Van Dooie Sjaak tot PaniekHaas?
Van Dooie Sjaak tot PaniekHaas?
Ik heb Amon-dhay nu 2 jaar, de eerste anderhalf jaar was ie buiten echt een " dooie" sjaak.. Schrikken kwam niet in zijn hoofd voor..
Kon dus ook rustig met mijn nichtje van 14 op buitenrit.. (ik dan op een ander paard)
vanaf begin dit jaar dat we weer naar buiten konden.. is meneer veranderd in een of andere Paniekhaas.. durf eigenlijk ook niet op buitenrit te gaan met mijn nichtje. Hij draait zich vliegensvlug om het gaat rennen.
Omdat hij buiten zo vaak struikelde zet ik hem buiten nu meer aan het werk..
(struikelt sindsdien niet meer)
Dus ik denk dat ie dan "geconcentreerd" bezig is en daarom zo hysterisch doet.
als ie wat tegenkomt.
Is dit bij iemand herkenbaar?? of iemand anders een idee hoe ik weer rustig met mijn nichtje weer op pad kan gaan?
Kon dus ook rustig met mijn nichtje van 14 op buitenrit.. (ik dan op een ander paard)
vanaf begin dit jaar dat we weer naar buiten konden.. is meneer veranderd in een of andere Paniekhaas.. durf eigenlijk ook niet op buitenrit te gaan met mijn nichtje. Hij draait zich vliegensvlug om het gaat rennen.
Omdat hij buiten zo vaak struikelde zet ik hem buiten nu meer aan het werk..
(struikelt sindsdien niet meer)
Dus ik denk dat ie dan "geconcentreerd" bezig is en daarom zo hysterisch doet.
als ie wat tegenkomt.
Is dit bij iemand herkenbaar?? of iemand anders een idee hoe ik weer rustig met mijn nichtje weer op pad kan gaan?
Amon-dhay mijn Schatje!! 
(Manus x Ragni v. Lenngard)

Re: Van Dooie Sjaak tot PaniekHaas?
misschien omdat hij wat geconcentreerd bezig is, de dingen van buitenaf vaker heel plotseling komen
Als hij lekker om zich heen kan kijken ziet hij van veraf al iets aankomen wat hij herkent als niet gevaarlijk. maar dan heb je weer het risico dat hij wat meer struikelt.

Als hij lekker om zich heen kan kijken ziet hij van veraf al iets aankomen wat hij herkent als niet gevaarlijk. maar dan heb je weer het risico dat hij wat meer struikelt.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Zit volgens mij in het weer en de leeftijd 
Verder tsja gewoon doorgaan waar je mee bezig was denk ik, trekt vanzelf wel weer bij.

Verder tsja gewoon doorgaan waar je mee bezig was denk ik, trekt vanzelf wel weer bij.
- Machteld&Falco
Hoe oud is ie nu? Die van mij is rond zijn vijfde in een echt monster veranderd en dat heeft geduurd tot zijn 7e/8e levensjaar. En dat terwijl ik hem op zijn 3,5 (pas zadelmak) zonder zadel reed zonder ooit bang te zijn. Opeens ging hij van een braaf paard naar omdraaien, wegrennen naar huis, wegspringen... Nu is Falco altijd wel een beetje een stresskip geweest en heeft hij ook nu nog zijn momentjes, maar dat zou het weleens kunnen zijn.
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
jij hebt het over het verkeerde paard, jij hebt het over mijn bink. Is vooral moeilijk om te blijven zitten wanneer de 180 graden draai komt. die kan nl heel snel gebeuren. De vliegmodus is niet fijn, doet ie het ook als je samen op rit bent/ bink doet het alleen wanneer we alleen zijn. Ik durf dus voorlopig ook nie tmeer alleen. ik wandel naar de buitenbak en rijd daar dan mn rondjes.
Volgens mij is het puberaal gedrag, heel vervelend
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Amon-dhay is met zijn 5de jaar in gereden en hij is nu 7.. (JEEEUJ nog 1 jaar te gaanMachteld&Falco schreef:Hoe oud is ie nu? Die van mij is rond zijn vijfde in een echt monster veranderd en dat heeft geduurd tot zijn 7e/8e levensjaar. En dat terwijl ik hem op zijn 3,5 (pas zadelmak) zonder zadel reed zonder ooit bang te zijn. Opeens ging hij van een braaf paard naar omdraaien, wegrennen naar huis, wegspringen... Nu is Falco altijd wel een beetje een stresskip geweest en heeft hij ook nu nog zijn momentjes, maar dat zou het weleens kunnen zijn.

Hahaha Heeeeeul herkenbaar.. ik ben zondag er ook van afgevallen met de 180 graden actietruus1970 schreef:jij hebt het over het verkeerde paard, jij hebt het over mijn bink. Is vooral moeilijk om te blijven zitten wanneer de 180 graden draai komt. die kan nl heel snel gebeuren. De vliegmodus is niet fijn, doet ie het ook als je samen op rit bent/ bink doet het alleen wanneer we alleen zijn. Ik durf dus voorlopig ook nie tmeer alleen. ik wandel naar de buitenbak en rijd daar dan mn rondjes.

Maar de 180 graden actie deed meneer ook laatst toen mijn lieve instructrice er ff op zat.. die schrok zich lam : " Die is rap!"

Ik vermoed ook dat het btje puberaal gedrag is.. want de momenten daarna is ie zo opgefokt.. alles is dan ook eng.. als ik dan ff een " heej!" Brul en mijn been ff flink aan knijp kapt ie ook gelijk met hysterisch doen
Soms moet ik er wel om lachen rare actie's van meneer.. ik ga ook gewoon vrolijk verder.Viv schreef:Zit volgens mij in het weer en de leeftijd
Amon-dhay mijn Schatje!! 

Hmmm apart dit.
Ik begin dit soort fratsen ook iets met Castor te krijgen. Meest makkelijke paard ooit, op 2 vingers en stemhulpen te rijden. Nog nooit gek gedaan.
Nu begint hij sterk en wat dwars en drammerig te worden en laatst was hij zelfs een stukje zo gespannen dat ik dacht dat hij er elk moment vandoor kon gaan
Niet gebeurd gelukkig.
Zomaar opeens is hij aan het veranderen. Toch soort van leeftijds/bewustwordings dingetje ofzo?
Ik wil nu maar weer vaker in de bak of wei de hulpen gaan oefenen. Ook buiten af en toe halthouden en voorwaartse gangen zoals ik ze vraag. Clowntje
Hopelijk gaat t straks weer beter en is het even een fase!
Ik begin dit soort fratsen ook iets met Castor te krijgen. Meest makkelijke paard ooit, op 2 vingers en stemhulpen te rijden. Nog nooit gek gedaan.
Nu begint hij sterk en wat dwars en drammerig te worden en laatst was hij zelfs een stukje zo gespannen dat ik dacht dat hij er elk moment vandoor kon gaan

Zomaar opeens is hij aan het veranderen. Toch soort van leeftijds/bewustwordings dingetje ofzo?
Ik wil nu maar weer vaker in de bak of wei de hulpen gaan oefenen. Ook buiten af en toe halthouden en voorwaartse gangen zoals ik ze vraag. Clowntje

Hopelijk gaat t straks weer beter en is het even een fase!
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Hier hadden we al langer opgemerkt dat de paarden zo rond hun 4 à 5 jaar weer zo'n puberteit kregen.
Met Hay merk ik dat nu ook. Toen hij 3 was ging hij als een brave sok mee buiten. Nu is hij 5 en moet ik alsnog niet echt klagen, maar er beginnen toch echt wel drakenstreken in te komen. Inderdaad vooral met buitenrijden, van groot verkeer kijkt hij nog steeds niet op, maar van stomme dingen als een vuilzak, lichtplek etc. kan hij ineens zo schrikken. Of gewoon ergens niet naar links willen en omdraaien etc.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat het een fase is en ik laat me er niet door afschrikken en ga gewoon door met buitenrijden (inderdaad wel afwegen met wie en hoe
)
Met Hay merk ik dat nu ook. Toen hij 3 was ging hij als een brave sok mee buiten. Nu is hij 5 en moet ik alsnog niet echt klagen, maar er beginnen toch echt wel drakenstreken in te komen. Inderdaad vooral met buitenrijden, van groot verkeer kijkt hij nog steeds niet op, maar van stomme dingen als een vuilzak, lichtplek etc. kan hij ineens zo schrikken. Of gewoon ergens niet naar links willen en omdraaien etc.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat het een fase is en ik laat me er niet door afschrikken en ga gewoon door met buitenrijden (inderdaad wel afwegen met wie en hoe

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- Machteld&Falco
Er is gelukkig goed nieuws voor jullie: meestal is het van voorbijgaande aard. Met buitenrijden heb ik alleen geduld moeten hebben tot ie 9 was voor hij zich enigzins gedroeg (en dan durf ik hem nog steeds niet 100% verkeersmak te noemen...)
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
- Nientjepientje
Ik heb een jaarling, dus kan er niet precies over meepraten qua leeftijd.
Maar ik wandel ook buiten aardig wat af met haar. Aantal maanden geleden was ze eerst verkeersmak, en toen sloeg het in ene over in dat ze vanalles bang was. Ze ging er al vandoor zodra een fietser langskwam. En ik begreep echt niet waar dat in ene vandaan kwam.
Toen een beetje schriktraining gedaan, en buiten zodra een fietser of auto langskwam erachteraan gedraaft. Aangezien je dan het gevaar opzoekt, want paarden rennen altijd weg voor gevaar. Zo liet ik zien dat het niet eng was. Dat had zeker erg geholpen.
Nu is ze heel erg verkeersmak, maar wanneer ik merk dat ze weer eens last heeft van haar hormoontjes, dat ze in ene weer hele kleine schrikreacties heeft op dingen waar ze gewoonlijk voorbij loopt. Dus dan weer met haar het ´´gevaar´´ opzoeken, om te laten zien dat ze zich aanstelt en niks aan de hand is.
Dus denk dat het zeker te maken kan hebben met dat ie in zo´n fase zou kunnen zitten.
Maar ik wandel ook buiten aardig wat af met haar. Aantal maanden geleden was ze eerst verkeersmak, en toen sloeg het in ene over in dat ze vanalles bang was. Ze ging er al vandoor zodra een fietser langskwam. En ik begreep echt niet waar dat in ene vandaan kwam.
Toen een beetje schriktraining gedaan, en buiten zodra een fietser of auto langskwam erachteraan gedraaft. Aangezien je dan het gevaar opzoekt, want paarden rennen altijd weg voor gevaar. Zo liet ik zien dat het niet eng was. Dat had zeker erg geholpen.
Nu is ze heel erg verkeersmak, maar wanneer ik merk dat ze weer eens last heeft van haar hormoontjes, dat ze in ene weer hele kleine schrikreacties heeft op dingen waar ze gewoonlijk voorbij loopt. Dus dan weer met haar het ´´gevaar´´ opzoeken, om te laten zien dat ze zich aanstelt en niks aan de hand is.
Dus denk dat het zeker te maken kan hebben met dat ie in zo´n fase zou kunnen zitten.