht.
Ik ben een groot dierenliefhebber, van groot tot klein, maar teken zou ik graag uitroeien. Het enige nut dat ik zie is dat ze dienen als vogelvoer... maar dan nog liever muggen dan teken (ook al kunnen die tegenwoordig ook steeds meer overbrengen).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 12 jun 2012, 18:30

claudia schreef:Je kunt ze wel dooddrukken maar dan moet je wel de kop echt kapot maken anders heeft het geen nut.

Voor paarden is er volgens mij nog niets speciaals voor ontwikkeld.

Gaan ze ook niet doen ook, alles wat werkt/werkte is paar jaar geleden al verboden.
Waarom?
Paard gaat voedselketen misschien in EN als je 1 x in de 6 wkn je hond in de defendog zet is voor het baasje niet zo schadelijk.
Maar als het baasje van het paard zijn paard elke dag in de Defendog zet, dan is dat wel schadelijk.

(voor de goede orde, ik haal hier de defendog erbij omdat werkzame stof die daarin zit, jaren geleden
in de vliegensprays toegelaten was, maar nu dus al weer paar jaar verboden)

Frontline op het paard geeft geen dood paard, maar geef het NOOIT aan je konijn, dat levert namelijk dood konijn op.

Dus als je iets anders dan geregistreerd wilt gebruiken neem contact op met je dierenarts.

Overigens is er tot op heden voor geen enkele diersoort iets ontwikkeld dat 100 % de teken van het dier/mens afhoudt.
Wel aantal middellen die ervoor zorgen dat teek sneller dood gaat.
Doorgaans als je teken snel van je dier af haalt (netjes ! Dus niet pletten met eruit halen en niet eerst ontsmetten, maar pas erna!)
dan nog geen besmetting opgetreden.

Bultje na verwijderen teek zit er vaak, net zoiets als muggebult idee.
De een krijgt grotere bult als de ander.
Wel opletten, kan natuurlijk altijd iets gaan ontsteken, als het echt dik/warm wordt da waarschuwen.

Zowel Sjol heeft wel eens teken gehad als Hepsie (die zat er vorig jaar in Drenthe van voor tot achter onder,
ben ze er niet eens vanaf gaan halen, dat is namelijk alleen zinvol als je ze er allemaal afhaalt en dat blijft doen.
Gezien mijn reisafstand was het dus ook niet nuttig die ene dag alles er af te halen.)
In hoog gras zitten er vaak meer dan in lager gras.

Voor jezelf, broek in je sokken en mouwen aan, liefst coltrui.
En 's avonds altijd alles controleren.
Kortom..... mensen lopen ook risico.. ook nog geen sluitende oplossing voor bedacht..
Ja op het asfalt blijven, maar dat is ook niets....
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 12 jun 2012, 18:47

ing-1970 schreef:Ik had laatst een wijze teken tip gelezen en uitgevoerd ook.

Hoe schoner het dier is,hoe minder ongedierte.

Kortom mijn kat heeft een douche beurt gehad,en daarna merkte ik gelijk dat hij er minder
of geen meer gehad heeft.
oke,douchen vind een kat dus 3 x niks :n maar het werkt wel.

wat ook werkt is insprayen met citronel spray voor huisdieren.

als dieren lekker fris ruiken,dan komen ongewenste beestjes daar niet.

Lucky shot, mazzeltje... maar niet de reden waarom je nu geen teken meer hebt gevonden.

Waardoor worden teken aangetrokken...
Warmte
Beweging
CO2

Hoe hard je je huisdier ook gaat boenen en soppen...
Bewegen, warmte afgeven en CO2 uitademen doen ze allemaal.

En ehhh, wou je zeggen dat ik vies was en stonk >;) ;) Heb ook wel eens een teek gehad, maar was
toen toch echt wel in bad geweest hoor. :+ 8-)

Ze vangen bv ook teken (voor onderzoek), door simpelweg met een doek over de grond te trekken.

Betere variant.
Afbeelding

Let op! Zie hier dat de tekenvangers zichzelf beschermen door zich aan te kleden!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 12 jun 2012, 18:54

claudia schreef:Je kunt ze wel dooddrukken maar dan moet je wel de kop echt kapot maken anders heeft het geen nut.

Voor paarden is er volgens mij nog niets speciaals voor ontwikkeld.

Als ik mijn dier schoon was krijgt hij minder teken....
(ik geef toe, hij is dan wel knuffelbaarder, als ie schoon is!)
En dampig worden paarden van het niet op adem stappen en nat wegzetten...

Jij bent ook al aardig op weg met educatief bezig zijn, maar gezien aantal uitspraken kon ik het ook niet laten :D .
Laatst gewijzigd door Sjolvir op di 12 jun 2012, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » di 12 jun 2012, 19:05

Jankeke schreef:Vlin heeft ze af en toe ook wel eens. Die trek ik er uit en controleer altijd of de kop erbij zit. Daarna vermorzel ik ze met veel plezier! Kleine onontwikkelde teken doen nog geen kwaad want het duurt 24 uur voor ze daadwerkelijk hun viezigheid in de wond spuiten. En is zo'n teek dan daadwerkelijk besmet met Lyme dan kan je paard er erg ziek van worden. Ook honden, en dan vooral de teek uit het zuiden van Frankrijk en katten kunnen er ziek van worden. Honden kunnen er zelfs aan sterven. Voor mensen is het een lijdensweg omdat vaak de besmetting de zenuwen aantast. Met als gevolg arbeidsongeschiktheid of zelfs belanden in rolstoel. Gelukkig zijn er ook minder erge scenario's. Als je bij jezelf een teek ziet dan kun je hem er voorzichtig uithalen en van de huisarts een antibiotica kuur krijgen. Zorg altijd dat de kop er ook uit is! Maar als er binnen 36 uur geen ronde kring is ontstaan rondom 't wondje dan is er bijna zeker geen besmetting. Bij paarden wordt Lyme niet zo vaak opgemerkt maar zij kunnen het wel degelijk krijgen. (Het paard van mijn vroegere instructrice is na 2 jaar tobben ingeslapen). Wees er dus wel voorzichtig mee en gebruik absoluut geen alcohol om het beestje eruit te halen want daarmee verslapt het en spuit het juist de viezigheid in de wond.

Ik zelf ben door een teek gebeten. Het was zo groot als een speldenknop. Ik heb de teek voelen bijten en binnen 2 minuten eruit gehaald met een tekentang. De beet ontsmet met alcohol. Ik kreeg pas WEKEN erna een kring om de beet heen. Dus geloof niet wat er op internet word geschreven over die 36 uurs theorie. Ga voor de zekerheid altijd een antibiotica kuur halen bij de HA. Ze kunnen via een bloedproef ook kijken of je besmet bent. Maar helemaal 100 % is dat ook niet. Ze kunnen zien of je een besmetting heb, maar kunnen niet zeggen of je die al eerder hebt opgelopen of dat je die bij de beet hebt opgelopen die je hebt ontdekt.
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 12 jun 2012, 19:09

ik heb ook al meerdere keren een teek gehad. Mijn huisarts zegt dat de kans op besmetting met Lyme bijna onmogelijk is als je de teek er binnen 24 uur uithaalt. Je voelt de teek idd bijten en bij mij jeukt het altijd enorm, ook dagen na het verwijderen nog.
Op de paarden weinig teken hier, maar hond/katten hebben er wel veel last van.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » di 12 jun 2012, 19:13

Helaas gaat die vlieger dus niet altijd op Ivonne.
claudia

Bericht door claudia » di 12 jun 2012, 19:28

Er is nu voor katten een nieuwe band, Seresto, werkt dus een maand of 8 tegen vlooien en TEKEN!

Ja, je zou zeggen ideaal, nou niet dus. Ik heb hem bij mijn kat aangedaan en dat is een flinke reus van een kilo of 6 maar die werd in een week helemaal kaal rond zijn nek en vol met korstjes en wondjes. Volgens de firma wat dit een uitzondering. jaja, maar die van mij heeft het weer.

Maar vanuit de praktijk sturen wij dus de teken op naar de fac. Utrecht. puur voor onderzoek.

Ach, we zullen we zullen er wel nooit afkomen net als muggen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 12 jun 2012, 19:32

Senna&Cajra schreef:
Jankeke schreef:Vlin heeft ze af en toe ook wel eens. Die trek ik er uit en controleer altijd of de kop erbij zit. Daarna vermorzel ik ze met veel plezier! Kleine onontwikkelde teken doen nog geen kwaad want het duurt 24 uur voor ze daadwerkelijk hun viezigheid in de wond spuiten. En is zo'n teek dan daadwerkelijk besmet met Lyme dan kan je paard er erg ziek van worden. Ook honden, en dan vooral de teek uit het zuiden van Frankrijk en katten kunnen er ziek van worden. Honden kunnen er zelfs aan sterven. Voor mensen is het een lijdensweg omdat vaak de besmetting de zenuwen aantast. Met als gevolg arbeidsongeschiktheid of zelfs belanden in rolstoel. Gelukkig zijn er ook minder erge scenario's. Als je bij jezelf een teek ziet dan kun je hem er voorzichtig uithalen en van de huisarts een antibiotica kuur krijgen. Zorg altijd dat de kop er ook uit is! Maar als er binnen 36 uur geen ronde kring is ontstaan rondom 't wondje dan is er bijna zeker geen besmetting. Bij paarden wordt Lyme niet zo vaak opgemerkt maar zij kunnen het wel degelijk krijgen. (Het paard van mijn vroegere instructrice is na 2 jaar tobben ingeslapen). Wees er dus wel voorzichtig mee en gebruik absoluut geen alcohol om het beestje eruit te halen want daarmee verslapt het en spuit het juist de viezigheid in de wond.

Ik zelf ben door een teek gebeten. Het was zo groot als een speldenknop. Ik heb de teek voelen bijten en binnen 2 minuten eruit gehaald met een tekentang. De beet ontsmet met alcohol. Ik kreeg pas WEKEN erna een kring om de beet heen. Dus geloof niet wat er op internet word geschreven over die 36 uurs theorie. Ga voor de zekerheid altijd een antibiotica kuur halen bij de HA. Ze kunnen via een bloedproef ook kijken of je besmet bent. Maar helemaal 100 % is dat ook niet. Ze kunnen zien of je een besmetting heb, maar kunnen niet zeggen of je die al eerder hebt opgelopen of dat je die bij de beet hebt opgelopen die je hebt ontdekt.

Overigens ben ik al herhaaldelijk teken lunch geweest en heb ze nooit voelen bijten.
(heb een gruwelijke hekel aan die #$#%^%$& beestjes!)

De andere wordt heel erg lang, dus ergens sv van af geplukt.
http://www.cbo.nl/Downloads/282/lymeborkaart.pdf

Da's de oude.. ze zijn aan het klussen aan een nieuwe.. weet niet of die er al is..
Concept was vorig jaar dit (geen idee of het het gehaald heeft, heb geen zin het nu te zoeken):
Aanbeveling
Geef aan niet-zwangere personen van 8 jaar of ouder na een tekenbeet antibiotische profylaxe in de vorm van één dosis van 200 mg doxycycline indien de teek langer dan 24 uur op de huid heeft gezeten en de profylaxe kan worden gestart binnen 72 uur na het verwijderen van de teek.
Overweeg bij zwangeren en kinderen tussen zes maanden en acht jaar oud na een tekenbeet antibiotische profylaxe in de vorm van één dosis azitromycine van 500 mg of 10 mg/kg bij kinderen indien de teek langer dan 24 uur op de huid heeft gezeten en de profylaxe kan worden gestart binnen 72 uur na het verwijderen van de teek.

Het is nog onbekend of deze aanbeveling in deze vorm ook in de definitieve versie van de CBO terecht zal komen. Huisartsen kunnen bij vragen van patiënten na een tekenbeet (die langer dan 24 uur aangehecht heeft gezeten) rekening houden met deze conceptrichtlijn

EN dit is van het NHG maart 2012.
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBS4a.htm
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 12 jun 2012, 19:46

claudia schreef:Er is nu voor katten een nieuwe band, Seresto, werkt dus een maand of 8 tegen vlooien en TEKEN!

Ja, je zou zeggen ideaal, nou niet dus. Ik heb hem bij mijn kat aangedaan en dat is een flinke reus van een kilo of 6 maar die werd in een week helemaal kaal rond zijn nek en vol met korstjes en wondjes. Volgens de firma wat dit een uitzondering. jaja, maar die van mij heeft het weer.

Maar vanuit de praktijk sturen wij dus de teken op naar de fac. Utrecht. puur voor onderzoek.

Ach, we zullen we zullen er wel nooit afkomen net als muggen.

Ik haat beesjes... (met meer dan 4 poten..) }-)

Maar die band was dus geen succes bij jouw pussycat, jammer...
Hoewel er bij elke band tot nu toe wel dieren zijn geweest met flinke problemen.
(vooral na het zwemmen)

bijsluiter zegt toch dit, dus ze zijn wel bekend met het probleem.
Bijwerkingen
Occasioneel kan er bij dieren die niet gewend zijn een halsband te dragen, een lichte jeuk en/of roodheid waargenomen worden tijdens de eerste dagen na het aanbrengen.
Ter hoogte van de toedieningsplaats kunnen zich licht haarverlies en milde huidreacties voordoen, wat doorgaans binnen 1 tot 2 weken verdwijnt zonder dat de halsband afgenomen moet worden.
In bepaalde gevallen, kan het tijdelijk verwijderen van de halsband aangewezen zijn, totdat de symptomen verdwenen zijn.
Aanvankelijk zouden in zeldzame gevallen lichte en voorbijgaande reacties zoals depressie, verandering van de voedselinname, speekselen, braken en diarree kunnen voorkomen.
Zoals met andere lokale toepassingen, zou allergische contactdermatitis kunnen voorkomen bij overgevoelige dieren.

werkzame stoffen in een polymeermatrix (lees: het bandje heeft speciale structuur voor langzame geleidelijke afgifte van de stoffen)
imidacloprid en flumethrine
De band zorgt gedurende 8 maanden voor een trage en continue vrijgifte van de twee werkzame stoffen in een exacte, lage dosering. Door de afwerende werking vermindert Seresto het risico op vector-overdraagbare ziekten bij zowel katten als honden.

Imidacloprid is stof die al langer op de markt is, namelijk onder de naam advantage.
flumethrine valt onder de synthetische pyrethroïden.

Voor de echte liefhebber, de complete produkt informatie. (incl. de hulpstoffen etc.)
http://www2.bayer.be/emailvision/animal ... e-hond.pdf
Joram

Bericht door Joram » di 12 jun 2012, 19:53

Hebt bwt ook keer gehad dat ik zo teken voelde bijten. En dat doet zeer !! Voelt net als zo mieren beet aan alleen deze blijft dan maar bijten.
Mieke

Bericht door Mieke » di 12 jun 2012, 19:54

Joep hier heeft ook een Seresto band om, werkt perfect, die kwam altijd onder de teken thuis, nu niks meer gezien. collega's van me gebruiken m ook bij de katten, de een werd er kaal van en kreeg rode uitslag, bij de andere werkt ie ook prima.

Lyme komt bijna niet voor bij dieren. Wij zijn het in de praktijk nog nooit tegen gekomen. Ze hebben ook bijna geen symptomen idd. Borreliose is bijna hetzelfde als Lyme toch? bedoel je niet babesiose?

Ik heb er ook al mensen gehoord die geen kring hadden en toch lyme kregen, weken later..
Ctje :)
claudia

Bericht door claudia » di 12 jun 2012, 20:07

Ik weet het Do :x Heb ook een hele discussie gevoerd met de vertegenwoordiger maar ik was echt een uitzondering :)) :Z .
maar Bink heeft aan de ab gestaan om alles weer rustig te krijgen.'
Nu mar weer druppels die een beetje werken , maar alles beter dan niets.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 13 jun 2012, 19:14

Denise, heb jij ook Lyme dan? Je hebt het alleen over een rode kring nl. Een rode kring hoeft toch niet persé Lyme te zijn? Je hoort zulke verschillende dingen over teken. Maar jeuken doet het bij mij verschrikkelijk en ik hou er ook een lidteken aan over, zie jaren later nog waar hij zat. Vieze beesten
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Esther

Bericht door Esther » wo 13 jun 2012, 20:34

Een kring is niet noodzakelijkerwijs Lyme.
Ik heb ook een giga kring gehad om een tekenbeet, ook wel een kuurtje gehad, maar later bleek uit bloedonderzoek dat ik geen antistoffen had, dus de teek was niet besmet.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mieke

Bericht door Mieke » do 14 jun 2012, 06:00

Esther, de testen op Lyme zijn uiterst onbetrouwbaar he?
Ctje :)
Plaats reactie