wat met een 2 jarige doen ?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
xdeemm1994

wat met een 2 jarige doen ?

Bericht door xdeemm1994 » zo 07 aug 2011, 16:51

Heeej ,
Zaterdag komt me nieuwe aanwinst :D
het is een 2 jarige fjord merrie :)
ze kent al een singeltje om doen , voetjes optillen , meelopen aan het halster , en ze is al wel wat verkeersmak.
Verder zat ik te denken om met haar dit jaar nog wel dingen te oefenen ;
- schriktraining
- buiten wandelen langs drukke dingen zodat ze goed verkeersmak wordt
- vast kunnen staan
- kunnen afspuiten met de tuinslang (voor bijv staart wassen en gewoon afspoelen)
- aan het zadel en hoofdstel laten wennen
- stemhulpen oefenen

weten jullie misschien nog dingen die je met een 2 jarige kan gaan doen ?
ik wil haar veel in de hand hebben zodat ze dat gewent is , en dat scheelt ook bij het zadelmak maken enzo.

ben benieuwd :D

gr demi
Noaa me nieuwe aanwinst <3

Kaai me kleine paardje , me trouwe maatje (L)
janna
Contacteer:

Re: wat met een 2 jarige doen ?

Bericht door janna » zo 07 aug 2011, 17:16

Tja, ik zou zeggen: Op het land zetten met een gemengde groep en niet teveel mee aan prutsen. maximaal 1x in de week even naar 'huis' halen om te borstelen, daarna weer lekker in het land.
Ik ben van mening dat je jonge paarden jong moet laten, natuurlijk moet je tijdens die keer ophalen wel regels stellen en zo hier en daar eens een keer wassen of afspuiten/hoeven optillen etc. Maar zeker niet te vaak....
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Esther

Bericht door Esther » zo 07 aug 2011, 18:00

Ik heb Parelli gedaan met Fjella, moet het nodig weer oppakken, maar dat heeft heel erg geholpen. Fjella kan dominant zijn en nu is dat goe din banen te leiden. Ze vond het ook erg leuk om te doen, al waren er soms botsingen tussen ons.
Zadel en hoofdstel wennen doe ik nog niet, dat vind ik nog niet nodig.
Verkeersmak maken is wel erg handig en leuk, vast staan uiteraard en niet te vergeten ook eens een poosje alleen kunnen staan, dus haal haar eens aan paar minuutjes bij de anderen weg, daar heb je later ook veel gemak van.
Maar ik doe zelf niet zoveel met mijn twee jarige, als ik zin heb en het is mooi weer, of zoals de afgelopen weken oefenen voor de keuring, dan is het misschien iets intensiever, maar nog feitelijk niets..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 07 aug 2011, 21:06

Ik zou zeggen: Niets.
Een 2 jarige is nog een baby en die hoort lekker niets te doen op het land met vrienden, in de opfok of in een gemengde groep met veel ruimte om te bewegen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Viv

Bericht door Viv » ma 08 aug 2011, 05:53

Verschilt per paard vind ik, sommige paarden moet je eerder en vaker in de hand hebben om er een fijn paard van te maken.

Tsja ik zou zeggen, lekker wandelen (langs de weg) en in de hand hebben, beetje afspuiten (altijd handig als ze dat kennen). Schriktraining is een keer leuk maar hoeft niet elke week/maand. Zadel en hoofdstel nog lekker minstens jaartje mee wachten. Stemhulpen gaan vanzelf. En verder gewoon lekker paard laten zijn.
Verder zou je af en toe beetje grondwerk kunnen doen mits je weet waar je mee bezig bent (dus juiste posities weet enzo).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
foss

Bericht door foss » ma 08 aug 2011, 06:43

Fjellko staan heerlijk in het land te genieten van zijn jonge leven momenteel doe ik niks met hem.
Als Fjellko in de winter op stal komt krijgt hij weer een beetje opvoeding maar voor de rest staat hij te spelen in de bak.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ootje

Bericht door Ootje » ma 08 aug 2011, 13:07

Fenna staat ook lekker in de wei. Ik haal d'r af en toe op voor een poetsbeurt en dan moeten we eerst 10 minuten stappen over de weg. Ik oefen in de bak wel eens stappen en halthouden, maar verder mag ze lekker paard zijn.
Odette&Fenna
fjordido

Bericht door fjordido » ma 08 aug 2011, 14:19

clickertraining/vrijheidsdressuur.. zo leuk!
dat half uurtje of uurtje per dag doet zo'n jonkie echt geen kwaad hoor. jemig ik wou dat ik zo'n werkdag had hahaha of als kind zo'n schooldag :D
fjordido

Bericht door fjordido » ma 08 aug 2011, 14:20

oh en nog een goeie: oefenen met trailerladen!!
xdeemm1994

Bericht door xdeemm1994 » ma 08 aug 2011, 14:50

ze staat met mijn shetlandertje samen de hele dag op het land en ze kunnen zelf kiezen of ze de stal in gaan of niet ;)
dus ze staat idg de hele dag op het land !
Noaa me nieuwe aanwinst <3

Kaai me kleine paardje , me trouwe maatje (L)
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 08 aug 2011, 19:00

spelenderwijs samen zijn, en idd max half uurtje, gewoon speels rondlopen, dingetjes laten begrijpen, en zeker niet dagelijks, veel plezier met jouw nieuwe aanwinst!
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Dennis

Bericht door Dennis » ma 08 aug 2011, 19:43

Lekker in de wei laten lopen en wat anderen ook al aangeven, vooral paard laten zijn.

Geke loopt ook 24/7 in de wei en die komt er ook alleen uit voor een poetsbeurt (nu wat vaker ivm verharen) maar anders 1 x in de week. Dat zal de komende 2 jaar zo blijven, keertje een stukje langs de weg lopen en dat is het eigenlijk wel
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Fran

Bericht door Fran » di 09 aug 2011, 21:11

Ik zou nog even wachten met hoofdstel, zadel en singel. Daar is ze nog een beetje jong voor.
Ook zou ik niet vaker dan 2x per week wat gaan doen.
Als je wat wil doen, dan kun je gaan wandelen, schriktraining (bijv. pionnen, paraplu in de bak) maar niet te veel in 1x, anders ben je ook snel klaar, vast staan is altijd goed natuurlijk, lekker poetsen en hoevenkrabben, afspuiten met warm weer is ook altijd goed (niet te veel met shampoo natuurlijk), en trailer laden erg handig voor later.

Let op dat je niet te lang achter elkaar met haar bezig bent, een aantal keer kort is beter. Het is net als een jong kind, die kunnen ook niet uren lang het zelfde spelletje spelen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
harsan

Bericht door harsan » di 09 aug 2011, 21:44

Lekker laten kleuteren en alleen de dingen doen die voor het dier noodzakelijk kunnen zijn i.v.m dierenarts, hoefsmid e.d. Voor mij betekent dat dat ze aan een touwtje moeten kunnen lopen, overal aangeraakt kunnen worden (dus af en toe een borstel er overheen) Hoefjes uitkrabben en vaststaan. En eventeel aan water laten wennen voor het schoonmaken van wondjes etc. (maar dat kun je allemaal al aan jonge veulens leren) Schriktraining en grondwerk is naar mijn idee leuk voor de baas maar geloof niet dat het paard daar echt behoefte aan heeft. Verder gewoon in de wei staan en wat de baas betreft.......gewoon geduld hebben, ze worden ooit een keer groot!
Heb helaas te veel ervaring met paarden waarbij men op twee-jarige leeftijd begon en omdat het paardje "het zo goed deed/zo leuk vond/er echt aan toe was" toch ongemerkt steeds meer van het paard ging vragen. Ongeduld is menselijk en steeds "meer" willen ook. Mijn stelregel is altijd; als je van jezelf weet dat je eigenlijk niet kunt wachten tot je met je paard aan het werk kan gaan (en ik weet hoe je ze soms wel "groot" kunt kijken :D ) zet ze dan in de opfok ver weg of koop een ouder paard.
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Esther

Bericht door Esther » wo 10 aug 2011, 09:40

Grondwerk is echt niet alleen leuk voor de baas, Fjella gaat graag mee en vindt het volgens mij ook echt leuk!! Fjel heeft er zo veel van geleerd, maar niet verder dan huidig gebruiksgemak. Netjes door een hekje gaan en daarna omdraaien om het halster af te doen, achteruit gaan, opzij gaan, even je voet optillen als ze ergens op staat, het is ook maar net wat je onder grondwerk verstaat.. Verder hebben we een dominantiestrijd gehad en die heb ik tot nu toe nog gewonnen, maar daar heb ik ook nog veel profijt van.
Mijn twenter hoeft uiteraard niet te leren buigen, spaanse pas e.d. Al zou ze het misschien best leuk vinden.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie