voer & arbeid
Iza krijgt (staat nu bij Sandrien, dus zou iets kunnen afwijken) 1.5 kilo sportbrok per dag over 3 voerbeurten verdeeld.
Verder 3x per dag hooi en als ze gewerkt heeft nog een halve schep havermengsel.
Ook krijgt ze denk ik een half brood per dag.
Niet echt weinig voor een sober ras, maar ze is dan ook echt hard aan het werk en het is een paard wat je goed moet voeren om de bespiering in stand te houden.
Muis krijgt nog niet de helft van wat Iza krijgt (hardvoer, hooi wel evenveel natuurlijk), maar die is dan ook nog in opbouw en werkt nog niet zo hard. Bovendien heb ik het gevoel dat die gewoon minder krachtvoer kan hebben.
Verder 3x per dag hooi en als ze gewerkt heeft nog een halve schep havermengsel.
Ook krijgt ze denk ik een half brood per dag.
Niet echt weinig voor een sober ras, maar ze is dan ook echt hard aan het werk en het is een paard wat je goed moet voeren om de bespiering in stand te houden.
Muis krijgt nog niet de helft van wat Iza krijgt (hardvoer, hooi wel evenveel natuurlijk), maar die is dan ook nog in opbouw en werkt nog niet zo hard. Bovendien heb ik het gevoel dat die gewoon minder krachtvoer kan hebben.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
naast zijn portie's ruwvoer, staat wikke nu op 3 maal 0,75 kg basisbrok.
na de les als extaatje slobber.
wikke loopt momenteel 6 a 7 dagen p.week van 45 min tot 1 uur,en krijgt het momenteel voor zijn doen best ff voor zijn kiezen,wbt training.
na de les als extaatje slobber.
wikke loopt momenteel 6 a 7 dagen p.week van 45 min tot 1 uur,en krijgt het momenteel voor zijn doen best ff voor zijn kiezen,wbt training.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
- nancy imka
Sjol 10 jaar, woont op stal...
wordt (bijna) elke dag gereden, buitenrit, dressuur, springen of voor de wagen...
eet smorgens kuil, en 1 kilo brok
smiddags kuil en 1.2 kilo brok
namiddag kuil
avond 1 kilo brok en kuil.....
arbeidstoeslag, als we serieus gewerkt hebben...
(dus uur springles, serieus dressuur les etc.)
1 schep pavo kruiden melange..
als we niet veel gedaan hebben minder...
mijn pony vind zichzelf geloof ik niet echt een sober dier.....
hoewel ie in de zomer van gras moddervet wordt (maar dan
wordt ie ook niet gereden...)
wordt (bijna) elke dag gereden, buitenrit, dressuur, springen of voor de wagen...
eet smorgens kuil, en 1 kilo brok
smiddags kuil en 1.2 kilo brok
namiddag kuil
avond 1 kilo brok en kuil.....
arbeidstoeslag, als we serieus gewerkt hebben...
(dus uur springles, serieus dressuur les etc.)
1 schep pavo kruiden melange..
als we niet veel gedaan hebben minder...
mijn pony vind zichzelf geloof ik niet echt een sober dier.....
hoewel ie in de zomer van gras moddervet wordt (maar dan
wordt ie ook niet gereden...)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Zico is 4,5jr.
Werkt gemiddeld 5x per week, per keer 20-30 minuten, niet erg intensief.
Hij krijgt dagelijks 2x een halve kilo basisbrok, ruim anderhalve plak hooi, een plak stro en hij heeft overdag weidegang. Daar kijgt hij regelamtig een strookje extra gras bij.
Hij krijgt nooit extra's zoals wortels, slobber, brood enz.
We hebben vandaag eens naar zijn ribben gezocht en die waren moeilijk te vinden
Toch ziet hij er echt helemaal niet dik uit, hij heeft bijv ook niet van die vetkussens op z'n schouders zitten. En als ie afvalt wordt ie meteen zo schriel.
Dus ik hou het lekker zo
Hij krijgt dagelijks 2x een halve kilo basisbrok, ruim anderhalve plak hooi, een plak stro en hij heeft overdag weidegang. Daar kijgt hij regelamtig een strookje extra gras bij.
Hij krijgt nooit extra's zoals wortels, slobber, brood enz.
We hebben vandaag eens naar zijn ribben gezocht en die waren moeilijk te vinden

Dus ik hou het lekker zo

Klijntje schreef:Zico is 4,5jr.
Hij krijgt nooit extra's zoals wortels, slobber, brood.
Dus ik hou het lekker zo
Dit klinkt als een eczeempaard?
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
Omdat je niet veel extra's geef en aan strookbegrazing doe.Klijntje schreef:Uhm ja, dat is het ook, maar waar zie jij dat aan dan
Ik doe dat precies hetzelfde en mijn fjord heeft ook eczeem.

Ik gaf trouwens ook altijd biks aan mijn paard maar je kan beter
muesli geven met een lager suikergehalte geven aan paarden met eczeem dan biks.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
Geboren op 14-05-2001
Ubie krijgt 1kg sportbrok p dag en haakon 3/4 kilo sportbrok. Daarnaast hebben ze dagelijks volop hooi, Ubie rijd ik 3x p week ongeveer 1 uur, haakon longeer ik 1x p week 15 min, na werk krijgen ze nog klein schepje als beloning. naast het brok krijgen ze daarbij appels/brood en nu dat de penen weer in aantocht zijn zullen die er ook bij komne. ze staan verder dag en nacht in de wei met stal.
Oh! Maar dat is is niet speciaal daarvoor hoor.Tanja schreef:Omdat je niet veel extra's geef en aan strookbegrazing doe.Klijntje schreef:Uhm ja, dat is het ook, maar waar zie jij dat aan dan
Ik doe dat precies hetzelfde en mijn fjord heeft ook eczeem.![]()
Ik gaf trouwens ook altijd biks aan mijn paard maar je kan beter
Zico kreeg van zijn vorige eigenaar ook nooit extra's, en hij doet het uitstekend op alleen basisbrok, dus tsja waarom zou ik er dan van alles extra's in gaan stoppen

De eerste keer dat ik hem een appel gaf wist ie niet wat ie er mee moest doen hihi.
Die strookbegrazing wordt geregeld door de stalhouder, Zico staat op een heel grote wei, maar als hij alles in 1 keer mag hebben wordt ie wel heel vet natuurlijk, en heeft ie uiteindelijk niet veel gras meer over. Dus vandaar.
De meeste weiden bij ons zijn afgezet met extra lintjes

- karleylover
Tjelle staat vandaag voor de laatste dag op het land.
Tijdens de weidegang (overdag op de wei en savonds op stal) krijgt hij een klein kwartje muesli en appels, wortelen en brood. En nog een plukje hooi voor het idee.. Hier moet hij het mee doen..
Als hij van de wei afgaat dan krijgt hij wat meer muesli 1/3 2x daags met wortels appelen en brood. en hij krijgt 3x daags een plak hooi.
<edit> was helemaal vergeten erbij te schrijven wat tjelle in een week voor arbeid krijgt.
Ik heb geen vast "rooster" en tjelle heeft dus ook geen vaste vrije dag. Ik geef hem een vrije dag wanneer ik niet zoveel tijd heb en wanneer het me uitkomt.
Tjelle wordt een paar keer per week gereden, in de bak of in het bos, ik varier tussen dressuur en springen in de bak. Ook longeer ik hem 1 of 2 keer per week met de pessoageval..
Tijdens de weidegang (overdag op de wei en savonds op stal) krijgt hij een klein kwartje muesli en appels, wortelen en brood. En nog een plukje hooi voor het idee.. Hier moet hij het mee doen..
Als hij van de wei afgaat dan krijgt hij wat meer muesli 1/3 2x daags met wortels appelen en brood. en hij krijgt 3x daags een plak hooi.
<edit> was helemaal vergeten erbij te schrijven wat tjelle in een week voor arbeid krijgt.
Ik heb geen vast "rooster" en tjelle heeft dus ook geen vaste vrije dag. Ik geef hem een vrije dag wanneer ik niet zoveel tijd heb en wanneer het me uitkomt.
Tjelle wordt een paar keer per week gereden, in de bak of in het bos, ik varier tussen dressuur en springen in de bak. Ook longeer ik hem 1 of 2 keer per week met de pessoageval..
Laatst gewijzigd door karleylover op ma 29 okt 2007, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
..::* Tjelle *::.. & ..::* Karley *::..
Daar hoef je geen eczeem voor te hebben hoor, er zijn wel meer mensen/stallen die het zo doen.Tanja schreef:Omdat je niet veel extra's geef en aan strookbegrazing doe.Klijntje schreef:Uhm ja, dat is het ook, maar waar zie jij dat aan dan
Ik doe dat precies hetzelfde en mijn fjord heeft ook eczeem. :.
- Thessa Keizer
Aike, drie jaar, 1.48m hoog, ongeveer om de dag een half uur onder het zadel, die krijgt 2x per dag een 1/2 maatschep 1/2 kilo dus aan basisbrok, 1x per dag een 1/2 kilo muesli, kruidenmelange en 2x per dag op stal een flinke berg kuil of hooi. Als ze op het land staan is dit 1x per dag.
Blaze, zeven jaar, 1.54m hoog, 5x per week zeker een uur onder het zadel, afwisselend qua werk, die krijgt 2x per dag 1 kilo basisbrok, 1x per dag een 1/2 kilo muesli kruidenmelange en net als Aike 2x of 1x per dag een flinke berg kuil of hooi, ligt eraan of ie op het land staat ja of nee.
Verder geef ik ook wel penen, appels, brood maar dit met mate, niet in grote hoeveelheden.
Groetjes Thessa en Aike
Blaze, zeven jaar, 1.54m hoog, 5x per week zeker een uur onder het zadel, afwisselend qua werk, die krijgt 2x per dag 1 kilo basisbrok, 1x per dag een 1/2 kilo muesli kruidenmelange en net als Aike 2x of 1x per dag een flinke berg kuil of hooi, ligt eraan of ie op het land staat ja of nee.
Verder geef ik ook wel penen, appels, brood maar dit met mate, niet in grote hoeveelheden.
Groetjes Thessa en Aike

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Iwan krijgt 1 kg Havens draversbrok verdeelt over 2 voerbeurten per dag.
's ochtends hooi en rond 9.00 uur naar het land. Om ongeveer 16.00 uur weer op stal en dan staat er luzerne klaar (halve emmer) en kuil.
's avonds bij de laatste voerbeurt krijgen ze weer hooi.
Oja als ik bij hem ben krijgt ie ook 1 of 2 wortels en een appeltje voor de dorst
's ochtends hooi en rond 9.00 uur naar het land. Om ongeveer 16.00 uur weer op stal en dan staat er luzerne klaar (halve emmer) en kuil.
's avonds bij de laatste voerbeurt krijgen ze weer hooi.
Oja als ik bij hem ben krijgt ie ook 1 of 2 wortels en een appeltje voor de dorst

Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Waar is dit op gebaseerd als ik vragen mag? Mijn eczemer ging destijds bewust van de muesli af en aan de brok ivm het niet opnemen van voedingsstoffen.Tanja schreef: Ik gaf trouwens ook altijd biks aan mijn paard maar je kan beter
In biks zitten stoffen om van granen brokken te maken, waar veel eczeempaarden niet tegen blijken te kunnen.Mir schreef:Waar is dit op gebaseerd als ik vragen mag? Mijn eczemer ging destijds bewust van de muesli af en aan de brok ivm het niet opnemen van voedingsstoffen.Tanja schreef: Ik gaf trouwens ook altijd biks aan mijn paard maar je kan beter
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo