Welk dressuurzadel? kleppert en beweegt op de rug

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
annetteinka

Welk dressuurzadel? kleppert en beweegt op de rug

Bericht door annetteinka » di 23 aug 2011, 21:44

Hallo, Wij zijn op zoek naar een passend dressuurzadel. Ons beginnerszadel was een Pagony veelzijdigheid, maar deze lag te veel achterover waardoor onze dochters in stoelzit kwamen. Nu dus op zoek naar een zadel welke hoger is aan de achterkant. We hebben een KenTaur geprobeerd maar deze gaat aan de achterkant klepperen. Je zou er nog een singel bij willen zetten! Wie herkent dit probleem en heeft suggesties?
Maat schoft is 34 cm.
Iemand een goed idee? Hoor het graag! :)*
Viv

Re: Welk dressuurzadel? kleppert en beweegt op de rug

Bericht door Viv » wo 24 aug 2011, 06:30

Als een zadel teveel achterover hangt ligt het probleem niet zozeer aan het feit dat de achterkant hoger moet maar de voorkant breder. Als het zadel klappert van achter is hij dus weer net te breed en moet hij maatje smaller.

Verder kunnen we geen zinnig antwoord geven dan kwestie van passen en meten van verschillende merken en modellen.

Stoelzit komt ook door het veelzijdigheidmodel, daar zit de beugelophanging verder naar voren (zeker bij de goedkopere zadelsmerken). Dat ligt dus nog niet eens aan het achterover liggen van het zadel.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 24 aug 2011, 12:39

De zit zal indd iets door het type vzh zadel liggen en de goedkopere merken hebben gewoon geen mooie pasvorm voor de ruiter.

Een zadel is heel persoonlijk voor zowel ruiter als paard, ik heb 2 fjorden en zowel wintec als henri de rivel gehad. ( het laatste zadel is eventueel te koop. )

Laat een deskundige zadelmaker komen om eens te passen, iedere fjord is anders en ook iedere ruiter vind een ander zadel prettig rijden.
Over het algemeen zal jullie dochter op een dressuur zadel het been langer hebben liggen en dat zal haar zit wat kunnen helpen maar wil ze ook springen zou een goed passend vzh zadel wellicht beter zijn. die kan je ook niet allemaal over 1 kam scheren, de 1 is wat dressuur gerichter dan de ander.
Ilona

Bericht door Ilona » do 25 aug 2011, 09:10

Viv schreef:Als een zadel teveel achterover hangt ligt het probleem niet zozeer aan het feit dat de achterkant hoger moet maar de voorkant breder. Als het zadel klappert van achter is hij dus weer net te breed en moet hij maatje smaller.
Als het zadel klappert/schuift van achteren kan zelfs ook nog komen door een te smalle boom ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
annetteinka

Bericht door annetteinka » do 01 sep 2011, 10:32

Bedankt, ik ben er inderdaad achter dat de boom voor te smal was. Alleen ook een goede boommaat dressuur ligt te ver achterover. We moeten dus een zadel hebben met een hoge achterkant. Om het zoeken wat gemakkelijker te maken zou ik graag suggesties ontvangen.
Deze week gaan we een KenTaur passen. Als dit niet goed ligt laat ik een zadelpasser komen. Pff hele zoektocht ...
rianne87

Bericht door rianne87 » do 01 sep 2011, 12:48

www.dutchsaddlecompany.nl

Ze kunnen je vast wel aan een goed zadel helpen :)
Mijn gele topper Pontun ZZlicht startgerechtigd !! :D :D
http://www.fjordpontun.com --- http://www.vanbemmelrijbakken.nl
annetteinka

Bericht door annetteinka » di 06 sep 2011, 21:02

Vast wel! Maar ik ben op zoek naar een tweedehands zadel. Daarbij is Vaassen nog al ver weg, maar maakt zeker een goede indruk! Bednkt voor je tip!
Plaats reactie