Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » zo 02 jul 2006, 09:21
Het is niet echt heel erg koel, tenminste bij mij staat het zweet op mn kop als ik er even bezig ben.
Ik heb haar vanmorgen wel lekker gedoucht en dat
doe ik straks op het heetst van de dag nog een keer

† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » zo 02 jul 2006, 09:23
Alles staat hier gewoon lekker buiten. Schaduw is vaak wel ergens te vinden, maar ze gaan er lang niet altijd in staan. Zo zag ik gister dat aantal van de pony's gewoon pal in het zonnetje stonden te dutten.
Water is er voldoende en onbeperkt. De pony's en paarden hebben een paardendrinkbak en de buitenpaarden hebben open drinkbakken.
Heb tot nu toe nog niet gemerkt dat de paarden er echt last van hebben. Ook rijden doe ik gewoon hoor. Goed, niet of nauwelijks in de bak, maar lekker door het bos, zijn we gister wel geweest. Daarna lekker uitgebreid onder de douche!
De paarden hebben het hier vaak pas echt te erg, zodra ze op stal komen. Dan staan ze allemaal in hun stal een beetje na te broeien...dat is dan toch niet alles (zouden ze eigenlijk naar binnen moeten komen pas laat op de avond, maarja...zijn niet alle pensionklanten het mee eens)
Die vliegen/dazen/irritante dieren hier zijn er overigens s avonds vooral het meest. Overdag is het ze nog te warm soms.
En we spuiten ons hier ook gek in de vliegenspray. Daarnaast hebben de paarden momenteel zoveel last van de vliegen dat ze bijna allemaal met aankomende ontstoken ogen lopen, dus dit jaar is ook een jaar van ogen schoon houden...
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » zo 02 jul 2006, 10:56
Maar wanneer weet je dan of je paard er last van heeft? Door zweten, of puffen
Ik zet Vinga met dit weer pas om 22.30 binnen, gelukkig kan ik dat zelf bepalen wanneer ik ze binnen zet,
sommigen laten hun paarden alleen met dit weer s'nachts buiten staan, maar ik heb liever dat Vinga weet
waar ze aan toe is en dat ze niet de ene dag op stal moet en de andere dag niet.
-
lauraatje
Bericht
door lauraatje » zo 02 jul 2006, 11:21
San staat overdag ook gewoon buiten

Ze heeft de hele dag schaduw van een grote boom, maar daar heeft ze schijnbaar geen behoefte aan want ze staat er nooit. Natuurlijk heeft ze meer dan genoeg water, ik vul elke dag de helft met vers water. Gelukkig zitten er bij de wei weinig irritante beestjes, dus daar heeft ze niet zo erg last van. (Vroeger heeft ze midden in een bos gestaan, toen werd ze echt aangevallen en dat vond ze ook niet eens erg, maf beest

)
Ik ben het wel met je eens Andrea, om ze gewoon 's nacht binnen te halen. Die regelmaat is voor San ook wel belangrijk. Ze plast liever in haar stal en gaat ook altijd liggend slapen. Buiten gaat ze niet liggen en dat vind ik dat toch een beetje sneu voor d'r, dus mag ze lekker naar binnen. Ze heeft toch frisse lucht omdat ze maar een halve deur heeft en gelukkig koelt het 's avonds in de stal goed af.
-
Wodan
- Moderator
Bericht
door Wodan » zo 02 jul 2006, 12:00
Wood staat op een open weiland waar een klein windje waait. Hij heeft niet echt last v/d warmte.
Vanmorgen om half 8 was ik aan het rijden tot 10 en daarna heeft hij een heerlijke douch gekregen. Als ze willen kan hij op de paddock komen om in de schaduw te staan, maar daar kiest hij niet voor.
Wel zweet hij met dit weer achter zijn oren, maar echt last ervan heeft hij niet.
Wodan en ik M1+10
-
Thessa Keizer
Bericht
door Thessa Keizer » zo 02 jul 2006, 12:08
Die van ons staan overdag ook gewoon buiten, en ook bij ons is eigenlijk geen schaduw te bekennen. Bij ons zijn er ook die ze 's nachts buiten zetten en overdag binnen, maar ik vind dat niets, 's nachts is er helemaal geen toezicht op de paarden, en dat vind ik geen prettig idee. En onze paarden zweten eigenlijk niet overdreven ofzo hoor. En wij spuiten ze natuurlijk ook lekker af.
Groetjes Thessa en Aike

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » zo 02 jul 2006, 12:17
lauraatje schreef:
Ik ben het wel met je eens Andrea, om ze gewoon 's nacht binnen te halen. Die regelmaat is voor San ook wel belangrijk. Ze plast liever in haar stal en gaat ook altijd liggend slapen. Buiten gaat ze niet liggen en dat vind ik dat toch een beetje sneu voor d'r, dus mag ze lekker naar binnen. Ze heeft toch frisse lucht omdat ze maar een halve deur heeft en gelukkig koelt het 's avonds in de stal goed af.
Vinga gaat dus ook niet in de wei liggen, die ligt ook altijd in haar stal
te slapen

En gister avond stond ze al op me te wachten, toen begreep ze al niet
dat ze nog niet op stal moest, maar ik had het lekker uitgesteld tot net
voor het donker werd
Hier gaat het overigens harder waaien en het gaat ook betrekken.
Heb ze nog net wel even afgespoten want ze kwam wel wat hijgend de wei
mee uit.
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » zo 02 jul 2006, 12:35
@Andrea: Zodra ze zweten én staan te puffen én/of enorm duf uit de ogen kijken. Dan zeg ik: ze hebben last van de warmte! Maar de meeste paarden staan hier niet zwetend en puffend op het land. Alleen zodra ze op stal gezet worden beginnen ze te zweten, omdat ze dan een bospad afhollen van pakweg 400 meter (en blijkbaar is het nog niet warm genoeg, om dat sprintje achterwege te laten). Dan warmen ze wel zodanig op, dat ze deze warmte dus met het zweten weer kwijtraken.
Geluk is de vrucht van intens werk
-
njarco
-
Contacteer:
Bericht
door njarco » zo 02 jul 2006, 12:58
Narc WIL met dit weer niet eens naar buiten. Als ik hem in de wei zet dan loop hij gelijk weer naar het hek toe. Narc zn stal staat de hele dag in de schaduw. Narc komt met dit weer niet buiten overdag. ik zet hem er s,avonds in en dan smorgens er weer uit.
NJARCO Z1 dressuur.
Zooooooooooo trots op mn ventje.
Zep s mijn nieuwe topper in spe.
FJORD thats what makes the difference
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » zo 02 jul 2006, 13:41
Bella schreef:@Andrea: Zodra ze zweten én staan te puffen én/of enorm duf uit de ogen kijken. Dan zeg ik: ze hebben last van de warmte!
Zweten doet ze niet maar ze puft wel wat als ze met me mee loopt.
Maarja op stal is het ook benauwd dus wat moet ik dan....
Duf uit haar oogjes kijkt ze niet

-
Kelly
Bericht
door Kelly » zo 02 jul 2006, 13:52
Dreeke schreef:lauraatje schreef:
Vinga gaat dus ook niet in de wei liggen, die ligt ook altijd in haar stal
te slapen
Taco normaal ook niet maar als je haar 'snachts op de wei zet kan ze overdag op stal slapen
Taco staat nu overdag op stal en gaat s'nachts naar buiten
Overigens is een nat paard in de wei zetten niet verkoelend voor ze.
Het water trekt juist het zonlicht aan

-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » zo 02 jul 2006, 13:57
Kelly schreef:
Taco normaal ook niet maar als je haar 'snachts op de wei zet kan ze overdag op stal slapen

Vinga slaapt overdag niet in haar stal, veel te druk dan, ze slaap alleen
als het echt lekker rustig is en dat is dus 'snachts. Het komt ook maar zeer zelden voor dat ik Ving zie liggen,
meestal als ik sochtends heel vroeg kom

-
Kelly
Bericht
door Kelly » zo 02 jul 2006, 17:30
Dreeke schreef:Kelly schreef:

als het echt lekker rustig is en dat is dus 'snachts. Het komt ook maar zeer zelden voor dat ik Ving zie liggen,

Taco ligt ook niet zoveel hoor.
Dat is weer het voordeel van die paarden, die slapen staand.
-
DaphneT
Bericht
door DaphneT » zo 02 jul 2006, 17:33
Nou moet van mijn mening terug komen

Heb vandaag Paula voor het eerst toch maar binnen gezet op het heetst van de dag. Ze hield het bijna niet meer en had toch echt een beetje het idee dat ze oververhit raakte. Afgespoten (wat me nog een pijnlijke beet opleverde, mevrouw was ook vreselijk chagrijnig...), stal is onder de eiken, ventilatortje aan. Maar ja, weet ook niet wat het beste is hoor met dit weer. Het is wel abnormaal heet... Rest is wel buiten gebleven, maar stonden wel continue onder de bomen vandaag.
-
roos
Bericht
door roos » zo 02 jul 2006, 17:37
Danc stond vanochtend(7.10 uur)lekker te slapen in de zon bij de dames van de groep..doet ie toch goed..in de opkomende zon...en hij keek echt zo van sips daar is ze

nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god

Dancer Trotse mama van Jasmijn en
Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug

-
JoyceNan
Bericht
door JoyceNan » zo 02 jul 2006, 18:18
Kelly schreef:Dreeke schreef:

Taco ligt ook niet zoveel hoor.
Dat is weer het voordeel van die paarden, die slapen staand.
Idd dat wilde ik net zeggen dat afspuiten dan juist warm is, al dat water wordt warm waardoor ze het nog warmer krijgen.
Op de stal waar ik stond mochten ze niet naar binnen en hadden ze geen schaduw. Echt sneu vond k dat
Waar we nu staan redeneren ze gelukkig heel goed! Kijk maar naar jezelf: vind je het lekker om de hele dag in het bloedhete zonnetje te staan? Nou ik niet! Dus wij hebben de paarden vandaag lekker binnen gezet, ze hoeven niet te koken. Vanavond gaan ze weer lekker naar buiten als het afgekoeld is.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
-
lientje
Bericht
door lientje » zo 02 jul 2006, 19:16
ik vind eerlijk gezegd dat mensen heel erg mieperig doen hoor... bij ons is ook geen shaduw in de wei, maar ga ze nu echt niet op stal zetten, is veel warmer!!!
lekker af spuiten en lekker laten staan beestjes krijgen echt niet zo gauw wat hoor...
in ieder geval, alle 15 paarden bij ons niet

bovendien zijn onze stallen snikheet nu, ik zou het wat anders vinden als je stal zuper gekoeld is ofzo.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
-
Vera
Bericht
door Vera » ma 03 jul 2006, 06:53
ze kiezen bij ons ook niet gauw voor de schaduw, maar ik ben toch wel blij dat ze kunnnen kiezen.
Vorig jaar had ik ze ook op een stukje land zonder schaduw en toen heb ik zo'n grote parasol aan het hek vast gemaakt (tegen het wegwaaien) 'savonds klapte ik hem in en als het heet was klapte ik hem weer uit. ALs het hard waaide zette ik hem ook niet op, want dan was er toch voldoende koeling. Op stal overdag is ook niet alles (stoffig en benauwd)
Mijn man viind het onzin dat ik schaduw voor ze wil creeren, maar het geeft mijzelf een prettiger gevoel. Ze hoeven niet perse, maar ze kunnen wel. Vorig jaar stonden vooral de jaarlingen en de oudjes er wel eens onder.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » ma 03 jul 2006, 08:16
JoyceNan schreef:
Kijk maar naar jezelf: vind je het lekker om de hele dag in het bloedhete zonnetje te staan? Nou ik niet! Dus wij hebben de paarden vandaag lekker binnen gezet, ze hoeven niet te koken. Vanavond gaan ze weer lekker naar buiten als het afgekoeld is.
Je verteld het mooi, maar als het op stal benauwd is zet ik mijn paard daar ook niet!
-
Janine
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Janine » ma 03 jul 2006, 09:28
We moeten het paard ook niet altijd menselijk bekijken

De keus voor schaduw is prettig, al zullen ze dat vaak niet interesseren.
Schoon en voldoende water is wel van belang. Wel moet je opletten dat de paarden genoeg drinken zodat ze niet uitdrogen.
Bij Rian in de stal wordt soms net zo warm als buiten, en soms zelfs warmer, dus binnen zetten maakt niet uit. Aan de dijk staat vaak een licht windje dus dat is wel lekker. Ik denk dat ze eerder last hebben van dazen met dit weer en de vliegen dan de warmte...