Hooi-kuil in zeeland??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
ukoldaatje

Hooi-kuil in zeeland??

Bericht door ukoldaatje » za 23 jul 2011, 10:22

Nou ga ik vanmorgen om een karretje hooi..

Normaal heb ik eiwitarm hooi (engels raai) en dat kost voor een pak van ong 20 a 25 kg 4,50. Hier doe ik 2 dagen mee.

Nu hadden ze alleen nog vers hooi, kleine baaltjes, van ong 15kg, die 8 euro stuk kosten!!!!!!!!!!!!!!

Ik had dus een kar van 12 pakken voor 112 euro!!!!!! Hier doe ik nog geen 14 dagen mee.

Groot probleem aangezien mijn gras ook een eind op is.

Ik ga dus als de wiedeweerga mijn weides bemesten om meer gras te groeien..

Vroeg me af, wat is het verschil tussen hooi-kuil-voordroog??

Prijzen??? Kilos???

En wie weet er in de buurt van Bruinisse een goedkopere handelaar of boertje voor me dan Fourage Stouten (waar ik al eeuwen mijn hooi haal)...
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
yrsa-karlijn

Re: Hooi-kuil in zeeland??

Bericht door yrsa-karlijn » za 23 jul 2011, 10:40

Het is misschien wel meer uit de buurt dan je wil, maar misschien heeft Tanis Fourage in Stellendam wat betaalbaardere balen. Ze hebben een website http://www.tanis-fourages.com/nl/home

Ik heb het geluk dat we bij een akkerbouwer staan, die heeft zelf hooi, kuil en stro. Misschoien dat hun ook verkopen particulier, maar weet het niet zeker. Dit is in Oostvoorne. De Batterij
Wil en Jaap van Toledo (tel Wil 06 25335410
"Anyone who says onions are the only vegatables that makes you cry, has never been hit in the face with a pumpkin...."
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » za 23 jul 2011, 10:43

Dank je wel.
Een beetje verder rijden maakt me nu echt niet uit..

Als ik elke 14 dagen alleen al aan hooi 112 euro kwijt ben, dan kan ik Gandhi beter op een pension stal gaan zetten.... |( |(

Wat is precies voordroog? En is dat ook goedkoper dan wat ik nu betaal?
Zelfde vraag voor kuil.

Ik ben alleen hooi gewend te voeren.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 23 jul 2011, 10:53

Wij voeren voordroog in de winter dan. Of er heel veel verschil in zit ligt eraan hoe het gemaait en bemest is. Wij hebben het van een boer die het heel laat pas van het land af haalt dus zit er minder in als van dat korte gras wat na een dag drogen meteen ingepakt word. Moet je gewoon anders even de boeren af. Ik weet wel dat het ontzettend duur geworden is dit jaar. Wij kochten vorig jaar 10 kuilbaaltjes voor 50 euro per stuk en dan werden ze de winterlang per twee stuks appart gebracht. Nu wilde we ze in een keer. (Scheeld de boer dus 5x heen en weer rijden) maar hij kon het niet voor minder dan die 50 euro doen. Het is gewoon heel duur...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » za 23 jul 2011, 18:41

Ja, het is prijzig op het moment.
Voordroog is nog net geen hooi, maar wel een stuk droger dan koeienkuil. Paarden vinden het vaak lekker, beetje voorzichtig voeren zit minder structuur in en meer voedingswaarde, sommigen raken er wat van aan de diarree. Een idee is om het eventueel met wat stro te mengen, al is dat niet nodig als het echt bijna hooi is..
Maar dan hebje meer structuur en het scheelt ook wat in de kosten..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » zo 24 jul 2011, 06:26

Prijzen rijzen de pan uit idd, gelukkig heeft onze voerboer zoiets van dit is de prijs, volgend jaar zien we wel verder. Dus wij betalen nog steeds 4,50 voor een stevige baal en wordt aan huis gebracht.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 24 jul 2011, 08:56

Ga ik toch maar es vragen hier bij de fouragehandelaar wat voordroog kost.

Is kuil ook een optie? Wat zijn hier de voor en nadelen van?

Sjonge jonge, een karretje hooi voor net 2 weken 112euro....ben er gewoon nog niet goed van..

Hopen dat de groei omstandigheden voor het hooi snel goed komen.
Viv

Bericht door Viv » zo 24 jul 2011, 09:38

Echte kuil kunnen niet alle paarden tegen en is erg zwaar om te verplaatsen.
zelfs voordroog kan soms pittig zijn om te geven, dus laat ze hier wel goed aan wennen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » zo 24 jul 2011, 09:44

Een vriendin van mij kan over een paar weer engels raaigras hooi kopen in/nabij Melissant. Dan had diegene waar zij haar hooi haalt weer een vrachtje. €4 per pakje had ze het over.
Anders weet ik in Melissant nog wel iemand die goed (gewoon) hooi heeft, ook voor €4 per pakje.

Engels raaigras van Flakkee (zal waarschijnlijk voor meer gebieden in Nederland gelden?) schijn je niet overal vandaan te mogen halen voor de paarden. Kan een stof in zitten 'endofyten'. Komen veelal voor in Engels Raaigras en vaak in zomer en herfst van droge jaren. Het is een soort schimmel. Heb me nog niet verdiept, maar het schijnt het zenuwstelsel aan te tasten en paarden vertonen verschijnselen van ataxie.
Dit kan schijnbaar wel getest worden of dit niet in het gras/hooi zit.
Dus misschien als extra tipje om na te vragen mocht je dit hooi ergens kunnen kopen.
Die in Melissant die het over een paar weken weer heeft heeft het in ieder geval niet in zijn gras zitten.

Het wordt inderdaad tijd voor weer een paar weken mooi droog weer! Dan kunnen de schuren weer gevuld gaan worden!!
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 24 jul 2011, 10:02

Iloon...mag ik ajb dat adres van die iemand in Mellissant?

Want zo kan ik Gandhi gewoon beter op volpension gaan zetten, dit is niet te doen zo.

Ik ben op zoek naar heel eiwitarm stug stengelig hooi. Waar dus praktisch niets in zit, puur buikvulling. En waar ze lekker lang mee doen.

Nu heb ik hooi wat gewoon nog groen is, de pakken blijven niet eens overeind staan zo slap is dat hooi. Veeeeeeels te eiwitrijk.

Nu zal Gandhi dat in zijn groei wel kunnen hebben, maar ik heb ook 2 minis erbij lopen he..die kunnen dat niet hebben.

Kuil valt dan af. Voordroog is dat wel een optie?
Ilona

Bericht door Ilona » zo 24 jul 2011, 10:30

Zie peebee :)

En inderdaad 1 weitje dichtgooien, kunstmest erop en laten groeien dat gras.
Dan steeds maar afwisselen in de weitjes, zodat steeds de ene bij kan komen als die leeg gevreten is.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 24 jul 2011, 10:57

Geleest :D :+ ! Peebee terug!

Zit nu te denken om die 2 weitjes ook maar door tweeen te delen. Dat k dus 4 delen krijg. En dan per week wisselen ofzo?
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 24 jul 2011, 15:08

Ik heb op bokt ook een reactie geplaatst maar dan ook hier.

Wij hebben een weiland van 4800 m2 wat wij gebruiken om te hooien. Wij zitten op zandgrond. Vorig jaar hebben wij één keer gehooid en kregen hier 120 baaltjes vanaf. Genoeg voor RB en Ulvy om de winter door te komen (vrij grote pakken van zo'n 20 kilo). Dit jaar is het 7 weken lang zo droog geweest dat we geen spriet gras hadden. Maar wat er stond was uitgebloeid dus moest eraf om nieuw gras te krijgen. Gevolg slechts 35 pakjes. Wij hopen over twee weken nogmaals te kunnen hooien en er dan zo'n 60 af te halen (nog bedroevend dus t.o.v. vorig jaar) maar nu regent het alleen maar. Gisteren daarom bij een boer toch maar vast 30 pakjes gekocht (heel strak geperst en zeker 25 kilo per pak) voor 5,00 euro inclusief bezorgkosten. Ik heb nu al mijn opslagmogelijkheden vol, maar nu gaan we uitbreiden om toch alles kwijt te raken (vorig jaar onder plastic gedaan maar toch nog tien balen weg kunnen gooien, dat is nu ongeveer hetzelfde als goud weggooien dus toch maar iets verzinnen). Ik ben blij dat ik nu iig weer gras genoeg heb (da's dan weer een voordeel van de regen) en zeker tot oktober niet meer dan 1x per dag hooi hoef te voeren want paarden houden wordt er op deze manier niet leuker op.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 24 jul 2011, 15:18

Die laatste zin van je..inderdaad de lol gaat er zo wel van af!

Als het zo doorgaat..weet ik ook niet meer wat ik moet doen hoor.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 24 jul 2011, 16:36

Ik heb de mazzel dat het weiland wat ik heb enorm groot is. Eigenlijk veel te groot voor een fjord en een shetlander, maar bv van het voorjaar groeide daar zelfs niks meer, nu komt het bij en heb ik dus tot aan de winter (en misschien zelfs nog tot in de winter) gras. Dat scheelt echt hooi voeren.
Onze eigen wei (waar we dus van hooien) kunnen we nu dus puur en alleen gebruiken voor het hooien. Dit jaar gaan ze voor het eerst daar ook niet heen in de winter (en daardoor heb ik de schuilstal als hooiopslag kunnen gebruiken)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 24 jul 2011, 16:46

Ik heb 2 weitjes. Gewoon precies de goede maat om ze per wei 4 weken te laten grazen, MITS we ze bemesten of het weer gewoon goed is...

Maar nu staat er geen sprietje op. Moet ook eerlijk bekennen dat ik ook net dit jaar nog geen kunstmest gestrooid heb, omdat ik voor Gandhi voorzichtig wilde zijn met vet gras.

Maar nu gaat er echt zsm kunstmest overheen. En die weitjes wil ik ms ook nog halveren. ZOdat ik kan routeren elke week.
lientje

Bericht door lientje » zo 24 jul 2011, 16:46

Als ik die prijzen zo lees kan ik zelf bijna ook beter gaan hooien :P

De batterij in oostvoorne heeft trouwens goede hooikwaliteit, niet te groen en lekke rlang van stengel (vind ik)
Ze verkopen als het goed is wel particulier, tenminste vroeger wel.

Ik krijg mijn 25 kilo balen nog steeds voor 4 euro per baal, super kwaliteit *o/* Zit nu wel te wachten tot ze kunnen hooien, nu hebben ze niks meer namelijk...
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Anouska

Bericht door Anouska » zo 24 jul 2011, 21:10

Ik heb op het land van mijn broer gehooid, helaas mag ik het niet zelf voeren (stal regelementen). Bjorn zit nu weer met een eiwit probleem en het hooi staat te koop http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=44086 .
Bij de loonwerker in de buurt praten ze van €300,- tot €350,- per ton (1000kg), ook hier al prijzen van €9,- per baaltje van 15kg gehoord.
Jammer dat je zo'n eind weg woont Petra.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 25 jul 2011, 03:58

Oh nou, waar ligt Aalten?

Vreselijk die prijzen. Hoe doen jullie dat?

Ik kan dat gewoon niet betalen.

224 euro per maand aan hooi. Onbeperkt hooi gaat eruit bij mij. Helaas...dat is iets wat ik zo belangrijk vindt..maar nu niet meer kan doen..
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 25 jul 2011, 04:08

Op bokt adviseren ze http://www.subli.nl/Assortiment/nl/80/S ... iores.html dat is ook ruwvoeder maar dan geweekt. Kan je er evt naast voeren.

Bietenpulp werd ook geopperd, maar daar zit weer veel suikers in, dat kan Gandhi ms wel gebruiken, maar de shetters weer niet.

En dan gewoon erbij he..omdat ze bij mij altijd onbeperkt hooi eten wat met deze prijzen gewoon niet meer een optie is!
Plaats reactie