zo'n uitgezette ring is misschien wel heel handig, maar aan de andere kant is dat weer hetzelfde als altijd langs de bakrand rijden en rijd dan maar eens zonder
Gelukkig hoef ik nooit naar een longeerwedstrijd waar ze het zonder afzetting moeten doen..
Het is gewoon botentouw ofzo.. van diezelfde lijnen.. Ik had zo'n touwtje van L. H. gekocht, en toen zeiden hun dat ik ook gewoon even langs zo'n botenzaakje had kunnen gaan. Het is wel stevig en glad touw, werkt het fijnste. Misschien weet annabel waar het touw origineel voor wordt gebruikt.
Zoals Janna het doet zie ik er geen fout in, ze heeft hem netje van de zijkant naar de buik lopen. Hij zou iets meer mogen inwerken, dus dat Raya wat meer in de juiste houding gaat lopen, maar ik weet uiteraard niet in welk stadium ze hier aan het longeren is.
Ik zou er wel voor kiezen om even een sperriempje te gebruiken en ik weet niet niet hoe je hem hebt lopen, maar als je de touwtjes naar de buik gaat bevestigen gaan ze van buiten naar binnen door de bitring en van zijkant naar zijkant andersom.
Een elastiek heeft mij nog nooit echt aangetrokken, ik hoor van veel mensen dat ze daar juist op gaan hangen en die logica kan ik begrijpen.
Van L.H. leerden we het paard naar beneden te krijgen met behulp van een snoepje o.i.d. Daar ben ik zelf nog niet zo voor, maar vind het vriendelijker dan naar beneden 'trekken'. Ook kan hij even op het snoepje knabbelen zodat hij meteen iets lekkerder aan het bit is..
Wel ook heel voorzichtig beginnen met bijzetten. Niet te strak en alleen doen als jullie beide het gevoel hebben dat jullie daar klaar voor zijn, met een jong paard kan het best wel verkeerd gaan als het dier ineens van iets schrikt o.i.d.
Ook niet te lang, als het dier gewoon wat nageeft kan je al stoppen, dan kun je volgende keer bijna verder gaan waar je was gebleven..
Met de zweep kun je uiteraard ook je paard naar buiten drijven en als je de volte wat sluit heb je ook een soort 'been' als het dier weer naar buiten moet..
Los longeren kan ook heel goed, maar je mist toch een stukje aanleuning die je van het paard krijgt.
Ik heb in de tijd dat ik longeercursus heb gedaan paarden echt zien verbeteren, Tea kon dat natuurlijk niet, want die liep al super, hihi..
Maar een paard die western liep liep echt te sloffen, zetten zijn benen er totaal niet onder en die ging naarmate de lessen vorderden echt lekkerder lopen. Ook een Andalusier die liep te krabbelen ging echt beter lopen, ook ging hij staart wat dragen, wat volgens de eigenaresse gewoon iet bij het ras hoorde..
Ik heb een hoop gehad aan de curses, een heleboel geleerd.. Vraag me af of ik het over een jaar allemaal nog weet, hihi.. Maar goed..