Extra voeding?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » vr 16 jun 2006, 12:32

Bij ons willen ze ook nog wel eens moeilijk doen met wortels.
Maar dat is dan omdat de tandjes los zitten :D
Lijkt me bij een jaarling vrij onwaarschijnlijk O:)
njarco
Contacteer:

Bericht door njarco » vr 16 jun 2006, 13:16

Wat krijgen jullie paardjes weinig te eten. Niet hammerysk bedoelt hoor. Maar ik bedoel dat eigenlijk in verlijking met njarco. Narc staat de hele dag op het land en krijgt s,ochtens en s,avonds een halve kilo bix. en s,avonds laat krijgt hij een nog een beetje kuil. Hij werkt ook wel hard. (Z1 niveau). Je zou zeggen dat hij super dik is als je dit gelezen heb. Maar hij is super slank. :D
NJARCO Z1 dressuur.
Zooooooooooo trots op mn ventje.

Zep s mijn nieuwe topper in spe.

FJORD thats what makes the difference
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 16 jun 2006, 13:49

Linda, Alies is maar 2 jaar nog ;)
OVerigens krijgt Rian nog geen 0,5kg brok en een 0,3kg graan + 1 appel verdeeld over 2 voerbeurten + 2 keer mini pluk kuil en overdag gras... en ze is huge :o
Esther

Bericht door Esther » vr 16 jun 2006, 14:16

Tja, dat heb ik ook, zo mager als Jeskim wordt in de winter, zo drachtig ziet ze er nu alweer uit, hihi..
Ze krijgt alleen hooi en kan bij de liksteen, af en toe krijgt ze een keer wat brokken of slobber, maar zij is dus ook wel aan de dikke kant.

Trouwens mijn KWPNer lust ook niet veel, maar dat is een kwestie van smaak. Even proeven en dan doodleuk gewoon op de grond gooien.. Brood, nee hoor, dat lust mevrouw niet, een appel gaat nog, maar slobber is bijvoorbeeld ook jakkie!!! 8)7

Groetjes Esther..

Houd wel in de gaten dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Als ze rare dingen gaan eten, bijvoorbeeld schors, brandnetels, paardenmest o.i.d. In het uiterste geval zelfs dode vogeltjes, dan moet je echt gaan bijvoeren. Of als ze bijvoorbeeld extreem aan je handen gaat likken. Ik zou wel kiezen voor een gewone basisbrok.
Als ik de paarden binnen zet en ze beginnen meteen aan de liksteen weet ik dat ze tekorten hebben, dat vind ik zelf wel handig als zekerheid.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 16 jun 2006, 14:45

Brandnetels zijn heel erg gezond O:)
En als ze dode vogels gaan eten, dan zal er wel geen gras meer staan ;)
Charret

Bericht door Charret » vr 16 jun 2006, 21:28

Zie het al voor me met zo'n vleugeltje uit d'r mond:P

Alies krijgt op stal overigens 0,5 kl. basisbrok. En dan d'r hooi, van mij krijgt ze musli, wortel en appel 's avonds/ 's middags bijgevoerd. Gezien ze verder geen werk verricht lijkt het me genoeg. Liksteen heeft ze altijd tot haar beschikking. Kan er misschien wel eentje in de wei hangen..
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Esther

Bericht door Esther » za 17 jun 2006, 12:04

Ja, maar brandnetels zijn doorgaans niet erg lekker om op te eten, dus als ze erbij gaan doen ze het voor de vitamientjes = tekort!! (uitzonderingen daargelaten) en dat vogeltje is echt gebeurt, maar dat was een shetje.. 8)7
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » za 17 jun 2006, 16:19

Brandnetels zitten toch ook door ontzettend veel kruidenmengsels. Of is dat lekkerder omdat het gedroogd is?
Suzanna

Bericht door Suzanna » za 17 jun 2006, 18:01

Dat appeltje en het worteltje kan geen kwaad. Met de musli zou ik stoppen, en vervangen door vitaminesupplement(1 schepje per dag).
Odinn is een toppaard!!
Charret

Bericht door Charret » za 17 jun 2006, 21:29

Waarom stoppen met de musli? :)
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » za 17 jun 2006, 21:39

Charret schreef:Waarom stoppen met de musli? :)
Musli is toch wel goed? Daar ziten lekker veel verschillende dingen in.
Charret

Bericht door Charret » za 17 jun 2006, 21:47

Dacht ik ook. Omdat de wei oud is en dus niet zo voedzaam dacht ik dat het niet kwaad kon :)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 17 jun 2006, 21:51

njarco schreef:Wat krijgen jullie paardjes weinig te eten. Niet hammerysk bedoelt hoor. Maar ik bedoel dat eigenlijk in verlijking met njarco. Narc staat de hele dag op het land en krijgt s,ochtens en s,avonds een halve kilo bix. en s,avonds laat krijgt hij een nog een beetje kuil.
Rosco krijgt 's ochtends 1kg brok en kuil, gaat dan de wei op (wel een schrale wei) en krijgt 's avonds nog een keer hetzelfde als 's ochtends. Om over Cratos nog maar niet te spreken die krijgt bijna het dubbele van Ros (hij is nog steeds wat te mager). Cratos krijgt 1 1/2 kg brok per keer + zemelen+ lijnmeel. Een behoorlijk voerbak al met al. Ik denk echt dat het per paard verschillend is, Ros heeft zijn krachtvoer echt nodig anders is hij niet vooruit te branden.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 18 jun 2006, 08:31

Er is niks mis met Musli hoor.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Esther

Bericht door Esther » zo 18 jun 2006, 10:45

Nee lijkt me ook niet, maar het is niet nodig!! Ik zie dat soort extra's altijd als een beetje geldklopperij. Het is erg lekker voor een paard, maar vaak een stukje duurder. Het is dus geen nóódzaak, maar ik koop ook wel eens iets dergelijks, gewoon voor de lekkere bek.
Slobber ofzo, ach ik eet ook niet elke dag aardappels..

Voor kleinere dieren koop ik meestal gewoon een brok, want die gaan uitzoeken en dan krijgen ze niet alles binnen, maar een fjord vreet gewoon die emmer leeg en krijgt dus alle voedingsstoffen binnen. Al weet ik niet of muesli een volledige voervorm is, dus weet dan wel zeker dat alles er in zit.

Groetsjes Esther..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 19 jun 2006, 12:01

Ik zou de muesli ook niet geven, want ze doet niks, hoogstens als je een keer iets nieuws met haar geoefend hebt, als kleine beloning, maar als ze ook al brok krijgt, zou ik het er ook niet extra bijvoeren, tenzij ze echt te mager blijft.

E*JJT, een muesli is niet per definitie geldklopperij, maar het is wel vaak duurder dan een gewone brok.
Charret

Bericht door Charret » ma 19 jun 2006, 15:40

Ze krijgt geen brok, daarom dacht ik musli of kan ik het beter andersom doen? Brok i.p.v. muesli?

En ook ik zie het niet als geldklopperrij hoor..
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 20 jun 2006, 11:35

Charret schreef:Ze krijgt geen brok, daarom dacht ik musli of kan ik het beter andersom doen? Brok i.p.v. muesli?
Ik zag nu dat er staat op stal krijgt ze brok... maar dat is natuurlijk niet op de wei.
Ik zou gewoon een klein blikje brok geven als je echt iedere dag wat wil geven. Geef je af en toe eens iets, dan kan de muesli ook wel hoor.
Esther

Bericht door Esther » di 20 jun 2006, 17:50

Oke, geldklopperij is misschien wat overdreven.. :+
Maar toch worden er vaak lekkernijen op de markt gebracht die dan wat extra's kosten, of je dat wil doen moet je zelf weten. Ik koop ook wel eens slobber, gewoon voor de lekkere bek..
Hetzelfde geld voor honden e.d. Je moet je afvragen, is het beter, of is het gewoon lekkerder, en dan afwegen of je het geld er voor over hebt.
Maar meestal zit er niets extra's in waar ze niet buiten kunnen. Als je een goede brok hebt zit alles erin en kunnen ze dus buiten het lekkers om. Maar die van mij krijgen heus ook wel eens wat lekkers erbij.. Zo gierig ben ik dan ook weer niet en het is heerlijk om je paard te zien smullen, al doen ze dat ok wel van de brok, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » di 20 jun 2006, 21:36

Hahaha, gelukkig maar! ;) Nee gein, met sommige dingen denk ik ook wel wat heeft dat voor een nut? Maar ach, moet ook kunnen ;)
Plaats reactie