luizen..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 08 mar 2007, 12:09

Even voor de goede orde: imaverol werkt tegen schimmels, niet tegen luizen!
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
anika

Bericht door anika » do 08 mar 2007, 12:33

Nou ze zijn gewassen. Gedroegen zich voorbeeldig!
Dekens die ze kortgeleden heeft gedragen gooi ik in de vriezer. Oma is zo lief om die van haar uit te lenen :))
De oude borstels pleur ik allemaal weg (werd tijd) en de rest ook in de vriezer.
Halsters moet ik nog even zien.. Kan ik toch ook gewoon in het Sebacil leggen?
Stro gebruik ik niet. Heb het wel, staat apart in een stal. Gebruik ik wel voor de nijntjes, die moet ik zo nog controleren.
De rest van de beestenboel heeft nergens last van (gebruik zelfde hooi+zaagsel voor knagers)

Overigens zei de dierenarts dat luizen zich verstoppen tussen planken hout. En aangezien mijn stal helemaal van hout is.. 8)7
Ook inspuiten?
Murphy :+: Ysha
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 08 mar 2007, 12:59

Ulvy had er vorig jaar ook last van. Ik heb haar toen gewassen met een shampoo die ik van de DA gekregen had. Heel fijn midden in de winter :( Heb toen een fleecedeken van zeeman gekocht die opgelegd tijdens het drogen en daarna direct weggegooid. Mijn DA zei dat dat het beste was. Ik hoop dat ze dit jaar wegblijven bij Ulvy. Red Bull heeft overigens nergens last van gehad terwijl ze toch dag en nacht bij elkaar staan.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 08 mar 2007, 13:37

Jeempie schreef:Even voor de goede orde: imaverol werkt tegen schimmels, niet tegen luizen!
|o ik met mijn snelle typen haha
Sabbel

Bericht door Sabbel » do 08 mar 2007, 21:29

Iemand enig idee of alle luizen meteen dood moeten zijn na het wassen met sebacil? Arin schuurt namelijk nog steeds, ik kwam ook luizen tegen in zijn vachtje maar ik heb geen idee of ze dood waren of nog leefden. :? Iemand bij mij op stal zei trouwens dat ontwormen ook wil helpen, omdat luizen niet tegen ivermectine zouden kunnen, is dit waar? Zou wel mooi uitkomen aangezien Arin toch ontwormt moest worden, dus dat heb ik maar meteen gedaan. Ik hoop maar dat ik hem god genoeg gewassen heb. Zijn hoofdje heb ik namelijk niet gedaan, ik kon nog net met moeite wat achter en rond zijn oren wrijven, maar hij wilde er niets van weten met die natte spons op zijn hoofd. Dus alleen een paar vegen over zijn wangen en verder kwam ik niet. :|
Een een quote uit mij eigen topic, hoe meer tips hoe beter. :D
Dorinn (IsmoxOrsta) 6 juni 2007

Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 09 mar 2007, 06:28

ik bracht mijn waterdichte dekens naar iemand die paardendekens wast voor 12,50 en dan ging er een speciaal goedje mee in die de waterdichte werking versterkte!!
Dus even informeren?!
groetjes en succes!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Vera

Bericht door Vera » vr 09 mar 2007, 07:18

je stal even inspuiten met dat spul kan inderdaad geen kwaad!
Wij hebben zo'n rugspuit, maar je kan het ook met een plantenspuit doen, het duurt misschien ietsje langer, maar als alle luizen dood zijn, komt het in elk geval niet zo snel meer terug op je paardjes.
Ik weet niet op het spul ook de neten dood, anders moet je ze na een week nog een keertje wassen en de spullen schoonmaken.
De borstel kunnen gewoon in het zelfde spul en anders wil de wasmachine nog wel eens helpen. Borstels in een waszak en op 40graden in de machine. Of een emmertje halamid is ook een mogelijkheid.

nou maar hopen dat je er snel weer afbent!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
anika

Bericht door anika » vr 09 mar 2007, 09:07

De neten worden inderdaad niet gedood, dus ze moeten over 10 dagen weer gewassen.
De DA had het inderdaad over een rugspuit, geen idee wat dat is, maar ik zal het met een plantenspuit proberen.

Als het goed is gaan de luizen meteen dood Sabbel. Vandaag heb ik nog gecontroleerd en kon helemaal niks meer vinden, dus het zal wel :+
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 09 mar 2007, 09:26

Wij doen als het weideseizoen weer begint de stal sowieso met halamid. Dan gaat hij helemaal leeg, spuiten we hem met hoge druk schoon en daarna met halamid. Uit voorzorg. Doe ik al jaren met mijn stal.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
anika

Bericht door anika » vr 09 mar 2007, 09:55

Van het voorjaar laten we de stal en mijn huis spuiten tegen vliegen etc. Is dat hetzelfde?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 09 mar 2007, 10:05

Halamid is een middel waarmee je de stal ook moet reinigen op het moment dat een paard schimmel heeft/ of heeft gehad. Het is niet tegen vliegen maar een ontsmettingsmiddel. De emmertjes zijn te koop bij o.a. de Boerenbond. Ik heb van mijn opa (die boer was) meegekregen dit 1x per jaar te doen. Die deed dat ook altijd in zijn koeienschuur.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Plaats reactie