Zoals jullie weten hebben we Zinnish nog maar net. Nu ben ik met de paperassen bezig die erbij horen. In België zijn we verplicht ons paard te registreren en dus aan het invullen.
Nu is mijn vraag of ik Zinnish in België in het stamboek laat opnemen of niet. Heeft dit wel nog zin voor een ruin van 8j?
Als ik het zou doen wat houdt dit dan in? Krijg hij nog een boekje bij of moet ik zijn boekje van nu inleveren en krijg ik een nieuw in de plaats?
Ik weet dat het veel vragen zijn maar wil niets verkeerd of nutteloos doen.
Stamboek of niet?
Stamboek of niet?
♥ ♥ ♥ Zinnish ♥ ♥ ♥ (Ronnie x Norah)
Royal De Goupillel (Du Bois De Santal x Tiliska) franse draver (verkocht)
Royal De Goupillel (Du Bois De Santal x Tiliska) franse draver (verkocht)
Re: Stamboek of niet?
Zijn huidige paspoort zou ik zeker niet inleveren als ik jou was. Daar staat te veel waardevolle informatie van het paard in. Hoe te handelen om hem geïmporteerd te krijgen in België en in het Belgische stamboek dat zou ik niet weten. Kan me voorstellen dat je in ieder geval lid moet worden van het stamboek. Dit is de site van het Belgische stamboek: http://www.fjordstudbook.be/
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Hangt er vanaf of hij al in nederland geregistreerd staat als geëxporteerd en in België als geïmporteerd.
Stamboekpapier erbij heeft altijd waarde en zn NL paspoort moet je er idd wel bij houden.
En met een belgisch paspoort kun je dan ook naar keuringen enzo en kan hij premies en predikaten verdienen.
Gewoon even het belgische stamboek bellen en vragen hoe te handelen.
Stamboekpapier erbij heeft altijd waarde en zn NL paspoort moet je er idd wel bij houden.
En met een belgisch paspoort kun je dan ook naar keuringen enzo en kan hij premies en predikaten verdienen.
Gewoon even het belgische stamboek bellen en vragen hoe te handelen.
De paarden uit Noorwegen geimporteerd hebben ook nog gewoon hun Noorse paspoort, dus dat Nederlandse paspoort moet je zeker bijhouden.
Zoals ik op bokt al zei, het kan wel zijn dat het even moet binnenbrengen om wijziging aan te brengen qua eigenaar enzo. En gewoon is bellen.
Zoals ik op bokt al zei, het kan wel zijn dat het even moet binnenbrengen om wijziging aan te brengen qua eigenaar enzo. En gewoon is bellen.
Volgens mij kun je hem gewoon op naam over laten zetten, dmv het paspoort naar hen toe te sturen met het verzoek.Anita schreef:Zijn huidige paspoort zou ik zeker niet inleveren als ik jou was. Daar staat te veel waardevolle informatie van het paard in. Hoe te handelen om hem geïmporteerd te krijgen in België en in het Belgische stamboek dat zou ik niet weten. Kan me voorstellen dat je in ieder geval lid moet worden van het stamboek. Dit is de site van het Belgische stamboek: http://www.fjordstudbook.be/
Verder weet ik nog wel dat hij niet DNA getest is omdat er van moeder Norah geen profiel meer gemaakt is. Die was net een half jaar afgevoerd toen wij daar achter kwamen, dat dat er nog niet was. Uiteindelijk is er wel een profiel van haar te maken, naar aanleiding van haar van drie nakomelingen van haar. Dat is bij het Nederlandse Stamboek aanwezig, maar kost wel wat centen om te laten doen...(geloof 140 euro).
Paspoorten worden enkel vervangen wanneer daar aanleiding toe is. Over het algemeen is het Nederlandse paspoort nu gewoon geldend...mocht je hem nu wel in het hoofdstamboek willen hebben ipv veulenboek, dan volgt er een nieuw paspoort.
Overigens (ik zie Viv dr opmerking staan)...volgens mij hecht alleen NL er waarde aan dat er een exportstempel in het paspoort staat ofwel dat hij als geexporteerd op papier staat.
Maar het belgische stamboek is zowel per email als telefoon goed bereikbaar voor je vragen

Geluk is de vrucht van intens werk