Hooi/kuil vraagje

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: Hooi/kuil vraagje

Bericht door Bella » wo 16 sep 2009, 12:08

Aurora schreef:In 1Kg hooi zit meer droge stof dan in een 1Kg kuil. Dus voedzamer.
:j dit vergeten veel mensen vaak. Een kilogram hooi heeft meer voedingswaarde dan een kilogram kuil van eenzelfde land, in eenzelfde snede.

Even voedingstabellenboekje erbij gepakt...dan krijg je met cijfers misschien iets meer een indruk krijgen wat het verschil is tussen hooi en kuil van eenzelfde perceel onder dezelfde omstandigheden.

Graskuil paarden, grof, heeft per kg gemiddeld: 675 gram droge stof, 63 gram ruw eiwit waarvan 35 gram verteerbaar, 215 gram ruwe celstof en 54 gram suiker en een totale EW van 0,37
Grashooi paarden, grof, heeft per kg gemiddeld: 839 gram droge stof, 65 gram ruw eiwit waarvan 26 gram verteerbaar, 301 gram ruwe celstof en 89 gram suiker en een totale EW van 0,46
Geluk is de vrucht van intens werk
colunder

Bericht door colunder » do 17 sep 2009, 06:34

Dat er zoveel meer suyiker in hooi zit had ik niet verwacht.
Is het niet zo dat een kilo hooi meer is dan een kilo kuil??(omdat hooi lichter van gewicht is)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 17 sep 2009, 07:44

Zo dat wist ik ook niet zeg, dat er in hooi meer suikers zitten.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » do 17 sep 2009, 11:51

@Colunder 1kg hooi en 1 kg kuil hebben hetzelfde gewicht alleen de droge stof dus de energie waarde van hooi per kg is hoger .
1 kg lood weegt evenveel als 1 kg veren ....Alleen het volume maakt verschil.
Nou heb je tussen 1 kg paardenkuil en 1 kg paardenhooi weinig volume verschil. Alleen als je wat natter kuil hebt heb je maar een heel klein volume t.o.v hooi. Dus je bergje voer is dan kleiner en ben je makkelijker in de verleiding om een grotere hoeveelheid aan kilo's te voeren. Wegen, meten en je paarden in de gaten houden.
Ook veel mensen denken dat oud hooi minder energie bevat dan nieuw hooi.
Ook zo'n fabel alleen je bent de goede vit/mineralen kwijt.....
Er zijn grote stallen waar iedere partij hooi of kuil bemonsterd wordt zodat er precies uitgerekend kan worden wat de paarden nodig hebben.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 18 sep 2009, 06:55

Het grote verschil tussen hooi en kuil in gewicht is het waterpercentage. Het water maakt het een stuk zwaarder, maar zoals Annemarie hierboven al zegt. De droge stof eenheid van hooi is daarom groter in 1 kilo dan die in 1 kilo kuil.

Verder werd ik er gister nog op gewezen dat eerder in dit topic gezegd werd dat er in mais teveel eiwitten zaten. Dat klopt natuurlijk niet. In mais zit juist heel weinig eiwit maar veel zetmeel en suikers.
Geluk is de vrucht van intens werk
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 18 sep 2009, 06:59

Bella schreef:
Aurora schreef:In 1Kg hooi zit meer droge stof dan in een 1Kg kuil. Dus voedzamer.
:j dit vergeten veel mensen vaak. Een kilogram hooi heeft meer voedingswaarde dan een kilogram kuil van eenzelfde land, in eenzelfde snede.

Even voedingstabellenboekje erbij gepakt...dan krijg je met cijfers misschien iets meer een indruk krijgen wat het verschil is tussen hooi en kuil van eenzelfde perceel onder dezelfde omstandigheden.

Graskuil paarden, grof, heeft per kg gemiddeld: 675 gram droge stof, 63 gram ruw eiwit waarvan 35 gram verteerbaar, 215 gram ruwe celstof en 54 gram suiker en een totale EW van 0,37
Grashooi paarden, grof, heeft per kg gemiddeld: 839 gram droge stof, 65 gram ruw eiwit waarvan 26 gram verteerbaar, 301 gram ruwe celstof en 89 gram suiker en een totale EW van 0,46

En als ik dit zei op mn vorige stal was het niet waar := Dan was hooi beter want daar zat minder in en kon je meer van voeren. Nou Imka werd juist dikker als ik vier bakken hooi neer zette als dat ik vier volle bakken kuil klaar zette voor haar maar dat geloofde ze nooit :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 sep 2009, 07:39

Het zit hem ook niet zo zeer in wat erin zit aan voedingswaarde waardoor kuil niet geschikt is, het is het fermentatieproces dat ervoor zorgt dat het spijsverteringsgestel van het paard het niet goed kan verwerken. De voedingswaarde is afhankelijk van zoveel factoren dat deze cijfers ook niet op iedere partij van toepassing kunnen zijn.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
claudia

Bericht door claudia » vr 18 sep 2009, 07:53

Ik denk dat het heel belangrijk is om naar je paard te kijken.

Mijn paarden doen het bv heel goed op voordroog. Beter zelfs dan op hooi.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » vr 18 sep 2009, 17:37

@Elvis, nog zo'n fabel dat bemest weiland slecht zou zijn voor paarden....
Het tegendeel is waar.
Ook weiden op zeer kort gras is helemaal niet zo goed als het Iijkt. In dit gras hopen zich door de stress van droogte, tekort aan meststoffen en kort afgrazen juist extra veel suikers op, vooral de zeer gevaarlijke fructanen. Ik denk dat veel mensen zich idd niet realiseren dat een bodem een goede verhouding moet hebben.Je kunt niet verwachten dat een stuk grasland zichzelf onderhoud als er dieren op grazen.
Afhankelijk van welke dieren er grazen,hoeveel en moeten ze ervan leven,is het verstandig om eens in de zoveel tijd de bodem te laten controleren.

Drijfmest van runderen geeft je in de regel behoorlijk fosfaat, kali en sporenelementen. Dit wordt opgenomen in je gras en je paarden profiteren er direct van. Goed bemesten zorgt ervoor dat de grasmat voldoende gesloten blijft en onkruiden geen kans krijgen. Ook zorgt mest ervoor dat er bepaalde grassen niet de overhand krijgen.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Plaats reactie