Is het misschien leuk en haalbaar...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Kelly

Bericht door Kelly » wo 24 okt 2007, 18:47

En wat ze in de KNHS presteren, ook niet onbelangrijk these days.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 24 okt 2007, 18:54

Kelly schreef:En wat ze in de KNHS presteren, ook niet onbelangrijk these days.
:j zou het bijna vergeten, daar worden de gangen tegenwoordig ook apart met een cijfer beoordeeld (en misschien ook nog wel veel betrouwbaarder, aangezien het om een gemiddelde gaat en niet een momentopname).
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » wo 24 okt 2007, 19:07

Ik heb er ook aleen saan gedacht om een overzicht te maken van wat hengsten doorfokken.. Is wel handig..
En dan een vragenlijst erbij en dat daar dan de juiste hengst uit komt rollen, hihi.. :+

Maar we moeten ergens een begin maken en dat lijkt me toch de levende hengsten..

Als ieder nu eens drie of vier hengsten doet ofzo.. Zou dat kunnen??
Wat de foto's betreft vind ik dat je niet alleen maar kwaliteit foto's erop hoeft te zetten, gewoon de beste die je hebt en waar je wat aan hebt, kun je altijd nog weer vervangen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 24 okt 2007, 19:16

Ik bedoelde met kwaliteitsfotos, fotos waar je ook nog kunt zien wat voor fjord het is en niet een gele waas in de verte of een kruin of een half bedekte fjord (ik krijg soms fotos :n).
douwina

Bericht door douwina » wo 24 okt 2007, 19:18

Wat een goed idee zeg! Maar wil je per hengst alleen de directe afstammelingen erbij zetten of ook paarden die de betreffende hengst als opa hebben?
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 24 okt 2007, 19:27

Je zou meer een lijst moeten hebben met de volgende informatie:

Nakomelingen hengst X:
Naam - levensnummer - moeder - opa - stokmaat - kleur - prestaties (keuring/abop/knhs) - Beoordeling stap/draf/galop (keuring/ABOP/KNHS) - Beoordeling beenkwalteit (keuring) - fotos (stand links, stand rechts, stand recht voor, hoofd, details)

(en dan kunnen de mensen met tijd over een lijst maken met alle opa-zeggers bij diverse hengsten)

Maarja, hoe kom je aan ruimte op internet en een makkelijk 'invoegprogramma'?? Of is de wens gewoon een 'pagina'.

ps. de nakomelingenlijsten van de volgende hengsten zijn bij mij aanwezig:
Anton (alleen 2007 nog missend)
Reinar (idem)
Timor (idem)
Zizoran
Ansgar Skellerod (Belgie)
Manus (2007 missend)
Tunar
Inco (2007 missend)

Dit zou trouwens wel een prachtige aanvulling zijn/worden op fjordenhengsten.cjb.net.

Volgende stap: Eindelijk die fokwaarden van de fjordenhengsten!
Kelly

Bericht door Kelly » wo 24 okt 2007, 19:46

Maar die van de KNHS is nogal wisselend :j
Althans de ene keer krijg ik andere cijfers dan de andere.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Charret

Bericht door Charret » wo 24 okt 2007, 20:12

Misschien is het dan handig om de beste behaalde resultaten te tonen. Je kunt denk ik niet van iedere nakomeling de hele keurings geschiedenis en/ of KHNS geschiedenis erop zetten dunkt mij.

Waarschijnlijk wijs om eerst met de levende hengsten te beginnen en dat uit te werken naar die niet dekkende en overleden.
Altijd interessant, want dat bloed zit natuurlijk ook veel achter de paarden van nu.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Daphne

Bericht door Daphne » wo 24 okt 2007, 21:00

Superleuk idee!
Bella schreef: Volgende stap: Eindelijk die fokwaarden van de fjordenhengsten!
Nou idd, ik snap niet dat het stamboek daar nooit iets aan gedaan heeft! Volgens mij heb ik het hier ook al meerdere keren gezegd maar van die fokindexen van kwpn-hengsten zijn echt té handig. Waarom het fjordenstamboek niet wat tijd daar in geïnvesteerd heeft is mij echt een raadsel!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 25 okt 2007, 07:19

ik denk alleen niet dat je stap/draf/galop apart moet beoordelen, want wat kelly al zegt bij de knhs is het per jury verschillend en als er staat 'zadelproef A certificaat' of 'KNHS M2 dressuur' zegt dat toch al genog lijkt me?!?!?!

verder echt leuk idee!!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 25 okt 2007, 08:04

@Cindy: In de fokkerij heb je sommige paarden die bijvoorbeeld een super stap hebben, maar de draf af laten weten, of andersom of met galop erbij. In dat opzicht ben ik niet zoeen die zegt: Ik wil een fjord die kan meedraaien in KNHS wedstrijden. Nee ik wil een fjord die algemeen goed is! Dan is afzonderlijk stap, draf en galop dus belangrijk, want dáár wil je op verbeteren. Je wil een fjord met 3 super basisgangen.

@Kelly, Charret en Cindy: Maar is het niet zo dat bij meerdere wedstrijden, je gemiddelde cijfer voor de stap, draf en galop wél juist uit komt. Ongeacht de soms totaal verschillende cijfers? Je kunt wel de hoogste cijfers nemen, maar wie zegt dat zo'n hoog cijfer de werkelijke waardering is die bij je fjord hoort. Zelfde geldt voor lage cijfers, daarom is zo'n gemiddelde dan, denk ik, het meest eerlijk. Als gemiddeld veel juryleden m goed vinden stappen bijvoorbeeld, zul je gemiddeld ook een hoger cijfer hebben.
Eén 8 naast vijf 5en, betekend niet dat je dan moet aannemen dat je paard beweegt naar die 8, lijkt me toch? Vandaar dat juist die KNHS cijfers, mét hun diversiteit misschien een eerlijker beeld geven dan een juryoordeel die 1 malig gedaan is.
Charret

Bericht door Charret » do 25 okt 2007, 08:50

Ja vind ik ook een goed punt Annabel. Zou ik ook mooier vinden dan op die manier.
En als dat zo wordt vervemeld in een inleiding is het duidelijk genoeg :j
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Vera

Bericht door Vera » do 25 okt 2007, 09:10

Kelly schreef:Maar die van de KNHS is nogal wisselend :j
Althans de ene keer krijg ik andere cijfers dan de andere.
Sterker nog ik geef wel eens verschillende cijfers voor de gangen als er meerder mensen op één paard rijden of zelfs als één persoon twee proeven bij mij start.
Soms is een paard/pony in de ene proef beter voor elkaar zodat de gangen (soms) ook beter zijn dan in de andere proef.
Maar als je een gemiddelde neemt voor al je protocollen kom je wel aan een betrouwbaar cijfer.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 31 okt 2007, 16:36

Dus, hoe gaan we dit aanpakken??
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 31 okt 2007, 17:03

Eerst iemand lief aankijken die weet hoe hij/zij een internetpagina in elkaar kan zetten zodat het ook nog overzichtelijk blijft.

Misschien valt het ook in het hengstenoverzicht in te passen? Dan zou je met tabbladen kunnen werken. Gewoon de info van de hengst zoals nu, maar dan onder iedere hengst een tabblad met dit soort gegevens.

Vind het een erg goed idee!
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Plaats reactie