Hoefbevangen of niet?
Hoefbevangen of niet?
Mijn paard liep kreupel en dat werd met de dag erger. Dierenarts erbij en de diagnose hoefbevangenheid werd gesteld.
Maar ik lees overal dat hoefbevangenheid doorgaans aan de voorhoeven voorkomt en dat de hoeven dan erg warm en gevoelig zijn. Dat heeft ze niet. En ik vraag me dus ook eigenlijk af of het wel hoefbevangenheid is.
Ze heeft heel veel pijn, gaat veel liggen om haar hoeven/benen te ontlasten. Ze wil ook bijna niet lopen en laat zelfs haar eten staan. Ze is 2 weken geleden verhuisd naar een andere stal. Ze is gevoelig voor voer/eiwitten, dus het zou op zich wel hoefbevangenheid kunnen zijn, alleen vertoond ze dus wel wat anderen syptonen dan overal gezegd wordt. De hoefsmid (een andere) is ruim een week geleden geweest, en heeft haar naar mijn smaak vrij kort bekapt.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn als het geen hoefbevangenheid is? Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt of een goede tip?
Maar ik lees overal dat hoefbevangenheid doorgaans aan de voorhoeven voorkomt en dat de hoeven dan erg warm en gevoelig zijn. Dat heeft ze niet. En ik vraag me dus ook eigenlijk af of het wel hoefbevangenheid is.
Ze heeft heel veel pijn, gaat veel liggen om haar hoeven/benen te ontlasten. Ze wil ook bijna niet lopen en laat zelfs haar eten staan. Ze is 2 weken geleden verhuisd naar een andere stal. Ze is gevoelig voor voer/eiwitten, dus het zou op zich wel hoefbevangenheid kunnen zijn, alleen vertoond ze dus wel wat anderen syptonen dan overal gezegd wordt. De hoefsmid (een andere) is ruim een week geleden geweest, en heeft haar naar mijn smaak vrij kort bekapt.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn als het geen hoefbevangenheid is? Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt of een goede tip?
- rocky&moby
Re: Hoefbevangen of niet?
De dierenarts bellen, bij hoegbevangenheid moet je er snel bij zijn en goed behandelen.
De hoefjes zijn niet altijd warm maar de kenmerken die jij noemt heeft mijn nu bevangen fjord ook.
Op nat zand zetten en goede medicatie geven.
Wanneer hij rondom bevangen is zal hij niet altijd kreupel op de voorbenen lijken.
Het is bij ieder paard een verschil hoe ze het ontlasten.
Wat voor medicatie geef je nu snel handelen is wel noodzakelijk.
De hoefjes zijn niet altijd warm maar de kenmerken die jij noemt heeft mijn nu bevangen fjord ook.
Op nat zand zetten en goede medicatie geven.
Wanneer hij rondom bevangen is zal hij niet altijd kreupel op de voorbenen lijken.
Het is bij ieder paard een verschil hoe ze het ontlasten.
Wat voor medicatie geef je nu snel handelen is wel noodzakelijk.
De vaak genoemde symptomen zijn hoe het bij veel paarden is.
Maar niet ieder paard is hetzelfde, dus de een kan heel anders tonen dan de ander.
Echter je schrijft dat de DA er al bij is geweest.
Wanneer? Want dat zeg je niet, ook niet sinds wanneer problemen.
Wel dat ze week geleden is bekapt.
Als DA al tijdje terug is en je twijfelt gewoon weer langs laten komen.
Is de enigste en beste tip die ik je kan geven, aangezien we vanaf de computer niet kunnen zien of voelen wat het is.
Is al moeilijk genoeg als je wel het paard voor je neus hebt staan.
Bevangen achter kan ook, bevangen aan 4 benen ook.
Warme hoeven kan, maar ze hoeven echt niet gloeiend heet te zijn.
Bij bevangen paarden kan je vaak net boven de hoef (als je weet waar en hoe) voelen dat er een bloedvat pulseert.....
Als ze bevangen zijn, paard op medicatie, nat zand (koelt de voeten lekker) om af en toe in te zetten en andere maatregelen nodig.
Weet niet wat je ondertussen allemaal hebt gedaan en moet doen van de DA die het geconstateerd heeft?
Beterschap... ze moet wel echt last van haar voeten hebben als ze de hele tijd ligt en zelfs niet wil eten.
(overigens, soms bevangen door probleem elders in het paard, dus goed na laten kijken.)
Maar niet ieder paard is hetzelfde, dus de een kan heel anders tonen dan de ander.
Echter je schrijft dat de DA er al bij is geweest.
Wanneer? Want dat zeg je niet, ook niet sinds wanneer problemen.
Wel dat ze week geleden is bekapt.
Als DA al tijdje terug is en je twijfelt gewoon weer langs laten komen.
Is de enigste en beste tip die ik je kan geven, aangezien we vanaf de computer niet kunnen zien of voelen wat het is.
Is al moeilijk genoeg als je wel het paard voor je neus hebt staan.
Bevangen achter kan ook, bevangen aan 4 benen ook.
Warme hoeven kan, maar ze hoeven echt niet gloeiend heet te zijn.
Bij bevangen paarden kan je vaak net boven de hoef (als je weet waar en hoe) voelen dat er een bloedvat pulseert.....
Als ze bevangen zijn, paard op medicatie, nat zand (koelt de voeten lekker) om af en toe in te zetten en andere maatregelen nodig.
Weet niet wat je ondertussen allemaal hebt gedaan en moet doen van de DA die het geconstateerd heeft?
Beterschap... ze moet wel echt last van haar voeten hebben als ze de hele tijd ligt en zelfs niet wil eten.
(overigens, soms bevangen door probleem elders in het paard, dus goed na laten kijken.)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Hoefbevangenheid door overbelasting kan ook.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
- nancy imka
Hoefbevangenheid kan door heel veel dingen komen. Zelfs door medicijnen voor bijvoorbeeld een andere ziekte!
Imka is gronische bevangen, en het is helemaal niet zo dat Imka dit altijd laat merken als het weer sluimerd. Meestal hoor ik het van de hoefsmid als het weer zo ver is. Dan is haar zool helemaal beurs en de wittelijn helemaal verbreedt. Echt heel sneu, terwijl Imka echt geen stap minder erom gezet heeft.
De gene die ik als eerst bel als ik denk dat mijn paardje bevangen is is de hoefsmid, hij kan de hele gang van zaken stoppen en proberen terug te draaien door middel van ijzers met zooltjes. Daarna zou ik idd in overleg met hem kijken of een dierenarts nodig is voor de pijnstilling. Pijnstillers is wel oke maar als ze geen pijn voelen gaan ze ook meer doen (overbelasting)
Het is een hele nare ziekte! Maar mijn ervaring is dat het met de hoefsmid die ik nu heb sneller "verholpen" is als toen der tijd dat ik met de dierenarts bleef aanmodderen. Maar helaas Imka is wel gronische bevangen dat is anders als acuut!
Maar mijn advies bij twijfel meteen bellen, eenmaal gekanteld is gekanteld.
Imka is gronische bevangen, en het is helemaal niet zo dat Imka dit altijd laat merken als het weer sluimerd. Meestal hoor ik het van de hoefsmid als het weer zo ver is. Dan is haar zool helemaal beurs en de wittelijn helemaal verbreedt. Echt heel sneu, terwijl Imka echt geen stap minder erom gezet heeft.
De gene die ik als eerst bel als ik denk dat mijn paardje bevangen is is de hoefsmid, hij kan de hele gang van zaken stoppen en proberen terug te draaien door middel van ijzers met zooltjes. Daarna zou ik idd in overleg met hem kijken of een dierenarts nodig is voor de pijnstilling. Pijnstillers is wel oke maar als ze geen pijn voelen gaan ze ook meer doen (overbelasting)
Het is een hele nare ziekte! Maar mijn ervaring is dat het met de hoefsmid die ik nu heb sneller "verholpen" is als toen der tijd dat ik met de dierenarts bleef aanmodderen. Maar helaas Imka is wel gronische bevangen dat is anders als acuut!
Maar mijn advies bij twijfel meteen bellen, eenmaal gekanteld is gekanteld.
Afgelopen zaterdag liep ze kreupel links achter. Gelijk op rust gezet, afgespoeld etc. Maandag liep ze op "eieren", alle vier de benen helemaal niet goed. Dinsdag wou ze amper nog lopen en ging ze heel veel liggen. Toen heb ik gelijk de dierenarts gebeld. Hij zei gelijk dat ze hoefbevangen was. Gelijk gespoten en medicijnen gekregen. Gisteren (woensdag) ging het nog niet goed, maar vandaag was ze iets beter te pas en keek ze iets vrolijker uit haar ogen.
Ik heb de "oude" hoefsmid gebeld en gevraagd of hij naar haar wil komen kijken, omdat ik het gewoon niet vertrouw. Volgens mij is ze veel te kort en niet goed bekapt.
We houden haar goed in de gaten en ik bel gelijk de dierenarts/ hoefsmid als het erger wordt.
Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat het allemaal weer goed komt en dat ze van de pijn af komt.
Ik heb de "oude" hoefsmid gebeld en gevraagd of hij naar haar wil komen kijken, omdat ik het gewoon niet vertrouw. Volgens mij is ze veel te kort en niet goed bekapt.
We houden haar goed in de gaten en ik bel gelijk de dierenarts/ hoefsmid als het erger wordt.
Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat het allemaal weer goed komt en dat ze van de pijn af komt.
Ik zou daar niet mee wachten en de DA laten komen om in ieder geval pijnstilling te geven.
Vaak zetten ze ze dan op ijzers om het pijnlijke gedeelte te ontlasten.
Niet mee wachten hoor als ze echt gaan liggen van de pijn is het wel heel erg
Vaak zetten ze ze dan op ijzers om het pijnlijke gedeelte te ontlasten.
Niet mee wachten hoor als ze echt gaan liggen van de pijn is het wel heel erg

* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Dierenarts bellen en op pijnstilling zetten, in het zand met een nat gedeelte en alleen maar hooi voeren.
Buddy is net bevangen geweest, aan vier benen, ging ook niet in de typische bevangenstand, maar de pijn is er niet minder om.
Heeft hij pulsatie?
Buddy is net bevangen geweest, aan vier benen, ging ook niet in de typische bevangenstand, maar de pijn is er niet minder om.
Heeft hij pulsatie?
-
bij mijn merrie was het ook niet meteen duidelijk. dus ik zou niet te lang wachten en meteen de DA stalken!
zalie had maar 1 symtoom, maar de foto was overduidelijk.
water hooi dieet! en koelen
zalie had maar 1 symtoom, maar de foto was overduidelijk.
water hooi dieet! en koelen
Azalie :: Isabeau
Als ze aan alle 4 de benen bevangen zijn gaan ze vaker liggen en zie je het kenmerkende naar achteren hangen niet, mijn haflinger Quincy had dat ook. Zij is dit jaar aan de combinatie hoefbevangenheid en kanker overleden. (moest haar laten inslapen)
Als ze bevangen is zou ik sowieso een kuurtje Metacam geven om te ontlasten van de pijn!
Mocht een van de mensen met een bevangen paard hier nog belang hebben bij de groene os producten Podocomplex en Lever Compositum. Beiden ongeveer half vol. Wegens overlijden paard geen belang meer bij, dus voor een leuke bedragje mogen ze weg. (Nieuwprijs 52,90 euro)
Als ze bevangen is zou ik sowieso een kuurtje Metacam geven om te ontlasten van de pijn!
Mocht een van de mensen met een bevangen paard hier nog belang hebben bij de groene os producten Podocomplex en Lever Compositum. Beiden ongeveer half vol. Wegens overlijden paard geen belang meer bij, dus voor een leuke bedragje mogen ze weg. (Nieuwprijs 52,90 euro)
Finn; Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik hou je!!