HELP!! Wat voer ik die lieve merrie?
HELP!! Wat voer ik die lieve merrie?
Na heel veel zoeken op internet, inclusief FW, kom ik er nog niet uit.
Ik wil Emily graag verhuizen naar een ander plekje, hier kan ze lekker 24/7 op het land in de zomer en winter (mits de winter dit toe laat). Ze kan zelf in en uit de stal lopen.
Super voor Emily alleen zit ik met een hele hoop vragen, haar (misschien) nieuwe plekje is namelijk zonder brok, stro en hooi.
Wat geef ik mijn 3 jarige merrie als ze in de zomer 24/7 buiten staat?
Wat geef ik Emily als ze in de winter 24/7 buiten staat?
Wat geef ik Emily als ze in de winter vooral veel binnen staat?
Hoeveel plakjes hooi zitten er in een kleine en hoeveel in een grote baal?
Hetzelfde voor stro?
Waar koop je hooi en stro?
Wat voor brok geef ik Emily, ze doet momenteel niet meer dan een beetje longeren en wandelen
en zal daarnaast tegen het eind van het jaar misschien 2 keer per week een half uurtje rijden.
Wat kun je je paard allemaal bijvoeren (kruiden, lijnzaad e.d.)
Wie heeft er nog handige links?
Sorry voor de vele vragen, er zullen er vast nog meer komen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik wil Emily graag verhuizen naar een ander plekje, hier kan ze lekker 24/7 op het land in de zomer en winter (mits de winter dit toe laat). Ze kan zelf in en uit de stal lopen.
Super voor Emily alleen zit ik met een hele hoop vragen, haar (misschien) nieuwe plekje is namelijk zonder brok, stro en hooi.
Wat geef ik mijn 3 jarige merrie als ze in de zomer 24/7 buiten staat?
Wat geef ik Emily als ze in de winter 24/7 buiten staat?
Wat geef ik Emily als ze in de winter vooral veel binnen staat?
Hoeveel plakjes hooi zitten er in een kleine en hoeveel in een grote baal?
Hetzelfde voor stro?
Waar koop je hooi en stro?
Wat voor brok geef ik Emily, ze doet momenteel niet meer dan een beetje longeren en wandelen
en zal daarnaast tegen het eind van het jaar misschien 2 keer per week een half uurtje rijden.
Wat kun je je paard allemaal bijvoeren (kruiden, lijnzaad e.d.)
Wie heeft er nog handige links?
Sorry voor de vele vragen, er zullen er vast nog meer komen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Emily (v. Balony, m. Justy)
Re: HELP!! Wat voer ik die lieve merrie?
Zal ik maar uitgaan van Ekdal, dat is het beste vergelijkbaar 
Ekdal staat hier vanaf ongeveer april tm oktober op het land.
Dan krijgt hij:
gras (neee johhh!)
soms wat biks, meer handjes werk
In de herfst/winter/voorjaar staat Ekdal in de bak en een lang zandpad.
Dan krijgt hij:
S ochtends:
1 plak hooi en 1/4 sportbrok van pavo
S avonds:
2 plakken hooi en 1/4 sportbrok van pavo
Ik geef sportbrok meer omdat ik dat voor Danc ook heb,gemakzucht dus.
Emily kan je het beste basisbrok geven, je doet niks bijzonders, maar het is per paard wel verschillend hoe ze er op reageren, dus even aankijken en soms wat proberen.
In onze kleine baaltjes zitten ongeveer 8 a 9 plakken.
Danc en Ekdal staan op vlas. Ekdal is net een varken daar gebruik ik 2 balen per week voor, Danc 1tje of 1.5
Hooi en sto kan je kopen bij een fouragehandel, even googlen.
Nog vragen dan hoor ik het wel!

Ekdal staat hier vanaf ongeveer april tm oktober op het land.
Dan krijgt hij:
gras (neee johhh!)
soms wat biks, meer handjes werk
In de herfst/winter/voorjaar staat Ekdal in de bak en een lang zandpad.
Dan krijgt hij:
S ochtends:
1 plak hooi en 1/4 sportbrok van pavo
S avonds:
2 plakken hooi en 1/4 sportbrok van pavo
Ik geef sportbrok meer omdat ik dat voor Danc ook heb,gemakzucht dus.
Emily kan je het beste basisbrok geven, je doet niks bijzonders, maar het is per paard wel verschillend hoe ze er op reageren, dus even aankijken en soms wat proberen.
In onze kleine baaltjes zitten ongeveer 8 a 9 plakken.
Danc en Ekdal staan op vlas. Ekdal is net een varken daar gebruik ik 2 balen per week voor, Danc 1tje of 1.5
Hooi en sto kan je kopen bij een fouragehandel, even googlen.
Nog vragen dan hoor ik het wel!
Alvast bedankt voor de reactie Roos!
Volgens mij krijgt Emily nu ook basisbrok, maar las op een gegeven moment zoveel verschillende soorten op internet!
Hoe zit het met de ervaringen van hooi kopen via bijvoorbeeld marktplaats?
Volgens mij krijgt Emily nu ook basisbrok, maar las op een gegeven moment zoveel verschillende soorten op internet!
Hoe zit het met de ervaringen van hooi kopen via bijvoorbeeld marktplaats?
Kan prima hooi kopen, zou ik snel zijn, slecht en weinig hooi dit jaar(alweer eigelijk)dus zal wel duur worden(of al zijn)
Altijd op letten geen JKK erin!
Met brok is het gewoon zo;
het verschilt per eigenaar, per paard etc etc.
Altijd op letten geen JKK erin!
Met brok is het gewoon zo;
het verschilt per eigenaar, per paard etc etc.
wij voeren voor Jalenka nu:
-continu weidegang, 24/24
enkel gras, en soms na ze gewerkt is een schep Nature's best van Pavo met een beetje Podolac bij
ze staat er super op
-in februari tot april, was het half om half, stal / weide met bijna geen gras (winter en nog geen groeiend gras)
s morgens 3 plakjes hooi, schep nature's best
s avonds 3 plakjes hooi, schep nature's best
dit is ook wel afhankelijk van wat ze hebben op de weide staan en wat ze de dagen voordien opgevreten hebben van hun hooi
als er dus hooi van daags voordien blijft liggen geef ik minder, blijven ze daarop goed gaan blijft het op dat regime
merk ik dat ze meer nodig hebben, krijgen ze weer meer
bij ons zitten er zo'n 12 plakjes hooi in een klein pak (redelijk dikke plakjes wel)
voorlopig geef ik al 2 maand geen hooi, en zijn we nog altijd gras aan het laten groeien dus denk ik dat ze zeker tot oktober/november genoeg gras op de weide zullen hebben, dus zal nog wel even toekomen met mijn hooi (al laat ik wel in september nog een nieuwe portie hooi toekomen, wat je liggen hebt kan een ander niet hebben
)
-continu weidegang, 24/24
enkel gras, en soms na ze gewerkt is een schep Nature's best van Pavo met een beetje Podolac bij
ze staat er super op
-in februari tot april, was het half om half, stal / weide met bijna geen gras (winter en nog geen groeiend gras)
s morgens 3 plakjes hooi, schep nature's best
s avonds 3 plakjes hooi, schep nature's best
dit is ook wel afhankelijk van wat ze hebben op de weide staan en wat ze de dagen voordien opgevreten hebben van hun hooi
als er dus hooi van daags voordien blijft liggen geef ik minder, blijven ze daarop goed gaan blijft het op dat regime
merk ik dat ze meer nodig hebben, krijgen ze weer meer
bij ons zitten er zo'n 12 plakjes hooi in een klein pak (redelijk dikke plakjes wel)
voorlopig geef ik al 2 maand geen hooi, en zijn we nog altijd gras aan het laten groeien dus denk ik dat ze zeker tot oktober/november genoeg gras op de weide zullen hebben, dus zal nog wel even toekomen met mijn hooi (al laat ik wel in september nog een nieuwe portie hooi toekomen, wat je liggen hebt kan een ander niet hebben

Het verschilt natuurlijk ook hoe de kwaliteit is van het hooi, welke snede en hoe oud het is, daar voer je naar. Ik ben persoonlijk geen voorstander van kuil of het moet van goede kwaliteit zijn(maar Danc krijgt het niet)
Tsja waar je bij jullie stalbedekking en ruwvoer haalt geen idee, informeer eens bij stallen in de buurt voor adressen.
En wat je dr moet geven is helemaal moeilijk aan te geven, geen idee hoe ze eruit ziet, hoe snel ze groeit, wat je er al mee doet (of juist niet), enz enz enz. Kosten verschillen ook enorm per regio wat fourage betreft dus ook daarvoor moet je echt bij de plaatselijke leverancier zijn.
En wat je dr moet geven is helemaal moeilijk aan te geven, geen idee hoe ze eruit ziet, hoe snel ze groeit, wat je er al mee doet (of juist niet), enz enz enz. Kosten verschillen ook enorm per regio wat fourage betreft dus ook daarvoor moet je echt bij de plaatselijke leverancier zijn.
Ik kan je niet echt verder helpen, maar qua brok gewoon basis of ponybrok geven, daar zit alles in. Pas als daar problemen mee komen, of het niet afdoende is, ga je kijken naar alternatieven, dat is het makkelijkst.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik koop hooi en stro bij de boer en voor twee fjorden gebruik ik ongeveer een baal per dag.
Ze staan bij mij haast altijd buiten maar heb weinig gras.
Wat brok betreft kijk ik wat voor arbeid ze verrichten , ongeveer een kwart schep basis brok.
Ik geef ze zeewier bij.
Ik betaal nu 3 euro voor stro en 4,50 voor hooi maar dat zal wel duurder worden dit jaar.
Als het heel koud en nat is gooi ik als ondergrond een flinke laag vlas in de stal en een laagje stro eroverheen.
Leuk dat je zo'n mooi plekje hebt gevonden en fijn dat je het zelf kan regelen wat voer enz betreft[kan je het lekker op jou manier doen, waar jou paard goed op reageert]
Ze staan bij mij haast altijd buiten maar heb weinig gras.
Wat brok betreft kijk ik wat voor arbeid ze verrichten , ongeveer een kwart schep basis brok.
Ik geef ze zeewier bij.
Ik betaal nu 3 euro voor stro en 4,50 voor hooi maar dat zal wel duurder worden dit jaar.
Als het heel koud en nat is gooi ik als ondergrond een flinke laag vlas in de stal en een laagje stro eroverheen.
Leuk dat je zo'n mooi plekje hebt gevonden en fijn dat je het zelf kan regelen wat voer enz betreft[kan je het lekker op jou manier doen, waar jou paard goed op reageert]

* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
- Machteld&Falco
Voor hooi en stro even rondbellen. Ik heb een fijne boer die het ook komt leveren. Als je de opslag hebt, zijn grote balen vaak goedkoper dan kleinere. Wel moeilijker verplaatsen natuurlijk 
Mijn paarden krijgen 's winters (24/7 buiten) elk twee à drie dikke plakken van een kleine baal zowel 's ochtends als 's avonds. Daarnaast krijgen ze elk een vitaminenkoek en krijgt mijn merrie (geen fjord) een/anderhalve schep gerstenmix.

Mijn paarden krijgen 's winters (24/7 buiten) elk twee à drie dikke plakken van een kleine baal zowel 's ochtends als 's avonds. Daarnaast krijgen ze elk een vitaminenkoek en krijgt mijn merrie (geen fjord) een/anderhalve schep gerstenmix.
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
Lastig om daar een kant en klaar antwoord op te geven omdat veel factoren een rol spelen.
Hoe groot is de wei en hoe is de kwaliteit? is de wei schraal of is het een vette wei? Ga je aan strookbegrazing doen of krijgt ze alles ter beschikking?
Is je paard nu in een juiste conditie of moet ze minderen of mag ze aankomen?
Geke leeft nu 24/7 buiten, heeft ongeveer 1 hectare ter beschikking dat ze overdag met 2 andere paarden moet delen en voor de rest lopen er 24/7 een koppel ganzen van als ik me niet vergis 12 stuks.
Geke krijgt nu niets bijgevoerd, de wei is een aantal weken terug geinjecteerd en Geke is eigenlijk in een te goede conditie. Het enigste wat ik geef is iedere dag een vitamine koek.
De DA is gisteren voor de enting geweest en vond ook dat ze terug mag in gewicht. Nu kan ik haar gelukkig wel s'avonds op een schraler stuk zetten met wat hooi en kan ze dus alsnog 24/7 buiten blijven
Kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl is van alles te vinden ook over voeren
Hoe groot is de wei en hoe is de kwaliteit? is de wei schraal of is het een vette wei? Ga je aan strookbegrazing doen of krijgt ze alles ter beschikking?
Is je paard nu in een juiste conditie of moet ze minderen of mag ze aankomen?
Geke leeft nu 24/7 buiten, heeft ongeveer 1 hectare ter beschikking dat ze overdag met 2 andere paarden moet delen en voor de rest lopen er 24/7 een koppel ganzen van als ik me niet vergis 12 stuks.
Geke krijgt nu niets bijgevoerd, de wei is een aantal weken terug geinjecteerd en Geke is eigenlijk in een te goede conditie. Het enigste wat ik geef is iedere dag een vitamine koek.
De DA is gisteren voor de enting geweest en vond ook dat ze terug mag in gewicht. Nu kan ik haar gelukkig wel s'avonds op een schraler stuk zetten met wat hooi en kan ze dus alsnog 24/7 buiten blijven
Kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl is van alles te vinden ook over voeren
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ik ben er gister wezen kijken dus heb nu ook wat meer inzicht in hoe ze komt te staan.
Er staan 2 stallen aan de rand van een ruime 20x40 bak.
Vanuit de bak kunnen de pony's zo de wei in lopen, deze is ongeveer 6 bij 30.
Er zijn in totaal 4 stroken. Ze laten het stuk land eerst kaal eten, dan maaien ze het en wordt het bemest.
Ze hopen dat ze de hele winter gewoon buiten kunnen blijven staan maar anders kunnen ze in en uit de bak lopen.
Ze is momenteel in juiste conditie, maar ben wel bang dat ze straks door het vele gras wel wat aankomt.
Aan de andere kant wil ik ook wat meer met haar gaan doen dus zal het wel mee vallen.
Ik vind het inderdaad erg leuk om het allemaal zelf te gaan regelen, moet alleen even kijken waar ik moet beginnen.
Het fijnste vind ik dat Emily straks 24/7 buiten mag staan, momenteel mag ze tussen 12 en 18 het land op en alleen als het land droog is.
Ik heb dan misschien niet de luxe meer van een longeercirkel en wasplaats, maar vind Emily haar luxe belangrijker.
Dank jullie wel voor de reactie's!
Er zijn in totaal 4 stroken. Ze laten het stuk land eerst kaal eten, dan maaien ze het en wordt het bemest.
Ze hopen dat ze de hele winter gewoon buiten kunnen blijven staan maar anders kunnen ze in en uit de bak lopen.
Ze is momenteel in juiste conditie, maar ben wel bang dat ze straks door het vele gras wel wat aankomt.
Aan de andere kant wil ik ook wat meer met haar gaan doen dus zal het wel mee vallen.
Ik vind het inderdaad erg leuk om het allemaal zelf te gaan regelen, moet alleen even kijken waar ik moet beginnen.
Het fijnste vind ik dat Emily straks 24/7 buiten mag staan, momenteel mag ze tussen 12 en 18 het land op en alleen als het land droog is.
Ik heb dan misschien niet de luxe meer van een longeercirkel en wasplaats, maar vind Emily haar luxe belangrijker.
Ik zou eerst kijken of je ergens een optie op hooi en stro kunt krijgen voordat je verhuist. Het is dit jaar namelijk lastig aan te komen en de prijzen van een pakje hooi variëren zo tussen de 4 en 8 (!) euro. (kleine baaltjes 20 kg)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Bedankt voor alle reactie's.
Ik ga samen met de eigenaar van de andere pony en de "stal eigenaar" rondneuzen naar een goede leverancier van hooi en stro.
Daarnaast krijgt Emily sochtends en savonds een handje basisbrok, zou ik dit zolang ze niks doet ook achterwege kunnen laten?
Nogmaals bedankt! Ben hier een stuk wijzer van geworden.
Ik ga samen met de eigenaar van de andere pony en de "stal eigenaar" rondneuzen naar een goede leverancier van hooi en stro.
Daarnaast krijgt Emily sochtends en savonds een handje basisbrok, zou ik dit zolang ze niks doet ook achterwege kunnen laten?
Nogmaals bedankt! Ben hier een stuk wijzer van geworden.
Stuk wei van 6 bij 30?? Hoe bedoel je dat, want dat is een postzegeltje?Emily schreef:Ik ben er gister wezen kijken dus heb nu ook wat meer inzicht in hoe ze komt te staan.
4 van zulke stroken? dus in totaal.... 24 m bij 30????
Als jullie bodem dusdanig is dat ze hem 's winters niet helemaal stuk trappen, zodat je zomers geen gras hebt is het lekkerste natuurlijk gewoon op de wei.
Voeren, is zooooooo paardafhankelijk. En werk afhankelijk!!!
Hier is het eigenlijk, in de zomer, gras, gras, gras, bij werk naar arbeid voeren.
(Sjol heeft geen snars uitgevoerd, maar had ik vetgemest voor de keuring, krijgt nu niets meer

Als bij ons straks gras op is... en ja, bij ons is het straks op.... voeren we kuil bij.
Perceel ? m Geen idee.. denk m of 40 breed... m of 200 lang?? en we zetten steeds stuk af om gras te laten groeien, zodat daar weer wat te eten staat.
Staan normaliter 3 paarden op... nu 3 1/2 (mijn veulen erbij)
In de winter moeten ze hier naar binnen, dan voer ik kuil zoveel ze wil en indien ze werkt brok naar arbeid.
Als aan begin van het seizoen er te veel zou staan, strip begrazing een optie, echter ik las dat er bij jullie ook gemaaid werd, dus eerst maaien en dan paarden erop, maar dan nog, strip begrazing wel vaak praktisch.
Het is een spelletje wat je moet leren spelen, kijk naar je paard....
Die van mij krijgt dus nu niets bij... kreeg toen ze werkte dikke 3 kg sportbrok/meusli erbij!!!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- rocky&moby
Mijn 2 fjorden lopen ook 24/7 buiten, ze hebben voldoende aan het gras ( ligt er natuurlijk ook aan hoeveel er staat ), in de winter woden ze wel bijgevoerd met kuil en ik geef ze een pavo koek.
Gebruik goed je ogen, is je merrie straks fit/ niet te mager dan zou ik een pavo koek geven of een meuslie na het rijden.
Stro kan je vaak via een voerage handel wel bestellen, gewoon even bij zaken in de buurt informeren.
Gebruik goed je ogen, is je merrie straks fit/ niet te mager dan zou ik een pavo koek geven of een meuslie na het rijden.
Stro kan je vaak via een voerage handel wel bestellen, gewoon even bij zaken in de buurt informeren.