stappenplan inrijden/zadelmak
- nadinefjorden
stappenplan inrijden/zadelmak
Aangezien ik straks niks verkeerd wil doen
heeft iemand een bepaald stappenplan vooraf in zijn hoofd qua inrijden?
snap dat elk paard anders is en reageert maar misschien een richtlijn
zo wil ikzelf bijv liever zo min mogelijk aan de longe doen maar alles rechtuit aanleren zo ook stap en draf commando
zadel en hoofdstel in en wandelen maar en dat zo uitbouwen naar vooral rechtuit
maar hoe leer je een paard beenhulpen en sturen
je hoort ook weleens dat eerst voor de kar beleren een hele goede basis is?
ik ben benieuwd naar alle tips en ervaringen
heeft iemand een bepaald stappenplan vooraf in zijn hoofd qua inrijden?
snap dat elk paard anders is en reageert maar misschien een richtlijn
zo wil ikzelf bijv liever zo min mogelijk aan de longe doen maar alles rechtuit aanleren zo ook stap en draf commando
zadel en hoofdstel in en wandelen maar en dat zo uitbouwen naar vooral rechtuit
maar hoe leer je een paard beenhulpen en sturen
je hoort ook weleens dat eerst voor de kar beleren een hele goede basis is?
ik ben benieuwd naar alle tips en ervaringen
Re: stappenplan inrijden/zadelmak
Ik heb altijd dezelfde soort 'volgorde'.
Laten wennen aan het hoofdstel / zadel door longeren, of door los te laten in de bak. Dit doe ik een paar keer, en keer mee buiten wandelen zodat het gewoon helemaal gewoon is.
Voor beenhulp gebruik ik longeren, als degene die longeert naar draf wilt, 'doe ik mee' met mijn beenhulp. Ik leer zowiezo de paarden ook te luisteren naar stappp, drrrraf, en gaalop!
Dan stap ik erop, met hulp van iemand.
Rijd een paar rondjes in de bak (longe/los) en dit herhaal ik meerdere keren tot volgende stap.
Gaat altijd prima. Dit heb ik altijd zo gedaan, ook bij de handelstallen waar ik vaak alleen moest rijden.
Tootje heb ik ook zo ingereden, maar dan zonder longeren.. Gaf geen kick, als je alles goed opbouwt zijn ze over het algemeen super.
Laten wennen aan het hoofdstel / zadel door longeren, of door los te laten in de bak. Dit doe ik een paar keer, en keer mee buiten wandelen zodat het gewoon helemaal gewoon is.
Voor beenhulp gebruik ik longeren, als degene die longeert naar draf wilt, 'doe ik mee' met mijn beenhulp. Ik leer zowiezo de paarden ook te luisteren naar stappp, drrrraf, en gaalop!
Dan stap ik erop, met hulp van iemand.
Rijd een paar rondjes in de bak (longe/los) en dit herhaal ik meerdere keren tot volgende stap.
Gaat altijd prima. Dit heb ik altijd zo gedaan, ook bij de handelstallen waar ik vaak alleen moest rijden.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plan voor Geke zal er globaal als volgt uitzien:
Als ze 3 is wil ik zoetjes aan beginnen met longeren zodat ze ste hulpen voor stap, draf en galop leert kennen. Vandaar uit de overgang maken naar de lange teugel en dit uitbouwen naar het aangespannen werk.
Ik klim er niet op voordat ze minimaal 4 is. Met de 3 is de rug nog niet volgroeid en een jaar of langer wachten kan dan ook zeker geen kwaad.
Als ze doormiddel van het aangespannen werk netjes aan de hulpen staat stelt het ook niet meer zoveel voor om er op te klimmen.
Voordat ze 3 is laat ik haar wel spelenderwijs aan van alles wennen, ik leg er tijdens het poetsen een keer een zadeldekje op, geef wat druk met mijn arm onder haar buik om een beetje singeldruk na te bootsen enz enz
Als ze 3 is wil ik zoetjes aan beginnen met longeren zodat ze ste hulpen voor stap, draf en galop leert kennen. Vandaar uit de overgang maken naar de lange teugel en dit uitbouwen naar het aangespannen werk.
Ik klim er niet op voordat ze minimaal 4 is. Met de 3 is de rug nog niet volgroeid en een jaar of langer wachten kan dan ook zeker geen kwaad.
Als ze doormiddel van het aangespannen werk netjes aan de hulpen staat stelt het ook niet meer zoveel voor om er op te klimmen.
Voordat ze 3 is laat ik haar wel spelenderwijs aan van alles wennen, ik leg er tijdens het poetsen een keer een zadeldekje op, geef wat druk met mijn arm onder haar buik om een beetje singeldruk na te bootsen enz enz
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
En heeeeel veeeeel les nemen in het begin. Van iemand die ervaring heeft met jonge paarden.
Wat je ook vaak hoort is in de zomer dat ze 3 worden zadelmak maken en licht inrijden en dan de winter stilzetten om het het voorjaar daarna weer op te pakken.
Wat je ook vaak hoort is in de zomer dat ze 3 worden zadelmak maken en licht inrijden en dan de winter stilzetten om het het voorjaar daarna weer op te pakken.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
#fulltimedreamchaser + M2+6
- Machteld&Falco
Als je veel rechtuit wil werken, zou ik vanaf de longe uitbouwen naar het werk aan de lange lijnen.
Ik zou zeker en vast de hulp inroepen van een deskundige. Iemand die ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden. De volgorde waarop je alles wil gaan doen lijkt me logisch genoeg. Maar het is ook heel belangrijk dat het inrijden correct gebeurt zodat je je paard niet in de weg zit!
Ik zou zeker en vast de hulp inroepen van een deskundige. Iemand die ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden. De volgorde waarop je alles wil gaan doen lijkt me logisch genoeg. Maar het is ook heel belangrijk dat het inrijden correct gebeurt zodat je je paard niet in de weg zit!
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
Weet je, eigenlijk gaat dat gewoon vanzelf straks. Niet teveel over nadenken en gewoon doen, dan leren ze het snelst en is het voor jou het meest natuurlijk.
veel rechtuit is super, al ontkom je niet aan een bochtje hier en daar
Zaak dus om rem en stuur zo vroeg mogelijk in te bouwen. Gaspedaal gaat vanzelf en daar lekker je stemhulpen bij gebruiken.
Kdies hebben we nooit gelongeerd vooraf, wel heeeeel veel gewandeld. Ik vind jonge paarden aan de longe niet prettig, dan liever op een halve bak loswerken/basiswerk freestyle kunnen ze hun eigen balans nog beetje zoeken. Lekker op eigen benen laten lopen.
veel rechtuit is super, al ontkom je niet aan een bochtje hier en daar

Kdies hebben we nooit gelongeerd vooraf, wel heeeeel veel gewandeld. Ik vind jonge paarden aan de longe niet prettig, dan liever op een halve bak loswerken/basiswerk freestyle kunnen ze hun eigen balans nog beetje zoeken. Lekker op eigen benen laten lopen.
- nancy imka
Ik doe met Emy momenteel nog helemaal niks. Ik heb wel altijd vanaf het begin dat ik haar had meteen gaan wandelen en verkeersmak gemaakt al was ze dat wel al. Maar heb het altijd bij gehouden. Wat ik het belangrijkst vond was dat ze stil kan staan. De rest komt van zelf wel. Stappen draven en gallop kennen ze wel maar stil staan zeker in het verkeer vind ik een MOETEN!
Wat verder mijn plan is weet ik nog niet. Of ik haar eerst wil beleren of eerst wil inrijden of beide... Enerzijds denk ik inrijden kan ik helemaal zelf met de kar niet, maar met de kar is weer beter voor haar rug. Dus daar zit ik nog steeds over te praktiseren...
Wat verder mijn plan is weet ik nog niet. Of ik haar eerst wil beleren of eerst wil inrijden of beide... Enerzijds denk ik inrijden kan ik helemaal zelf met de kar niet, maar met de kar is weer beter voor haar rug. Dus daar zit ik nog steeds over te praktiseren...
Met de kar is niet per se beter voor haar rug hoor, fabeltje van de bovenste plank 
Ze gebruiken hele andere spieren voor de wagen, of althans spieren worden anders gebruikt
En als ze voor de kar belabbert lopen (getraind worden) heb je er ohz ook niks aan.

Ze gebruiken hele andere spieren voor de wagen, of althans spieren worden anders gebruikt
En als ze voor de kar belabbert lopen (getraind worden) heb je er ohz ook niks aan.
- ukoldaatje
Als Gandhi de drie is gepasseerd wil ik met hem gaan grondwerken. Om mee te beginnen. Ik doe nu spelenderwijs tijdens de verzorging, al het een en ander. Maar dat is zo minimaal, zomaar even opzij gaan bv.
Als het grondwerken helemaal bevestigd is, en hij vanaf de grond alles snapt en begrijpt, ga ik er een zadel op leggen, bitje in enz. Daarna stap ik er pas op. Zodat hij de commando s van de stem al kent, als ik dan op zijn rug het commando geef, geef ik ook de hulp erbij/
Overigens haal ik er wel altijd proff hulp bij. Ik ben als de dood iets verkeerds te doen en dat later terug te krijgen..
Ukolda ben ik toendertijd pas mee begonnen toen ze 4 geweest was met grondwerken, zij was nog zoooo puppy, daar wilde ik toen nog niets van vragen.
Dus ik kijk wel even naar het paard an sich of het er wel al aan toe is.
Als het grondwerken helemaal bevestigd is, en hij vanaf de grond alles snapt en begrijpt, ga ik er een zadel op leggen, bitje in enz. Daarna stap ik er pas op. Zodat hij de commando s van de stem al kent, als ik dan op zijn rug het commando geef, geef ik ook de hulp erbij/
Overigens haal ik er wel altijd proff hulp bij. Ik ben als de dood iets verkeerds te doen en dat later terug te krijgen..
Ukolda ben ik toendertijd pas mee begonnen toen ze 4 geweest was met grondwerken, zij was nog zoooo puppy, daar wilde ik toen nog niets van vragen.
Dus ik kijk wel even naar het paard an sich of het er wel al aan toe is.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Plan voor Ko:
Vanaf de grond eerst alles in orde hebben.
Dus begonnen met wandelen/grondwerk en stemhulpen.
Netjes meelopen, stilstaan, achteruit, wijken voor druk.
Commando's Ho, stap, draf en back. Met lichaamstaal hem naar mij toe laten komen, weg laten gaan.
Schriktraining/aan alles laten wennen wat je maar kan.
Jassen op zijn rug leggen soms, keer een dekentj.
Dit heb ik nu 2,5 jaar zo gedaan en blijf ik doen tot hij 3 is.
Komend voorjaar ga ik beginnen met lange teugel-lessen.
Zo kan ik vanaf de grond hem al teugel en drukhulpen aanleren en hem al oefeningen laten doen.
Als dit vanaf de grond goed bevestigd is, zal ik er einde volgend jaar ook wel af en toe wat longeerwerk bij doen om ook de galop met stemhulp te bevestigen. maar dit doe ik dan in een afgezet stuk bak, zonder longeerlijn.
Als hij ergens tussen 4 en 5 is ga ik beginnen met zadelmak maken/inrijden met behulp van een goede lesgever. En vanaf daar is het gewoon aankijken hoe snel alles gaat gebeuren. Hoe hij reageert, dingen oppikt. Met de stemcommando's er al op en de lessen aan de lange teugel kan ik die combi gaan koppelen. Zodra rem gas en stuur er beetje op zitten wil ik zo snel mogelijk naar buiten, lekker rechte stukken, kilometers maken. Galop wil ik iig onder het zadel eerst buiten gaan oefenen, rechte stukken, sterk maken. Maar dit alles nog niet intensief.
Pas als hij 6 is, wil ik écht aan de slag
Vanaf de grond eerst alles in orde hebben.
Dus begonnen met wandelen/grondwerk en stemhulpen.
Netjes meelopen, stilstaan, achteruit, wijken voor druk.
Commando's Ho, stap, draf en back. Met lichaamstaal hem naar mij toe laten komen, weg laten gaan.
Schriktraining/aan alles laten wennen wat je maar kan.
Jassen op zijn rug leggen soms, keer een dekentj.
Dit heb ik nu 2,5 jaar zo gedaan en blijf ik doen tot hij 3 is.
Komend voorjaar ga ik beginnen met lange teugel-lessen.
Zo kan ik vanaf de grond hem al teugel en drukhulpen aanleren en hem al oefeningen laten doen.
Als dit vanaf de grond goed bevestigd is, zal ik er einde volgend jaar ook wel af en toe wat longeerwerk bij doen om ook de galop met stemhulp te bevestigen. maar dit doe ik dan in een afgezet stuk bak, zonder longeerlijn.
Als hij ergens tussen 4 en 5 is ga ik beginnen met zadelmak maken/inrijden met behulp van een goede lesgever. En vanaf daar is het gewoon aankijken hoe snel alles gaat gebeuren. Hoe hij reageert, dingen oppikt. Met de stemcommando's er al op en de lessen aan de lange teugel kan ik die combi gaan koppelen. Zodra rem gas en stuur er beetje op zitten wil ik zo snel mogelijk naar buiten, lekker rechte stukken, kilometers maken. Galop wil ik iig onder het zadel eerst buiten gaan oefenen, rechte stukken, sterk maken. Maar dit alles nog niet intensief.
Pas als hij 6 is, wil ik écht aan de slag

Suzanne geeft het ook al aan, inrijden samen met fijne instructie die verstand heeft van jonge paarden, het liefste ook ervaring met koudbloeden / coole paardenrassen.
Voor het verdergaan van de dressuur ga ik absoluut les nemen, maar de echte basis, en dan denk ik aan de overgangen, sturen en reageren op been, doe ik zelf omdat dat eigenlijk boven verwachting gaat.
Ik heb Djinty met 2,5 voor het eerst een bit in gedaan, voor het gevoel, en met 3 een zadeltje veel gelongeerd. Was ik geen voorstander van, maar ik had de mogelijkheid niet om naar buiten te gaan. Die zomer heb ik er een paar keer opgezeten, maar omdat ze nog zo iel was heb ik haar de winter weer vrijgegeven.
Deze zomer ben ik verdergegaan, en het gaat hartstikke goed.
Misschien heb ik wel een heel makkelijk paard, maar Djint wijkt al voor het been.. geen idee eigenlijk hoe dat zo gekomen is
Ik merk vooral dat de dingen die ik zelf op een bepaalde manier geleerd heb, voor Djinty heel logisch zijn en ze daar goed op reageert. Ik ervaar het niet zo dat ik dat haar " geleerd " heb, dat was gewoon duidelijk voor haar. Laatst zelfs een stukje schouder binnen en buitenwaards gereden al zijn we daar nog lang niet aan toe, djint deed het al begreep ze het nut er niet van
Verder herhalen herhalen herhalen en steeds meer verfijnen. Waar ik Djinty eerst echt aandreef of duidelijke ophoudingen moest maken, hoef ik nu nog maar kleine aanwijzingen te geven en ze begrijpt het.
Elk paard is natuurlijk anders, maar als ik ga vergelijken met bijvoorbeeld Dakota en Dani, zijn die al stukken verder.. en die hebben les. Dus dat is absoluut een aanbevolen optie als je bijvoorbeeld wedstrijdjes met haar wilt gaan rijden.
Voor mij blijft het echter echt een hobby en doe ik alles op zn tijd en wanneer het komt
Ik heb Djinty met 2,5 voor het eerst een bit in gedaan, voor het gevoel, en met 3 een zadeltje veel gelongeerd. Was ik geen voorstander van, maar ik had de mogelijkheid niet om naar buiten te gaan. Die zomer heb ik er een paar keer opgezeten, maar omdat ze nog zo iel was heb ik haar de winter weer vrijgegeven.
Deze zomer ben ik verdergegaan, en het gaat hartstikke goed.
Misschien heb ik wel een heel makkelijk paard, maar Djint wijkt al voor het been.. geen idee eigenlijk hoe dat zo gekomen is

Elk paard is natuurlijk anders, maar als ik ga vergelijken met bijvoorbeeld Dakota en Dani, zijn die al stukken verder.. en die hebben les. Dus dat is absoluut een aanbevolen optie als je bijvoorbeeld wedstrijdjes met haar wilt gaan rijden.
Voor mij blijft het echter echt een hobby en doe ik alles op zn tijd en wanneer het komt

Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)

(Stedjeblakken x Halldor)

- nancy imka
Nou ik heb toch wel het idee dat als ik er boven op ga zitten met mn hele gewicht dat het intensiever is als dat ik er met een kar achter ga hangen en ze deze moet gaan trekken. Maar ik ben er nog niet uit of ik idd eerst wil gaan mennen of eerst wil gaan rijden. Ik zie het volgend jaar wel dan is ze 4 jaar en gaan we rustig aan aan de gang.