Fjord op komst, daarom deken-, bit- en zadelvraagjes

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Re: Fjord op komst, daarom deken-, bit- en zadelvraagjes

Bericht door Esther » di 18 okt 2011, 15:50

He, dan weet ik het ook!!
Ik heb zelf een thorowgoodzadel liggen die heeft een verwisselbare boom, die wil ik gebruiken voor mijn jonge fjord, als die past. Heel misschien zouden we die er vrijdag op kunnen leggen om te kijken??
Een full halster hoeft hij zeker niet, cob moet goed zijn. Van hoofdstel heeft hij ook zeker de grootste niet, een van de kleineren, misschien de kleinste wel.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gwenny

Bericht door Gwenny » di 18 okt 2011, 15:56

Ha!

Leuk om je vrijdag weer eens te zien Esther! De laatste keer was in Wijk tijdens de keuring van Gwen, het veulen van Marjan.

Ik wil geen Thorowgood i.v.m. de vulling in de kussens. Volgend jaar wil ik pas voor een zadel gaan kijken i.v.m. de financiën.

Frontriem ook cob? Of full.

Trouwens, mocht ik hem kopen dan ga ik zijn manen lang laten groeien. Uitgebreid toiletteren is wat mij betreft dus niet nodig :P . Hopelijk heeft hij het lange manen-gen, anders gaan ze er toch over een paar jaar af.

Gwen
Esther

Bericht door Esther » di 18 okt 2011, 16:10

Nu ben ik wel in de war welk gezicht er nu bij jou hoort, maar dat zien we wel, hihi..
Ik zal niet meer aan zijn manen zitten. Heb hem een week of drie geleden nog wel geknipt, haha!!

Ik ben erg tevreden met mijn thorowgood.

Frontriem moeten we even gaan passen, ik denk dat cob prima past, maar soms kan een full net wat mooier zitten, wat meer ruimte bij de oren..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gwenny

Bericht door Gwenny » di 18 okt 2011, 16:26

Hi,

Ja, fjordjes hebben een breed voorhoofd, vandaar de vraag. Jij knipt mooi!! Dan zal het ook mooi uitgroeien haha!

Vergeleken met vorig jaar ben ik al wel iets meer leeg gelopen gelukkig. Ik was toen erg ziek en opgeblazen. De komende maanden zal ik nog zeker 10-20 kilo slinken. Eindelijk richting mijn normale postuur.

Fijn dat jullie zo opmeten en meedenken. Scheelt weer miskopen haha! En alleen maar vraagtekens bij mensen die geen idee hebben :P . En dan te bedenken dat deze fjordenmeneer al diverse malen op FW prijkt ;) .

Gwen
Ootje

Bericht door Ootje » di 18 okt 2011, 17:01

Gwenny schreef:Ha!

Leuk om je vrijdag weer eens te zien Esther! De laatste keer was in Wijk tijdens de keuring van Gwen, het veulen van Marjan.
Nu word ik ook wel nieuwsgierig :D .
Bedoel je veulen Gwen die op de Wildkamp is geboren? Of zeg ik nu iets doms?
Odette&Fenna
Gwenny

Bericht door Gwenny » di 18 okt 2011, 17:05

Hi,

Ja dat klopt! Ze is naar mij vernoemd door Marjan. Een enorm grote eer!

Gwen
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 19 okt 2011, 13:11

Ha,

Dank voor de adviezen!

Ik heb van 390 euro voor 50 euro een Rambo 3 in 1, 180 gekocht. Mocht ik het paard niet kopen of mocht het niet passen dan verlies ik er niks aan.

Verder 3 Sprenger trensjes voor 20 euro.

En loads of more.

Ik post nog wel foto's.

Gwen
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 19 okt 2011, 15:51

Was de Rambo ook in de aanbieding ja! Jammer dat ik er nu niet meer woon zeg!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 19 okt 2011, 15:55

Ha!

Morgen is de finalesale van Rambo! Iedere deken voor 50 euro! Omdat ik op de verkeerde dag door een filiaal was gestuurd mocht ik de deken vandaag al voor 50 euro meenemen.

Gwen
Esther

Bericht door Esther » wo 19 okt 2011, 16:21

Oh, dat is wel netjes van ze!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 19 okt 2011, 16:48

Hi,

Ja ik ben best wel heel blij!! Alles bij elkaar heb ik ruim 700 euro uit kunnen sparen!

Omdat deze fjord mogelijk in mijn leven zo enorm onverwacht komt heb ik totaal niks kunnen sparen e.d. en dan is iedere korting mooi meegenomen. Vooral omdat het echt hele goede producten zijn!

Het is zooooo spannend :P . Ik heb hem zeker 3 jaar niet meer gezien!

Gwen
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 19 okt 2011, 20:01

Ook geen foto's gezien Gwen? Hij heeft nog steeds hetzelfde koppie, verder qua body iets gegroeid met drie jaar geleden, gelukkig haha, maar nog wel echt driejarigje (tja en je moet er even doorheen kijken wat hij ingeleverd heeft op de castratie), maar die pretkop van m doet t m altijd vind ik.

Ai en niet knippen...het staat m zo stoer die korte coupe! :=

En verdorie, ik zei gister nog dat ik moest meten...ben ik t vergeten 8)7 nouja, je hebt t nu al, maar gaat vást passen...(vooral deken, 180 is wel vrij standaard fjordenmaatje denk ik qua grootte, pasvorm is vaak spannender)

Phoei stokmaat...durf ik niet met zekerheid te zeggen nu vanaf de bank...rond de 1,45? Nee, pin me daar maar niet op vast, is een wilde gok.
Geluk is de vrucht van intens werk
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 19 okt 2011, 20:32

Hi,

De laatse foto's waren toen hij nog van de eigenaar voor Bart was, dus als 1.5 jarige ongeveer. Ik ben echt enorm benieuwd! En ik denk dat hij nog wel gaat groeien na zijn castratie. Wat voor (kracht)voer krijgt hij nu? En kan ik eventueel een paar kilo meenemen om een geleidelijke overgang van het voer te krijgen?

Sja de manen zijn echt een dilemma hoor, maar aan beide kanten een speelse bos staat hem denk ik erg gaaf als hij ouder wordt. Hij werd al vanaf dat hij klein was het ' punkveulen' genoemd ivm de voorpluk haha.

Heb jij misschien via PB of mail een paar recente fototjes?

Gwen
Drottning

Bericht door Drottning » wo 19 okt 2011, 22:32

Zo, ik kom hier even binnenvallen, nog even anoniem, maar ik ben al eerder op dit forum actief geweest.
Binnenkort zal ik meer over mezelf vertellen.

@Bella, ik vind korte manen bij hem ook mooier hoor, haha, ach ieder zijn voorkeur!
Hij heeft zeker een pretkop, mooi ding is het!

Gwenny, ik wens je nog veel voorpret en sterkte met je zenuwen, en hoop voor je dat het wat wordt vrijdag! Het is toch altijd weer afwachten als je bij een paardje gaat kijken...
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 20 okt 2011, 05:42

Gwenny schreef:Ha!

Ik krijg over een paar dagen een fjord en ga binnenkort naar Tentenkamp om zwaar in te slaan. Om geen verkeerde dingen te kopen (de kans heel klein te houden :P) heb ik een paar vraagjes.

Mijn fjord wordt ongeveer 1.50 m, is dan een Bucas deken van 185 groot genoeg?

Qua zadel wil ik zolang hij nog in de groei is een veelzijdigheidszadel met verstelbare boom, welke vinden jullie goed op een fjord liggen?

Tot slot ben ik op bittenjacht. Ik weet nu al welk merk het wordt: KK en welk soort bit: Een onderlegtrens i.v.m. de weinige ruimte die fjorden doorgaans in hun bekkie hebben. Welke maat is goed? Ik wil een enkel gebroken die mooi gevormd is en een dubbel gebroken, beide van een lekker smakend metaal.

Alvast dank!

Gwen
Wat leuk een fjord!!! foto's van als je hem hebt, wel plaatsen hoor!

Je bent al wezen winkelen, hoop dat het gaat passen.... ben voor de deken wel beetje bang....

Mijn fjord van 1.47, heeft maat 1.95, kleiner is gewoon te klein!
Dan steken haar billen uit of past de hals niet goed dicht en de voorborst is vaak een probleem.
Want als je de voorkant bij veel dekend dicht doet, kan hij niet meer met zijn neus bij de grond (te strak).

bitten verschild ook enorm per paard, wat dat betreft hoofdstellen ook.
Mijn paard heeft een full hoofdstel, en bit meen ?
(is al heel wat jaren terug dat ik die kocht, dus geen idee eigenlijk)
Ander fjordje dat ik reed en niet veel kleiner was had maatje cob en bitten 1 cm kleiner.

Dus eerst je fjord kopen, goed nameten en dan winkelen..... :D Anders is het nog duur.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Esther

Bericht door Esther » do 20 okt 2011, 19:28

Tea heeft maat 185, al past niet elk model even goed, maar Tea is ook zeker geen smal fjordje, zeker niet bij haar boeg. Ze zou nog wel breder kunnen zijn dan Sjol. :+

Hij is toch nog even strak geknipt vandaag.. Moest van de baas, hihi.. En als Bart zegt knippen, dat zeg ik 'hoe hoog?' haha!! :=
Maar het is een schatje, hij heeft heerlijk genoten van zijn uitgebreide poetsbeurt!! Hij is wel erg aan het verharen!! Dus ik hoop dat je ook een flinke rosborstel hebt gekocht!! :D
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 20 okt 2011, 19:35

Heb met een Rambo in mijn handen gestaan en terug gelegd in het schap, 1.90 was grootste wat er nog was,
blokjes in herfstkleuren zeg maar. binnendeken.. Niet gekocht dus.

Gaat niet passen op Sjollie of STroopwafel.

Hypodrama zit hier om de hoek, ben er na het werk even langsgereden.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Gwenny

Bericht door Gwenny » do 20 okt 2011, 19:43

Hey,

@Esther: Ook wel tof om hem in korte coupe te zien. Dat is eigenlijk wel de officiële manier om een fjord te presenteren :D . Ik heb zo'n zin om jullie weer te zien en even bij te kleppen. Wel jammer dat het Gwen-topic op slot is.

@Sjolvir: Ik heb denk ik echt mega mazzel gehad met mijn duo deken van Rambo. Hij is donker blauw met een bruine en licht blauwe bies. Erg stijlvol en erg in de kleurtjes die bij hem gaan passen, stel hij wordt het.

Ik ben zoooooo zenuwachtig. Ik voel me echt een klein kind vlak voor haar eerste verjaardagspartijtje :P .

Gwen
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 20 okt 2011, 19:46

@Gwen: Hier krijgt hij met name grasbrok en kuilvoer en in de wei stond ie, uiteraard, op gras. Voer meenemen kan altijd, maar geloof dat als de koop doorgaat, dat je het management in eigen hand hebt (dus hebben we er hier weinig meer aan ;) ), zo was het afgesproken toch?

Qua koppie is ie nog net zo als dat hij bij de vorige eigenaresse was. Mmh en heb ik nog foto's van hem...vast wel ergens, gevonden, maar weinig...paar van dat hij bij een ruinengroep in kwam nadat ik hem heb opgehaald. En nog twee foto's van dit voorjaar, toen hij tijdje bij huis stond omdat ie uitgebroken was in het land naar KWPN-buurmerries (toen zag je hem 80% van de dag zo naar de hengstige merries loeren, vergat ie zelfs zijn eten 8)7 , helemaal hotel de botel van de hormonen).
Geluk is de vrucht van intens werk
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 20 okt 2011, 19:55

Ik zou simpelweg nog helemaal niets kopen als ik het paard nog niet had en al helemaal niet als ik nog niets eens zeker wist of die het wordt 8)7 . Achteraf winkelen is veeeel leuker en handiger, kun je alles gelijk passend kopen (of in elk geval bijna). Veel plezier met je misschien bijna Fjord.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Plaats reactie