Afspenen
haha, dat kan ik me voorstellen ja...maroes schreef:Wat wij deden was inderdaad ook het uier afspuiten met water.En vervolgens 3 keer per dag 10 minuten wandelen. En iets minder krachtvoer. Maar na een weekje was eigelijk alles weer normaal en kon ik alles weer oppakken.
Maroesja heeft alleen nog wel een jaar lang melk gedrupt en vooral na een training lag er vaak een plasje melk onder haar.De honden op het erf waren niet weg te slaan bij haar.
best wel vervelend? of niet?
dat ze zo lang bleef druppen...

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Maar Abe is er toch ook nogYdel schreef:dat zou inderdaad ook nog een mogelijkheid zijn..Claudje schreef:Veulen mee naar de ABOP lijkt me zeer onhandig, kan hij niet thuis blijven staan?
als zorro dan maar wel thuis blijft en niet voor de fjordsport gaat![]()

MOet Caya maar leren

Sas gaat straks met de grote groep weer op een ander stuk weide, terwijl Cai dan op de grote boze trailer richting Wanneperveen mag. Andere leeftijdsgenootjes irriteren.
Momenteel is meneer 3 maand en 1.5e week. Waarschijnlijk gaan half/eind november de paarden naar de andere weide (tenminste ik hoop niet eerder). Dan is ie 4 a 4.5e maand. Klinkt op papier vroeg, maar als ik naar m kijk en hoe hij in de wei is, denk ik dat het dan wel kan.
Sas dr uier is sinds een week of 3 niet meer zo vol als ie wel geweest is voorheen. Krijg het idee dat Cai minder meer bij haar drinkt. Voorheen was het standaard: Ik kwam met halster, Cai dook onder Sas, want wist dat zn moeder paar uur weg ging...maar tegenwoordig doet ie het eigenlijk nauwelijks meer. En daarnaast is moeders ook alleen nog echt als tijdelijke melktank aanwezig.
Ze zijn gewend nu al makkelijk 4 a 5 uur uit elkaar te zijn en dat gaat zonder problemen, dat is wel heerlijk!
Andere paarden in Vene staan met een groep op het land. Daar stond alleen de eerste dagen wat spanning op de uier en waren de merries wat druk. Momenteel neemt het uier al aardig af en qua doen en laten is het alsof ze het veulen al lang en breed vergeten zijn..
Momenteel is meneer 3 maand en 1.5e week. Waarschijnlijk gaan half/eind november de paarden naar de andere weide (tenminste ik hoop niet eerder). Dan is ie 4 a 4.5e maand. Klinkt op papier vroeg, maar als ik naar m kijk en hoe hij in de wei is, denk ik dat het dan wel kan.
Sas dr uier is sinds een week of 3 niet meer zo vol als ie wel geweest is voorheen. Krijg het idee dat Cai minder meer bij haar drinkt. Voorheen was het standaard: Ik kwam met halster, Cai dook onder Sas, want wist dat zn moeder paar uur weg ging...maar tegenwoordig doet ie het eigenlijk nauwelijks meer. En daarnaast is moeders ook alleen nog echt als tijdelijke melktank aanwezig.
Ze zijn gewend nu al makkelijk 4 a 5 uur uit elkaar te zijn en dat gaat zonder problemen, dat is wel heerlijk!
Andere paarden in Vene staan met een groep op het land. Daar stond alleen de eerste dagen wat spanning op de uier en waren de merries wat druk. Momenteel neemt het uier al aardig af en qua doen en laten is het alsof ze het veulen al lang en breed vergeten zijn..
Geluk is de vrucht van intens werk
We hebben 1 keer een veulen afgespeend met 4mnd, NOOOIT MEER !
We kochten de merrie hoogdrachtig. Je zag dat het veulen nogal wat van haar vroeg . Maar tjonge jonge dat hebben we geweten.
Nu doe ik het op z'n vroegst met 6mnd liever nog later. Het is dan een fluitje van een cent. Het veulen blijft dan in de groep en de merrie gaat apart . De behoefte aan melk is dan bij het veulen een stuk minder en heeft er dan beina geen erg in ....
We kochten de merrie hoogdrachtig. Je zag dat het veulen nogal wat van haar vroeg . Maar tjonge jonge dat hebben we geweten.
Nu doe ik het op z'n vroegst met 6mnd liever nog later. Het is dan een fluitje van een cent. Het veulen blijft dan in de groep en de merrie gaat apart . De behoefte aan melk is dan bij het veulen een stuk minder en heeft er dan beina geen erg in ....
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Ik zie dat Ysha het steeds zwaarder krijgt en er werd me vandaag verteld om het veulen er gewoon af te halen.
Caitlyn vergt enorm veel van Ysha. Sowieso drinkt ze niet meer zo veel en eet ze alles zelfstandig.
Het blijft lastig. Ik riep ook altijd om tot 6 maand te wachten, maar nu zeg ik even wat anders
Caitlyn vergt enorm veel van Ysha. Sowieso drinkt ze niet meer zo veel en eet ze alles zelfstandig.
Het blijft lastig. Ik riep ook altijd om tot 6 maand te wachten, maar nu zeg ik even wat anders

Murphy
Ysha

Ysha gaat pas ook 20 oktober weg. Dan is de kleine 4,5 maand.Yoline schreef:Caitlyn is nog geen 4 maanden dus daar zou ik echt nog even mee wachten.
Anders Ysha meer bijvoeren ofzo?
Ik voer Ysha veel bij, maar dan wordt de kans op verzuring en bevangenheid weer groter. Moeilijk..
We zitten nu op 2,5 kilo brok en ruim 1 kilo muesli. Durf niet veel verder te gaan..
Die fysio heeft geconstateerd dat de dracht en bevalling schade heeft aan gericht, dus dan moet Cait maar sneller op eigen benen staan. Ik wil mijn lieve Ysh graag heel houden.
(wat zo'n fysio wel allemaal niet te weeg brengt)
Murphy
Ysha

Heeft ze nog wel gras, dat is het beste voer voor een zogende merrie. Geef haar wat merriebrok bij, ik zou zeker proberen om Cait er nog iets langer bij te houden, geeft haar gewoon een goed duwtje in de rug.
Veel succes, Esther..
Veel succes, Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'