Welke beenbescherming voor onbehouwen springer?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Bailey

Welke beenbescherming voor onbehouwen springer?

Bericht door Bailey » vr 02 sep 2011, 21:48

Bailey en ik zouden graag afentoe een sprongetje maken. Niet zo hoog hoor, maar gewoon wat leuke huppeltjes voor de afwisseling. Ook omdat Bailey het superleuk vindt. Zelf heb ik niet bijzonder veel springervaring, vroeger wel een aantal jaar vrij regelmatig gedaan, maar sprongetjes tot maximaal een meter en lage crossbaantjes, that's it.
Bailey heeft niet echt een aangeboren springveer (geeft ook niet, hij heeft 1000 andere talenten ;) ) en ik twijfel hoe ik daar nu mee om moet gaan, vooral wat betreft beenbescherming.

Meneer knalt namelijk zonder enige gêne tegen balken aan. Balkjes op de grond gaan goed, 30 cm gaat goed, maar bij 40 cm begint hij sporadisch te springen. Dan weer wel, dan weer niet.
Als hij denkt dat hij niet uitkomt voor de sprong doet hij bij wijze van gewoon z'n ogen dicht, loopt door en hoopt dat ik de hindernis weghaal in de tussentijd, wat dus niet gebeurt...
Dat hij de balk er vol afknalt interesseert hem totaal niet, maar ik vind het echt eng. Ik zet de staanders zo ver uit elkaar dat de balken maar nét blijven liggen omdat ik zo bang ben dat hij z’n voorbenen beschadigd, maar dan nog vind ik het akelig als hij tegen de balk klapt.

Omdat ik me er niet lekker bij voelde is onze laatste springsessie nu al maanden geleden… ik had me voorgenomen te sparen voor echt goede crossbescherming en pas weer te gaan springen als ik die had.
Afgelopen week had ik het hierover met een stalgenootje, en die vond eigenlijk wel dat ik overdreef. En ik weet van mezelf dat ik zeker een miep kan zijn als het over Bailey en z’n welzijn/veiligheid gaat, dus ik vraag het graag aan jullie!

Wat vinden jullie? Ben ik aan't miepen? Zijn normale peesjes voldoende en kan de voorkant van het been wel wat hebben? Of toch die crossbescherming?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Amber_

Re: Welke beenbescherming voor onbehouwen springer?

Bericht door Amber_ » za 03 sep 2011, 07:30

Ik ga met je stalgenoot mee haha :D.

Ik gebruik altijd peesjes voor het springen, meer niet. In de cross gebruik ik ook peesjes (;)) en springschoenen. Je hebt echt paarden die juist super laks worden van crossbescherming, wat je dan ook vaak ziet op SGW wedstrijden is dat mensen de beschermers pas om doen ná het springen.

Ik heb maandag met Toot gesprongen, die had hetzelfde. Hij gooide aardig wat balken, maar er zaten ook hele mooie sprongen bij. Gewoon lekker blijven herhalen op een hoogte wat hij goed doet, en dan wat hoger. En dan pas weer hoger als je denkt; "Nou dat gaat steeds beter !"
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Krista

Bericht door Krista » za 03 sep 2011, 08:41

Tsja als ze zo weinig talent en interesse hebben ben ik er zelf altijd snel klaar mee dan is het blijkbaar niet dat paard zn ding.
Maargoed als je toch wilt springen zou ik me er dan ook niet druk om maken. Het is eigen keuze om de benen niet op te tillen tenslotte, zeker over van die huppeltjes van 30 a 40 cm... Paar peeskappen voor en achter en springschoenen moet toch voldoende zijn lijkt mij.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bailey

Bericht door Bailey » za 03 sep 2011, 10:14

Dank je Amber voor je tips :)

Krista, Hij vindt het juist wel heel erg leuk! Als hij er echt niets aan zou vinden zou ik er net als jij snel klaar mee zijn, maar hij vindt het prachtig. Vooral als het goed gaat en hij er een paar keer goed overheen gaat is hij echt in z'n nopjes. Dat hij ertegenaan loopt is vooral onzekerheid of onbegrip, geen onwil om z'n benen op te tillen.

Peesjes en springschoenen volgens jullie beide toch voldoende.. hmm, misschien dat ik dan toch binnenkort maar weer eens een huppeltje met meneer ga maken :)
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 03 sep 2011, 14:35

Ik zou ook alleen peesjes doen..zelf heb ik ook springschoenen omdat Beer zichzelf wat aantikt.. Beer had precies hetzelfde maar nu hij sterker van achteren wordt, springt hij ook veel meer en loopt minder..minder balkjes dus. Misschien is het dat bij Bailey ook..bij ons maakt het heel veel verschil of ik in draf of galop aanrijd op de hindernis..in draf bakt hij er echt niks van en in galop is het allemaal veel makkelijker en soepeler.
Bailey

Bericht door Bailey » zo 04 sep 2011, 19:47

Dat kan het ook heel goed zijn Kristel! Onze laatste springsessie is ook alweer lang geleden (vorige winter ergens), en meneer is echt heel erg gegroeid sindsdien. Moet ook niet vergeten natuurlijk dat gewoon nog heel onervaren is.
In galop vind hij inderdaad ook makkelijker, mits hij goed uitkomt. Hij laat zich nog niet altijd even goed helpen daarin, komt dan vervolgens niet uit, weet niet meer wat hij moet, denkt te lang na en pats.... daar gaat de balk ;)

Had vooral de bevestiging nodig dat hij zich niet serieus kon bezeren op dat aftikken van de balken... Daar was ik zo bang voor. Als dat okee is vind ik het allemaal prima en gaan we gewoon stapje voor stapje eraan werken! :)
Plaats reactie