natuurlijk bekappen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
yvette

Bericht door yvette » di 22 jul 2008, 11:49

Nou, dat liegt er niet om al die negatieve reacties/ervaringen.
Ben benieuwd wat Gael ervan vindt eigenlijk...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 22 jul 2008, 12:30

Zo heb je ook nog die groen gele beslag wat ook zo onwijs goed moet zijn volgens die mensen... Het nadeel is alleen dat je een ijzer aan de vorm van de hoef aan passen moet en dat plastic kan je niet aanpassen dus word de hoef aan het plastic beslag aangepast
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » di 22 jul 2008, 13:15

bekijk ook de website van mijn hoefsmid maar eens www.hoeftnietnatuurlijk.nl
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Viv

Bericht door Viv » di 22 jul 2008, 13:18

Je bedoelt de easywalkers Nance. Hier wordt de hoef niet aangepast aan het ijzer maar weldegelijk andersom.
Ook Hippoflex worden aangepast aan de hoef deze bevielen mij heel erg goed. Als ik dan toch weer aan de ijzers zou moeten...
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 22 jul 2008, 14:49

Ik hoop inderdaad ook op een reacite van Gael en waarom zij er voor kiest om Jolita natuurlijk te laten bekappen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 22 jul 2008, 16:13

nancy imka schreef:Zo heb je ook nog die groen gele beslag
Zie je wel... daar is het natuurlijke aan dat ijzer:

Natuur-groen *o/* *o/* *o/*

Hehe ze komen dus zelf al op hun domme ideeen terug. Volgens hun konden paarden toch allemaal op blote voeten, komen ze ineens met natuurlijke ijzers. Flapdr*****
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
jolita

Bericht door jolita » di 22 jul 2008, 17:02

O.k bedankt allemaal! en sorry voor de late reactie!

Bij Jolita wordt álleen het uiteinde van de hoef een beetje ronder gemaakt en wij zochten zoiezo een andere hoefsmid. Zij bekappen ook op een "normale" manier, maar bij Joliet wordt dus alleen dat kleine stukje afgerond.

Ik vroeg me dus ook af, hoe en wat met natuurlijk bekappen :)

Joliet is slecht bekapt de laatste keer en de d.a die er vorrige week bij was vroeg al: wanneer er voor het laatst een hoefsmid bij was geweest!!?? nou voor twee weken terug dus..:?

Was gewoon heel erg benieuwd naar reacties van andere mensen :j
Jolita
margalorenz

Bericht door margalorenz » di 22 jul 2008, 18:13

Ik voel me een beetje als voer in een leeuwenkooi, maar ik wil toch even iets zeggen.

Ik ben het niet helemaal eens met de scherpe uitspraken over natuurlijk bekappers hier.

Ons paard wordt met groot succes natuurlijk bekapt. Wij hebben een geweldige hoefsmid. Zijn naam is Mike van Dijk en kiest niet overduidelijk voor een bepaalde methode. Hij is niet echt een liefhebber van ijzers, maar kijkt per paard wat belangrijk is en volgt niet streng een methode om de methode. Er zijn inmiddels ook verschillende stromingen binnen het natuurlijk bekappen. Het is denk ik niet netjes om iedereen die zich natuurlijk bekapper noemt over 1 kamp te scheren. Onze hoefsmid heeft bijvoorbeeld de traditionele hoefsmid opleiding gedaan en heeft dus echt wel een goede ondergrond. Vanuit zijn eigen ervaring met het traditionele hoef gebeuren heeft hij zich meer op het natuurlijke gericht. Er is inmiddels in Nederland een vereniging van natuurlijk bekappers en daar zijn alleen mensen lid van met een goede ondergrond en waarvan hun kwaliteiten zijn gecontroleerd. Mike heeft ook een website.
www.hoeftotaal.nl
Verder is het belangrijk dat je niet alleen aandacht besteed aan de hoeven, maar ook aan voer, huisvesting, beweging enz. om de hoeven helemaal goed te krijgen en te houden. Bij natuurlijk bekappen is het ook belangrijk de natuurlijke slijtage na te bootsen en het dus goed bij te houden. Anders moet je inderdaad te grote ingrepen doen. Verder moet je de hielhoogte in de gaten houden en het paard inderdaad niet te laag op de hielen laten zetten. Dit gebeurt ook niet bij iedere natuurlijk bekapper!

Ons paardje loopt perfect op haar keurig natuurlijk bekapte hoeven. Zelfs op straat, grind, graffel is er geen enkel probleem. Haar beenstand is prima en ze loopt prima. Wij hebben dus een blij paard en een blij baasje.

Ik wil bij deze iedereen die interesse heeft uitnodigen om naar de keuring te komen in beekbergen. Wij zijn daar met onze natuulijk bekapte fjord. En iedereen mag van mij even naar haar hoeven kijken die interesse heeft zodat misschien de wat scherpe kantjes en wat vooroordelen zullen verminderen. Mocht je echt ineteresse hebben, ons paard staat in Bennekom en mensen van Fjordenwereld zijn van harte welkom kennis met haar en haar hoeven te maken.

oef, dat was heftig. nu niet boos worden hoor, maar ik wilde dit even kwijt.
jolita

Bericht door jolita » di 22 jul 2008, 18:41

Bedankt voor je reactie :)

De hoefsmid van mijn instructrice heeft bij één van haar paarden hoefijzers onder de voorste hoeven gedaan. En werkt eigenlijk ong. als jou hoefsmid margalorenz.

Ik ga nu goed uitzoeken wat ons het beste lijkt en misschien dat inderdaad één van de hoefsmeden bij Joliet komt.
Jolita
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 22 jul 2008, 19:48

Ik vind het juist heel goed dat je vertelt wat jouw ervaring is margalorenz! Heeft niets met boos worden te maken, ieder mag zijn mening hier ventileren. (Uiteraard binnen het normale.)

Alleen het feit al dat jouw smid een 'traditionele' opleiding heeft gevolgt is voor mij een prettig idee omdat hij dus wel degelijk weet hoe hoef en paard in elkaar zitten. Dat jouw smid de verzenen dus niet (te ver) inkort vind ik prettig want vooral die veranderde beenstand is vaak een groot probleem.
Ik denk dat er gewoon ontzettend veel kaf tussen het koren zit en dat er dus erg veel mensen de boot me in gaan. Jammer genoeg ten koste van de paarden.

Zo kiest een ieder dus voor wat hij of zij prettig vind en bij mij zijn dat toevallig (werkman) ijzers met leren zooltjes.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Krista

Bericht door Krista » di 22 jul 2008, 20:35

Ilonka omschrijft eigenlijk precies wat ik wilde zeggen. Zoals jij het omschrijft, Margalorenz. dan is er aan jullie paard dus iemand bezig die in ieder geval een fatsoenlijke hoefsmidopleiding heeft genoten en niet als een dolle die verzenen inkort. En als jouw paard het er goed op doet...
Maar voor mij verder geen polonaise aan de paardenvoeten, geen mensen die van het traditionele pad zijn afgeweken, hoe goed het dan ook bevalt. Ik blijf bij mijn standpunt.
Onze paarden worden normaal bekapt en allemaal rondom beslagen. Ik heb genoeg ellende met NB gezien in nabije omgeving en onze paarden doen het prima op hun voetjes.
Overigens wat eerder aan werd gegeven dat een kunststof ijzer niet aan te passen is aan de voet, dat is niet waar.
Voor dravers wordt ook wel eens kunststof beslag toegepast. En dan is wel degelijk aan te passen aan de voet. Net als aluminium en andere materialen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ilona

Bericht door Ilona » di 22 jul 2008, 20:56

Natuurlijke ijzers?? Zijn dat ijzers van bamboe ofzo??? :D
Viv

Bericht door Viv » wo 23 jul 2008, 04:00

Marga, zoals ik jouw verhaal lees bekapt jouw smid op een gewone normale manier. Heeft niks met NB te maken m.i. Elke normale bekapte pony/paard kan over steen, grind enzo lopen. En afronden doet mijn smid (en wijzelf als we vijlen) ook maar dat is toch echt geen NBer en ziet ook een paard liever zonder dan met ijzers.

Maar fijn dat jij wel tevreden bent :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
margalorenz

Bericht door margalorenz » wo 23 jul 2008, 06:37

Ik moet zeggen dat ik dit wel een leuke discussie vind!

De manier waarop op elkaar gereageerd wordt is erg prettig. Er zijn veel forums waar een discussie als deze niet meer leuk is (bijvoorbeeld bokt vind ik).

Wij mogen trots op onszelf zijn dat wij fjordenmensjes deze discussies zo knap en leuk kunnen voeren!!!

Fijn dat iedereen lekker kan doen wat hij/zij goed vindt en dat we daar leuk met z'n alles over kunnen praten.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 23 jul 2008, 06:54

ben blij dat ik dit allemaal even lees.............
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
yvette

Bericht door yvette » wo 23 jul 2008, 07:02

Ik sluit me bij Ilonka en Krista aan.
En fijn Marga die genuanceerde reactie van je. Veel voorstanders van NB worden direct agressief als je ze op de nadelen wijst. Het lijkt soms wel een soort sekte.
Zoals jij het uitlegt, zie ik het ook niet als het natuurlijk bekappen waar ik zoveel slechts over heb gehoord. Zal ook wel te maken hebben met het feit dat jij een gediplomeerde hoefsmid hebt...
Jammer dat ik niet in Beekbergen ben, want ik zou wel eens naar de voetjes van Lorenz willen kijken.
margalorenz

Bericht door margalorenz » wo 23 jul 2008, 07:16

yvette schreef:Ik sluit me bij Ilonka en Krista aan.
En fijn Marga die genuanceerde reactie van je. Veel voorstanders van NB worden direct agressief als je ze op de nadelen wijst. Het lijkt soms wel een soort sekte.
Zoals jij het uitlegt, zie ik het ook niet als het natuurlijk bekappen waar ik zoveel slechts over heb gehoord. Zal ook wel te maken hebben met het feit dat jij een gediplomeerde hoefsmid hebt...
Jammer dat ik niet in Beekbergen ben, want ik zou wel eens naar de voetjes van Lorenz willen kijken.
kleinigheidje, Lorenz is mijn achternaam, mijn paard heet Zirsta :D

Die agressie die jij beschrijft zie ik soms ook en dat vind ik heel jammer voor de beeldvorming. Ik begrijp namelijk het negatieve beeld van mensen over nb. En ik denk dat veel slechte nb ers dat beeld zelf hebben gecreeerd. Ze wordt er bijvoorbeeld door de mensen die de natuurlijk bekap cursus geven duidelijk verteld dat de bekapcursus niet gecshikt is om zomaar andere paarden mee te gaan doen, en dat het bedoeld is om je eigen paard een beetje te kunnen bijhouden onder begeleiding van een ervaren gediplomeerd smid die lid is van de vereniging natuurlijk bekappers en een goede achtergrond en diploma's heeft. helaas gebeurt het erg vaak dat mensen na een curcuc van een dag niet alleen hun eigen paard bijhouden maar zich als natuurlijk bekapper voordoen en paarden van anderen onder handen nemen met alle gevolgen van dien.

mocht er iemand interesse hebben in een goede natuurlijkbekapper met diploma's, ervaring en gecontroleerde vaardigheden kijk dan alsjeblieft op de site van mijn hoefsmid www.hoeftotaal.nl
er staat ook een link op de site naar de vereniging van natuurlijk bekappers. Daar is te vinden wie er allemaal wel gediplomeerd en gecontroleerd zijn. Deze mensen zijn wel te vertrouwen en weten echt waar ze mee bezig zijn.

Fijn dat we het allemaal zo leuk op onze eigen manier kunnen doen met onze gele monsters!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 23 jul 2008, 07:22

Op die lijst staan maar 8 smeden...dat is wel erg weinig...
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Viv

Bericht door Viv » wo 23 jul 2008, 07:27

Op die site van de "gecontroleerde" bekappers staan er alleen al 3 die ik NOOIT meer bij mn paard wil hebben en dus wel degelijk van die extremisten zijn, om ze zo maar ff te noemen (waarvan ik van alledrie met zekerheid kan zeggen dat ze GEEN Deurne gedaan hebben of andere erkende hoefsmidopleiding).

Probleem zit hem in de hele gedachtengang achter het natuurlijk bekappen in combi met de mensen die denken hun paard natuurlijk te houden.
Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » wo 23 jul 2008, 07:35

margalorenz schreef: kleinigheidje, Lorenz is mijn achternaam, mijn paard heet Zirsta :D
Oops, sorry :sorry:

Ik denk dat ik toch, zoals bij het uitkiezen van een reguliere smid, me zou laten leiden door ervaringen van anderen en het zien van zijn werk. Van een site zou ik niet snel een smid uitkiezen.
Plaats reactie