Wat voeren jullie je Fjord?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: Wat voeren jullie je Fjord?

Bericht door Bella » do 11 nov 2010, 19:30

Euh Bink, Flam en Flower krijgen op het moment iedere avond een flinke hoeveelheid kuil voor hun neus. Verder krijgt Bink na het rijden een halve schep basisbrok, momenteel van Pavo (en voorheen was het Subli of Hippostar, dat wisselt hier nogal eens).

De paarden op stal krijgen 's ochtends en 's avonds een flinke schep grasbrok en s avonds aangevuld met een goede pluk kuil en plak stro.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ootje

Bericht door Ootje » do 11 nov 2010, 20:20

Odette krijgt drie keer per dag een zak kuil.
's Avonds krijgt ze er een beetje bix (basisbrok) of muesli bij. Als ik gereden heb, krijgt ze een halve schep muesli en een halve schep bix.

Fenna krijgt drie keer per dag kuil en twee keer per dag een halve kilo podo grow.
Odette&Fenna
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 12 nov 2010, 07:09

ik heb net nog ff gespot hoe de muesli heet die ik ze geef, het heet Probreed en is speciaal voor paarden die wat zijn ingevallen na b.v. dracht of na 24/7 weidegang. Die van mij waren in 3 dagen tijd ineens wat aan het invallen, dus heb ik op advies van die winkel dit gekocht. Ik merk idd dat ze weer wat voller worden, hebben ze ook wel nodig in de winter
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
ki-m-m-ie
Contacteer:

Bericht door ki-m-m-ie » vr 12 nov 2010, 10:02

Die van mij krijgen

3x per dag krachtvoer: 1hand biks en 1hand muesli
en ze krijgen 4x per dag kuilvoer. ochtend, middag,avond met krachtvoer en s'avonds rond een uur of 9.
http://www.equitactus.nl
Paarden(sport)massage

Wendrika :+: Fjelljon x Drageset
Wendrika X Gnist = Jazzlin! 5 juni 2013 :+:

Patricia :+: Larsto (v.Tunar), Rust zacht Kampioentje!17-05-1995/24-08-2011
Viv

Bericht door Viv » vr 12 nov 2010, 10:16

Nu wordt die van mij niet snel dik en is ook niet gevoelig voor hoefbevangenheid (iig niet meer dan welk ander paard).

Kdies krijgt van havens 1/4 basisbrok + 1/4 natural balance als basis verdeeld over 2 voerbeurten. Daarbij nog Equifyt Pre Aplin Protein Light weidebrok halve schep per voerbeurt en wat peen of een appel.
Na/voor evt wedstrijden krijgt hij van Havens nog naar behoefte power plus mix erbij voor extra energie.

En voor de lekkere soms een emmer slobber.

En qua ruwvoer krijgt hij halve baal hooi/dag van zeer goede kwaliteit.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 12 nov 2010, 10:41

Mijn ene fjord werd snel dik en die kreeg iedere voerbeurt ( 3 maal per dag ) een handje basis brok en hooi. Als hij gewerkt had wortles en een halve kg kruidenmeuslie.

Mijn andere fjord die niet gauw dik werd en echt wat kon hebben omdat hij ook flink gereden werd kreeg 1 kg basis brok + hooi verdeeld over 3 voerbeurten en na het werk een maat beker meuslie, ik vind dit geen volle kg met wortels.

Vooral wanneer paarden binnen staan geef ik ze liever goed te eten en wat extra beweging dan dat ze vit en mineralen te kort komen. In de zomermaanden wanneer ze buiten staan kregen ze een pavo koek of na het werk een halve kg meuslie/appel.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 12 nov 2010, 14:15

Gandhi krijgt (is ruim 7 maanden oud) twee kilo veulenbrok op een dag. Smorgens een kilo en savonds een kilo.

Daarbij krijgen ze onbeperkt eiwit-arm ruw hooi. Daar stouw ik gewoon drie hooinetten van vol en zorg dat die altijd vol zijn.

Verders geef ik ze (mijn shetters ook) smorgens en savonds alle drie een dikke plak eiwwitrijk hooi. Das veel groener en mooier, maar met eiwwitten.

Vooral Gandhi mag in de groei wel wat hiervan gebruiken. Hij doet het er goed op, en zolang ik het op het zicht goed vind gaan, ga ik hier niets aan veranderen. Mocht hij wat invallen, krijgt hij wat meer brok van me.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » vr 12 nov 2010, 16:57

Krijgt Gandi dan veel zeg of ligt dat aan mij! 2 kilo voor een jonkie van 7 maanden.

Svenna krijgt 3 voerbeurten op stal en ze staat op het land van 10.00 tot 14.00 uur.
Dan krijgt ze een mix van kuil en hooi en in de middag een vers plak stro met een beetje hooi. Daar doet ze lekker lang over.
Ik gaf nature's best van Havens de laatste tijd, maar vond Svenna wat tam.
Ik geef nu 3 weken Kentucky E lite granenmix van Havens en lijkt iets beter. Ze krijgt een halve kilo in de ochtend en de avond.
Verder een schepje NAF opkikker en schepje zeewier voor de mineralen (ze houd niet van likstenen)

Ik rijd bijna elke dag in de avond en daarna krijgt ze een halve schep slobber van Havens. Als ik niet rijd krijgt ze dat niet.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
colunder

Bericht door colunder » vr 12 nov 2010, 18:32

Bij mij krijgen ze 2 keer per dag een volle kruiwagen kuil(met z'n drieën).
Verder niks.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
san_ner

Bericht door san_ner » vr 12 nov 2010, 20:20

De mijne krijgt in de ochtend en avond kuil, en in der middag hooi.
En 's ochtends 1/4 ponybrok, en in de avond ook.
Bailey

Bericht door Bailey » vr 12 nov 2010, 20:47

Bailey staat 24/7 in de wei en eet daar gras. In de winter krijgt hij aan het eind van de middag ook hooi dat hij deelt met de andere paardjes.
Verder krijgt hij van mij iedere dag 'iets'. Meestal een half appeltje of worteltje, afentoe een heel klein handje muesli.

In de winter als de weide echt kaal en zanderig is en in het voorjaar met het verharen krijgt hij 1 of 2 keer per week lijnzaad waar ik een klein handje muesli doorheen doe om het wat beter eetbaar te maken.

Kan me soms verbazen hoeveel andere fjordjes weg kunnen eten zonder dik te worden, Bailey zou dan echt ontploffen hoor :=
Esther

Bericht door Esther » vr 12 nov 2010, 21:34

Bailey schreef:
Kan me soms verbazen hoeveel andere fjordjes weg kunnen eten zonder dik te worden, Bailey zou dan echt ontploffen hoor :=
Ik heb mij er ook al over verbaasd..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 12 nov 2010, 21:53

Evaliensvenna schreef:Krijgt Gandi dan veel zeg of ligt dat aan mij! 2 kilo voor een jonkie van 7 maanden..
Nee hoor.. Toot kreeg zelfs 2,5 kilo Pavo Grow Brok toendertijd, tot leeftijd van 3 jaar. :j
En nu dan nog steeds 2 kilo sport brok en 2 kilo maismeel.

Een echte Manus wel is waar, kan eten en eten.. :j
Weliswaar alleen in de herfst/winter. In de zomer leeft hij op gras en af en toe schep.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 13 nov 2010, 10:05

Esther schreef:
Bailey schreef:
Ik heb mij er ook al over verbaasd..
Ik moet die van mij echt goed bijvoeren, anders dan gaan ze echt invallen. Maar die van mij worden in de zomer ook niet echt dik
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » za 13 nov 2010, 10:55

mijn mannen krijgen s'avonds eten aangezien ze overdag de wei op gaan, als ze niet de wei op gaan krijgen ze sóchtends 2 plakken hooi ieder.

sávonds krijgen ze 2 tot 3 plakken hooi, afhankelijk van de dikte van een plak, 1/2 kilo basisbrok, 1/4 muesli, brood, 4 appels en sinds vandaag winterpeen erbij
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Doortje
Contacteer:

Bericht door Doortje » za 13 nov 2010, 13:31

Shirley krijgt ook niet zo veel. De boer voert ze kuil en savonds krijgt ze wat wortels erbij. Overdag gaan ze heel het jaar de wei op en in de winter snachts naar binnen.
Ik rij zo'n 4 a 5 x per week en dan krijgt ze als ik kom een halve pavokoek, appeltje, boterham en na het rijden een schep natures best muesli gewoon voor de lekkerigheid. Wel geef ik haar tegen het eind van de winter slobber want dan wordt ze vaak wat magerder.
Ze kan heel de dag wel eten maar dan wordt ze tonnetje rond!
Shirley mijn gele draakje!!!
claudia

Bericht door claudia » za 13 nov 2010, 14:41

ukoldaatje schreef:Gandhi krijgt (is ruim 7 maanden oud) twee kilo veulenbrok op een dag. Smorgens een kilo en savonds een kilo.

Daarbij krijgen ze onbeperkt eiwit-arm ruw hooi. Daar stouw ik gewoon drie hooinetten van vol en zorg dat die altijd vol zijn.

Verders geef ik ze (mijn shetters ook) smorgens en savonds alle drie een dikke plak eiwwitrijk hooi. Das veel groener en mooier, maar met eiwwitten.

Vooral Gandhi mag in de groei wel wat hiervan gebruiken. Hij doet het er goed op, en zolang ik het op het zicht goed vind gaan, ga ik hier niets aan veranderen. Mocht hij wat invallen, krijgt hij wat meer brok van me.
Meer brok heeft hij zeker niet nodig, dan eerder goed hooi.
Op een gegeven moment nemen ze het gewoon niet meer op maar poepen ze het gewoon weer uit.
2 kilo is echt wel genoeg. (guuske krijgt nu ruim een kilo veulenbrok en staat op het gras maar die groeit gestaag) Je kunt ook te veel geven.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » za 13 nov 2010, 14:41

Het verschilt hier per dag en wie er voert.
Rond een uur of 6 krijgen ze hooi (hoeveelheid is afhankelijk van welk hooi, we hebben eiwit arm en eiwit rijk hooi). Ik zet ze tegen een uur of 9-10 op het land tot een uur of 3-4 (als het land droog is)
anders krijgen ze weer wat hooi. Dan kom ik er tegen het eind van de middag weer en krijgen ze weer hooi.
Iwan krijgt 1/4 hele mais en 1/4 tot 1/2 basisbrok. Unica krijgt 1/2 mais en 1/2 bix (emmertje zaten Smikkels in ofzo geen idee hoeveel dat is).

Verder ligt er voor een jaar aan brood hier, dus krijgen ze nog 1 tot 2 broden per dag. En als er wortels zijn dan krijgen ze er daar 2 tot 4 per dag van.

Het klinkt veel maar ze vaak is niet alles aanwezig. Mais, brood, wortelen wisselen. Ligt er maar net aan
wat we krijgen of halen.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 13 nov 2010, 15:11

Dakota krijgt een halve schep Pavo Nature's Best en 4 plakken hooi voor de nacht.
Hij gaat om 7.00 naar buiten en krijgt daar 1 plak hooi.
Om 12 uur gaat hij nog een poosje de wei op tot 17.00.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
colunder

Bericht door colunder » za 13 nov 2010, 18:03

Ik heb altijd gehoord dat als jonge dieren te veel krachtvoer krijgen ze te hard gaan groeien waardoor ze gewrichtsproblemen krijgen.
Ik schrik echt als ik lees hoeveel krachtvoer sommige jonge dieren krijgen.
Bij goede kwaliteit ruwvoer is krachtvoer helemaal niet nodig
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Plaats reactie