Kan een paard het koud hebben?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 07 jan 2009, 20:18

ik heb één keer vorig jaar zomer tricolor trillend uit het land gehaald toen zo onwijs koud en nat was voor in de zomer (juli ofzo)

toen heb ik een uur lang in de binnenbak rond gestapt met dekens op voor ze weer normaal deed.... sindsdien had ik die een ongevoerde regendeken op gedaan bij nat weer.....

dus als ze het echt koud hebben merk je dat idd wel denk ik
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Jilly

Bericht door Jilly » wo 07 jan 2009, 20:21

Ongevoerde regendeken lijkt me met deze temperaturen niet zo goed :n
Het drukt de haren plat, maar het geeft niks van warmte in return.
Maar voor het geval van Tricolor die zo rillend was in de zomer lijkt me dat dan wel weer een oplossing :j
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 07 jan 2009, 20:24

Jilly schreef:Ongevoerde regendeken lijkt me met deze temperaturen niet zo goed :n
Maar voor het geval van Tricolor die zo rillend was in de zomer lijkt me dat dan wel weer een oplossing :j
ja idd was denk ik puur die natte kou op haar rug... ik merkte daarvoor ook als het had geregend en ik wilde gaan rijden en ik borstelde haar rug dat ze er erg gevoelig op was en op mooie warme dagen niet.... dus idd gewoon gevoelig...

nee nu zou ik ook niks opleggen nee! dj, bertus en cherry lopen ook de hele dag zo buiten :j alleen uniek heeft een dikke deken, maar die is geschoren
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Tanja

Bericht door Tanja » wo 07 jan 2009, 20:32

Aurora schreef:Goed voeren, onbeperkt ruwvoer aanbieden is een goede warmtebron
Ik denk dat dit de beste remedie is!
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Vera

Bericht door Vera » do 08 jan 2009, 08:13

de haren gaan omhoog staan om zo meer lucht ertussen te krijgen. Die lucht word warm via de huid en die warmte blijft hangen, daardoor krijgt hij het niet koud.

mocht hij het toch koud krijgen, dan gaat hij echt rillen.
Als het lang regent en ze tot op de huid nat worden kunnen wel koud worden, maar zolang het vriest zal het wel meevallen met koud krijgen, hij is tenslotte niet geschoren.

vaak doen mensen een deken op tegen de kou, maar dan werkt de natuurlijke isolatie niet meer, door het dek, worden de haren plat gedrukt en kunnen dus ook niet meer rechtopstaan. een deken heeft dus alleen maar zin, bij paarden met weinig vacht, of paarden die geschoren zijn.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 08 jan 2009, 11:54

Cindy+Uniek schreef:
Jilly schreef:Ongevoerde regendeken lijkt me met deze temperaturen niet zo goed :n
ja idd was denk ik puur die natte kou op haar rug... ik merkte daarvoor ook als het had geregend en ik wilde gaan rijden en ik borstelde haar rug dat ze er erg gevoelig op was en op mooie warme dagen niet.... dus idd gewoon gevoelig...

nee nu zou ik ook niks opleggen nee! dj, bertus en cherry lopen ook de hele dag zo buiten :j alleen uniek heeft een dikke deken, maar die is geschoren
Idem hier mijn paarden stonden toen op de camping buiten in de wei toen het regen seizoen begon bij ons in juli. Stonden zo te trillen toen! Toen heb ik ze hun regendekens opgedaan en toen was het goed.

Nu ze geschoren zijn hebben ze een dikke deken op en vorige jaren met wintrvacht helemaal niks.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Plaats reactie