Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Jeempie
-
Contacteer:
Bericht
door Jeempie » za 23 dec 2006, 19:31
Het meeste heb ik al 'van huis uit'meegekregen voordat ik ooit een fjord van dichtbij had gezien. Maar elke dag leer ik nog steeds bij. Zoals Yvette al zei:
yvette schreef:
Maar er is nog zoveel te leren

Goed je oren open houden en erg veel lezen en dan je eigen mening vormen

Zortin Z1 + 10 alweer!

Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

-
DaphneT
Bericht
door DaphneT » vr 29 dec 2006, 07:40
Mijn twee oudste zussen kregen een fjord toen ik zes (alweer 17 jaar geleden) was, van hen heb ik natuurlijk onbewust veel meegekregen. Op mijn 13e Paula gekregen en van een eigen pony/paard hebben leer je toch het allermeest. Qua gezondheid leer ik natuurlijk veel vanuit mijn studie. Verder nog op paardenbedrijven en hengstenhouder gewerkt (niet met fjorden), waar je toch veel mee krijgt betreft management.
Ik denk zelf dat je het meeste leert van de praktijk, fouten maken hoort daarbij. En zoals al gezegd is, je blijft leren, dat maakt het juist zo leuk!
-
lientje
Bericht
door lientje » vr 29 dec 2006, 08:01
ik zit vanaf dat ik nog niet eens op school zat al tussen de paarden, vanaf mijn 8e mijn 1e eigen pony die ik met behulp van mijn zus toen heb getraind. na een paar jaar daar op rijden, en op maneges rotte peren onder mijn gat krijgen kon ik aardsig zitten.
de verder verzorging heb ik al van kind af aan mee gekregen, maar ook hier geld dat je blijft leren.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
-
Mir
Bericht
door Mir » vr 29 dec 2006, 08:45
Ben vanaf inimini altijd meegesleept naar het paard van mijn moeder en toen ik 5 was kregen we Roos, onze duivelse shet

. Behalve op maneges rijden, op stallen mee lopen en verzorgpony's om te rijden en heel veel te lezen, heb ik denk ik het allermeest geleerd van dit inmiddels oude dametje, vooral over wat wel en niet te doen en wat mijn grenzen zijn in de omgang. Mijn eigen fjord heeft me eigenlijk geleerd dat ik veel meer kan dan ik altijd denk en mijn instructrice destijds heeft me ontzettend veel op dressuurgebied geleerd. En toch, elke keer als ik op een paard stap en het niet gaat zoals ik het zou willen, voel ik me weer een complete beginner... je raakt inderdaad nooit uitgeleerd!
-
sultan
Bericht
door sultan » di 02 jan 2007, 20:14
Ik weet er ook nog niet zo veel van, heb sinds 3 maanden zelf een paard/pony en dan nog wel een fjord! Soms denk ik echt wel eens : "Help" Maar gelukkig leer ik veel van de mensen om me heen. Iemand bij mij op stal die bemoedigt me altijd als ik het even niet zie zitten, en zegt altijd: toen ik mijn paardje kocht(friesje) ging er het eerst half jaar er geen dag voorbij dat ik niet dacht"ik verkoop hem" en het is helemaal goed gekomen". En gelukkig zijn er ook een aantal stal genoten die echt fan zijn van Sultan. Dat doet me dan ook weer goed.
-
Abe_
Bericht
door Abe_ » di 02 jan 2007, 21:59
mijn eertse kennis komt ook van de manege. veel lezen en erover praten met anderen.mijn man had vroeger zelf een paardje en weet er dus ook al wel het nodige van.
Hattrick, je kwam op mijn pad. Het verhaal klopte! Blij met jou!
Gunnar, vriendje voor het leven. Zal je nooit vergeten
-
leoensuzanne
Bericht
door leoensuzanne » vr 05 jan 2007, 11:32
Ik was 7 toen ik begon met paardrijden. Eerst op een kleine manege, waar we altijd zelf mee deden uitmesten. Toen naar een grotere manege, waar ik steeds meer verantwoording kreeg naarmate ik ouder werd. Daar ook een hele tijd mee gewerkt. 6 jaar geleden ben ik naar de fam. vd Aa gegaan en daar heb ik veel geleerd en ik leer nog steeds over fjorden (en friezen voornamelijk).
Verder heeft mijn schoonvader al jaren een aantal fjorden, waarvan ik er een aantal heb ingereden zelf en daar leer je weer van. En ik heb Ronan nu 8,5 jaar. Verder leer ik ook veel van anderen (van de wat oudere garde fjordenmensen, waar wij ook veel mee van doen hebben mbt het voorbrengen op keuringen), mensen om me heen, FW, boeken, internet en eigen ervaringen (goede en slechte)
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
-
fjorden_haflingers_jane
Bericht
door fjorden_haflingers_jane » do 03 mei 2007, 15:22
hallo wie ken de manege de wildkamp
en hebben ze een website
groetjes van jane
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » do 03 mei 2007, 16:12
Dit is een super oud topic dus niet meer in reageren graag!!
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » do 03 mei 2007, 18:38
ik toch wel door bijwoordelijk 'vallen en opstaan' ik kreeg uniek als veulentje voor mijn 13e verjaardag... mijn ouders wisten niks van paarden, ik leste zo'n 5 jaar op de wilkamp (1 x per week) en wist dus wel wat, maar niet veel....
als ik nu terug kijk zou ik heel wat dingen nu anders doen met een veulen.... maar uniek is er goed vanaf gekomen!!
ik las heel veel paardenboeken (niet alleen medisch ofzo hoor, maar ook veel van die kinderpaardenboeken) later natuurlijk veel op internet en ik had haar de eerste 3 jaar op het kleine ros staan (waar ze overigens nu weer staat) en daar liep toentertijd nog heel wat volk en gelukkig ook veel ouderen en daar vroeg ik echt alles aan.... en als ik twijfelde belde ik gewoon de dierenarts.... dan gaf die me uitleg!! Ook qua rijden begin ik me nu steeds meer te realiseren welke effecten 'rijden' op een paard heeft en ben ik veel bewuster gaan paardrijden..... (dit ook dus door opzoeken op internet!! heb ook stukjes op mijn site staan!)
dus zodoende heb ik alles geleerd wat ik nu weet....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » vr 04 mei 2007, 09:28
Dit is een super oud topic dus niet meer in reageren graag!!
Zo duidelijk genoeg

† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
Ziggy
Bericht
door Ziggy » za 05 mei 2007, 09:38
heel veel kennis over de fjord heb ik van Mir en Nena geleerd en toen was ik besmet met het fjordenvirus.
uiteraard heb ik hier op het forum ook heel veel bijgeleerd
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd 

Vera

(Lenngard x Gardar)

Exel (Bowie)

(Wiljonm x Brusvein)
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » za 05 mei 2007, 16:40
lezen blijft moeilijk

Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
Muis
-
Contacteer:
Bericht
door Muis » za 05 mei 2007, 16:43
Bij mji is het met de opvoeding meegegeven!

Vlekkie Z1 +1
Lando M2
-
Ziggy
Bericht
door Ziggy » za 05 mei 2007, 21:07
Dreeke schreef:Dit is een super oud topic dus niet meer in reageren graag!!
Zo duidelijk genoeg

sorry Andrea, had ff niet opgelet

roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd 

Vera

(Lenngard x Gardar)

Exel (Bowie)

(Wiljonm x Brusvein)
-
Janine
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Janine » ma 07 mei 2007, 13:01
Dreeke schreef:Dit is een super oud topic dus niet meer in reageren graag!!
Zo duidelijk genoeg

Zo dan zorg ik dat dat niet meer gaat: -close-