Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » di 28 aug 2007, 13:58
nee sedalin zou ik ook niet geven......
mocht je dat wel willen, het gaat per 35 kg lichaamsgewicht dus de hoeveelheid is het probleem dan niet echt!!
ik denk als je vinga even voorloopt in plaats van dat duw en trek werk, is een hoop minder stressvol voor iedereen....
als vinga natuurlijk makkelijk laad

dan staat hij er zo in en als je toch met mannen gaat tillen of duwen raakt hij toch gestresst..... erbij zou ik zeker niet doen... als het dichte schotten zijn dat hij geen kant op kan zou ik hem los laten... veulens in paniek........

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
maroes
Bericht
door maroes » di 28 aug 2007, 14:56
Ik zou ook zeker geen sedalin geven.
En wie weet loopt hij zo achter je aan de veewagen op,anders een zetje van achter en biks wil goed helpen.
Succes zaterdag.
-
Vera
Bericht
door Vera » di 28 aug 2007, 15:30
wij nemen nooit de merrie mee, maar een ander braaf paardje. Gaat altijd goed.
Een veulen alleen vervoeren heb ik niet zulke goede ervaringen mee.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » di 28 aug 2007, 16:47
Hier hebben we dr destijds een ander paard naastgezet die niet al te moeilijk daar in was. (het 'oma'-idee, het was leuk dat je meeging en het is leuk dat je weer oprot)
Verder er gewoon in drukken, twee erachter die m zo achter zn kont er in drukken en 1tje op de klep die m de trailer in begeleid/trekt, zodra hij in beweging komt. Qua stress vind ik dat toch altijd het beste werken, het gaat voor hen zo snel, dat ze de kans niet hebben om gestresst te raken.
Dat langdurige gehannes, dát veroorzaakt stress.
En we zetten ze hier ook altijd vast. Dat losstaan ben ik niet zo voor. Het is best lastig evenwicht vinden voor zo'n kleintje en als ze een keer een ram nemen. Dan scheelt vaststaan een beetje als steun. (en jong geleerd is oud gedaan)
Zet ze wel altijd enorm kort. In de trailer hier kan dat door het touw 1x om de stang te slaan, dan een keer door het halster en vervolgens kort voorin vast. Andere methode is gewoon kort aan de buis vastzetten. (desnoods ook een slag door het halster)
Als ze dan springen, kunnen ze nooit met hun benen over de buis komen.
Maak er vooral niet teveel poespas van, sputteren zullen ze toch altijd wel een keer doen. Zie het maar als de eerste les voor later, wanneer hij misschien ook wel vaker alleen in de kar zal moeten staan.
(hier krijgen ze ook wel eens een lesje trailer-staan, als we gaan verweiden, gaan wij eventjes koffie halen en mogen hun mooi wachten in de trailer. In het begin staan ze dan ook altijd wat te bonken, maar uiteindelijk staan ze vaak als schaapjes te kijken van: Gaan we nu al? Sta net zo lekker stil.)
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Mieke
Bericht
door Mieke » di 28 aug 2007, 17:14
ik denk ook dat je je misschien wel iets te druk maakt. Als ik zie hoeveel veulens wij hier jaarlijks laden. Er zit er meestal maar 1 tussen die echt lastig is.
Men neme een Aart, rotbok wou echt die trailer niet in, toen die 3 was deed ie alsof er niks aan de hand was en liep er zo in
Het is nog maar een veulentje, nog geen volwassen fjord. met z'n 2en wup je zo'n veulen zo in de trailer
Ctje

-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » di 28 aug 2007, 18:48
Haha Miekjuh wat zet je dat leuk neer, ik maak me niet druk hoor, ik vraag alleen om tips omdat Dakota namelijk niet het standaard handelbare veulen is. Als ik ga rijden is het elke keer weer een gevecht om hem op stal te krijgen (lees: bijten, stijgeren, trappen, duwen) laat staan dat ik hem met gemak de tailer in krijg. Toen hij naar de keuring moest hebben we ook met man en macht hem de trailer in moeten krijgen en toen was hij nog maar 2 maanden oud en Vinga stond er al in!!
Dus zeg niet die wup je zo een trailer in want dat gaat bij mijn ventje niet op hoor

Laatst gewijzigd door
Dreeke op di 28 aug 2007, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
Esther
Bericht
door Esther » di 28 aug 2007, 18:51
Nee, daar was ik al bang voor.. Ik stelde me het ook voor dat wij met twee meiden zo'n veulen de trailer in duwen, maar ik was al bang dat Dakota nogal een ettertje kon zijn waarbij dat misschien nog niet zo makkelijk gaat..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » di 28 aug 2007, 18:55
Nee inderdaad Esther, dat zal niet makkelijk gaan, bovendien is hij enorm sterk al, het is ook zo'n beer van een veulen daar doe je echt niet mee wat je wilt
Maar goed, vandaar dat ik hier nu ook om tips vraag, er staan goeie bij dus daar zal het hopelijk wel mee lukken.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » di 28 aug 2007, 20:13
Heb genoeg veulens (of jaarlingen) de trailer in gewupst hoor, meiden kunnen dat ook best

.....het is even de tactiek en de vastbeslotenheid...het doel voor ogen houden dat er maar 1 bewegingsrichting is en dat is naar voren (al gaan ze dr op hun smoel of vanaf de zijkant in).
(de moeilijkheid komt bij de volwassen tankers)
Geluk is de vrucht van intens werk
-
leoensuzanne
Bericht
door leoensuzanne » di 28 aug 2007, 20:24
Ik zou ook geen Seladin geven, zeker niet als hij daarna meteen de 'kudde'in gaat. Tja wat betreft het laden; ik denk dat er al genoeg suggesties zijn gedaan hierboven.
Succes ermee!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
-
Mieke
Bericht
door Mieke » vr 31 aug 2007, 08:29
toch verander ik niet van mening. We hebben hier jaarlijks een stuk of wat, misschien 20 veulens?, daar zitten ook echte draken tussen. Daar zal Dakota echt niet veel van verschillen.
Touwtje voor langs de stang en dan erachter, dan kan hij je gewoon heel weinig flikken.
Ctje

-
nientje_pjotr
-
Contacteer:
Bericht
door nientje_pjotr » vr 31 aug 2007, 16:23
moeder zou ik thuis laten anders heb je de kans dat ze op plaats van bestemming de vrachtwagen afbreekt
Het veulen gewoon met 3 man op de trailer zetten,1 houd het touw vast en 2 pakken elkaars armen en dan onder de kont van het veulen het zo de vrachtwagen op zetten.Vind dit zelf de beste methode eenmaal onderweg worden ze meestal wel wat rustiger(heb dit ook zo met m'n eigen veulen gedaan moesten toen 3 kwartier rijden heb nooit wat vernomen dat ze erop stond,terwijl ik wel onderweg steeds telefoontjes kreeg omdat mijn merrie de stal afbrak)