Hoeveel hooi?
Re: Hoeveel hooi?
Wij voeren ook op de grond en in een grote houten kist die binnen staat.
Toen wij nog kleine pakken voerden kregen ze ongeveer 2 dikke plakken per voerbeurt. En wij voerden 2x per dag. Wel afhankelijk van hoe strak de baal geperst was trouwens. Van een niet zo strak geperste baal kregen ze altijd meer. Met vijf paarden (3 fjorden een trekpaard en een noriker) kwam dat uit op 2 á 2,5 pak per dag. Nu krijgen ze hooi van grote pakken. Ze krijgen 's ochtends per paard 1 plak en 's avonds per paard 1 plak en Cratos krijgt het dubbele. 1 plak staat ongeveer gelijk aan 4 kleine plakjes hooi. Meestal is er nog wel wat hooi over als ze weer krijgen. Wij hangen ook wel eens een net op omdat ze het leuk vinden om uit een net te eten, kunnen ze lekker aan trekken en mee stoeien.
Toen wij nog kleine pakken voerden kregen ze ongeveer 2 dikke plakken per voerbeurt. En wij voerden 2x per dag. Wel afhankelijk van hoe strak de baal geperst was trouwens. Van een niet zo strak geperste baal kregen ze altijd meer. Met vijf paarden (3 fjorden een trekpaard en een noriker) kwam dat uit op 2 á 2,5 pak per dag. Nu krijgen ze hooi van grote pakken. Ze krijgen 's ochtends per paard 1 plak en 's avonds per paard 1 plak en Cratos krijgt het dubbele. 1 plak staat ongeveer gelijk aan 4 kleine plakjes hooi. Meestal is er nog wel wat hooi over als ze weer krijgen. Wij hangen ook wel eens een net op omdat ze het leuk vinden om uit een net te eten, kunnen ze lekker aan trekken en mee stoeien.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Hooi moet eigenlijk altijd aanwezig zijn. Het moet van goede kwaliteit zijn. Een paard heeft anderhalf tot twee kilogram hooi per honderd kilogram lichaamsgewicht nodig. 's Nachts moet de grootste hoeveelheid hooi worden gevoerd. Eetloze periodes tussen de maaltijden mogen absluut niet te lang zijn (5 uur kan al kritisch zijn). Hooi bevordert de speeksel productie (ongeveer 4 liter per kilo hooi).
Ik haal dit alles uit "Ros" d.d.maart/april 2009. Hierin staat veel informatie over voeding.
Ik haal dit alles uit "Ros" d.d.maart/april 2009. Hierin staat veel informatie over voeding.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
All that we seem
Ik voer ze bewust onbeperkt hooi (als ik hooi voer). Momenteel doen ze het nog erg goed op alleen gras. Er liggen 2 plakken hooi in de bak, maar daar komen ze niet aan. Duidelijk nog voldoende aan het gras. Het hooi is ook meer een graadmeter. Als het op is kunnen ze het dus wel goed gebruiken en dan voer ik de hoeveelheid langzaam aan op naar onbeperkt.
Wat mij wel opvalt is dat ze meer behoefte hebben aan hooi als het nat is dan als het koud is. Ook met die intensieve vorstperiode hebben ze slechts 1 plak gegeten. In de periode erna toen het een paar dagen wat natter was ging er ineens een baal doorheen. Nu is het weer wat droger en is de behoefte weer minder.
Ook merk ik dat zodra ze een week hebben kunnen wennen aan hooi wat er altijd is, dat ze dan naar behoefte eten en niet tot alles op is.
Wat mij wel opvalt is dat ze meer behoefte hebben aan hooi als het nat is dan als het koud is. Ook met die intensieve vorstperiode hebben ze slechts 1 plak gegeten. In de periode erna toen het een paar dagen wat natter was ging er ineens een baal doorheen. Nu is het weer wat droger en is de behoefte weer minder.
Ook merk ik dat zodra ze een week hebben kunnen wennen aan hooi wat er altijd is, dat ze dan naar behoefte eten en niet tot alles op is.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Dakota krijgt kuil, hoeveel weet ik niet, gewoon naar zijn behoefte hij staat nooit echt zonder zeg maar. Overdag staat hij in de paddock dus moet hij wel wat te knabbelen hebben. Hooi eet hij mondjes maat, kuil is veel lekkerder 

† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
het is een beetje afhankelijk hoe ze staan.
De "kleintjes" staan 24/7 buiten en krijgen 1x per dag een plakje hooi
de rest krijgt 's morgens en 's avonds een dikke plak hooi en tussen de middag een dunne en een kilo of 5 wortelen als ze alleen overdag in de paddock kunnen. ALs ze overdag op het land kunnen krijgen ze alleen smorgens en 's avonds een plak hooi.
daarnaast ook nog hun kracht voer natuurlijk
De "kleintjes" staan 24/7 buiten en krijgen 1x per dag een plakje hooi
de rest krijgt 's morgens en 's avonds een dikke plak hooi en tussen de middag een dunne en een kilo of 5 wortelen als ze alleen overdag in de paddock kunnen. ALs ze overdag op het land kunnen krijgen ze alleen smorgens en 's avonds een plak hooi.
daarnaast ook nog hun kracht voer natuurlijk
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Er zijn niet veel mensen die onbeperkt voeren. Vind het juist fijner om dat niet te doen. Op een of andere manier toch meer controle..
Hier krijgen ze 4x per dag hooi, 1,5 dag met een klein baaltje. (fjord en welsh)
Sindskort voer ik ook nog 2 plakken pd. stro.
Moet zeggen dat dit ze goed doet, vol gevoel en minder schooien
Hier krijgen ze 4x per dag hooi, 1,5 dag met een klein baaltje. (fjord en welsh)
Sindskort voer ik ook nog 2 plakken pd. stro.
Moet zeggen dat dit ze goed doet, vol gevoel en minder schooien

Murphy
Ysha

Ik merk ook dat nu de paarden weer 24/7 buitenstaan zij geen behoefte hebben aan hooi. Zij kijken er niet eens naar om. Ze hebben duidelijk nog genoeg aan het gras. Gooien we echter kuilvoer in de wei dan zijn ze er als de kippen bij want dat is......mjammie!!
All that we see
All that we seem
All that we seem