stal?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Anouska

Bericht door Anouska » do 01 mei 2008, 15:58

@ iDj: Ga 4x per week naar hem toe.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » do 01 mei 2008, 17:39

Ik sta op een pensionstalling van kennissen van mij.
Hier ben ik iets meer als 4 jaar geleden terecht gekomen en ben er nog steeds héél blij mee :D

Voordelen:
*er wordt goed op je paard gelet, is er iets krijg ik meteen een sms
*er wordt gevoerd en gemest
*bos ligt naast de stal + een buitenbak die nooit overvol is (niet dat ik er heel veel gebruik van maak)
*kleinschalige pensionstal met allemaal gezellige mensen, dus paard krijgt niet van alles in z'n bakkus gestopt :D
*skreia staat sinds een tijd op vlas en speciale brok, allemaal geen probleem en alles is te overleggen
* 's zomers 24/7 op het land
*als je een keer echt niet kan is er altijd wel wat te regelen met de overige pensionklanten of staleigenaresse

Nadelen:
*eigenlijk heel weinig, misschien een binnenbak met heel slecht weer zou wel eens lekker zijn
*in de winter wat vaker naar buiten zou voor skreia haar benen beter zijn, maarja is ook niet altijd goed te doen met dat hollandse weer
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
anika

Bericht door anika » do 01 mei 2008, 18:04

Nousje loves Bjorn schreef:@ iDj: Ga 4x per week naar hem toe.
Scheelt, je gaat over de snelweg en al helemaal in Duitsland kun je lekker doorkachelen toch? :D

Ik heb de pony's ook bij huis.

Voordelen lijken me wel duidelijk :)) Er is ook altijd wel iemand thuis die de pony's kan voeren..

Nadelen, alles zelf regelen (al heb ik geluk met een handige/lieve stiefpa mbt. hooi en zaagsel halen) Een lieve oom die zaagsel gratis opzij zet O:) Geen bak, maar wel een lieve buurvrouw :D
Murphy :+: Ysha
Fran

Bericht door Fran » do 01 mei 2008, 19:01

Ik sta op een pensionstalling met 8 pony's en 2 paarden.

Voordelen:
- Ze is super voor de paarden, ze wil je graag helpen met dingen. Zoals vandaag kreeg ik Olaf niet uit de wei, dan helpt ze even mee vangen of bij een ander paard moet er 3x daags een zalfje op een wond doet ze ook gewoon.
- Gezellige mensen, leuke paarden
-Bak is goed te berijden, en de paddock is altijd goed te berijden (ook met super slecht weer).
- paarden staan elke dag in de wei, winter en zomer. Met mooi weer de hele dag, met slecht weer omstbeurt in de bak
- ik hoef niks zelf te doen, als ik met vakantie ga kan ik hem lekker een paar daagjes vrij geven.

Nadelen:
- Het is een beetje oude zooi, maar wel netjes.
- Olafs stal vind ik wat aan de donkere kant

Ondanks dat er niet veel paarden staan is er bijna altijd wel iemand.
Ik vind het niet erg, is juist wel gezellig.
Het is een half uurtje fietsen en 10 min. met de auto. Mijn vriend woont 3 straten verder dus dat is helemaal mooi makkelijk.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Esther

Bericht door Esther » do 01 mei 2008, 19:07

Mijn paarden staan aan huis..

Voordelen.
Ik heb niets met iemand te maken.
Kan alles zelf bepalen.
Heb er altijd controle over, kan ze goed in de gaten houden.
Heb een lieve papa die er voor zorgt als ik het niet kan..
Heb een fraai uitzicht!!

Nadelen:
Ben meer tijd kwijt aan randzaken dan daadwerkelijk aan de paarden, altijd wel wat kapot, smerig, op of achterstallig. Kost een hoop tijd en energie.
Ben altijd alleen, is wel eens lastig als je wat wilt. Inspannen e.d. doe ik niet alleen bijvoorbeeld.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 01 mei 2008, 19:44

Ik sta met beide paarden op een manege/pensionstal, de nieuwe oranjehoeve heet het.
Eigenlijk vind ik het er super, zijn eigenlijk alleen maar pluspunten. Je kunt altijd rijden, zijn super rijbakken zowel buiten als binnen, verder een stapmolen, longeerbak, losgooibak, een klein landje waar ze het hele jaar op mogen, moet je dan wel zelf doen. Een groot land waar ze vanaf nu tot ergens in het najaar op gaan, ze worden buiten gezet dagelijks, wel zelf binnen zetten. Verder word er 2x per week gemest en dagelijks opgestrooid, 6x per dag gevoerd, kantine aanwezig goede instructie. Ik zou het niet anders meer willen eigenlijk, heb het dan ook erg naar mijn zin.
Minpuntjes heb ik eigenlijk nog niet.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 02 mei 2008, 06:31

Net als bij Iris staan mijn paarden ook op een wei.

voordeel:
zelf beslissen hoeveel ze eten, hoe lang ze in het hogere gras gaan en het is er heerlijk rustig. Je kan er heerlijk rijden want het zit aan het bos. Paarden hebben er alle vrijheid en de mogelijkheid er echt helemaal paard te zijn. En het is op nog geen vijf minuten fietsen van mijn huis.

nadeel:
juist het alleen staan is soms saai. Zo moet ik altijd alleen rijden. Ik heb ook geen bak, maar die mis ik niet zo. Geen luxe dus gewoon water met een handpomp oppompen. NOOIT uit kunnen slapen want ik moet altijd zelf voeren dus vroeg uit de veren. Nog een nadeel is dat ik daar geen spullen neer kan leggen dus altijd alles in een rugzak en op de fiets mee moet nemen. En weideonderhoud is duur en heel veel werk. Gelukkig heb ik een papa die dat graag doet :P

En toch zou ik niet anders meer willen. Ik vind het heerlijk zo.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Vera

Bericht door Vera » vr 02 mei 2008, 07:18

claudia schreef:
Vera schreef:mijn paarden staan thuis, is redelijk goedkoop, heerlijk dichtbij, maar je moet ook altijd alles zelf doen en kan niet heel makkelijk langere tijd weg zonder van alles te regelen.
Zo is het bij mij ook :D

Maar ik heb een hele goede oppas, he Kel *o/* *o/*
die had ik toch al van je overgenomen? : :D
Maar ik heb gelukkig Yvette ook nog *o/*
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » vr 02 mei 2008, 10:36

Ik sta op een kleinschalige pensionstal, ze hebben 10 boxen.

Voordelen:
- Een ruime en frisse stal met grote boxen van 4,5 x 4,5 meter.
- De binnenbakken, buitenbak, longeercirkel en springterrein op ca. 300 meter afstand van de stal.
- Je kunt er meteen de ruiterpaden op en het bos in.
- Er word voor mij elke dag gevoerd en uitgemest.
- Als je wilt word je paard buiten gezet en binnen gehaald met de keuze uit: op de paddock of in het land.
- Het is er altijd netjes en schoon.

Nadelen:
- vrij dure stal
Verder zijn er voor mij eigenlijk geen nadelen, het enige dat ik me kan bedenken dat een probleem zou kunnen zijn is:
- Je moet eerst lid worden van de rijvereniging voor je gebruik mag maken van de binnen en buitenbakken.
Als je dat niet wil heb je dus geen bak tot je beschikking.
(maar ook dat probleem word opgelost want er word in de zomer een buitenbak gemaakt bij de pensionstal)
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Jilly

Bericht door Jilly » vr 02 mei 2008, 12:26

Ik sta op een fokkerij (privé dus)

voordelen:
-vriendjes genoeg om mee te spelen
-goeie buitenbak
-wei genoeg
-een heel zadelhok voor mezelf (en mn vriendin)
-geen last van andere mensen (behalve de baas dan }-) )
-eten geven en mesten moet ik niet zelf doen
-voor mij ook altijd wel wat te doen
-5 minuutjes fietsen

nadelen:
-zit er meestal alleen
-in de winter geen weidegang, dus zelf altijd buitenzetten in de bak
-slechte omheiningen
-regelmatig meningsverschillen met de baas
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » vr 02 mei 2008, 19:40

Mijn drie paarden staan thuis.

het grote voordeel is van je paarden thuis houden dat je ze zelf in de gaten kan houden en zelfstandig verzorgt. Ze kunnen hun gang gaan op weiland/ paddock/ open stal. Het bos is op paar minuten rijden hier vandaan. ik kan ze gedag zeggen wanneer ik wil, zie ze uit m'n slaapkamerraam staan.
Kortom ik ben heerlijk eigen baas :D ik word ermee wakker- eerste wat ik doe is de paarden voeren in pyama- en het laatste voor ik m'n bed weer op zoek s'avonds.

wat ik wel mis is dat als ik weg wil altijd afhankelijk ben van vrienden of buren die op ze kan passen. En uitslapen lukt niet dan voel ik me snel schuldig als ik ook maar even langer in bed blijf. O:)
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 03 mei 2008, 11:22

Ik sta op een doe het zelf stal in Woubrugge

Voordelen zijn er zeer zeker wel: de paarden staan zomer en winter iedere dag buiten. In de zomer is er 24/7 weidegang. De bak is altijd super goed en je hebt leuke buitenrij gebieden in de buurt. Ok het is alleen polder maar toch dat is ook niet veel aanwezig in zuidholland. De stal is heerlijk rustig er staan maar 10 paardjes.

De nadelen worden voor mij alleen wel telkens groter en we zijn dan ook op zoek naar iets anders!

Nadelen: je moet klusjes doen en dat kan ik (voorlopig) niet gezien mijn ziekte.
Ik vind het aardig aan de prijs als je ziet wat je zelf moet doen. En als je onderling dingen samen moet doen komen er altijd conflicten (denk aan dat de een dit belangrijker vind als de ander)
De sfeer is de laatste tijd om te kotsen (ok ligt ook aan ons zelf maar als je het niet naar je zin hebt)
Het ruwvoer is erg slecht afgelopen winterseizoen. Het kuil is opzich wel goed hoor maar het hooi is echt te vies om aan te kijken.
Je krijgt geen gelijk, of altijd tegenwerking als je iets wilt bij de stalcapain.
(voorbeeldje van vandaag toevallig, ik ben afgelopen maandag geopereerd. Ik kan dus nu weinig tot niet lopen en ik had gevraagt of de boer het goed vond als ik Imka op het "eilandje" zou zetten zodat het voor ons te doen was als ik een keer kwam kijken om erbij te komen. Dit was goed en de stalcaptain wist dit. Nou was ze snel van de week naar de boer gegaan om te vragen of zij met een ander paard op dat zelfde eiland mochten echt dan kook ik bijna al weer. Ik kan niet bij mijn paard als ze in dat hobbelige weiland komt te staan straks als ik weer iets beter ben en zelf weer kan kan ik haar nu ook pakken en anders niet maar niks niet geen rekening dat daar mee gehouden word en daar kots ik echt verschrikkelijk van. Nou komen er nieuwe paarden en Imka kan niet bij andere ze is altijd de hammer heb het al zo vaak geprobeerd ze staat nu met een paard van een vriendin van mij samen en dit gaat prima dit is ook een "kneusje" die veel mankeerd! Samen zijn ze super en wij gaan ook prima door een deur en ze willen ons maar uit elkaar hebben. Nou durven we te wedden dat die nieuwe aas bij ons op het stuk moeten nou echt al moet ik Imka met mn rolstoel verhuizen ze gaat dan daar echt weg!)

En dit is maar een klein stukje van onze irritatie!!! Imka heeft al zo vaak iets gehad. Vorig jaar kwam er ook een nieuw paard. Ik kon toen niet meer lopen en toch deed ik zelf mn klusje. De paarden buiten zetten. Nou is er een zo'n etter die nieuwe niet accepteerd en die trok alles aan puin en ik kon het land niet in. Ik heb uit nood ons groepje uit elkaar gehaald en Imka bij die nieuwe gezet voor hooguit een dag dacht ik nou dat had ik dus niet moeten doen want er is een oorlog geweest dat ik mijn paard niet uit het groepje wilde halen waar ze het zo naar dr zin had om bij het nieuwe paard te laten staan echt te erg voor woorden. De captain neemt een nieuw paard aan en het is een ander zn probleem. Wij moesten het "eiland" delen met dit nieuwe paard en dit betekende dus dat onze paarden ½dagen in de paddock moesten staan omdat dat paard dan ook het land op kon terwijl er 18 hectare land is. En je raad al wie ze moesten ruilen wij want ja hun werkte. Nou echt niet wij hebben niet een keer meegewerkt hieraan. De rest van de paarden mochten wel 24/7 op het land staan.

Zulk soort dingen irriteren wij ons verschrikkelijk aan. Pff sorry voor het verhaal maar dit is onze irritatie :(
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 08 mei 2008, 13:59

Ik sta op een grote pensionstal, het voordeel is dat er hier een goede rijbak ligt, je niet voor ruwvoer en onderhoud hoeft te zorgen. Het is redelijk dichtbij en op de fiets makkelijk te doen.
Het nadeel is de prijs, hier moeten we ook veel zelf doen (dus je moet veel regelen met elkaar), je moet rekening houden met anderen.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 08 mei 2008, 14:28

Wij staan nu op een redelijke kleinschalige pensionstal. Er staan nu 12 paarden en er zijn nog 2 boxen leeg, en er komen nog 6 binnenstallen bij. Voordelen: ze staan de hele dag vanaf 's ochtendsvroeg buiten en gaan pas rond acht uur half negen naar binnen. Ze hebben een buitenbox met een zeer hoog plafond dus goede ventilatie maar absoluut geen tocht.
Ze worden gevoerd en uitgemest.

Nadelen: ik heb zelf geen controle meer over wat voor voer ze krijgen en hoeveel. De jongens hadden tot voor kort onbeperkt ruwvoer en als ik nu kom ligt er wel een berg voordroog in de stal maar dat vind ik voor de hele nacht te weinig (maar ik ben een meut) O:) . We hebben de balen hooi die we over hadden van de vorige stal meegenomen dus Cratos krijgt elke avond 2 plakken extra hooi en Ros 1. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van een volpensionsstal ook nog eens je eigen voer geven. Datzelfde heb ik op het moment met krachtvoer. Ze krijgen basisbrok daar en ik wil niet dat Ros brok krijgt en voor Cratos is basisbrok niet voldoende. Ik heb dus ook nog 2 tonnen met krachtvoer staan hahaha. Een ton met 50 kilo muesli zonder slechte toevoegingen rechtstreeks van een molenaar in Duitsland. Natuurlijk voer dus en de melasse is vervangen door soja. 25 euro voor 50 kilo trouwens dus erg goedkoop...En prestatiebrok voor Cratos. En ik vind het een nadeel dat ze naar binnen moeten s'nachts en met halsters om in de wei moeten staan. Maar ik lijk er zelf allemaal meer last van te hebben dan de paardjes want die zijn dik tevreden.

Om een lang verhaal kort te maken Marijkie heeft wat moeite met het loslaten van haar kinders :+ .
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 08 mei 2008, 14:31

Hier op stal moet je je eigen krachtvoer kopen, maar dat lijkt me dus wel een nadeel van een stal waar je krachtvoer bij je stal inbegrepen zit. Dat zal in mij geval altijd ander voer zijn dan dat ik nu voer :n
claudia

Bericht door claudia » do 08 mei 2008, 14:34

Vera schreef:
claudia schreef: Zo is het bij mij ook :D

Maar ik heb een hele goede oppas, he Kel *o/* *o/*
die had ik toch al van je overgenomen? : :D
Maar ik heb gelukkig Yvette ook nog *o/*
We moeten gewoon een rooster maken. 8-)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
serenza

Bericht door serenza » za 17 mei 2008, 22:11

Ik heb de knollies bij huis staan.
Voordeel:
Altijd rijbak voor mezelf (geen mensen die er mest in laten liggen).
Kunnen altijd naar buiten.
Ben er als ik mn achterdeur uitstap.
Heb de controle over voeren.
Komen geen andere mensen aan mn paardjes.
Paddock altijd vrij.

Nadeel:
Altijd alleen.

gr serena
Yoehoew YOLIEN (V.RONNIE) BEVALLEN VAN ANTON= FLOW 11-05-2009 OM 23.50UUR
LUNA (V BRIGGEN) BEVALLEN VAN REINAR= FLAIRE 26-05-2009 OM 02:45UUR
Sarissa

Bericht door Sarissa » zo 18 mei 2008, 06:58

Ik heb Saris op een stuk land met 3 stallen.

Voordelen:
- De paarden hebben een heel groot land met zijn 3e.
- Vaak de bak voor je alleen.
- Niet zo druk
- Je kan alles zelf bepalen ( binnen&Buiten zetten en het voeren hoe laat enzo)

Nadelen:
- Het is niet luxe
- Als het slecht weer is het alleen maar modder.
- je moet zelf de mest wegbrengen & hooi & stro halen.

Maar het is super gezellig! :D
Mijn Topfjord Sarissa!! ( Melissa x Jolster )
B+12 ---> L1+10---> L2+0
Ruiterbewijs gehaald met Sarissa! :D
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 18 mei 2008, 08:21

Vandaag ga ik naar de nieuwe wei *o/*

Voordeel: zomer en winter op het land. Ze kunnen zelf bepalen waar ze gaan staan op stal of op het land (uitloop als het heel nat is) we mogen zelf doen wat we willen als we het maar netjes houden...
En het grootste voordeel in mijn ogen dat het zo ontzettend goedkoop is 50 euro per paardje :D

Nadeel,

Tja dat weten we eigenlijk nog niet. Maar een nadeel zou kunnen zijn... Dat we zelf hooi moeten regelen en de mest moeten afvoeren. Als je een keertje niet kan dat je een probleem hebt...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » zo 18 mei 2008, 09:42

Ik sta op een kleine pension / privestal.
Er staan alleen bekenden van de dochter v.d eigenaar.
Voordelen:

Het is kleinschalig, nooit druk
Grote overzichtelijke ruimte, geen kleine donkere hoekjes
Trailer staat binnen
Goede rijbak
'szomers 24/7 buiten
Op stal kunnen de paarden elkaar ook aanraken.

Nadelen:

Bos en duin is niet op rij afstand
Wodan en ik M1+10
Plaats reactie