Lijnzaad koken
Re: Lijnzaad koken
Ik mikte het lijnzaad altijd gewoon in een emmer en gooide er dan kokend water overheen. Beetje roeren en lekker laten staan. Ben niet zo'n chefkok dus ik vrees dat er bij mij (ook) meerdere pannen zouden sneuvelen. hihi
Wada en Sir Phantom van Verhuisdieren!! B+10 (met pensioen?)
http://littlebitfeeders.com/ The natural way of feeding your horse
http://littlebitfeeders.com/ The natural way of feeding your horse
- ukoldaatje
Zo heb ik het dus nu ook gedaan. Kopje lijnzaad en daar ruim kokend water overheen gegoten. Wil ik ze vanavond in een slobbertje voeren.
Van de week moesten ze het niet hebben. Hioop dat als ik het met slobber meng dat ze het dan wel lusten?
Van de week moesten ze het niet hebben. Hioop dat als ik het met slobber meng dat ze het dan wel lusten?
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Het moet dan wel echt snotterig zijn, want bij mij werd het met kokend water erover niet altijd snottig!!
Ik doe het door de brokken en dat vinden ze lekker, ook zemelen erdoor is lekker!! Vooral Gerdie en Fjella vonden het lekker, Tea iets minder, maar die lust het ook wel!
Ik doe het door de brokken en dat vinden ze lekker, ook zemelen erdoor is lekker!! Vooral Gerdie en Fjella vonden het lekker, Tea iets minder, maar die lust het ook wel!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- ukoldaatje
Het werd dus inderdaad niet echt een snotje nee.
Wordt dus volgende keer echt koken!
Wordt dus volgende keer echt koken!
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Je moet het echt koken ivm met het blauwzuur gewoon warm water erover heen helpt niet dat heb je straks een ander probleem.
Dan kan je beter een emmer sandclear kopen.
Dan kan je beter een emmer sandclear kopen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
- ukoldaatje
Ik was in 2 ruitersportzaken, en ze zeggen allebei dat lijnzaadolie en gekookte lijnzaad hetzelfde effect geven?
Ik heb gegoogled en zie dan dat de meningen heel erg uiteen lopen.
Lijkt me logischer dat gekookte lijnzaad door de substantie zand ed mee naar buiten sleept. Dat lijkt me met alleen olie lastiger.
Je vraagt je af wie er gelijk heeft he!?
Heb het nu allebei in huis overigens.
Hoe vaak mag/moet je lijnzaad geven? Is eens per week genoeg om zand uit de darmen te halen? Of kan het eens per maand? Of moet het vaker?
Ik heb gegoogled en zie dan dat de meningen heel erg uiteen lopen.
Lijkt me logischer dat gekookte lijnzaad door de substantie zand ed mee naar buiten sleept. Dat lijkt me met alleen olie lastiger.
Je vraagt je af wie er gelijk heeft he!?
Heb het nu allebei in huis overigens.
Hoe vaak mag/moet je lijnzaad geven? Is eens per week genoeg om zand uit de darmen te halen? Of kan het eens per maand? Of moet het vaker?
Lijnzaadsnot helpt beter bij het verwijderen van zand, tenminste ik heb het geleerd zoals jij het schrijft. Ik grap wel eens dat ze het beter lijMzaad kinden noemen, want het plakt heerlijk!!
Als je het gewoon voor de vacht geeft dan kan olie uit een fles ook wel.
Ik gaf Tea bijna dagelijks in het begin, op advies van de DA. Dat een paar weken geloof ik. Verder mooi ruwvoer aanbieden wat als een bezem werkt.
Het beste om zand eruit te krijgen was volgens mijn DA in een volle grasweide, maar dat is bij een fjord gelijk aan zelfmoord, hihi.. Dus toen lijnzaad gekookt.
Zij zei ook dat ik het lijnzaad best kon overgieten met gekookt water en dan minstens 6 uur laten staan, maar toch werkt dat niet altijd, dus ik kook het nu altijd.
Als je het gewoon voor de vacht geeft dan kan olie uit een fles ook wel.
Ik gaf Tea bijna dagelijks in het begin, op advies van de DA. Dat een paar weken geloof ik. Verder mooi ruwvoer aanbieden wat als een bezem werkt.
Het beste om zand eruit te krijgen was volgens mijn DA in een volle grasweide, maar dat is bij een fjord gelijk aan zelfmoord, hihi.. Dus toen lijnzaad gekookt.
Zij zei ook dat ik het lijnzaad best kon overgieten met gekookt water en dan minstens 6 uur laten staan, maar toch werkt dat niet altijd, dus ik kook het nu altijd.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lijnzaad moet slijmerig zijn anders heeft het geen werking voor het zand, misschien is de verwarring dan lijnzaad ook vaak voor de vacht wordt gebruikt dat het dan wel goed is met warm water er over heen.
Maar dan zit je nog met het blauwzuur.
Ik geef al zeker 20 jaar lijnzaad gekookt aan mijn paarden en alleen de goed gekookte lijnzaad werkt zelfs zandclear had niet deze werking en heb ook paarden die dat niet eten.
Je kan lijnzaad vaak geven dat maakt niet uit je krijgt er geen luie darmen van.
Als ik een paard had met zand kreeg hij 2x per dag 2 weken lang, het advies van de dierenarts was 2 weken lang elke dag.
Succes ermee als als ik jou was gewoon koken zorgen dat je snot heb om zo maar te zeggen dan is het goed.
Maar dan zit je nog met het blauwzuur.
Ik geef al zeker 20 jaar lijnzaad gekookt aan mijn paarden en alleen de goed gekookte lijnzaad werkt zelfs zandclear had niet deze werking en heb ook paarden die dat niet eten.
Je kan lijnzaad vaak geven dat maakt niet uit je krijgt er geen luie darmen van.
Als ik een paard had met zand kreeg hij 2x per dag 2 weken lang, het advies van de dierenarts was 2 weken lang elke dag.
Succes ermee als als ik jou was gewoon koken zorgen dat je snot heb om zo maar te zeggen dan is het goed.
- ukoldaatje
Ik kook het dus nu gewoon voor alle drie mijn paardjes elke avond, en dan meng ik het door de slobber.
Kan ik het gekookte lijnzaad ook een paar uur laten staan voordat ik het voer?
Bedoel soms heb ik smorgens een gaatje over om te koken, maar ik wil ze het eigenlijk door de slobber voeren, dan eten ze het namelijk op. Dat krijgen ze savonds als ze van de wei afkomen.
Kan ik het gekookte lijnzaad ook een paar uur laten staan voordat ik het voer?
Bedoel soms heb ik smorgens een gaatje over om te koken, maar ik wil ze het eigenlijk door de slobber voeren, dan eten ze het namelijk op. Dat krijgen ze savonds als ze van de wei afkomen.
Goed dat je het kookt dat is voor het beste resultaat.
Je kan gekookt lijnzaad niet langer dan 1 dag bewaren dus wat jij wil kan prima.
Ik hoop dat je sammie hiermee goed kan houden.
Je kan gekookt lijnzaad niet langer dan 1 dag bewaren dus wat jij wil kan prima.
Ik hoop dat je sammie hiermee goed kan houden.
- ukoldaatje
Das mooi!
Dan kan ik het doen zoals ik beschreef.
Handig!!
Ik hoop ook dat Sam zo zijn zandvoorraadje weggespoeld gaat krijgen. En omdat de andere 2 op hetzelfde voer/grond staan, doen die mee met de lijnzaad.
Dan kan ik het doen zoals ik beschreef.
Handig!!
Ik hoop ook dat Sam zo zijn zandvoorraadje weggespoeld gaat krijgen. En omdat de andere 2 op hetzelfde voer/grond staan, doen die mee met de lijnzaad.
Heel verstandig je kan het beter voor zijn dat doen wij ook heb 1x een fjord in de kliniek gehad met zandkoliek en dat was geen pretje hij had tussen de 40 en de 60 kilo zand in zijn darmen.
Hij kreeg geen gewoon water maar lijnzaad water en lijnzaad gekookt, hij is door het oog van de naald gegaan want ze hadden eigenlijk geen hoop meer voor hem maar hij heeft het gered.
Zins dien ben ik er erg streng op en kook voor de paarden als ze in de bak staan 3 a 4 x per week lijnzaad, heb in de jaren alles al geprobeerd en gekookt lijnzaad is gewoon het beste maar het is nogal wat werk ik heb een electrisch pitje op stal en een oude pan daar koken we het in.
Hij kreeg geen gewoon water maar lijnzaad water en lijnzaad gekookt, hij is door het oog van de naald gegaan want ze hadden eigenlijk geen hoop meer voor hem maar hij heeft het gered.
Zins dien ben ik er erg streng op en kook voor de paarden als ze in de bak staan 3 a 4 x per week lijnzaad, heb in de jaren alles al geprobeerd en gekookt lijnzaad is gewoon het beste maar het is nogal wat werk ik heb een electrisch pitje op stal en een oude pan daar koken we het in.
- ukoldaatje
Jeetje
, 40 tot 60kg, wat een geluk dat hij daarvan opgeknapt is. Kan me heel goed voorstellen dat het anders afloopt in zo n geval.
Bij mij staan ze dus snachts in de paddock en overdag op de wei. (Gandhi nu even op stal snachts), maar ze staan op hetzelfde land/paddock. Dus evenveel kans op zand eten als elkaar.
Ik ga ook gewoon een paar keer per week lijnzaad koken. T is eventjes werk, maar het gaat wel om je paarden! Als je het dan kan voorkomen, heb ik dat er graag voor over.

Bij mij staan ze dus snachts in de paddock en overdag op de wei. (Gandhi nu even op stal snachts), maar ze staan op hetzelfde land/paddock. Dus evenveel kans op zand eten als elkaar.
Ik ga ook gewoon een paar keer per week lijnzaad koken. T is eventjes werk, maar het gaat wel om je paarden! Als je het dan kan voorkomen, heb ik dat er graag voor over.