zwetend paard in de wei zetten?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Viv

Bericht door Viv » ma 12 jan 2009, 11:52

Ik zeg maar zo: 1x een dusdanige kou op de spieren en een maandenlange relavidatie tot gevolg en je denkt wel anders over zweetdekens en bezweet in de wei zetten ;) (en dat was nog in de zomer).

Met deze kou zet ik afsoluut geen paard bezweet op de wei (uitgestapt of niet) zonder bescherming van een zweetdeken of luchtdoorlatende deken.
Maar dat moet ieder voorzich weten ;)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 12 jan 2009, 12:03

Marijke_ schreef:
Evaliensvenna schreef:Als de haren nat zijn, kunnen ze geen warmte vasthouden. Ik zou het dus nooit doen!
Lees het artikel wat ik er neergezet heb maar eens een stukje door. Dan zie je dat het niet klopt wat je zegt :).
Ik heb het gelezen maar ben het er toch niet 100 % mee eens.
Wat wij met onze paarden doen is ook allemaal onnatuurlijk, sommige scheren, we gaan erop zitten, weinig beweging en er word niet onbeperkt gevoerd. Verder wassen we de paarden wel eens en worden ze geborsteld. Ik durf er dus niet van uit te gaan dat ze niet ziek worden van de kou en daarom zou ik het toch niet doen. Waarom zou ik het risico gaan nemen?

In de natuur gaan paarden ook niet zo hard rennen dat ze drijfnat zijn, zoals wij dat met rijden wel voorelkaar krijgen.

Zo gebruik ik ook peesbeschermers, net zoiets! Ook zinloos of slecht beweren sommige mensen. Ik gebruik ze bijna altijd en waarschijnlijk 85 % voor jan doedel maar net die ene keer dat ze schrok, was wel mijn peesbeschermer kapot gescheurd, was anders dr been geweest. Ik ga liever voor 'safe'! Paard heeft er geen last van.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 12 jan 2009, 12:19

Ik ben ook van mening dat je rekening moet houden met wat je doet met je paard. Ik rijd hem dus niet drijfnat. Verder hebben ze bij ons dus wel onbeperkt ruwvoer, kunnen 24/7 aan de wandel en staan niet in een box. Ik ben geen natural overigens ben ook geen voorstander van natuurlijk bekappen. En uberhaupt is in een omheinde omgeving staan niet natuurlijk. Daar gaat het ook niet om. Het krijgen van een vacht is nu juist is wat de natuur wel zelf regelt. En ik wil helemaal niet zeggen dat iedereen die zijn paard scheert en onder dekens heeft staan slecht bezig is. Ik heb het zelf ook jaren gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat een andere manier, dus wel krijgen van een vacht en rekening houden met de beperking die dat met zich mee brengt, daarom maar slecht is. Die beperking betekent voor mij dat ik meer stap met de buitenritten dan dat ik draaf of een galopje maak. Wat ervoor zorgt dat de druppels niet van mijn paard aflopen als ik weer thuis kom met hem. Nogmaals je hebt nat en nat...
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Esther

Bericht door Esther » ma 12 jan 2009, 17:16

Als ik de paarden nat of warm heb gaan ze in de box met een zweetdeken op.. Als ze droog of droog genoeg zijn gaan ze de wei weer op..

Liefst laat ik ze eerst nog even in de binnenbak rollen voor ze onder de zweetdeken gaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 12 jan 2009, 18:01

Marijke_ schreef:Ik zeg ook helemaal niet dat een zweetdeken gebruiken niet ok kan zijn hoor dat doet ieder voor zich, ik zeg alleen maar dat ik het anders doe.
Ik vind een paard vergelijken met een mens altijd een beetje raar, een paard is geen mens en gaat anders met kou en warmte om dan wij. Vandaar dat ik dat zeg, het was geen aanval hoor ik heb alleen een andere mening. :)
Precies.

Het is trouwens zo dat paardenzweet niet op de huid verdampt. Zeker niet bij een wintervacht, aangezien die isoleert. Een paardenhaar is hol en zweet wordt via de haren naar de buitenkant van de vacht geleid en verdampt daar aan de oppervlakte. Het contact van zweet met de huid is dus minimaal. Volgens Henk Lommers kunnen paarden van zweten geen kou vatten. Falco moet echt al kledder kledder zijn eer ik hem een zweetdeken omdoe. Hij kan kiezen binnen of buiten te gaan uitzweten (schuilstal) en hij doet dat steevast buiten. Maar die keuze blijft natuurlijk voor iedereen vrij. Ik doe er gewoon niet echt aan mee :)
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 12 jan 2009, 19:26

Pablo gaat dus wel gewoon na het rijden het land op. Als hij echt hard gewerkt heeft niet direct, maar ik ga niet wachten tot hij helemaal droog is (dan ben ik uren verder). Meestal gaat hij direct na het rijden los om te rollen, dan even eten in de box en dan weer lekker naar buiten.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 12 jan 2009, 20:03

Zoals Marijke al zei, er is een verschil tussen nat en nat. En ik wil ook niet zeggen, dat Filou eigenwijs is of zo, maar ze vroeg het. En ik had het idee, dat je ze dus niet zeiknat in de wei moet gaan zetten.
Ik heb voor mijn gevoel ze ook altijd goed uitgestapt en afgekoeld, voordat ik ze buiten zet. En zoals Pablo al zegt, voordat ze echt droog zijn, ben ik uren verder. Bij mij zullen de haren ook echt niet altijd droog zijn, als ze weer naar buiten gaan, maar ik probeer ze wel op temperatuur te hebben.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 12 jan 2009, 20:34

leoensuzanne schreef:Zoals Marijke al zei, er is een verschil tussen nat en nat. En ik wil ook niet zeggen, dat Filou eigenwijs is of zo, maar ze vroeg het. En ik had het idee, dat je ze dus niet zeiknat in de wei moet gaan zetten.
Ik heb voor mijn gevoel ze ook altijd goed uitgestapt en afgekoeld, voordat ik ze buiten zet. En zoals Pablo al zegt, voordat ze echt droog zijn, ben ik uren verder. Bij mij zullen de haren ook echt niet altijd droog zijn, als ze weer naar buiten gaan, maar ik probeer ze wel op temperatuur te hebben.
Zeiknat is nooit goed om ze zomaar op de wei te gooien. Doe ik zelf ook nooit :) Maar met even uitstappen doe je echt al veel hoor.
Brittlover

Bericht door Brittlover » ma 12 jan 2009, 20:47

ik ging met dit weer vooral veel stap met een rustige draf ritjes maken.
en anders langer uitstappen dan dat je aan het rijden bent.. ze kwamen dat niet nat in de wei maar wat klammig. en anders deed ik even een regendeken op die er s avonds dan weer afgehaald werd.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Daphne

Bericht door Daphne » ma 12 jan 2009, 21:08

Ik gebruik nu de wintervacht erop staat ook geen zweetdeken. Ik pas me qua arbeid (héél groot woord in ons geval) gewoon aan aan de vacht. Dat betekent dus wat rustige buitenritjes en niet natrijden. Hoogstens dat ze wat warm/klam wordt, dat heb je gewoon niet altijd in de hand. Het laatste stuk stap ik dan en dan zadel ik haar af (buiten), krijgt ze een appel en dan parkeer ik haar gewoon weer vrolijk in de wei. Dat doe ik al jaren en er heeft er nog nooit één wat van gekregen. Maar zoals al eerder gezegd is, er is een verschil tussen warm en nat. Een compleet warm en bezweet paard zou ik ook eerst even rustig op stal zetten om op temperatuur te laten komen met een zweetdekentje of iets dergelijks. Maar mi ben je al niet goed bezig als je je paard na het rijden al zo snel afgezadeld en op stal hebt dat ie nog helemaal warm/nat is. Pas dan de arbeid aan of scheer je paard en werk met dekens. Zo heeft iedereen denk ik een manier die het beste bij jou manier van met je paard omgaan past.
Esther

Bericht door Esther » ma 12 jan 2009, 21:13

Ik probeer me inderdaad ook aan te passen aan het weer, al dacht Jeskim daar laatst helaas anders over.. Die liep zich zo druk te maken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 12 jan 2009, 21:29

Daphne schreef:Ik gebruik nu de wintervacht erop staat ook geen zweetdeken. Ik pas me qua arbeid (héél groot woord in ons geval) gewoon aan aan de vacht. Dat betekent dus wat rustige buitenritjes en niet natrijden. Hoogstens dat ze wat warm/klam wordt, dat heb je gewoon niet altijd in de hand. Het laatste stuk stap ik dan en dan zadel ik haar af (buiten), krijgt ze een appel en dan parkeer ik haar gewoon weer vrolijk in de wei. Dat doe ik al jaren en er heeft er nog nooit één wat van gekregen. Maar zoals al eerder gezegd is, er is een verschil tussen warm en nat. Een compleet warm en bezweet paard zou ik ook eerst even rustig op stal zetten om op temperatuur te laten komen met een zweetdekentje of iets dergelijks. Maar mi ben je al niet goed bezig als je je paard na het rijden al zo snel afgezadeld en op stal hebt dat ie nog helemaal warm/nat is. Pas dan de arbeid aan of scheer je paard en werk met dekens. Zo heeft iedereen denk ik een manier die het beste bij jou manier van met je paard omgaan past.
Maar dan spreek je van oververhitting, niet van "normaal" zweet. en dat is inderdaad nooit goed... Maar dan is het ook aan de ruiter om ofwel de arbeid in te perken, ofwel zoals je zelf aangeeft scheren en dekens. Kan altijd voorvallen dat je paard onverwacht veel zweet. Ik heb er met mijn dikzak gelukkig geen last van :D
Vera

Bericht door Vera » di 13 jan 2009, 08:12

Viv schreef:Ik zeg maar zo: 1x een dusdanige kou op de spieren en een maandenlange relavidatie tot gevolg en je denkt wel anders over zweetdekens en bezweet in de wei zetten ;) (en dat was nog in de zomer).

Met deze kou zet ik afsoluut geen paard bezweet op de wei (uitgestapt of niet) zonder bescherming van een zweetdeken of luchtdoorlatende deken.
Maar dat moet ieder voorzich weten ;)
helemaal mee eens!

Vera had ik na de wedstrijd zaterdag van kelly (ze was goed uitgestap en niet meer bezweet) evengoed een ektra deken opgedaan. Toch was ze uiteindelijk veel te koud geworden.
Ik doe het echt niet hoor, gelijk zonder deken naar buiten, altijd eerst even uitzweten onder een deken. daarna zie ik wel of ze nog naar buiten mogen (afhankelijk van het tijdstip van de dag)
nou scheelt het wel dat vera is geschoren (en gelukkig weer een dun vachtje heeft) maar toch ik houd niet van een zeiknat paard zo op de wind en de kou. En zweet koelt toch af. Regen is weer iets heel anders, die ligt op een andere plek en koelt niet af, die is al koud.

maar ieder moet het natuurlijk zelf weten wat ie doet.
zo'n stukje op internet is ook maar geschreven door iemand met een bepaalde mening :D
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ingele

Bericht door Ingele » di 13 jan 2009, 08:31

maar bij een geschoren paard is het ook weer heel anders :)

Verder ga ik met Daphne mee ;)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 13 jan 2009, 09:17

afdrgen met handdoek wil ook wel eens helpen, je staat er versteld van, hoe nat die handoek dan wordt.
Natuurlijk nooit je paard warm en nat weg zetten....
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 13 jan 2009, 10:16

zweet koelt af
Natuurlijk koelt zweet af, anders zouden paarden niet zweten, maar bij mensen verdampt zweet op de huid, bij paarden niet. Dat is het verschil. Wij vatten koud, paarden met een "normale" hoeveelheid zweet niet. Daarom vind ik het zo fout om mensen en paarden te gaan vergelijken.

Bij een geschoren paard haal je de functie van de vacht weg en verdampt het zweet dichter bij de huid. Natuurlijk moet je dan meer oppassen, dat bedoelde ik ook met je aanpassen. Is een totaal ander verhaal.

Dan heb je zweten en zweten hé. Een kliedernat paard gooi ik ook niet op de wei: ik zorg eerst voor een cooling down. Is dat niet genoeg, dan gaat er een zweetdeken over, maar dat heb ik tot nu toe nog maar één keer moeten doen. Is waarschijnlijk een ander verhaal op wedstrijd met de stress enzo, maar ik gebruik meestal gewoon geen zweetdeken :) Pas dan, zoals Daphne aangeeft, de arbeid aan.

@Truus: idd, een handdoek kan ook wonderen doen :)
Suus

Bericht door Suus » di 13 jan 2009, 20:53

Ik vind het een interessant stuk! Het lijkt me niet de mening van iemand, het is gewoon zo.
Wel of geen deken is natuurlijk heel afhankelijk van wat je met je paard wil. Eerst was Morris nooit geschoren en ging er na het rijden een zweetdeken op en dan na een uur een staldeken. Geschoren had ik geen zweetdeken nodig, maar wel een deken om hem warm te houden (en dan neem je in de winter een dikkere deken dan in de herfst, heel simpel). Nu staat hij buiten met een dikke vacht en heeft hij soms een deken op, zodat hij droog kan liggen. Weet niet of ie daar op zit te wachten, maar ik vind het zo sneu dat hij uuuuren later nog een natte kont heeft (ja, dat is als mens gedacht, zijn huid is dan niet nat, dus het is eigenlijk niet nodig).
Maar je moet wel proberen als paard te denken, niet vergelijken met jezelf! Ik eet ook geen 24 uur per dag brood terwijl een paard wel liefst 24 uur gras tot zijn beschikking heeft. Ik rol ook niet door de modder als ik jeuk heb of bijt iemand als ik hem niet aardig vind. Dus paarden en mensen vergelijken is gewoon onzin! Al doe ik dat zelf dus ook wel eens hihi!
Morris, mijn superfjord!
Jankeke

Re: zwetend paard in de wei zetten?

Bericht door Jankeke » ma 19 jan 2009, 16:37

Ik rijd Vlin zoveel mogelijk in de middag zodat hij de nacht in stal kan doorbrengen nadat hij eerst ongeveer een uur een zweetdeken heeft opgehad. Die zweetdeken is dan helemaal bedekt meet een soort "rijp"laag. De volgende dag gaat hij weer naar buiten.
Vlin heeft het snel warm. Toen ik hem de eerste dagen met die strenge vorst rond 17.00 uur op stal zette en ik kwam een uur later terug dan stond hij me daar toch te zweten......! Na een paar dagen was dat wel over. Het is 's nachts koud op stal.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Cindy+Uniek

Re: zwetend paard in de wei zetten?

Bericht door Cindy+Uniek » di 20 jan 2009, 07:26

ik weet niet beter dan dat iets nat niet erg is, als ze maar koud zijn! en niet meer warm aanvoelen....
nou heb ik het geluk dat ik een eigen stalletje heb met inlopen en uniek is geschoren dus heeft gewoon een deken op.... en eva moet een kwartier naar huis stappen vanaf de bak dus die is eigenlijk nooit niet eens nat......

maargoed bij twijfel zou ik binnen laten.... en anders goed voelen of hij koud en op adem is ;)

ik vind mens en dier ook niet te vergelijken :n onze jas is hun vacht al... zij passen zich aan met haren en wij met kleding
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Plaats reactie