Bijten UPDATE (pag.3)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Machteld&Falco

Re: Bijten

Bericht door Machteld&Falco » vr 08 mei 2009, 18:21

Amber_ schreef:Nee klopt, je moet het zelf doen. Anders weet hij dat hij het bij jou nog wel kan doen,
Ik sla hem heel hard op zijn snuit, met vlakke hand.

Ze zeggen dat ze dan heel snel kopschuw worden, en ja.. eerlijk gezegt vond hij het ook wel eng als ik richting zijn hoofd ging. Maar zodra hij niet meer beet, kon ik dat vertrouwen weer terug krijgen. Met lief aaien, borstelen, en nou kan ik aan zijn oren zitten, heerlijk vind hij dat haha.

dat komt omdat je na het straffen vergeet te "blussen"

Kijk, je paard moet uit je ruimte blijven en met bijten en duwen plaatst hij zichzelf helemaal boven jou, hij maakt je zo gewoon duidelijk dat hij er helemaal geen zin in heeft en dat het tijd wordt dat jij als "vervelend aanhangsel aan het andere eind van het touw" hem nu gewoon zijn gang laat gaan. Je hebt het hem vriendelijk gevraagd, dat werkt niet, dus je geeft hem een lel op zijn neus en liefst zo hard mogelijk (of gewoon een flinke trap, als je niet zo sterk bent :D). Ja paard zal daar zeker van schrikken en achteruit deinzen. Is dat het geval dan is je missie geslaagd. Wat je dan doet is het volgende: je gaat hem prijzen en hem precies op die plek waar je hem net een lel verkocht aaien. Op dat moment ben jij enorm dominant tegenover hem en vermijd je ook dat hij kopschuw wordt, immers hij krijgt alleen een klap als hij iets verkeerd doet, en je prijst hem wanneer hij iets goed doet (door uit je ruimte te gaan).

Dat blussen is dus echt een essentiëel onderdeel van het straffen!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 mei 2009, 19:01

Dankjewel Machteld! Goede uitleg en onderbouwing..hier kan ik wat mee... Beer blijft eigenlijk altijd uit mijn ruimte..dit hebben we geoefend (Beetje op de Klaus F. Hempfling manier) behalve buiten 'bekend' gebied. In zijn kudde is hij heel dominant dus ik kan dit goed plaatsen...
Esther

Bericht door Esther » vr 08 mei 2009, 20:07

Niet echt een bokt topic, hihi..

Maar ben het helemaal eens met voorgaanden.. Het is wel moeilijk, ik was, en ben nog wel eens, te soft voor mijn paarden.. Heb wel een hoop geleerd van Bart en de hengsten.. Met name Timor had op een gegeven moment door dat ik te lief was en dat hij bij mij nog wel eens kon happen.. Al stonden we met drie man naast elkaar, dan moest hij mij hebben..
Tot op een gegeven moment de maat vol was, toen heb ik hem zo'n dreun verkocht.. Werkte prima!!

Ook mijn kleine hengstemannetjes hebben in het begin nog wel eens een optetter gehad.. Bijten mag gewoon niet!! Dan vinden ze me maar een poosje niet zo lief en aardig, zij zijn ook niet lief en aardig..
De een heeft het sneller door dan de andere.. Elvis had het snel door, Eachann vergat door zijn speelsheid de regels nog wel eens, maar als hij dan beet schrok hij er wel zelf van en maakte hij zich snel uit de voeten omdat hij wist wat de consequenties zouden zijn..

Oog om oog tand om tand, en denk er dan aan dat een paard meer kan hebben dan jij.. Kijk maar eens in de weide als ze alleen nog maar aan het spelen zijn..

Het liefst dit gedrag in de kiem smoren..

En blussen is zeker een goed, zorg dat je paard niet alleen maar klappen voor zijn kop krijgt, maar aai ook als hij het goed doet!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 08 mei 2009, 20:07

kristelhans schreef:Dankjewel Machteld! Goede uitleg en onderbouwing..hier kan ik wat mee... Beer blijft eigenlijk altijd uit mijn ruimte..dit hebben we geoefend (Beetje op de Klaus F. Hempfling manier) behalve buiten 'bekend' gebied. In zijn kudde is hij heel dominant dus ik kan dit goed plaatsen...
Daar haal ik inderdaad veel inspiratie ja :) daar en bij de stalbaas, die ook echt weet waar ie mee bezig is. Ik heb dit zo ook bij falco gedaan, en zijn bijtgedrag is er heel wat minder op geworden.

heel veel succes!
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 mei 2009, 20:53

Dank..ga je ook naar zijn 'optreden' dit weekend? Lijkt mij wel gaaf om eens in het echt te zien. Beer doet het goed op de Hempfling manier maar voor mij is het soms nog lastig om bewust met mijn lichaam te zijn als je begrijpt wat ik bedoel. Weten wat je moet doen ie één ding maar het dan ook daadwerkelijk doen is heel wat anders..god wat klink ik als een lerares (ben ik ook haha)

Ben ik dan de enige die in 25 jaar tijd nog geen bijtend paard tegen is gekomen of heb ik dan gewoon vet geluk gehad?

Ik ga nu slapen en volgende week ga ik met hernieuwde puf hier mee aan de slag!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 09 mei 2009, 06:48

kristelhans schreef:Dank..ga je ook naar zijn 'optreden' dit weekend? Lijkt mij wel gaaf om eens in het echt te zien. Beer doet het goed op de Hempfling manier maar voor mij is het soms nog lastig om bewust met mijn lichaam te zijn als je begrijpt wat ik bedoel. Weten wat je moet doen ie één ding maar het dan ook daadwerkelijk doen is heel wat anders..god wat klink ik als een lerares (ben ik ook haha)

Ben ik dan de enige die in 25 jaar tijd nog geen bijtend paard tegen is gekomen of heb ik dan gewoon vet geluk gehad?

Ik ga nu slapen en volgende week ga ik met hernieuwde puf hier mee aan de slag!
Oei, ik ken helaas veel bijters. Van een paard dat een meisje zo hard in de borst beet dat ze naar het ziekenhuis moest (was overigens echt iets mis met dat beest, hij trapte ook gericht en hij is bij het rijden na een val een keer bovenop me gesprongen, ook gericht), naar mijn eigen knol die beet om te spelen en om zich boven mij te plaatsen. Je hebt denk ik gewoon geluk gehad :D

Nee, ik ga niet naar Hempflings demo dit weekend, al zou ik wel willen. Ik vind het hele gebeuren nogal aan de extreem dure kant, en dat heb ik met al die NH-toestanden wel. Ik ben maar een arm studentinnetje :D
Ik ben me heel bewust beginnen worden van mijn lichaam door dikkie dik (Falco dus). Als ik iets niet op de goeie manier vraag, dan vertikt ie dat gewoon. Handig toch?
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 09 mei 2009, 07:37

Zeker handig..Ik heb Beer nog maar net en die ene keer in de week dat ik er tot nu toe naar toe ging, ging het altijd heel lekker..pas de laatste paar keer dat ie zo gek doet.. Bij mijn andere paardjes ging het allemaal heel 'natuurlijk' om maar even in jargon te blijven haha!

't Is inderdaad achterlijk duur..ik zou eerst heen gaan maar ik zit dit weekend uitgerekend zonder auto en ja..als t dan ook nog zo prijzig is...ben net (2 jaar) student-af maar de aanschaf van Beer was duur zat..er moet ook nog een zadel gekocht worden over een paar weekjes en daar gebruik ik dan die 110 euro liever voor (en dan heb ik het over de 1 dag-kaart...)
Lees zijn boeken wel met plezier alhoewel je het soms wel 10 keer moet teruglezen voor het duidelijk is..Beer komt dus binnenkort hier en bij mijn stalling zijn ook een aantal paddocks met de perfecte maat voor grondwerk zonder touw..zin in!

Wat doe je allemaal met Falco dat een beetje Hempfling-achtig is?
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 09 mei 2009, 10:44

heb je pb gestuurd, anders wijken we wel erg ver af :D
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » ma 11 mei 2009, 20:24

Beer is een dikke lieverd, geef m maar een kusje elke keer als hij een hapje neemt van je haha...
Nee onzin, (Maar..... negatieve aandacht is ook aandacht) hij staat nu ook in een iets andere groep in de wei toch? Miss is zijn dominantierol veranderd ofzo?
Heel consequent zijn helpt ook niet altijd, ik vertelde al dat Adanco ook hapt en dat ik maandenlang bij elke hap: HEY!!! zei en hem een pets gaf. Heeft niet geholpen. Toen werd ie schuw als ik met hem bezig was dus nu omzeil ik zijn mondbeweging en zet m korter vast haha..Heb er weinig last van en hij doet t eigenlijk alleen onder t poetsen. Maar poetsen is niet serieus en we zijn vriendjes dus ga ik gewoon met zijn kleine tekortkoming om en hebben we samen plezier.
Ik weet natuurlijk niet hoe ernstig hij bijt,zijn het speelhapjes of is het gemeen.. maar als jij je eraan stoort moet je zeker hard optreden dan zal ie het hopelijk snel begrijpen!
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 11 mei 2009, 20:31

Machteld&Falco schreef:
Amber_ schreef:Nee klopt, je moet het zelf doen. Anders weet hij dat hij het bij jou nog wel kan doen,
Ik sla hem heel hard op zijn snuit, met vlakke hand.

Ze zeggen dat ze dan heel snel kopschuw worden, en ja.. eerlijk gezegt vond hij het ook wel eng als ik richting zijn hoofd ging. Maar zodra hij niet meer beet, kon ik dat vertrouwen weer terug krijgen. Met lief aaien, borstelen, en nou kan ik aan zijn oren zitten, heerlijk vind hij dat haha.

dat komt omdat je na het straffen vergeet te "blussen"
Omdat dat van mij niet hoeft.
Op moment dat hij mij fiks in mijn arm beet gaf ik hem echt een opdonder waar hij idd zo erg van schrok dat hij helemaal beduusd was. Daarna ging ik gewoon verder met poetsen bijvoorbeeld, gewoon zoals altijd. Dus idd belonen dat hij braaf was maar echt perse op die plek nee, als ik hem vervolgens 2 minuten weer daar mep is hij die beloning daar ook alweer vergeten.

Heb er bewust voor gekozen eerst dat bijten eruit, is gewoon echt gevaarlijk met kinderen en als dat eenmaal is afgeleerd weer alles op bouwen. :j
Maar zo deed ik het dan he, bij Toot werkte het prima :D.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
roos

Bericht door roos » ma 11 mei 2009, 20:39

Ik denk ook dat het per paard verschilt hoor...het zijn net kinderen(uit mijn klas) De ene moet je zo benaderen en de andere leerling weer zo.. :D
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 11 mei 2009, 20:49

Juist :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
roos

Bericht door roos » ma 11 mei 2009, 20:53

Bij Danc werkt het erg goed om zijn neusgaten dicht te knijpen als die stout is...;;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 11 mei 2009, 20:54

Dat werkt bij Fjordy idd ook erg goed ! Bij Toot echter niet meer, maar ja.. word ook weer manser nu O:).
Ga dan wel met hengsten anders om moet ik zeggen
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » ma 11 mei 2009, 22:21

roos schreef:Bij Danc werkt het erg goed om zijn neusgaten dicht te knijpen als die stout is...;;)
Ik neem aan dat dat een grapje is?? (Dat lijkt me een rare straf en ook niet 1 die een paard begrijpt. Voor je die neusgaten goed te pakken hebt issie t alweer vergeten lijkt me. En je paard ademnood bezorgen.. mmm nee niet mijn manier van iets duidelijk maken...)
Adanco, Jars x Eros

L2 Fjordsport

Amber_

Bericht door Amber_ » di 12 mei 2009, 06:20

We, ik in igg, bedoel in zijn velletje van zijn neusgat knijpen :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
roos

Bericht door roos » di 12 mei 2009, 08:28

Nou Danc heeft de truc om zich weg te trekken als hij niet meer wil, dan werkt alleen zijn neusgaten dichtknijpen hoor..hij ademnood of ik brandplekken van het schuren van het touw...

maar nu weer ontopic
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 12 mei 2009, 09:17

Hoi allemaal,

Beer is vandaag jarig! Maar dat terzijde ;)

Ik heb een goede tip gekregen van iemand die net als ik met NH bezig is..ik vermoed zelf dat idd door zijn verhuizing van kudde de dominantierollen iets zijn verschoven..Toen is het begonnen als ik het terugreken...

Ik wil een spelletje met hem in de paddock doen donderdag om onze rollen te verduidelijken. Hij moet mij dan als 'de dominante' beschouwen en als het goed is past hij zijn gedrag dan ook aan..we hebben al vaker met dit soort dingen gewerkt en hij reageerde daar supergoed op..(toen hij nog in de andere kudde stond en niet zoveel praatjes had) dus als ik dat dan duidelijk kan overbrengen tijdens ons 'spel', zou er geen verwarring meer moeten zijn als het om dominantie gaat..

Als dat niet werkt kan ik altijd nog wel iets anders proberen...eerst op deze manier..
Ik denk dat het ook een energie overschot is waar hij nu mee kampt..dit is natuurlijk geen reden om het goed te keuren maar zou wel een verklaring kunnen zijn. Hij doet het immers alleen als we buiten wandelen..helemaal fris en actief is hij dan en ja..kan me voorstellen dat je dan je baas wilt uitproberen..vooral als je net in een nieuwe kudde staat waar je helemaal ''the man' bent!

Ik weet dat NH niet iets is dat iedereen aanspreekt maar het werkt voor ons heel prettig dus daarom ga ik het eerst zo proberen..ik ga jullie donderdag een update geven over hoe het ging!
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » di 12 mei 2009, 11:18

Hieperdepiep!! Van harte gefeliciteerd met je reusje *o/*
Adanco, Jars x Eros

L2 Fjordsport

adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » di 12 mei 2009, 11:20

roos schreef:maar nu weer ontopic
Het praten over hoe om te gaan met bijtgedrag is ontopic toch?
Adanco, Jars x Eros

L2 Fjordsport

Plaats reactie