Drachtige merrie verhuizen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 25 jan 2007, 08:34

mijn eerste gevoel zei ik zou het niet doen... Maar ik ben onlangs op een hele mooie stal geweest en zat al even te twijfelen over waar uniek nu staat, omdat ze hier 's winters bijna niet buitenkomt en daar mogen ze gewoon een stuk weiland op in de winter!!! dus komend weekend ga ik nog een keertje kijken en heel misschien kies ik er dan ook voor om haar te verhuizen....
+ punten: Ze kan daar overdag gewoon in het weiland lopen (nu staat ze dus 23 uur binnen, rondjes te draaien.....)
Er is een goede / droge bak (bij ons kun je zwemmen)
Er is nog een fjord aanwezig (een ruin dacht ik) en fjord en fjord is tot nu toe altijd goed gegaan!!! (zouden ze rasherkenning hebben?? gek genoeg als ik uniek bij een fjord zet gaat het altijd zonder vechten!!!)

- punten: Het is een stukkie duurder
- Ze moet dan dus nu nog verhuizen
- het is verder weg van mijn huis (maar ik heb een auto!!)

Dus ja ik twijfel héél erg op het moment....
Het is zo jammer dat de stallen die beloven dat ze 's winters naar buiten gaan het niet nakomen.... en hier mag ze wel naar buiten, maar dan staat ze in de blubber van 50 cm dik....... niet bevordelijk voor mijn ijzers en het lijkt me ook niet erg goed voor de beentjes?!?!! ze zakken echt een end weg en gaat dan ook aan het hek staan dus volgens mij vind ze het dan niet bepaald leuker dan op stal.........

Dus...... als het echt zo erg is met die merrie had ik het allang gedaan!!!!!
Als mijn vriend en vader komend weekend zeggen van 'nou het is hier een stuk beter voor uniek' dan ga ik denk ik ook per 1 maart en ze is 17 mei uitgerekend dus.......
Ik zit dus met hetzelfde probleempje!!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 25 jan 2007, 08:45

Nou dat dilemma heb ik ook gehad Cin.. maar ben blij dat ik de overstap heb gemaakt.
Rian komt nu meestal 2 keer per dag in de paddock en daarnaast natuurijk nog rijden, longeren of in de molen....
Het land is hier klei dus op een gegeven moment kan het gewoon niet meer.
Het voordeel is wel, altijd een goede bak :j
Hilde

Bericht door Hilde » do 25 jan 2007, 09:04

Toen hilde nog drachtig was van Zaffier waren we bezig de stallen thuis zo snel ogelijk in orde aan het krijgen.
Ik heb toen heel wat dingen uitgezocht en vondt idd. overal terug dat ze 6 weken nodig hebben om te wennen en de nieuwe bacterien van een andere stal ''op te nemen.''
Uiteindelijk is Hilde 3,5 week voor de bevalling thuis gekoemn,maar liep 3 weken overtijd...hahaha.
zaffier is gezond wen wel ter wereld gekomen,dus!
Ik zou ze nog gewoon verhuizen denk ik,hoor.
11-06-2008:Rust zacht grote,stoere Kor!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 25 jan 2007, 09:55

Janine schreef:Nou dat dilemma heb ik ook gehad Cin.. maar ben blij dat ik de overstap heb gemaakt.
Rian komt nu meestal 2 keer per dag in de paddock en daarnaast natuurijk nog rijden, longeren of in de molen....
Het land is hier klei dus op een gegeven moment kan het gewoon niet meer.
Het voordeel is wel, altijd een goede bak :j
Ah gelukkig ben niet de enige!!!
Jij woont toch zelf in Leersum?? waar heb jij rian dan staan??? want je kwam ook nog een tijd op het kleine ros rijden?!?!
XXX Cindy
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 25 jan 2007, 10:21

KLopt... eerst woonde ik in Cothen, en ben verhuisd naar Leersum. TOen ik nog in Cothen woonde heb ik Rian verhuisd van (ze was daar voor al eerst van Wijk naar Sterkenburg(gem. Doorn) verhuisd) Sterkelenburg naar Amerongen.
Rian staat bij Putman aan de lekdijk.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 25 jan 2007, 11:06

De dierenarts raad het af om haar nog te verhuizen aangezien ze nog al stresvol is aangelegd. Ze staat nu in een buiten stal en gaat overdag zo veel mogelijk naar buiten en dat helpt wel, maar lost de kwaal niet op natuurlijk. Ze zoekt ondertussen nog wel verder.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 25 jan 2007, 13:38

Janine schreef:KLopt... eerst woonde ik in Cothen, en ben verhuisd naar Leersum. TOen ik nog in Cothen woonde heb ik Rian verhuisd van (ze was daar voor al eerst van Wijk naar Sterkenburg(gem. Doorn) verhuisd) Sterkelenburg naar Amerongen.
Rian staat bij Putman aan de lekdijk.
Oh okee!! Ja het is daar heel mooi!! Ik ken Marian met Icaros en Marjonne en Larissa en Susanne... maar ik vind het zo groot!! ik houd meer van de wat kleine stalletjes, lekker knus en gezellig!! Maar ik ben daar ook wel eens wezen kijken!
Op dit moment heb ik Stal Schoonhoven in Doorn op het oog... aan de Sandenburgerlaan ofzoiets dacht ik..... tis er erg mooi en toen ik daar dus onaangekondigd gewoon langs ben gegaan stonden ze gewoon lekker in het weiland terwijl het dag ervoor zo keihard had geregend ergens vorige week of 2 weken terug!! ook de bak was zo goed als droog en bij ons is hij superslecht!!!
dus wie weet als de rest het komend weekend wat vindt sta ik per 1 maart misschien wel daar!!!
lisette

Bericht door lisette » do 25 jan 2007, 15:42

Het staat inderdaad algemeen bekend dat je een merrie zover in de dracht niet meer moet gaan verhuizen, maar in jullie geval zou ik het wel weten ;) Ik hoor (oa. hier) alleen maar verhalen van merries waarbij het wel goed is gegaan en nog geen 1 verhaal waarbij het niet goed is gegaan.. Jullie dan??
Maar het zal per merrie wel verschillen, en aangezien ze dus een streskip is maakt het dat wel moeilijk!!!
Maar ik zou nog altijd voor de merrie gaan (ook om wat Claudia zegt, stel dat de merrie voor de geboorte al overlijdt!?)
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 26 jan 2007, 08:44

Cindy+Uniek schreef:Oh okee!! Ja het is daar heel mooi!! Ik ken Marian met Icaros en Marjonne en Larissa en Susanne... maar ik vind het zo groot!! ik houd meer van de wat kleine stalletjes, lekker knus en gezellig!! Maar ik ben daar ook wel eens wezen kijken!
Klopt!
Het lijkt heel groot, maar daar merk je weinig van. Hoogstens als je een keer met slecht weer met 4 of 5 man tegelijk in de bak rijd. Ik vind het niet drukker als ik er ben, als mijn vorige stal.
Cindy+Uniek schreef:Op dit moment heb ik Stal Schoonhoven in Doorn op het oog... aan de Sandenburgerlaan ofzoiets dacht ik.....
Hmm daar ben ik juist weggegaan... Als je PB wilt waarom dan moet je maar ff melden of PB'en.
Ik zou er niet meer teruggaan, maar dat is mijn mening, ik hoor nog wel eens wat van Hester (w.a. via Joyce) (die woont er schuintegenover) en die is ook niet meer positief over de stal... :sorry:
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 26 jan 2007, 22:37

Om even terug te komen op het eigenlijke topic.... verhuizen op 9 maanden dracht is geen probleem mbt de nieuwe ziektekiemen ed. Het zomaar midden in een vreemde groep paarden neerzetten vind ik een heel ander verhaal. Op een aangrenzend weitje ofzo lijkt me dan beter. Kun je de stress niet beperken door te voet te verhuizen als het zo dichtbij is?
Verder vind ik buiten bevallen veel hygienischer en veiliger dan op stal. Ulljon is bij mij ook in april buiten geboren en net nadat hij was opgedroogd is het voor 6 weken aan een stuk gaan regenen. Hij had daar geen schuilstal en heeft die tot zijn 3 jaar ook niet gehad (ook niet in de winter). En je kunt aan Martina vragen of ze denkt dat hij daar onder geleden heeft of niet.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 28 jan 2007, 15:20

De merrie wordt volgende maand verhuisd vanwege haar gezondheid dus.... ik vind het wel jammer dat ze weg gaat maar het is wel het beste zo :j
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Esther

Bericht door Esther » ma 29 jan 2007, 14:25

Ik zit net te bedenken, Tea komt ook een maand voor de bevalling naar huis. Maar die plek en paarden kent ze natuurlijk.. Dat is toch anders.. Ik ben ook niet bang dat zij een schop krijgt, zij is toch de aangewezen leidster.. Ze gaat wel gewoon weer bij de anderen in de wei hoor!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie