Thuis of Opfok?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 22 jan 2007, 14:07

In het geval van niet wegkomen, vraag ik me inderdaad af of het dan toch niet beter is om m naar huis te halen. (is er geen andere ruimere, of kleinere, opfoklocatie in de buurt?)

Tja en het in handen komen is denk ik per locatie verschillend. Hier komen ook alle jonge dieren af en toe in handen. Als we even kijken hoe het met ze gaat, ze worden verweid en die heertjes worden dus bijgevoerd en zijn dus 'soort van' handen (aai over de kop/lichaam, mep als ze bijten, etc...met halsters prutsen of voetjes optillen of iets doen we niet, is vragen om ruzie, net stel pubers, doen we wel weer als ze 2,5/3 zijn..grijp ze momenteel bij de baardharen als ik ze moet hebben, net zo makkelijk)
Geluk is de vrucht van intens werk
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 22 jan 2007, 14:48

ja eerlijk is eerlijk, ik heb Haakon ook gewoon tussen de grote paarden gehouden en Ubie voor hem aangeschaft en het gaat super de puper
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Sabbel

Bericht door Sabbel » ma 22 jan 2007, 17:48

Even voor de duidelijkheid, er is helemaal geen sprake van dat Arin en Ravina samen komen te staan. Ik heb mijn gedachten laten gaan over wat er allemaal mogelijk is. Maar ik begrijp zelf ook wel dat het geen goed plan is om ze bijelkaar te zetten.

Yvette, hij kan uiteraard gewoon in de opfok blijven, maar aangezien het toch wel in de planning stond om hem voor het weide seizoen naar huis te halen en ik mijn stalhouder vorig najaar heb gevraagt of ze geen plekje had voor Arin (wat toen dus niet het geval was). Ze heeft mij nu dus benaderd of we nog interesse hadden. Hier moeten we natuurlijk even over nadenken, vandaar dat ik dit topic geopend heb.

Viv en Caroline, hij zou opzich wel meteen op stal gecastreerd kunnen worden, maar ik weet niet of dat zo'n goed plan is gezien het natte weer van de afgelopen weken. Onze paddocks, bak en weide zijn niet (goed) gedraineerd en dus is alles een grote blubber boel. Niet echt de ideale omstandigheden om hem in te zetten met een open wond dus.

We zouden de box opzich wel kunnen reserveren, maar voor dat geld extra wacht ik liever nog een maandje langer, en dan kan hij als ' zomergast' lekker dag en nacht de weide op.

Charret, Arin en Ravina komen waarschijnlijk niet bij elkaar te staan. Ravina staat nu nog in een koppel op het land, waar hij als ruin wel bij zou kunnen. Ravina gaat in het voorjaar waarschijnlijk alleen het land op zodat ze rustig kan bevallen.

Esther, er zijn 3 bakken/paddocks, de twee oudere bakken zijn ongeveer 15m bij 30m. Er is nog niet zo lang geleden een nieuwe bak bijgekomen van ongeveer 10m bij 25m. En de loopstal is ongeveer 10m bij 15m ze staat met ongeveer 10 paarden bijelkaar.
Ik kan me opzich wel vinden in jou verhaal, wie weet zou het minder zijn als ze meer ruimte hadden. Zou de ruimte die ze nu hebben te klein zijn?
Ik zal maar eens uitgaan zoeken wat de mogelijheden zijn wat castreren in dit jaargetijde betreft.

Bella, het is opzich niet zo'n probleem dat hij niet veel in handen komt. Hij is niet zo moeilijk in de omgang, maar ik vind het wel vervelend dat ik hem, voor mijn gevoel, zo in de gaten moet houden. Het is natuurlijk ons paard en uiteindelijk ook onze verantwoordelijkheid, maar het is moeilijk in de gaten houden of hij alles krijgt wat hij nodig heeft als je maar een halfuurtje per week op stal bnt.
Dorinn (IsmoxOrsta) 6 juni 2007

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 22 jan 2007, 17:55

Ik kan me voorstellen dat je er van baalt. Zeker dingen als bekappen vind ik zelf bij jonge paarden heel belangrijk...wat is het spreekwoord ook al weer "no feet no horse" geloof ik. Bij de opfok waar Sven stond kwam de smid elke maand en dan werd er gekeken welke nodig was en welke niet. Maar ook daar stonden er een aantal bij die ze gewoon niet te pakken kregen en dus verschrikkelijk op de hoeven stonden. Waarschijnlijk de veulens waar in het begin te weinig menselijk contact geweest is. Juist als ze jong zijn kan je nog een hoop corrigeren door correct bekappen de eerste 18 maanden zijn daarin het belangrijkst heb ik me door mijn smid laten vertellen. Maar die heeft Arin al achter de rug.

Als ik jou zo "hoor" praten heb je je beslissing volgens mij al bijna genomen. Ik zou hem daar weghalen zeker als je het gevoel hebt dat er niet goed genoeg voor je paard gezorgd wordt. Of wacht inderdaad nog 2/ 3 maandjes tot het voorjaar zich weer aandient. Zoals je zelf al zegt kan hij dan de wei op en dat is na de castratie toch wel het beste.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op ma 22 jan 2007, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Sabbel

Bericht door Sabbel » ma 22 jan 2007, 18:05

Ja typisch he, terwijl ik toch meer neig naar nog even in de opfok laten. Het is zo moeilijk beoordelen wat nou het beste voor hem is, en wat hij het fijnste zou vinden...

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 22 jan 2007, 18:19

Even heel suf gezegd misschien doe je hem zelfs een plezier als je hem nog even laat staan bij zijn vriendjes in de voor hem vertrouwde omgeving. Maar je moet natuurlijk ook je eigen gevoel volgen, een verhuizing moet hoe dan ook een keer komen. Lastig hoor ik snap dat het wikken en wegen is voor je.

Ik vind mezelf qua smid ook wel een meut, ik hecht daar heel veel waarde aan. Kennis van mij heeft haar jonge hengst in Frankrijk in de opfok gedaan. Geen smid bijgeweest in die jaren de hoeven slijten daar van het lopen over rotsachtige ondergrond toen hij bijna 3 jaar was hebben ze hem gevangen, gecastreerd en 2 weken later stond hij op transport terug naar Nederland. Super talentvol sportpaard nu...Keihard, mooie droge benen en niet ziek te krijgen omdat hij alles al wel een keer onder de leden gehad heeft. Ik denk regelmatig dat ik teveel en te vaak een softie ben voor mijn paarden maar toch vind ik dat ik mijn eigen gevoel moet volgen.
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 22 jan 2007, 19:43

Ik zou hem voorlopig nog laten staan.

Ik heb voor E-tje straks een super plek. Gewoon aan huis, maar wel in de kudde. De jongste zal dan 3 jaar zijn de oudste 26.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 23 jan 2007, 08:30

Ach wat het beste voor hem is, ik denk dat ie zich heus snel genoeg weer zal aanpassen aan de eventuele nieuwe situatie. En ik snap je wel, ik zou hem ook graag dichterbij willen halen en zeker als er nu plek is en die straks weer weg kan zijn, dan heb je ze toch lekker bij elkaar staan. De opfok is natuurlijk ideaal, maar goed die van mij is ook gewoon tussen de grote paarden gekomen op jonge leeftijd en dat is altijd prima gegaan. Het is alleen een beetje sneu dat ie ineens veel alleen komt te staan voor hem, maar ja wat je al zegt dat is maar heel kort en dan kan ie lekker het land op. Moet je tot die tijd maar lekker veel zelf met hem doen :D

Nou succes met het nemen van de beslissing.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Amber_

Bericht door Amber_ » di 23 jan 2007, 14:22

Marijke&Rosco schreef:Juist als ze jong zijn kan je nog een hoop corrigeren door correct bekappen de eerste 18 maanden zijn daarin het belangrijkst heb ik me door mijn smid laten vertellen. Maar die heeft Arin al achter de rug.
Dat zegt de mijne ook :j Netjes bij houden en dan kan alles correct groeien.
Wie heb jij :D ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 23 jan 2007, 14:26

Wie heb jij Amber?
Amber_

Bericht door Amber_ » di 23 jan 2007, 14:51

Waaienberg :)
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 23 jan 2007, 14:55

Wij hebben Theo de Wit uit Ederveen, de enige in de omgeving die een trekpaard wil bekappen.... :+
Charret

Bericht door Charret » di 23 jan 2007, 20:05

Mijn smid doet dat ook Marijke. Dus wanneer je een keer verlegen zit ;)
Ik heb overigens Peter van Grevegoed. Werkt tevens in Utrecht bij de Uithof. Super smid. Natuurlijk zijn er meer super smeden, maar niet iedereen heeft een even goede. Als je sommige Fjorden ook in Wijk zag kreeg ik al de kriebels.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 23 jan 2007, 20:46

Charret schreef:Mijn smid doet dat ook Marijke. Dus wanneer je een keer verlegen zit ;)
Ik heb overigens Peter van Grevegoed. Werkt tevens in Utrecht bij de Uithof. Super smid. Natuurlijk zijn er meer super smeden, maar niet iedereen heeft een even goede. Als je sommige Fjorden ook in Wijk zag kreeg ik al de kriebels.
Dat is een goede om te onthouden :)*

Thanks!
Sabbel

Bericht door Sabbel » di 23 jan 2007, 21:50

Naar alle waarschijnlijkheid gaan we morgen een afspraak maken om Arin te ruinen, daarna komt hij naar huis. :)

Afbeelding
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 24 jan 2007, 08:18

fijn dat je een beslissing hebt kunenn nemen, weer een zorg minder.

nu is het misschien relatief nat buiten maar het weer kan ineens omslaan, de garantie dat het zomers is wanneer het hoort te zijn etc heb je ook niet meer dus daar kan je niet echt vanuit gaan.

marijke, zit jij in de buurt van ederveen? daar is mijn fries toen naartoe gegaan, grappig
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 24 jan 2007, 08:28

Carolinef schreef:marijke, zit jij in de buurt van ederveen? daar is mijn fries toen naartoe gegaan, grappig
Ik ook :j Woon er nog geen 10 minuten vandaan !
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ydel

Bericht door Ydel » wo 24 jan 2007, 09:00

Sabbel schreef:Naar alle waarschijnlijkheid gaan we morgen een afspraak maken om Arin te ruinen, daarna komt hij naar huis. :)
spannend hoor!!
ben benieuwd Sabine!!
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Sabbel

Bericht door Sabbel » wo 24 jan 2007, 09:15

Carolinef schreef:fijn dat je een beslissing hebt kunenn nemen, weer een zorg minder.

nu is het misschien relatief nat buiten maar het weer kan ineens omslaan, de garantie dat het zomers is wanneer het hoort te zijn etc heb je ook niet meer dus daar kan je niet echt vanuit gaan.

marijke, zit jij in de buurt van ederveen? daar is mijn fries toen naartoe gegaan, grappig
Nee daarom, met het weer hebben we toch geen zekerheid. Hij wordt op de kliniek gecastreerd, en blijft daar dan waarschijnlijk ook een paar dagen. Nu hebben we iig geen last van vliegen etc.

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 24 jan 2007, 10:47

Amber_ schreef:
Carolinef schreef:marijke, zit jij in de buurt van ederveen? daar is mijn fries toen naartoe gegaan, grappig
Ik ook :j Woon er nog geen 10 minuten vandaan !
Ik ben er geboren :+
Het is zo'n 15 kilometer bij ons vandaag denk ik binnendoor. Dus voor hoefsmid begrippen heel dichtbij.
Plaats reactie