deken/wintervacht en door rijden

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
adanco
Contacteer:

Re: deken/wintervacht en door rijden

Bericht door adanco » ma 03 aug 2009, 14:17

Amen _/-o_

(Daar had ik dat dus gelezen over het fatale koudje haha.. :)* )
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 03 aug 2009, 16:15

ze staan s'nachts binnen, en overdag in de winter meestal een uur of 4 buiten. Ik ga het gewoon proberen! zo enorm koud zijn de winters ook niet meer tegenweoordig
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
roos

Bericht door roos » ma 03 aug 2009, 16:54

adanco schreef:Zou het niet meer energie kosten om de wintervacht iedere keer weer opnieuw (pogen) aan te maken??? Of je moet m al met hals en al inpakken in de dekens.. Ik heb echt nog nooit gehoord dat het een paard vreselijk v eel energie kost om in zijn wintervacht te komen/blijven :?
nou bij danc is dit dus wel het geval. Alleen in de winterperiode valt ie heel erg in en kan voeren wat ik wil, maar dikker wordt ie niet hoor. (voer dan dus 1 baal hooi per dag)
En hij hoeft dan geen nieuw vacht aan te maken als ik hem scheer en dekens op doe. En als ie geschoren is komt ie weer aan omdat ie zijn energie niet hoeft te steken in het aanmaken van de vacht.
En daarnaast zoals ik al zei scheer ik omdat hij niet opdroogt
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 03 aug 2009, 17:39

Amen, niet dus...
Aangezien mijn pony als ze het warm heeft (bij graad op 5 tot 10) en dan ook nog eens vet aan het werk wordt gezet, dat madam dan niet echt te porren is om te gaan werken.
Dat is voor sommigen misschien geen probleem, echter als ik serieus met haar wil dressuren, zal ze toch ook mee moeten werken en een beetje enthousiasme aan de dag moeten leggen.
Ben volkomen kansloos met een langharig Sjol, die gaat namelijk geen bal voor me uitvoeren.

(overigens heb ik altijd creatief scheerpatroon. Buik en benen erin, zadel en singel erin, hals half eraf. )
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Jankeke

Bericht door Jankeke » ma 03 aug 2009, 18:32

Vlin heeft het afgelopen jaar de hele winter dag en nacht buiten gestaan zonder schuilstal. Omdat het licht (korte dagen) het niet toe laat zo veel te rijden komt hij niet zoveel onder het zadel. Eigenlijk had hij er niet zoveel last van behalve in het begin van het koude seizoen, net of hij er aan moest wennen. Als hij erg nat was zette ik hem met een zweetdeken om op stal die er dan door de staleigenaar ongeveer twee uur later werd afgehaald (was afhankelijk van hoe nat de deken was). Daarna bleef hij nog eventjes op stal (of de rest van de nacht) om daarna weer de wei in te gaan. Eigenlijk ging dat best goed hoewel ik ook mijn hersenen gekraakt heb over hoe ik het anders zou kunnen doen. Toch denk ik dat ik het dit jaar weer zo doe. Maar eerlijk is eerlijk zo teddypantoffel vind ik niet echt mooi. Hij oogt dan ook 3x zo dik.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Megan

Bericht door Megan » ma 03 aug 2009, 19:53

@ Esther, oh....... die patronen bedoelen jullie met een race-streep? hihihi. Ik dacht echt aan een egale streep ergens.

Vorig jaar was Zero ook een mega teddybeer. Het is heel raar maar alle paarden krijgen bij mij een gigawintervacht (als ik ze zo laat staan). In het verleden heeft mijn zus Haugi wel eens geschoren. Ook zo'n leuk patroontje. Hij leek wel een verknipt smyrnakleedje, zo'n koningspoedel. Van die teddyharen waar hij niet geschoren was en verder kaal :=

Zero is nu al weer een aantal weken aan het verharen. Jullie paarden ook? Ik zit er aan te denken om hem juist deze winter wel 's nachts een deken op te doen zodat hij een soort van tussenvacht ontwikkelt en niet zo'n hele berevacht. Ik vind het nu nog te warm voor een deken toch? Wanneer moet je daarmee beginnen? Ik moet er niet aan denken dat ik bij deze temp. s'nachts een trui aan moet.....
Op zich vind ik het wel bij een fjord horen zo'n lekkere vacht maar als je intensief rijdt, is het natuurlijk niet echt praktisch.
Tamara, ik vond juist dat Karev vorige winter zo'n mooie vacht had!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 03 aug 2009, 20:28

Ik zou me om kou niet zo druk maken, alleen om nattigheid. Een paard voelt zich het prettigst bij temperaturen onder nul en niet erg ver boven nul.

Mijn pony's hebben geen schuilstal, alleen een luifel.
Ilonk heeft wel eens met -15 (ja dat was het ooit nog in de winter 's nachts) met een dekenmodel (nummer 5 op het plaatje van Esther) buiten gestaan. Ik ben toen om 2 uur in de nacht naar haar toegegaan omdat ik me schuldig voelde, maar madam had het heerlijk hoor. Helemaal niet koud. Daarna me hierover niet meer druk gemaakt. Enige is dat een geschoren paard wel een goede regendeken nodig heeft als het nat is, regen of sneeuw.

Ilonk scheer ik te pas en te onpas, in de winter denk ik zowat elke 3 weken wel een keer. Ik begin met ene keer helemaal kaal (op benen en halve hoofd na) en daarna wordt het wel minder, bijvoorbeeld dekenmodel. Afgelopen winter had Ilonk alleen halve hals en borst geschoren en toen heeft ze zelfs met regen en sneeuw geen deken op gehad.

Ik ben het trouwens helemaal niet eens met dat paardnatuurlijk (zonder) deken verhaal. Alhtans in delen hebben ze natuurlijk wel gelijk, maar ik denk dat je ook moet kijken naar wat je met je paard wilt. Maar dat is een andere discussie.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 04 aug 2009, 05:48

oke, modelletje dwaas, dan nog maar een keer.
Niet chique, wel functioneel...
Afbeelding
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 04 aug 2009, 16:08

[quote="MeganTamara, ik vond juist dat Karev vorige winter zo'n mooie vacht had![/quote]

had ze ook zeker. maar dan staat ze zowat jaar rond onder de deken, en dat wilde ik juist voorkomen.
Lisa

Bericht door Lisa » ma 10 aug 2009, 17:58

Hmm ik weet ook nog echt niet wat ik ga doen. 24/7 buiten kan ik haar dan wel dekentje opdoen? Zou hij na een paar flinke regen buien wel genoeg opdrogen en niet na een tijdje gaan doorlekken? Vind het moeilijk hoor
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Jowien

Bericht door Jowien » ma 10 aug 2009, 18:48

Een ding: scheren kan altijd nog!
Zeker als je al een deken hebt, kan je paardje binnen een paar dagen alsnog geschoren zijn als t je niet bevalt met wintervacht. Dus ik zou zeggen: gewoon proberen zonder deken. Wel genoeg tijd nemen voor uitstappen, zodat je paardje afgekoeld is en de huid droog is.

Mijn Orlinde staat 's nachts binnen in de winter. Zij krijgt het daar erg warm (is losse buitenstal maar toch) en heeft het ook met stapritjes al erg warm. Daarom scheer ik modelletje 10 of 11 van die plaatjes, dat helpt haar zich lekkerder te voelen. Overdag staat ze zonder problemen in weer en wind buiten. Geen deken nodig!
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 10 aug 2009, 19:30

10 of 11 is dus prima te doen,én met rijden, én in de winterkou, én als ze s'nachts binnen staan?
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » ma 10 aug 2009, 20:03

Tamara schreef:10 of 11 is dus prima te doen,én met rijden, én in de winterkou, én als ze s'nachts binnen staan?
Ukie wordt ook altijd geschoren zoals 10/11 en dit is prima te doen zonder deken.
Staat in de winter de hele dag buiten en s´nachts binnen.
Na het uitstappen nog een half uurtje een zweetdekentje op en voor de rest gewoon tochtvrij opdrogen.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Plaats reactie