Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
heleenboer
Bericht
door heleenboer » di 09 aug 2011, 13:57
hoi
Bij mijn fjord scheuren de hoeven heel snel en heeft ze dus ook altijd heel klein.
4 weeken geleden is hij al naar de hoefsmid geweest en konden er NET hoefijzers onder.
En geen hoefijzers is ook geen optie want die heeft hij nodig om goed te kunnen lopen.
Eergister waren zijn hoeven al weer ingescheurd helemaal tot aan dat pinnetje dat in de hoef zit.
Weet iemand hoe dat komt of wat ik eraan kan doen?
groetjes heleen

Fiva-yvana v. Anton
Arabis v. Kalypso
Edelweis v. Sebastian
Gardenia v. Kalypso
-
Viv
Bericht
door Viv » di 09 aug 2011, 15:29
Hoeven goed nat houden en om de week invetten met Uierzalf (gewoon de goedkoopste van de welkoop of drogist). Maar vooral elke dag nat maken en op tijd ijzers eraf.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
heleenboer
Bericht
door heleenboer » di 09 aug 2011, 15:35
Viv schreef:Hoeven goed nat houden en om de week invetten met Uierzalf (gewoon de goedkoopste van de welkoop of drogist). Maar vooral elke dag nat maken en op tijd ijzers eraf.
Woon op een boerderij dus Uierzalf is geen probleem.
De hoeven worden al nat gehouden.

bedankt voor de tip

Fiva-yvana v. Anton
Arabis v. Kalypso
Edelweis v. Sebastian
Gardenia v. Kalypso
-
_Marjon_
Bericht
door _Marjon_ » di 09 aug 2011, 15:52
Ik smeer op Ronan zijn hoefjes 'hoof moist' van Naf, is geen vet maar een creme met tea tree olie, trekt helemaal in de hoef!
Komt bij de paardendrogist vandaan. Super spul!
Mama van
Gwen 
(7-2-15)
-
Esther
Bericht
door Esther » di 09 aug 2011, 15:57
Voer je biotine bij? Dat werkt niet meteen, maar na een poosje kan het ondersteunen in de hoefkwaliteit en groei.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
heleenboer
Bericht
door heleenboer » di 09 aug 2011, 16:23
@marjon ik zal even kijken of ik het kan vinden.
@esther ik was het al tegen gekomen en het ze zeggen dat dat idd goed werkt!
Fiva-yvana v. Anton
Arabis v. Kalypso
Edelweis v. Sebastian
Gardenia v. Kalypso
-
DeeDee
- Moderator
Bericht
door DeeDee » di 09 aug 2011, 17:39
Voordat je de uierzalf erop doet wel eerst de hoeven goed nat maken. Dan wordt het vocht goed vastgehouden.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull

<-speciale editie van mijn onderschrift

-
roos
Bericht
door roos » di 09 aug 2011, 19:16
Ik zit al 14 jaar met het probleem, alles geprobeerd en niks helpt, helaas. En hoe ouder hoe erger heb ik gemerkt.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god

Dancer Trotse mama van Jasmijn en
Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug

-
harsan
Bericht
door harsan » di 09 aug 2011, 21:52
Biotine wil nog wel eens helpen maar is wel wat prijzig (hoefsmid ook dus dat kan elkaar opheffen.
Verder had ik bij mijn oudje veel baat bij Textura (kocht ik bij mijn hoefsmid)
Tijdens droge periodes schepte ik wat zand weg bij de drinkbakken in de wei, legde er een zeil onder en dan gooide ik er weer zand overheen, Zo zorg je er voor dat je paard een paar keer per dag even in de modder staat. (Moet het wel af en toe regenen of zelf even water er overheen gooien)
Scheutje goedkope zonnebloemolie door het eten zou bij sommigen ook een goed effect hebben (ook goed voor de vacht!)
Helaas is het bij dit soort kwaaltjes nog steeds zo dat er 100en oplossingen zijn maar het kan lang duren voor je weet welke bij jouw paard werkt. Succes!!!
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
-
fjordido
Bericht
door fjordido » wo 10 aug 2011, 07:24
pff ja ellendig he? dit soort weer doet er ook geen goed aan. nathouden + invetten is inderdaad goed, maar het moet toch meer van binnenuit komen. zorgen dat je paardje niet te dik is en voldoende beweging krijgt ivm de doorbloeding en dat biotine werkt inderdaad goed, maar is echt pas op de lange termijn.. er is een onderzoek geweest dat het pas na driekwartjaar voeren echt effect heeft.
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » wo 10 aug 2011, 07:41
Wat mij ook opvalt is dat paarden die veel in het weiland staan en waar de hoeven juist té nat van worden gehouden ook snel afscheuren. Goede doorbloeding mist daar soms een beetje, dus af en toe even over de verharde bodem, waardoor de hoef tegendruk krijgt en de bloedsomloop wordt gestimuleerd.
Verder, goede voeding, voldoende gewenste vitamines en mineralen en je paard in een gezonde conditie...en een dosis geluk

Geluk is de vrucht van intens werk
-
Esther
Bericht
door Esther » wo 10 aug 2011, 09:50
Ja, biotine duurt lang, dus vast beginnen zou ik zeggen, hihi..
Mijn KWPN heeft er wel baat bij gehad denk ik, met zekerheid kun je dat nooit zeggen natuurlijk.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » wo 10 aug 2011, 10:24
Runnar van Julie heeft echt járen aan de Biotine gestaan, maar het is er nooit beter van geworden

....nieuwe hoefsmid, goede conditie en het stimuleren van die doorbloeding bleken dé oplossing. Kan Juul wel eens vragen of ze nog foto's van vroeger heeft en nu. Dat was in het begin echt wel eens huilengeblazen en sta nu keer op keer weer verbaasd, zulke sterke nette hoeven.
Geluk is de vrucht van intens werk
-
heleenboer
Bericht
door heleenboer » wo 10 aug 2011, 10:57
Gisteravond hadden we les en pakte hem uit het weiland en er was een heel groot stuk uit zijn hoeven helemaal totaan de pinnentjes.. bij de manege hoefijzer eruit gehaald en bij gevijlt.. hij heeft nu een mini hoefje
Hij staat wel in een stukje land dat nu wel nat is maar als het droog is heeft hij er ook last van.
Hij is ook goed in conditie, word bijna elke dag gereden en is nooit dik geweest.
Hij krijgt elke dag wat muslie en bix tegen vijf uur.
Morgen komt de hoefsmid en ik wacht wel af wat hij zegt en anders moet ik toch maar biotine voeren of olie gaan smeren
Iedereen bedankt voor de tips!
Fiva-yvana v. Anton
Arabis v. Kalypso
Edelweis v. Sebastian
Gardenia v. Kalypso
-
_Marjon_
Bericht
door _Marjon_ » wo 10 aug 2011, 10:58
Biotine voer ik trouwens ook bij.
Was ik nog even vergeten erbij te vermelden..
Mama van
Gwen 
(7-2-15)
-
roos
Bericht
door roos » wo 10 aug 2011, 12:09
Geluk is het juiste woord Annabel! Danc blijven slecht hoe of wat je ook voert, poedertje van tig euro, maakt niet uit....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god

Dancer Trotse mama van Jasmijn en
Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug

-
heleenboer
Bericht
door heleenboer » do 11 aug 2011, 10:05
Annabel heeft gelijk hij stond in een te nat stuk weiland en dat zoog aan zijn hoefijzers waardoor zijn hoeven gingen scheuren.
De hoefsmid heeft er een nieuwe ijzer onder gezet en omdat hij niet zoveel hoef meer heeft.. heeft hij de met een soort lijm dicht gemaakt en moet hem elke avond donker alcohol vrij bier geven.

Eind september komt de hoefsmid weer en bekabt hem gelijk voor dat hij naar de centrale keuring gaat.

Fiva-yvana v. Anton
Arabis v. Kalypso
Edelweis v. Sebastian
Gardenia v. Kalypso