Hoe doen jullie dat met oud en nieuw
- nancy imka
Wij hebben niet zo heel veel keuze voor het eerst. Ze staan bij ons ook in de bebouwdekom en we hebben met de sinterklaas toen we daar binnen waren al eens gevraagt hoe het met het vuurwerk afsteken was daar. Nou schijnt het erg druk te zijn, want aan de voorkant is het druk en aan de achterkant aan de andere kant van de A4 ligt de veen en daar schijnt het ook altijd druk te zijn.
Het is bij ons of in de paddock (waar ze nu constand in staan) of op het land. Maar goed wat als daar de paniek inslaat, rennen ze straks als een dolle stier de sloten in...
In de paddock staat een schuilstalletje, we zijn van plan om ze dan gewoon weer samen te zetten (ze staan nu appart ivm het hoesten van Imka en ze nu nat hooi moet en Hosta droog eet) We maken dan voor allebij de paarden nat hooi en laten ze samen lopen. Licht hebben we niet bij de stal en de verlichting die wij hebben die doet het in de top 2 a 3 uurtjes. Dat is een oplaadbare tlbalk dus die redt het zoiezo niet de hele avond. De radio laten we zoiezo aan dat hadden we al bedacht. En verder is het denk ik hopen dat het snel weer over is...
Het is bij ons of in de paddock (waar ze nu constand in staan) of op het land. Maar goed wat als daar de paniek inslaat, rennen ze straks als een dolle stier de sloten in...
In de paddock staat een schuilstalletje, we zijn van plan om ze dan gewoon weer samen te zetten (ze staan nu appart ivm het hoesten van Imka en ze nu nat hooi moet en Hosta droog eet) We maken dan voor allebij de paarden nat hooi en laten ze samen lopen. Licht hebben we niet bij de stal en de verlichting die wij hebben die doet het in de top 2 a 3 uurtjes. Dat is een oplaadbare tlbalk dus die redt het zoiezo niet de hele avond. De radio laten we zoiezo aan dat hadden we al bedacht. En verder is het denk ik hopen dat het snel weer over is...
Mijn paarden blijven gewoon buiten in de wei, er is wel veel vuurwerk in de buurt, maar daar zijn ze niet echt bang van.
Het is ook fijn als er al ruim van te voren geknalt word, dan kan je paard er goed aan wennen.
Ik doe eigenlijk niks bijzonders met oud en nieuw, en het gaat altijd prima.
hopelijk blijven jullie paarden ook zo rustig, gaan jullie s,nachts nog wel even kijken hoe het met ze is?
Het is ook fijn als er al ruim van te voren geknalt word, dan kan je paard er goed aan wennen.
Ik doe eigenlijk niks bijzonders met oud en nieuw, en het gaat altijd prima.
hopelijk blijven jullie paarden ook zo rustig, gaan jullie s,nachts nog wel even kijken hoe het met ze is?
Toen ik de wei bij mijn ouders nog had zette ik ze nog op stal met zijn tweetjes, maar ze vinden het helemaal niet erg.
Nu kan ik ze niet op stal zetten, dus doe ik eigenlijk niks anders als ik anders doe en dat gaat eigenlijk gewoon goed. Nu knallen ze ook af en toe al,maar ze kijken niet op of om.
Nu kan ik ze niet op stal zetten, dus doe ik eigenlijk niks anders als ik anders doe en dat gaat eigenlijk gewoon goed. Nu knallen ze ook af en toe al,maar ze kijken niet op of om.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Tika gaat lekker op stalbij de pensionstalling waar ik sta daar hebben ze niet z'on last van vuurwerk.
Ik ben wel voorzichtiger met buiten rijden rond de jaarwisseling.
Ik ben wel voorzichtiger met buiten rijden rond de jaarwisseling.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
Hier blijft alles zoals het anders altijd ook is. Vorig jaar ben ik nog op Anton wezen rijden en op een paar meter van vuurwerk en melkbus waarmee karbiet geschoten werd gereden, maar die vond het allemaal bere interessant.
Paarden zijn hier hooguit iets onrustiger op een knal, maar niet anders dan dat wij zelf even schrikken van een knal. We proberen zelf ook altijd maar zo gewoon mogelijk te doen, dan nemen die paarden dat vrij snel over.
Maar valt mij ook op dat het dit jaar vrij rustig is met vuurwerk.
In Tuk staat alles op een afstandje van de buurt en ondanks vele zorgelijke eigenaren, is mij het nog nooit opgevallen dat het vuurwerk dusdanig paniek veroorzaakte dat het gras onbelangrijk was
(terwijl als ik Sas bij huis had, ze een enorme scene kon schoppen, wanneer er dan dichtbij vuurwerk afgeschoten werd)
Paarden zijn hier hooguit iets onrustiger op een knal, maar niet anders dan dat wij zelf even schrikken van een knal. We proberen zelf ook altijd maar zo gewoon mogelijk te doen, dan nemen die paarden dat vrij snel over.
Maar valt mij ook op dat het dit jaar vrij rustig is met vuurwerk.
In Tuk staat alles op een afstandje van de buurt en ondanks vele zorgelijke eigenaren, is mij het nog nooit opgevallen dat het vuurwerk dusdanig paniek veroorzaakte dat het gras onbelangrijk was

Geluk is de vrucht van intens werk
Bij ons gaat het net als een normale dag, alleen krijgen ze de voeding van 21 uur nu verdeeld over 2 porties. 21 uur en iets voor 12 uur. Lampen blijven aan en de radio staat altijd al aan.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
-
Bij ons gaat het ook zoals anders. Overdag naar buiten en tegen een uur of 5 komen ze op stal. Voeren, hooi geven en de radio aan. Dit is wat we altijd doen.
Ik begreep dat het vrouwtje waarachter onze stal ligt, gewoon thuis is, maar die heeft niet zo veel verstand van paarden. Ze gaf aan dat er niet zoveel geknald wordt, maar ik denk dat de paarden niet zoveel mee krijgen. De stal ligt achter het huis, dus dat houdt al veel geluid tegen.
Ik ben zelf altijd het bangste voor eventuele brand.
Ik begreep dat het vrouwtje waarachter onze stal ligt, gewoon thuis is, maar die heeft niet zo veel verstand van paarden. Ze gaf aan dat er niet zoveel geknald wordt, maar ik denk dat de paarden niet zoveel mee krijgen. De stal ligt achter het huis, dus dat houdt al veel geluid tegen.
Ik ben zelf altijd het bangste voor eventuele brand.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
ik blijft het eng vinden het vuurwerk in combinatie met dieren.
Gelukkig is het carbid schieten in het dorp verkast naar de andere kant van het dorp. Paar jaar geleden gingen ze naast het weiland knallen! dat was niet te doen met Erna, Sophietje maakt haar eigen spel ervan?!
Erna vind het vuurwerk eng die draaft tijdens het kleine beetje vuurwerk wat er afgestoken wordt heen en weer in het land. Sophie maakt net als met het carbid haar vreugdebokken. Fee is ook geen liefhebber van het vuurwerk en draaft mee in het weiland.
Het kan geen kwaad dat ze aan het dollen zijn in het weiland. Voor alle zekerheid ga ik af en toe wel bij ze kijken na twaalf uur en loop ik van achter het huis naar voren om dorpsgenoten goede jaarwisseling te wensen.
Gelukkig is het carbid schieten in het dorp verkast naar de andere kant van het dorp. Paar jaar geleden gingen ze naast het weiland knallen! dat was niet te doen met Erna, Sophietje maakt haar eigen spel ervan?!

Erna vind het vuurwerk eng die draaft tijdens het kleine beetje vuurwerk wat er afgestoken wordt heen en weer in het land. Sophie maakt net als met het carbid haar vreugdebokken. Fee is ook geen liefhebber van het vuurwerk en draaft mee in het weiland.
Het kan geen kwaad dat ze aan het dollen zijn in het weiland. Voor alle zekerheid ga ik af en toe wel bij ze kijken na twaalf uur en loop ik van achter het huis naar voren om dorpsgenoten goede jaarwisseling te wensen.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Ik las het bericht van het paard dat zijn benen heeft gebroken door het toedoen van vuurwerk,dat vind ik heel erg.
Ik heb vanmiddag nog buiten gereden op een stil weggetje met geknal op de achtergrond en dat ging heel goed.
Ik heb haar wel vanmiddag op tijd op stal gezet.

Ik heb vanmiddag nog buiten gereden op een stil weggetje met geknal op de achtergrond en dat ging heel goed.

Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
Geboren op 14-05-2001
- nancy imka
Ja erg he! Wij hebben uiteindelijk toch besloten de paardjes los te laten in het weiland. De radio aan te doen in hun schuilstal en we hebben gister nog even een baal kuil op de kop weten te tikken zodat ze daar lekker van konden knabbelen! En aangezien ze normaal hooi krijgen was dit dus wel feest! De mensen waar we het van huren zouden een oogje in het zeil houden en we hebben niks gehoord dus neem aan dat het goed gegaan is!Tanja schreef:Ik las het bericht van het paard dat zijn benen heeft gebroken door het toedoen van vuurwerk,dat vind ik heel erg.![]()
-
Mijn ouders zijn gisteravond in de wei geweest en dat was maar goed ook.
We hebben in het buitengebied een 'nieuwe generatie' zitten met kleine kinderen, dus de boeren hebben volop vuurwerk afgeschoten.
Mam vertelde me dat de wei helemaal verlicht was van het vuurwerk boven hun hoofd.
Gaby & Evian konden naar buiten. Gaby ging al buiten staan en Evian die schrok zich helemaal het laplazerus. Die was dan ook snel bij Gaby en is niet meer van haar zijde geweken.
Minouk keerde helemaal inzichzelf op stal, stond stokstijf.
Olette in de stal erlangs was heel onrustig en ging telkens zo uitstrekken met de kont naar achteren. Ervaring leert dat ze dan ergens overeen kan springen, dus ze hebben die 2 dames ook maar buiten gelaten.
Gelukkig waren ze op stal en is het verder goed gegaan
Wat me ook opviel gisteravond was dat er toen het donker werd nog heel veel ganzen in de lucht waren! Ik was aan het reizen met de bus met overstap en telkens hoorde ik ze in de lucht. Die weten natuurlijk ook niet meer waar ze het zoeken moeten..
We hebben in het buitengebied een 'nieuwe generatie' zitten met kleine kinderen, dus de boeren hebben volop vuurwerk afgeschoten.
Mam vertelde me dat de wei helemaal verlicht was van het vuurwerk boven hun hoofd.
Gaby & Evian konden naar buiten. Gaby ging al buiten staan en Evian die schrok zich helemaal het laplazerus. Die was dan ook snel bij Gaby en is niet meer van haar zijde geweken.
Minouk keerde helemaal inzichzelf op stal, stond stokstijf.
Olette in de stal erlangs was heel onrustig en ging telkens zo uitstrekken met de kont naar achteren. Ervaring leert dat ze dan ergens overeen kan springen, dus ze hebben die 2 dames ook maar buiten gelaten.
Gelukkig waren ze op stal en is het verder goed gegaan

Wat me ook opviel gisteravond was dat er toen het donker werd nog heel veel ganzen in de lucht waren! Ik was aan het reizen met de bus met overstap en telkens hoorde ik ze in de lucht. Die weten natuurlijk ook niet meer waar ze het zoeken moeten..
Ik kwam rond enen bij RB en Ulvy aan en die keken echt zo van: "hallo wat komen jullie doen? Oh gezellig een midnight snack kunnen we die iedere avond bestellen"
Kortom zwaaaaaaaaaaaaar onder de indruk van het vuurwerk
(en het ging toch wel hard want langs de bosrand galmt het na)

Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift