Hoe hou ik toch die handen stil!?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Anna_Dani

Hoe hou ik toch die handen stil!?

Bericht door Anna_Dani » do 01 sep 2011, 07:57

Heeft iemand een goede tip om mijn handen stil en netjes voor het zadel te houden? Het lukt me niet. Alleen tijdens les, omdat ik er 100 keer aan herinnerd word. Ik kan ze wel op mijn benen laten rusten, maar dat ziet er niet uit in een proef.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Senna&Cajra

Re: Hoe hou ik toch die handen stil!?

Bericht door Senna&Cajra » do 01 sep 2011, 08:08

In een heel ver verleden moesten wij de pinken op de schoft zetten en zo heb ik toen geleerd om de handen stil te houden :D
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 01 sep 2011, 08:08

Een bandje inspreken, dopjes in en afdraaien :P

Ik denk dat zoiets vanzelf wel goed komt. Waarschijnlijk is Dani dan ook nog onrustig met haar hoofd? Niet op je benen, is niet fijn voor je paard. Handen ten alle tijden voor het zadel want het moet een soort elastiek zijn waarop je paard fijn mag nageven geen 'muur' op je been waar hij tegenop loopt.
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » do 01 sep 2011, 08:31

ik heb dat probleem ook en ik moets van de juf mijn zweep onder mijn duimen vastpakken, dus overdwars. je hebt dan gelijk in de gaten als je je handen teveel beweegt. Het heeft mij iig erg geholpen om mijn handen rustiger te houden.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 01 sep 2011, 10:53

Dat zijn inderdaad wel handige truukjes. Dani is inderdaad heel onrustig met haar hoofd, vooral in het begin. Uiteindelijk kunnen we allebei wel ontspannen, maar het duurt zeker een half uur voordat ik mijn handjes stil(ler) heb en Dani op mijn pinken te rijden is. Vanavond heb ik iig les van een nieuwe instructrice, dus ben benieuwd!
Kelly

Bericht door Kelly » do 01 sep 2011, 10:54

De oorzaak van beweeglijke handen is vaak niet dat je je handen niet stil kan houden maar dat net (dat laatste stukje) de balans in je zit ontbreekt.
Als jij 100% balans hebt in je zit kun je je handen heel goed stil houden.
Een kleine aanpassing als duidelijk je knie buigen zodat je hak op de lijn van je kont komt geeft vaak al een hele grote verbetering.

@Anna, van wie heb je vanaaf les?
Laatst gewijzigd door Kelly op do 01 sep 2011, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 01 sep 2011, 12:59

Je laatste zin snap ik niet Kel (blijf hem lezen, maar kom er niet uit). Ik heb les van Desiree.
Kelly

Bericht door Kelly » do 01 sep 2011, 13:03

Hem even de spelfouten eruit gehaald.. leek inderdaad wel abracadabra :)
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 01 sep 2011, 13:06

Hahaha, ik zag mezelf al zitten met mijn knie naar buiten...

Ik geef het gewoon aan vanavond dat ik daar vooral aan wil werken. En we staan daar natuurlijk nog maar net, maar de ontspanning is ook ver te zoeken. Dus back to halsstrekken en sukkeltjesdraf...
Viv

Bericht door Viv » do 01 sep 2011, 15:39

Keer op kdies komen rijden, dan ben je het zo afgeleerd want die accepteert dat écht niet _O-
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 02 sep 2011, 07:39

Nou, dat lijkt me wel een goede. Niet persee op kdies, maar een paard die het allemaal al kan zeg maar. Om te voelen hoe het moet!

Gisteren overigens heel erg aan mijn houding gewerkt en ik had spierpijn op plaatsen waarvan ik niet wist dat er spieren zaten... Doordat Dani linksom heel erg naar binnen valt, heb ik mezelf aangeleerd om op rechts te gaan zitten, zodat ik haar met mijn zit naar buiten duw. Maarr.... dat werkt dus niet als je linkerstelling vraagt. Dus daar werken we nu aan. Vanavond weer les.
Fran

Bericht door Fran » zo 04 sep 2011, 12:06

Wat ik de kids altijd vertel in de beginnerslessen dat is de 'pinkentest'. Als je je handen netjes recht op hebt en op de plaats en je doet je pinken naar beneden dan moet je wat kunnen raken, of dat nu het zadel is of de manen dat geeft niet. Perfectioneren komt later wel, eerst die handen stil. (maar dat is voor kinderen vanaf 7 jr). Jij kan natuurlijk wel de plek bepalen.
Als een kind echt geen balans heeft en dus constant zit te wiebelen met die handen dan maak ik een touwtje vast aan het zadel (tussen die twee lusjes) en dan zeg ik hou je pinken daar maar aan vast. Dat werkt vaak wel erg goed. Je wordt er dan automatisch aan herinnert.

Misschien een keertje (prive) zitles nemen? Gewoon aan de longe en aan je balans werken dan zullen je handen ook stiller worden. Succes
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 05 sep 2011, 07:25

Nou mensen wat ik nu ga vertellen is schokkend, maar ik heb dus vanaf les 1 op de manege verkeerd gereden. Mij is altijd verteld dat als je je paard wil laten nageven, je rechts/links kneepjes moet geven. Maar bij Dani werkt dat dus niet en ik doe het dus al jaaaaren fout. Heb nu een nieuwe instructrice en die zag gelijk waar we aan moesten werken dus daar zijn we lekker mee bezig. Ik ontspan al veel meer en zit ook weer meer in het midden. Omdat Dani naar binnen valt op de linkerhand heeft mijn vorige intructrice geadviseerd om naar rechts te "hangen", maar dan kan Dani helemaal niet meer buigen. Dus inderdaad een stukje balans en eraan herinnerd worden hoe het wel moet. Echt een verademing, ook voor mijn lichaam (oke, nu even spierpijn doordat ik anders zit, maar geen vaste schouders meer).
Fran

Bericht door Fran » do 08 sep 2011, 18:36

Goed dat je instructrice het zag! Succes met de spierpijn, haha!
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Vera

Bericht door Vera » vr 09 sep 2011, 10:41

een sporenriemtje aan je zadel aan die oogjes vast maken en daar je handen mee vast binden? Nee grapje!
Daar kan je je pinken achter haken om ze wat makkelijker stil te houden. Alleen houd je dan je handen misschien wel iets stiller, maar is het probleem nog niet niet opgelost.
Dus wel blijven zoeken naar de oorzaak.
Ik denk dat kelly gelijk heeft, dat jouw balans de oorzaak is.
vaak zonder zadel gaan rijden of je paard laten longeren en dan allemaal evenwichtsoefeningen doen is misschien een idee.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie