Geschikte beenbescherming
Re: Geschikte beenbescherming
Hier lopen de paarden met springschoenen van Eskadron, dat zijn vrij dikke, en van Pagony, dat zijn rubberen.
Verder lopen hier twee paarden met peesbeschermers van Tekna, maar die worden alleen voor het rijden gebruikt.
Het lijkt me voor een paard niet prettig, als hij 24/7 met peesbeschermers om moet staan.
Verder lopen hier twee paarden met peesbeschermers van Tekna, maar die worden alleen voor het rijden gebruikt.
Het lijkt me voor een paard niet prettig, als hij 24/7 met peesbeschermers om moet staan.
Odette&Fenna
Het is ook echt geen fijne optie. Maar hij tikt met zijn achterijzer de pezen van zijn voorbenen aan en dat vraagt gewoon om problemen. Ik hoop dat het niet meer hoeft als hij beter in balans loopt.
Dank voor het navragen van de merken
.
Dank voor het navragen van de merken

Tikt zich nog aan? Hmmm, ook zonder bescherming?Gwenny schreef:Eran is rondom beslagen en tikt enorm aan doordat hij niet goed in balans loopt. Zijn benen moeten daarom echt beschermd om de pezen heel te houden en om de ijzers om te houden. Hij staat nu 24/7 buiten (geen regen dus het kan!) dus het is een pre dat ze goed zitten. Helaas heeft hij ook nog uitstekende grifelbeenkopjes waardoor juist daar makkelijk schuurplekjes ontstaan.
Want met prop bescherming ertussen zijn zijn benen uiteraard breder en zal hij allicht strijken met bv zijn kogels.
Sjol had eigenlijk altijd HH cob paste goed en achter gewoon full (daar maakte merk ook niet uit)
Springschoenen van die goedkope van HH en dan knipte ik rand van de onderkant af

Maar die droeg ze alleen bij springen en dat soort fratsen, verder niet.
Moet je paard vanwege zijn voeten op ijzers? Anders zou ik zeggen, lekker er onder uit zit je ook niet met al die bescherm rommel te kijken.
Als hij van achteren voor aantikt, dan moet je daar rijtechnisch flink mee aan het werk, want dan is zijn been niet snel genoeg weg
en loopt hij nog teveel op de voorhand.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- Thessa Keizer
Ik ga mee met Dominique, hoppa van die ijzers af en zonder al die poespas wegzetten op de wei 

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Begrijp ik het goed heb je je paard 24 uur per dag in de beschermers staan? Dat moet je echt niet doen. Dat wordt veel te warm en gaat schuren.
In dat geval zou ik de ijzers er wat Dominique zegt rap onderuit halen.
Als je ze alleen in het werk gebruikt en het probleem is aantikken van achter uit dan is bescherming voor wel raadzaam.
Weet je zeker dat hij van achteruit zijn pezen aantikt? Want dat kan bijna niet. Tenzij er iets mis is met zijn voorbenen en hij niet snel genoeg weg komt voor. Dat een jong paard zich eens aantikt in de voorijzers uit onbalans is wel heel normaal. Maar niet tegen de benen aan. Nog nooit van gehoord. Liggen je achterijzers ook wel iets terug?
Fijne schoenen voor het werk zijn Eskadron die heb je in zoveel maten daar moet vast iets tussen zitten.
Als je geen passende beschermers kan vinden voor het werk zou je eens naar drie in een beschermers kunnen kijken of gewoon zelf bandageren.
In dat geval zou ik de ijzers er wat Dominique zegt rap onderuit halen.
Als je ze alleen in het werk gebruikt en het probleem is aantikken van achter uit dan is bescherming voor wel raadzaam.
Weet je zeker dat hij van achteruit zijn pezen aantikt? Want dat kan bijna niet. Tenzij er iets mis is met zijn voorbenen en hij niet snel genoeg weg komt voor. Dat een jong paard zich eens aantikt in de voorijzers uit onbalans is wel heel normaal. Maar niet tegen de benen aan. Nog nooit van gehoord. Liggen je achterijzers ook wel iets terug?
Fijne schoenen voor het werk zijn Eskadron die heb je in zoveel maten daar moet vast iets tussen zitten.
Als je geen passende beschermers kan vinden voor het werk zou je eens naar drie in een beschermers kunnen kijken of gewoon zelf bandageren.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Hij kan absoluut niet zonder ijzers. Zijn zool is amper 1 mm dik en de hoeven groeien bijna niet. Dat heeft met zijn ziektegeschiedenis te maken. Daarbij heeft hij schade van waarschijnlijk langdurige bevangenheid op jonge leeftijd (voor hij van mij werd) waardoor hij bijna niet kan lopen zonder ijzers. Hij valt echt om van ellende. Helaas is bloot gewoon geen optie. Ik weet dat beenbeschermers slecht zijn om 24 uur per dag om te te doen, maar ik zou niet weten hoe ik anders zijn benen, met name de pezen moet beschermen. Het is kiezen tussen twee kwaden en ik hoop echt dat hij over een tijdje over deze ziekteperiode heen is en gewoon weer paard kan zijn. Het einde lijkt al in zicht te zijn want algeheel gaat hij wel vooruit, dus wie weet over een jaar dat het niet meer hoeft.
- Ilonka
Hoe zie je dan dat hij zich van achteren naar voor OP de pezen aantikt? Gewoon nieuwsgierig want ik ken dit eigenlijk niet.
En, nogmaals, ik zou kijken of je de voorijzers verder terug kan passen zodat zijn voorbeen in elk geval sneller wegkomt. Want dat lijkt het probleem te zijn. Of je het met terugpassen van ijzer voorkomt weet ik niet, want ik weet de mate waarin hij tikt niet Het ijzer meer opzet geven kan ook al helpen, dan is het 'breek-over' punt groter/eerder bereikt.
En, nogmaals, ik zou kijken of je de voorijzers verder terug kan passen zodat zijn voorbeen in elk geval sneller wegkomt. Want dat lijkt het probleem te zijn. Of je het met terugpassen van ijzer voorkomt weet ik niet, want ik weet de mate waarin hij tikt niet Het ijzer meer opzet geven kan ook al helpen, dan is het 'breek-over' punt groter/eerder bereikt.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Hij wordt door de smid van de universiteitskliniek diereneeskunde in Utrecht beslagen en hij corrigeert voorzichtig de hoeven en de beenstand. Hij is zo moeilijk dat een reguliere smid hem niet goed kan beslaan. Daarmee bedoel ik niet in karakter maar qua hoeven. Hij is gelukkig doodbraaf bij de smid.
Ze hebben getest of hij aantikt door klei aan de achterkant van de peesbeschermers te doen en te kijken of er kuiltjes in kwamen. En dat was het geval. In de loop van de jaren als hij uitgegroeid raakt en beter in zijn spieren en balans komt moet hij beter gaan lopen, maar dat kost tijd. Hij groeit nog steeds heel erg hard ookal is hij al vijf. Dat komt doordat ruim 1.5 jaar zijn groei stil heeft gestaan door de omstandigheden waarin hij moest (over)leven en hij sinds hij van mij is ookal was hij doodziek wel is gaan groeien en er in de ruim 1.5 jaar dat ik hem heb inmiddels bijna 10 cm bij is gekomen.
Ze hebben getest of hij aantikt door klei aan de achterkant van de peesbeschermers te doen en te kijken of er kuiltjes in kwamen. En dat was het geval. In de loop van de jaren als hij uitgegroeid raakt en beter in zijn spieren en balans komt moet hij beter gaan lopen, maar dat kost tijd. Hij groeit nog steeds heel erg hard ookal is hij al vijf. Dat komt doordat ruim 1.5 jaar zijn groei stil heeft gestaan door de omstandigheden waarin hij moest (over)leven en hij sinds hij van mij is ookal was hij doodziek wel is gaan groeien en er in de ruim 1.5 jaar dat ik hem heb inmiddels bijna 10 cm bij is gekomen.