Castreren of nog niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 15 jan 2008, 06:11

Iemand trouwens enig idee wat zo'n castratie ongeveer kost?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
claudia

Bericht door claudia » di 15 jan 2008, 06:31

Dreeke schreef:Iemand trouwens enig idee wat zo'n castratie ongeveer kost?
Ik zal het vandaag even voor je nakijken.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
yvette

Bericht door yvette » di 15 jan 2008, 08:16

In Utrecht was ik 240 euro kwijt. Dat was inclusief de week dat hij er heeft gestaan, vond ik persoonlijk nogal meevallen.
Als je thuis laat castreren, dan ben je wel wat minder kwijt, maar als je dan een infectie krijgt en je moet de da terug laten komen, zit je al gauw aan hetzelfde bedrag. Weet niet hoe jouw prive-situatie is, maar ik werk full time en heb geen tijd om steeds in de gaten te houden hoe het gaat, dus was erg blij dat dat in Utrecht uit handen genomen werd. Hij heeft zelfs beweging gehad in de stapmolen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 15 jan 2008, 08:18

yvette schreef:In Utrecht was ik 240 euro kwijt. Dat was inclusief de week dat hij er heeft gestaan, vond ik persoonlijk nogal meevallen.
Als je thuis laat castreren, dan ben je wel wat minder kwijt, maar als je dan een infectie krijgt en je moet de da terug laten komen, zit je al gauw aan hetzelfde bedrag. Weet niet hoe jouw prive-situatie is, maar ik werk full time en heb geen tijd om steeds in de gaten te houden hoe het gaat, dus was erg blij dat dat in Utrecht uit handen genomen werd. Hij heeft zelfs beweging gehad in de stapmolen.
Jeetje, helemaal geen verkeerde prijs Yvette, ik dacht dat het op de kliniek in Utrecht véél prijziger zou zijn.
Ingele

Bericht door Ingele » di 15 jan 2008, 08:25

Hakkie takkie weg zakkie zou ik doen ;)
Het moet wel leuk blijven natuurlijk!
Claudje

Bericht door Claudje » di 15 jan 2008, 08:30

claudia schreef:Ik ben niet weg van een castreur, wel door een echte dierenarts.
Ullwinn is wel door een DA gedaan inderdaad :j Ik kon er toen zelf niet bij zijn, mijn moeder heeft hem vast moeten houden.
En die is helemáál niet weg van paarden := Dan zie je ook nog eens hoe zijn ballen er uit gehaald worden. Hihi, respect voor
haar hoor, ze had ze mee naar huis genomen om precies uit te leggen hoe alles nou precies gezeten had O:)
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 15 jan 2008, 08:57

Nou ik heb net de DA gebeld, en ik moet dus wachten op beter weer, bak moet droog zijn en het moet natuurlijk niet regenen.
Kosten bedragen rond de 100 euro, dus dat valt nog mee.

@ Yvette: Ik werk ook full-time maar ik zie mijn paarden elke dag, ik geef ze s'morgens zelf eten en zet ze ook zelf buiten, na mijn werk ga ik er
elke dag direct naar toe om ze weer binnen te zetten en eten te geven (Vinga te rijden), dus die controle is er wel.
Ook de stalbaas houd altijd een oogje in het zeil. Ik probeer zo ie zo op de dag van castratie heel de dag vrij te zijn en de dag erna ook
om hem wat extra in de gaten te houden.

yvette

Bericht door yvette » di 15 jan 2008, 09:18

Dreeke schreef:@ Yvette: Ik werk ook full-time maar ik zie mijn paarden elke dag
Ja, duhhh, ik ook... 8)7
Bedoel alleen te zeggen, dat er meer controle is in een kliniek. Probeer je ook helemaal niet te overtuigen dat je naar een kliniek moet gaan, maar wilde je alleen helpen beslissen door over mijn ervaringen te vertellen. Persoonlijk zou ik niet thuis castreren in de winter, maar dat is ieder zijn eigen beslissing. Veel succes ermee!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 15 jan 2008, 09:48

yvette schreef:
Dreeke schreef:@ Yvette: Ik werk ook full-time maar ik zie mijn paarden elke dag
Ja, duhhh, ik ook... 8)7
Sorry hoor, zo bedoelde ik het niet!

Ik vind de kosten voor een kliniek gewoon te veel, ik heb de laatste tijd zoveel DA kosten gemaakt dat ik dat nog niet
helemaal te boven ben dus vandaar dat ik voor thuis castratie kies, de keus maakte het eenvoudiger als ik hoor
dat kans op infecties in een kliniek ook aanwezig is.
Tja en wat betreft in de winter castreren, ik heb niet veel keus he ;) een hengst die in je nek springt is echt niet prettig.

yvette

Bericht door yvette » di 15 jan 2008, 09:55

Ik had ook geen keuze, kon niet meer wachten tot het voorjaar in verband met weidegang met Dewi/Rebel. Vandaar gekozen voor een kliniek waar het droog is en ze in de stapmolen beweging krijgen. Ideaal is natuurlijk als het in het voorjaar kan en ze lekker op het land kunnen lopen, maar je we leven nou eenmaal niet in een ideale wereld met een onbeperkte portemonnee, helaas :(
Jilly

Bericht door Jilly » di 15 jan 2008, 10:29

Ik was in totaal 150 euro kwijt (castratie zelf, standaard controle door DA de dag nadien en nog 2 bezoeken en 4 spuiten + poeder daarna)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » di 15 jan 2008, 11:16

Ik heb Aran met 1,5 laten castreren. Hij liep eerst in een hengstengroep, maar daar heb ik hem toen uitgehaald en hij was ook erg hengst. Dus laten castreren en hij is veel rustiger geworden :j
Ik heb hem thuis laten castreren (staand) en daarna moest hij zo veel mogelijk naar buiten en het moest niet afgespoten worden. Het is één dag wat dik geweest, maar verder was het zo over :j
En ik zou het nog lekker voor de zomer doen, want dan krijg je vliegen. Hoe kouder, hoe beter ;)
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 15 jan 2008, 11:22

yvette schreef:krijgen. Ideaal is natuurlijk als het in het voorjaar kan en ze lekker op het land kunnen lopen(
Hij heeft wel een paddock waar hij in kan lopen een hele dag.
Ze staan er overdag van 6.30 tot 17.30 in, dus is het hopelijk genoeg
beweging, hoe het met op stal gaan moet zal ik even met mn DA moeten overleggen. Ik kan Dakoot zn boxdeur openlaten zodat hij zelf de paddock in en uit kan lopen vanuit zn stal. Weide zou veel beter zijn,
maar ja dat gaat jammer genoeg niet in deze tijd van het jaar. Geen
boer die een paard op zn land wil nu..... Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen.

Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » di 15 jan 2008, 12:56

Aran is in november gecastreerd. Toen was het ook slecht weer. Tja, het was niet anders. Geen last gehad hoor.
Leentje

Bericht door Leentje » di 15 jan 2008, 13:52

ik heb het 2 keer meegemaakt vind het altijd wel intressant zulk soort dingen(heb wat dat betreft ook echt mn roeping gemist,had graag d.a geworden,als ik meer koppie-koppie had)
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 17 jan 2008, 11:06

Als het weer mee zit gaat hij volgende week onder het mes, anders die week daarop.
Hij wordt met de dag vervelender, als hem iets niet zint gaat hij nu ook tegen je op stijgeren, ik ben gewoon een beetje bang van hem. Hij komt met zn oren in zn nek naar je toe, gewoon domineren.
Ik hoop niet dat hij zo blijft na de castratie hoor.....

claudia

Bericht door claudia » do 17 jan 2008, 18:19

Dreeke schreef:Als het weer mee zit gaat hij volgende week onder het mes, anders die week daarop.
Hij wordt met de dag vervelender, als hem iets niet zint gaat hij nu ook tegen je op stijgeren, ik ben gewoon een beetje bang van hem. Hij komt met zn oren in zn nek naar je toe, gewoon domineren.
Ik hoop niet dat hij zo blijft na de castratie hoor.....
Heel snel laten doen.
Zoals je zelf al aangeeft , je wordt er bang van, dat heeft hij heel snel door en dan gaat het echt gevaarlijk worden.

Als hij zo naar je toe komt moet je hem eens heel goed laten voelen wie er nu de baas is. En dat mag je best met een kort zweepje doen.
Het voorjaar begint in zijn koppie te komen en de hormonen gieren door zijn lijf.
Dat stijgeren ook, het klinkt hard maar geef hem eens goed op zijn sodemieter.
Een hengst moet je zelf dominant benaderen anders doet hij het.

Als het een paar dagen droog is en je bak is geen blubber dan kan het best , je moet hem wel alleen zetten en geen ander paard erbij. anders gaan ze met elkaar lopen vervelen en dat is niet bevordelijk voor de genezing van zijn wond.

Zorg dat je stal netjes is uitgemest en een flinke laag stro erin.
"steriel"is het nergens, ook niet in een kliniek.
Je kunt er toch niet de hele dag bij gaan zitten.

Een troost, de meeste hengstjes zijn nu vervelend.
Coen is ook op zijn best deze tijd.
Die gaat ook heerlijk omhoog en probeert te kappen met zijn benen en begint ook overal in te bijten.
Maar hij heeft pech dat hij mij regelmatig tegen komt :D

Heel veel succes en pak hem aan.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Claudje

Bericht door Claudje » do 17 jan 2008, 18:25

Ullwinn steigerde ook veel en hij beet je bij elke stap die hij maakte als je naast hem liep.
En geloof me, hij is nu de liefste Fjord die je je maar kunt wensen :j Eigenlijk dirct daarna al!
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 17 jan 2008, 18:29

Het voordeel van dit weer (als het droog is) is dat er geen vliegen zitten, tegen infectie weer beter.
We hebben Vivaldi destijds na 6 maanden thuis in de wei laten castreren. Hij heeft toen een aantal dagen alleen maar op de wei gestaan, daar is minder zand. Heb je de mogelijkheid om hem eventueel op het gras te zetten ipv op zand? Dat scheelt ook al een heel stuk.
yvette

Bericht door yvette » do 17 jan 2008, 19:16

Cosi bleek toen ik hem bij Bas weghaalde ook al best mans.
Maar na een paar weken zag je al dat hij makker werd en minder op merries reageerde. Denk dat je bij Dakota die ruim een jaar jonger is ook wel snel resultaat zal zien.
En tot die tijd strend optreden zoals Claudia zegt.
Plaats reactie