Ouder Fjordje heropleren

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Noukie

Ouder Fjordje heropleren

Bericht door Noukie » wo 22 dec 2010, 17:36

Hey allemaal!!

Even jullie opinie gevraagd. Enkele weken geleden heb ik een fjordje gekocht, genaamd Spirit. Hij is 12 jaar oud, maar heeft eigenlijk bij zijn vorige eigenaars nooit veel meer gedaan dan toertjes aan de hand gelopen met de kindjes.
In het verkeer is hij wel heel rustig, en dat is dan ook de reden (naast zijn geweldig leuke karakter) waarom ik hem heb gekocht.
Nu ervaar ik hier en daar wel problemen, aangezien hij nooit echt op de juiste hulpen is getrained.

Aangezien mijn wei er met dit winterweer rampzalig bij ligt en wandelen niet mogelijk is, staat Spirit even op de manege en zou ik graag met hem wat trainen om hem toch terug wat meer bij te brengen en hem wat betrouwbaarder te maken.

Hij blijkt echter zeer koppig (ha! tuurlijk :-) ). Tot nu toe heeft hij wekelijks een groepsles meegelopen, maar die les is eigenlijk een gevecht van het begin tot het einde om hem afstand de laten houden van het paard voor hem. Gevolg is dat ik dus meer in zijn mond hang dan iets anders, aangezien hij geen halve ophoudingen kent. En de volgende dag is hij dus nog meer opstandig dan anders.
Stoppen met die groepslessen dus? Of volhouden? Da's vraag nummer één.
Hierbij moet rekening gehouden worden dat Spirit een beetje een probleem aangezien hij jaren alleen heeft gestaan. Achter elk paar dat hij ziet, gaat hij achteraan. Dus ook op wandeling. Vooral dat wil ik hem afleren. Enige tips?

Dan naast die groeplessen. Hoe pak ik dit aan? Veel longeren? terug naar de basis?
Enige goeie oefeningen daarvoor?

Laat maar komen!!

bedankt!!

A
Viv

Re: Ouder Fjordje heropleren

Bericht door Viv » wo 22 dec 2010, 17:44

Ik zou lekker priveles nemen en gewoon doen of je een jong paard gaat beleren en beginnen bij het begin.
Hij kent nog niks blijkbaar dus logisch dat hij steun gaat zoeken bij zijn soortgenoten in de les. Dit is niet alleen hinderlijk voor jou maar ook voor je medelesgenoten.

Begin met wat teugelhulpen (desnoods met iemand ernaast zodat jij je goed kunt concentreren) en beenhulpen voor voorwaarts gaan en wendingen. Dat leer je ze vrij snel aan als je consequent bent.

Daarna datzelfde grapje in een versnelling hoger, draf dus. Als dat lekker gaat kun je eens samen met iemand gaan rijden en kijken of je hem dan ook aan het werk kunt houden en op jou geconcentreerd.

Succes ermee, klinkt als een leuk projectje met een karaktertje.

En voor het probleem met wandelen: hengstenketting om voor de veiligheid, veel grondwerk gaan doen en hem zo leren dat jij de baas bent, ook op de grond. Beetje googelen voor oefeningen dan kom je een heel eind.

Hou ons op de hoogte!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Noukie

Bericht door Noukie » wo 22 dec 2010, 17:53

Viv, bedankt!

Ben nu bezig met gewoon stap - stop. Want stoppen staat niet echt in zijn woordenboek (ja, wanneer hij dat wil ;-) of wanneer ik gewoon met mijn volle gewicht aan die teugels ga hangen wanneer het echt nodig is :n ). Dus dat doe ik dan zo'n 20x na elkaar en elke keer hij het goed doet, wordt hij beloond dmv teugels wat te lossen en natuurlijk een welverdiend klopje op de hals.
Wendingen gaat wel, maar hij valt natuurlijk steeds naar binnen. Dat lijkt mij iets moeilijker op te lossen....

Zelfde met zijn galop. Hij heeft dit nooit gedaan (of toch enkel heel lang geleden) onder een ruiter, dus hij valt over zijn eigen benen. Daar enige tips rond?

Inderdaad een leuk project. Maar iedereen verklaart mij gek natuurlijk of beschouwen hem als miskoop.

Maar ach... dan kijk ik in zijn ogen en ben ik verloren, zeker als hij zijn neus in mijn jaszak steekt of mijn hoodie vastneemt om me overal te volgen :D
Fran

Bericht door Fran » wo 22 dec 2010, 19:37

Ik zou eerst rustig met privelessen beginnne of les in een klein groepje.

Ik heb geen idee hoe bij jullie de groepslessen er uit zien natuurlijk, hoeveel ruiters/paarden en hoe veel ruimte je hebt en hoe de les is opgedeeld, in een lange rij of meer voor je zelf rijden met opdrachten en aanwijzingen.

Met priveles heb je het voordeel dat de aandacht bij jou en je paard ligt dus je leert op deze manier snel. Als je je paard eerst volledig onder controle hebt, dus stap, draf, galop, rem en een gaspendaal dan kun je weer overgaan naar de groepslessen.

Galop kun je misschien eerst oefenen aan de longeerlijn, zonder ruiter. Dat hij op jouw stemcommande leert aangaloperen, snapt hij dat, dan kun je het onder het zadel proberen is hij gelijk wat meer getraint en kan de ruiter dus beter houden.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » wo 22 dec 2010, 19:44

Underdogs kunnen zich opwerken tot ware toppers he ;)

Dat zonder zadel rijden lijkt me idd een goed idd: kun je elkaar lekker aanvoelen en dan kun je hem duidelijke hulpen aanleren. In het begin priveles, anders kun je nooit op je gemak rijden.
Als dat enigsinds lukt zou ik met een ander paard in de bak rijden en hem leren dat wanneer hij rustig stapt hij dan wel even mag draven richting dat andere paard en er weer dicht bij is, positief belonen zeg maar.

Grond werk en positie is idd zeer belangrijk! Aan de handwandelen, ander paard laten voor gaan en dan hem duidelijk maken dat er achter aan gaan niet helpt: als hij weg wil omdraaien of stoppen en wachten tot hij rustig is om verder te gaan. Later kun je er dan op en iemand met hem aan de hand.

Veel succes! met die harde koppies van hun zijn het echte projectjes he :D
Hildar, gouden paardje Ik maak leuke kleurtjes voor de hh Switch, voor meer info: pb
Liefde is meer dan verliefdheid, meer dan de kleine onbenulligheden, liefde overschreidt alle grenzen, ook die van de dood, want ik hou nog steeds van jou
Viv

Bericht door Viv » do 23 dec 2010, 06:38

Wendingen nog niet te scherp maken en goed op je buitenteugel rijden hij mist duidelijk nog veel balans dus de galop zou ik nog even laten voor wat het is (zeker ook omdat zn rem nog niet optimaal werkt).
Niet remmen op je teugels want dat win je nooit en wordt hij alleen maar dwarser van.

Aan de hand, als hij je voorbij wil, paar passen achterwaarts zetten (dus druk op de lijn, pas achterwaarts = los, en dat paar passen). Dat grapje hebben ze heul snel door. Jij bent de baas dus jij loopt voorop (leidende "merrie" in de kudde).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 23 dec 2010, 07:51

Zo te horen, moet je gewoon net doen alsof ie 3 is...

Commando's met longeren kent hij die? Komt hij terug op stem?
Longeren met dubbele lijnen en op stem laten reageren wil vaak wel helpen.
Je longe die buitenlangs loopt speelt dan voor buitenteugel.
En met hem aan de hand gaan werken, gewoon op gehoorzaamheid.

Gewoon doen of hij een kleuter is, MAAR! dit gaat vermoedelijk wel lastiger worden aangezien
hij al jaren in dit verkeerde patroon loopt en afleren is nou eenmaal vele malen moeilijker dan goed aanleren.

Zou niet zonder zadel gaan rijden, is voor jou denk ik moeilijker om goed in balans te zitten en stil te zitten,
zonder hulp te zoeken aan teugels als ie in flinke draf door de bak zou draven.

Lekker priveles nemen en als dat betekend dat je in eerste instantie alleen maar stapt in een les so be it.
En zorg dat je snel genoeg bent, dat is bij bijna iedereen de fout, dus snel genoeg in het voelen dat het
mis gaat en snel genoeg in het belonen van het goede..
bv.. paard wil weg gaan denderen, dat merk je (doorgaans heeft ie dan al 2 passen doorgedenderd, dus
ben je alweer te laat.) Je corrigeert het door zwaarder te gaan zitten en halve oph. met stemhulp desnoods,
vervolgens reageert hij iets en weer te laat met loslaten... Zeker bij een paard dat in het geheel gecorrigeerd
moet worden is timing alles.. (en helaas ben ik ook altijd net te laat.. grrr.)

als je wel in groepsles rijdt.. en hij dreigt in de buurt te komen van achtereind van ander paard te komen,
geen kans geven, meteen afwenden, of gaan stappen of iets gaan doen met hem.
Als hij namelijk al bezig gaat met er achter aan gaan, ben je al te laat en heb je het 100x moeilijker.
Bovendien leert hij, als je hem in die gevallen altijd voor bent, dat hij op jou moet letten, niet op die kont voor hem.
Dat doe je door zijn hoofd en hals tussen 2 stokjes te houden, aangezien aan binnenteugel trekken vermoedelijk
niet gaat werken (kop opzij misschien en doordenderen?) en niet correct is.
Vermoedelijk snapt hij het ook niet als je het echt voor je buitenteugel doet, dus hem tussen je handen laten afwenden,
zelf meekijken naar de kant waar je heen gaat.
Dan draai je vanzelf je lijf de goede kant op.
Hij moet om je binnenbeen heen draaien (en ahum.. buigen.. ) buitenbeen zorgt ervoor dat zijn achterhand niet uitzwaait.

Wat soms werkt bij terug rijden, is juist niet zwaarder en dieper gaan zitten, maar je juist licht maken en iets uit het zadel
komen naar voren.

Luisterd hij naar je been? Want doordenderen impliceert dat hij zelf als malle doorrent en jij de tourist bent.
Dus wat je het aller eerst voor elkaar moet krijgen is dat hij luisterd naar je benen, dus jij geeft been, hij moet reageren!
Want paard dat niet luisterd naar je been, kan je nooit van zijn leven fastoenlijk rijden.
Krijg het vermoeden dat het grootste probleem hem erin zit dat hij niet voor het been is, maar gewoon graag zelf hard
rond scheurt.

Nou, ja, hier vanachter de computer zijn we uiteraard kansloos... met verzinnen, maar we doen ons best, jij ook en als
je instr. dat nou ook doet, komt het vast wel goed.
Overigens dacht ik bij je titel dat het over een 20 jarige of zo ging, maar hij is nog maar 12!!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 23 dec 2010, 10:16

Haha wat leuk om te lezen ik heb precies zo project gehad aaN 1 van de fjorden.

Heel herkenbaar wat je schrijft, ik kan je zeggen het gaat best wat tijd kosten omdat het een ouder paard is, prive les nemen, veel geduld hebben, niet luisteren naar negatief advies en opmerkingen van andere en stevig in je schoenen staan.

Train hem dagelijks volgens een vast motief, wees consequent en duidelijk.
Wat betreft het trainen aan de hand heb ik ook korte tijd een hengstenketting gebruikt, je moet ook aan de veiligheid denken. Train hem aan de longeerlijn op je stemhulpen en neem priveles zodat je de eerste stappen vooral goed aanpakt.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 23 dec 2010, 21:59

je hebt al een boel adviezen gehad. Enige aanvulling die ik nog heb is: houd ons op de hoogte, ik ben heel benieuwd hoe het gaat. Geef niet op, blijf consequent
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Noukie

Bericht door Noukie » vr 24 dec 2010, 08:01

Wauw :) dankuuuu allemaal!!!!

Goed, de groeples en de galop schrappen we even.
Aan de longe gaat hij ondertussen inderdaad wel (dat kon hij ook eerst niet). Ok, hij blijft af en toe proberen naar binnen toe te komen, en het hoofdje slaat soms nogal bij elk commando, maar hij doet het wel. Stap, draf en zelfs galop kent hij. Staan is moeilijker. Maar dat oefen ik met hem ondertussen ook aan de hand. Dan ziet hij mij inderdaad wel als leider en plakt hij zelfs soms iets te dicht.
Ik probeer d'r ook routine in te bouwen, al is dat niet steeds even makkelijk omdat je de piste soms moet delen en soms 't longeren eerst niet mogelijk is.
Maar bereden gaan we ondertussen niet verder dan eenvoudige overgangen. Dat doet hij redelijk goed.
Maar soms krijgt hij het ineens te hoog en neemt hij het bit gewoon helemaal vast, hoofd in de lucht en andere kant op. En aangezien hij super sterk is, heb ik dan dus helemaal niets meer te vertellen. Straf ik hem daarop af door gewoon mijn hulpen te versterken om hem toch te laten luisteren, en laat ik hem toch de richting opgaan die ik wil, dan reageert hij ineens nog heftiger en heb ik weer mijn handen vol hem weer kalm te krijgen.
Wat doe je daaraan?

Ik ga op zoek gaan naar een goede privé-leraar dus!
Ondertussen ook even meer in zijn verleden gaan spitten en zijn levensverhaal is zo incoherent en vreemd. Hij lijkt van hand tot hand te zijn gegaan. Verklaart natuurlijk wel zijn wispelturigheid.
Al is hij wel super aanhankelijk. Hij is gisteren gewoon een half uur met zijn hoofdje in mijn armen blijven staan terwijl ik tussen zijn oren aan het kriebelen was :D
Noukie

Bericht door Noukie » do 30 dec 2010, 08:12

Niemand een tip voor dat laatste probleem??
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » do 30 dec 2010, 08:42

Gaat hij ook rennen als hij dan de andere kant op gaat? In dat geval helpt het soms om hem te laten rennen en op het moment dat hij terugkomt juist door te laten gaan. Ik neem aan dat-ie niet veel conditie heeft, maar dat leert meestal snel af. Hij heeft misschien niet veel hoeven luisteren en trekt nu even zijn trucendoos open. Waar woon je eigenlijk (ik zou 'm weleens willen zien :) ).....
Esther

Bericht door Esther » do 30 dec 2010, 11:40

Ik heb mijn oude fjord gekocht toen ze 16 was en ook zij had een trucendoos.
Reed nooit met haar in de bak, wegens gebrek aan bak, hihi.. Maar buiten kon Jeskim ook dat gedrag wel vertonen, hoofd omhoog, kaak vastzetten en gaan. Die stopte pas als ze weer naast het huis stond..

Eerste vraag wat voor bit heb je erin, Jeskim reageerde behroolijk gevoelig op een enkelgebroken bit, ik vermoed dat die in haar gehemlte prikte, waardoor ze haar hoofd omhoog deed.
Verder heb ik haar een tijdje met een Thiedemann gereden, maar in de bak is dat misschien niet dé oplossing. Met een thiedemann krijg je ook druk naar beneden en heb je weer wat in handen.
Maar in de bak zou ik eerst Marieke haar idee proberen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 30 dec 2010, 11:53

Naisven schreef:Gaat hij ook rennen als hij dan de andere kant op gaat? In dat geval helpt het soms om hem te laten rennen en op het moment dat hij terugkomt juist door te laten gaan. Ik neem aan dat-ie niet veel conditie heeft, maar dat leert meestal snel af. Hij heeft misschien niet veel hoeven luisteren en trekt nu even zijn trucendoos open. Waar woon je eigenlijk (ik zou 'm weleens willen zien :) ).....
Hihi, die zou ik je niet aanraden... Herinner me nog een galoppade van 1,5 uur met een paard dat nog liever zou doodvallen dan opgeven :D

Alle tips zijn zowat gegeven. Ik zou inderdaad een privé-instructeur zoeken en daarmee aan de slag gaan.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Esther

Bericht door Esther » do 30 dec 2010, 13:49

Hangt van het paard af natuurlijk, hihi.. Bij Jes zou het wel goed werken, Tea zou inderdaad door en door en door kunnen gaan..
Maar als het paar din kwestie nog niet zo'n goede conditie heeft is de lol er snel genoeg vanaf..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » do 30 dec 2010, 17:32

Ik zou eens goede prive lessen gaan volgen. Het klinkt als een best probleem aangezien je paard eigenlijk 'groen' is. Hij kent geen goede hulpen en jij weet dus ookm niet zo goed wat je ermee moet. Prive lessen zijn denk ik in jou les erg zinvol. succes!
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » do 30 dec 2010, 20:35

Ik ga er inderdaad ook vanuit bij mijn tip dat-ie nog geen ijzersterkte conditie heeft :)
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 31 dec 2010, 08:44

Marieke (naisven ) haar tip wil soms best werken hoor..

Rocky had ook niet zo hele goede conditie in het begin maar was van mening dat je in het bos alleen maar kon zeuren om harder te gaan.
Machteld niet blij want ik wil ook wel eens rustig kunnen stappen of draven zonder contineu opzoek te zijn naar de rem.

Op een zondag morgen dus naar het bos, pony warm gestapt aan de hand en daar gingen we. We hebben denk ik zo 20 min gegaloppeerd tot ie wel echt zeiknat en moe was, stoppen? nee nu gaan we even door en pony lief haalde het daarna niet meer zo gauw in ze hoofd alleen maar hard te willen gaan. Ze zijn zo slim haha.. _-:(
Esther

Bericht door Esther » zo 02 jan 2011, 14:23

Bij Tea zou deze aanpak dus echt geen optie zijn, die gaat gewoon door en door en door..
Die zou ook onwijs in de stress schieten denk ik..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Noukie

Bericht door Noukie » ma 03 jan 2011, 08:14

alweer hartelijk dank allemaal voor zoveel reactie!!

Hij gaat inderdaad soms rennen (doet hij aan de longe ook op een onhandelbare dag. Zo heeft hij gisteren nog mijn hand verbrand door ineens de andere richting op te trekken. geen houden aan.)
En conditie heeft hij inderdaad niet, dus hij stopt vanzelf (hij's ook nogal lui van inborst dus dat helpt ;) )Maar meestal stopt hij dus wanneer hij eindelijk bij dat andere paard in de buurt is geraakt *zucht*. Dus ja dan weer laten luisteren en ineens, onverwacht, begint dat spelletje meestal opnieuw.

@Naisven, ik ben een Belgje, dus waarschijnlijk staat hij redelijk ver uit de buurt bij je :p 'k zal eens wat foto's posten van mijn monstertje :)

@Esther. Hij heeft een heel scherpe trens in nu. Maar ik heb mijn twijfels bij dat bit want hij loopt veel te veel met zijn mond open en produceert nogal veel speeksel (geen schuim, echt speeksel. Misschien toch maar zijn tanden laten controleren. Hij heeft 2 joekels van haaktanden. Misschien dat daar het probleem zit.)
Op wandeling doe ik hem een gebroken pelham in om toch iets meer zekerheid te hebben.
Hulpteugels nog niet gebruikt want vrees dat hij daar nog harder tegen gaat vechten.

En goed nieuws: vanavond eerste privélesje van een vriendin van mij van vroeger die nu de M-proeven dressuur loopt (niet dat ik dat ambiëer met Spirit ;) ) en daarvoor eigenlijk zelf steeds met fjordjes gereden heeft. Dus heb d'r wel vertrouwen in. Ik laat jullie weten hoe het ging!
Plaats reactie