Bijten bijten en nog eens bijten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jeempie
Contacteer:

Re: Bijten bijten en nog eens bijten

Bericht door Jeempie » ma 27 dec 2010, 20:02

Woeps sorry Clau!
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
claudia

Bericht door claudia » ma 27 dec 2010, 20:04

Jeempie schreef:Woeps sorry Clau!

haha, maakt toch niet uit ~~}>
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 27 dec 2010, 20:07

Hahahaha wat grappig :)) !! Als het maar werkt :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
claudia

Bericht door claudia » ma 27 dec 2010, 20:09

Hij was er in het begin niet blij mee maar nu kan hij er alles mee behalve slopen (kleine stukjes krijgt hij nog kapot maar hij kan niet meer aan de voorkant slopen) in het begin vond ik het wel zieilig maar nu heb ik geen medelijde meer met hem en het werkt.

kun je altijd nog proberen Andrea.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » ma 27 dec 2010, 20:21

mijn 2.5 jarige stopt ook alles in zijn mond. Ik zet hem vast aan het halstertouw en hij klooit net zo lang tot het touw los is. als ik zijn halster wil omdoen, probeert hij zijn eigen halster te vangen
maggie72
Contacteer:

Bericht door maggie72 » ma 27 dec 2010, 22:57

Hoi,

Mijn vorige fjord deed dit ook heel erg.
Toen hij werd ingereden stond hij op een parelli centrum, daar heb ik veel hulp gehad met zijn dominantie want dat heeft er veel mee te maken.
Het beste werkt zo'n parelli touw die zijn oersterk en lekker zwaar en er zit aan het einde een leertje.
Hij moet eerst leren jouw ruimte te respecteren dus hij moet afstand van je houden als je met je touw rondzwaait komt hij er vanzelf tegen aan en geloof me dat vinden ze niet fijn vooral om het leertje.
Zodat hij je dus ook niet kan bijten.
Als hij veel in zijn touw wilde bijten gaf ik het zo in zijn mond totdat hij het zat werd en niet meer wilde en dan moet je even doorgaan, klinkt hammerysk maar werkt wel.

In een paar weken had ik al een andere fjord, maar het belangrijkste is volhouden en concequent blijven.

Ik moest ook met hem wandelen maar hij liep altijd naaste me en duwde mij opzij of beet, ik leerde dat hij achter me moest lopen, in het begin erg moeilijk je moet dus met je hand en touw achter je rug op tijd zwaaien zodat hij niet voorbij kan.

In ieder geval ik had resultaat hiermee, misschien heb je er wat aan.
Groetjes Maggie
Peertje

Bericht door Peertje » di 28 dec 2010, 00:21

:o :o :o :o :o :o :o :o
Wow! Ik vind dit oprecht heel serieus probleemgedrag van je paard eerlijk gezegd en ik verbaas me er over dat hier wordt gezegd dat je er dan maar mee te leren leven hebt... Met name van de onderstaande uitspraken vind ik echt schokkend.
... Uiteraard krijgt hij hier straf voor, zet ik hem in zn achteruit maar dan word hij woest en gaat hij de lucht in......
en
Dakota pakt ook alles wat hij pakken kan, hij heeft zelfs mn haar al eens goed vastgehad en alle kanten op gerukt, kon wel janken toen zeg, dacht echt dat hij het met huid en haar eraf trok, idioot! Kleding gesloopt, niet alleen van mij maar ook van mn stalgenoten......
Voor het halster omdoen: Halster een kwartslag draaien, kunnen ze het moeilijker te pakken krijgen. Pakt hij het alsnog met zijn mond, dan maar het halster half in zijn mond maar verder wel gewoon omdoen. Kijken hoe lang hij het leuk vindt... Wit was het na twee of drie keer afgeleerd, lol was er af, nooit meer gedaan.

Steigeren en bijten zijn naar mijn idee geen dingen die met negeren, fluisteren, snoepjes of ontwijken overgaan, het had sowieso al nooit zover mogen komen. Wat straffen en zijn reactie hierop betreft... Is hij helemaal gek geworden! Er is er maar 1 de baas en dat ben jij! Blijkbaar geeft hij je die positie niet kado, dat meen ik ook in je andere topics gelezen te hebben. Hij heeft gewoon geen - of in ieder geval onvoldoende - respect voor je. Dat blijkt alleen al uit het feit dat hij geen straf van je accepteert. Het laatste woord is nu van hem.

Je hoeft je echt paard niet in elkaar te beuken, maar een duidelijke en consequente gezagsverhouding moet er wel zijn. Pas dan kun je - in mijn beleving - veilig en met wederzijds respect een team vormen, plezier met elkaar hebben en van elkaar genieten. Wij zijn niet van de fluister methodes, maar hebben toch ontzettend lieve, knuffelige, aanhankelijke, gelukkige en sociale paarden.

Hoe je het ook gaat aanpakken: Deze dominantiestrijd moet je winnen, anders is het einde zoek.

Ik wens je wijsheid en daadkracht!
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
Viv

Bericht door Viv » di 28 dec 2010, 05:06

Oh herkenbaar, doet kdies ook. Naja halster pakken dan, geen gesteiger of haren trekken en alles grijpen wat voor handen is.
Ik kan er alleen maar om lachen. Gaat dat neusstuk zn giegel in als je halster om wil doen, naja haal je dat eruit om idd vervolgens zn touw te pakken, nou prima dan breng je jezelf toch naar stal.
Liever dattie met zn touw loopt te hannesen dan met mn jas of erger.

Hij doet dat eigenlijk meer dan anders als hij weer eens "gedwongen" stil staat zoals nu met de sneeuw of zoals vorig jaar met zn poot. Denk dat het voor hem een soort van ding is om te laten zien dattie weer eens wat wil doen. Een bit in betekend aan het werk gaan.

Geen idee of dat bij koot ook zo is. Koot is gewoon een jantje dominantje en blijkbaar heeft hij nu weer wat anders gevonden om dat te uiten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
foss

Bericht door foss » di 28 dec 2010, 06:00

Mijn Labrador doet het ook altijd de riem in zijn mond is natuurlijk geen paard he.

Het is naar mijn mening gewoon speelgedrag maar wel irritant, kan je het touwtje niet een keer inspuiten met antie bijt als hij er dan in hapt krijgt hij een vieze smaak in zijn mond wie weet leert hij het zo af.
Verder zou ik het niet weten als afstraffen niet werkt wordt het vaak moeilijk.

Succes met je speel en doepark.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Kelly

Bericht door Kelly » di 28 dec 2010, 06:04

@Peertje, ik snap helemaal wat jij bedoeld maar ik denk dat het bij sommige paarden echt een verloren zaak is.
Claudia en ik zijn absoluut geen opgevers en ech wel streng maar bij bv Alco is het een verloren zaak om dit af te leren.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
claudia

Bericht door claudia » di 28 dec 2010, 07:23

@ Peerke: je mag een keertje komen oefenen op die van mij.

Degene die mij kennen weten hoe ik met hengsten omga en ik ben zeker niet flauw.
Mijn alco valt onder de categorie : mega dominant maar heeft mega respect voor mij. Ik kan er onderdoor lopen en weet ik niet allemaal maar je moet altijd opletten bij hem en iets vastpakken is een must voor hem.(alco zal ook nooit bij mij weggaan alleen al omdat ik bang ben dat hij een ander zal overlopen)

Dakota van Andrea valt als ruin zijnde ook onder deze categorie en als je haar topic's goed gelezen hebt weet je dat Andrea echt alle soorten aanpak al heeft geprobeert.
Dakota afstraffen maakt het alleen nog maar erger, hij moet meer respect voor haar krijgen, dat ben ik zeker met iedereen eens maar dakota is niet de makkelijkste.
Telkens als Andrea een hobbel heeft overwonnen verzint hij wel weer wat anders.
Dakota is een paard wat veel uitdagingen nodig heeft en die zich snel verveelt.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
wolkj

Bericht door wolkj » di 28 dec 2010, 07:38

Erg mooi verwoord Claudia. Ik zelf heb er ook het vertrouwen in dat Andrea al erg veel gedaan heeft om Dakota zover te krijgen. Ik kan zelf helaas geen tips geven, maar wens je heel veel wijsheid samen met Dakota, Andrea!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 28 dec 2010, 08:53

@ Kel: de lekkernijen methode doe ik ook regelmatig dan krijg hij gewoon een dikke peen in zn mond geschoven zodat hij zich daar op kan uitleven en ik het halster om kan doen, maar ja
dikke penen heb ik niet altijd liggen.

@ Maggie72: ik heb heel het scenario achteruitlopen, gronwerken noem heel de mik mak maar op al gedaan, en opzich doet hij dat wel goed hoor hij weet dondersgoed zijn plaats maar
toch probeert hij als ik me groot maak zich nog veel groter te maken door te gaan stijgeren.

@ Peertje: nooit zover had mogen komen? Dakota is vanaf het moment dat hij geboren is al moeilijk geweest, ik ken hem niet anders. Toen hij nog geen jaar oud was wilde ik hem al verkopen,
maar toen overleed zijn moeder Vinga en had ik alleen Dakoot nog, haar enige nakomeling waar ik zo blij mee was dat ik hem nog had terwijl ik hem echt achter het behang kon plakken!
Hoe dan ook, ik ben aan de strijd begonnen tusssen ons, diverse mensen hebben zich over Dakota gebogen, de een zei dit de ander dat, heb zelfs verschillende readings laten doen (en Clau, daar is meerdere
keren uitgekomen dat hij dus denkt dat hij nog hengst is!!) sommige mensen zijn zelfs bang van Dakoot omdat hij gewoon ZO ontzettend dominant is, dat straalt hij in alle opzichten uit.
Zelf ben ik echt geen pennymiep die alles zielig vind, ik heb Dakota mag ik zeggen best hard aangepakt dat ik me soms wel eens schaamde maar ja hij deed mij pijn dus dan kan hij echt wel wat terug verwachten.
Dakota is gewoon een erg moeilijk paard, en wat betrefft die dominantiestrijd....... tja daar ben ik al 3,5 jaar mee bezig om die te overwinnen, vandaar zo af en toe mijn wanhopige topics hier op FW.

@ Viv: dat halsterhappen heeft niks te maken met wat willen doen, want als hij zn hoofdstel omkrijgt houd hij zn kaken voor het bitje stevig op elkaar, je zou denken daar hapt hij dan ook in maar dat is niet zo :n

@ Clau: als het er echt op aan komt bij Dakota weet hij zn plaats wel, maar daarvoor moet ik echt ZO boos worden dat ik sta te janken op stal (uit onmacht) omdat hij ZO onmogelijk is op dat moment.
Maar daarna is het ook over (voor dat moment dan).
Koot is ook geen paard wat ik zo maar weg kan doen, en dat wil ik ook niet hoe moeilijk hij ook is en hoeveel verdriet hij me soms bezorgd...... oh wat mis ik zn moeder dan zo verschrikkelijk erg, dat was
echt mijn paardje, qua gedrag is er van haar niks in Dakota terug te vinden :n
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Peertje

Bericht door Peertje » di 28 dec 2010, 09:22

Ik heb ook zeker veel bewondering voor je doorzettingsvermogen Andrea en vind het ook fantastisch hoe je elke hobbel weer overwint met Dakota!

Het halster pakken of op touwen sabbelen of knagen vind ik eerlijk gezegd nog tot daaraan toe. Als dat nou 'zijn ding' is, het daarbij blijft en verder onschuldig is, prima! Lekker laten gaan. Het zijn paarden en geen robots. Maar gericht bijten, slopen van kleding, aan haren hangen en steigeren richting mensen blijf ik serieus probleemgedrag vinden.

@Claudia, geen enkele behoefte aan en ook niet aan de denigrerende ondertoon overigens. Ik zeg niet dat ik de waarheid of oplossing in pacht heb, maar ben oprecht geschokt over wat Andrea schrijft over het gedrag van haar paard (en dan heb ik het niet over het halster). Maar wat adviseer jij dan als ervaringsdeskundige in deze? Jij zegt dat Alco en Dakota op elkaar lijken in hun gedrag en het is jou wel gelukt om respect te krijgen van Alco.

Andrea, heel veel succes en vooral ook veel plezier met Dakota gewenst!
Laatst gewijzigd door Peertje op di 28 dec 2010, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 28 dec 2010, 09:27

Herkenbaar probleem, blaze van mij doet ook, pakt ook alles in zijn mond en dus ook zijn halster of touw als ik deze om wil doen. Ik irriteer me er maar niet meer aan, blijf rustig staan en als hij zijn mond weer open doet haal ik het halster of touw eruit. Als hij zijn halster om heeft mag ie van mij best zijn touw vasthouden.
Mijn tip dus, probeer je er niet aan te irriteren :D
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 28 dec 2010, 09:32

Ligt er aan Thess, wat hij doet als hij het touwtje in zn mond heeft, Dakota gaat als een wilde stier met zn hoofd lopen zwaaien, en dat is niet echt prettig als hij mijn arm dan
mee rukt naar links en rechts en hij dan ook totaal niet te leiden is maar alle kanten op loopt met dat touw behalve de goede.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 28 dec 2010, 09:33

Kelly schreef:@Peertje, ik snap helemaal wat jij bedoeld maar ik denk dat het bij sommige paarden echt een verloren zaak is.
Claudia en ik zijn absoluut geen opgevers en ech wel streng maar bij bv Alco is het een verloren zaak om dit af te leren.
Dit hebben we met Rubis ook. Daar moet je heel vaak tot 10 tellen om hem rustig een halster om te krijgen. 'Straf' werkt niet, sluit hij zich van af en gaat stoïcijns door waar hij mee bezig is/was en verergerde het gedrag. Heb gemerkt dat ultieme rust nog het snelst mij in de positie stelt om te krijgen wat ik wil, maar het is en blijft een bepaalde gewoonte die hij zal moeten afleren en afleren wil alleen als er iets positievers tegenover staat dan de aandacht die hij er nu uit haalt. (maar het is wel eens zo geweest dat ik de deur gewoon weer dicht heb gedaan, omdat ik het halster simpelweg niet, zonder woest te worden, om kon krijgen en op dat moment daar helemaal geen zin in had....dan maar niet naar buiten) Momenteel zijn we zover dat hij nog 1x in het halster hapt, hij een ferme 'nee' te horen krijgt (meer niet, ook qua houding blijft ik gewoon rustig) en daarna kan ie gewoon omgedaan worden. Wel pakt hij nog graag het touw vast daarna en dat heb ik op het moment maar als compromis genomen.

Afgelopen zomer heb ik ook wel eens een tijdje met hem via grondwerk/VD-achtig proberen aan te leren dat hij niet mocht happen, dat werkte wel, maar moest je wel blijven volhouden en dat lukte me niet helemaal qua tijd...maar het werd er (voor mij) wel beter van. Daarin beloonde ik hem wanneer hij op paslengte afstand van mij bleef staan en rustig ging wachten (ipv pal naast je staan en overal in proberen te happen) en eveneens werd hij steeds beloond voor de momenten dat hij niét hapte...snapte die helemaal niks van in zijn koppie, maar hij vond het wel erg leuk om te doen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Dennis

Bericht door Dennis » di 28 dec 2010, 09:48

Andrea, hoe moeilijk het ook is, ik zou afstand van hem doen in de zin van verkopen. Je hebt alles al geprobeerd maar er is geen verbetering en je eigen veiligheid is niet te garanderen. Nu heeft hij je haren al een keer te pakken gehad, de volgende keer pakt hij je in je nek of waar dan ook en hoe loopt het dan af??
Ik snap dat je hem graag wilt houden omdat hij de enige nakomeling is van Vinga maar paardrijden en met paarden omgaan moet wel leuk blijven! Hem houden omdat hij van Vinga is maar er verder elke dag strijd mee moeten hebben zou het mij gewoon niet waard zijn.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 28 dec 2010, 09:54

Voor het probleem met bijten in de touwen heb ik zelf nog niet echt DE oplossing gevonden, ik ben op dat soort momenten altijd bezig het paard te laten wachten tot ik het halster normaal om kan doen. Vaak zijn ze veel te enthousiast dat ze alvast het halster willen pakken. Dus telkens opnieuw proberen, pakt hij hem vast. Aangegeven dat het niet mag en opnieuw proberen waarbij hij op jou moet wachten en niet zelf het initiatief mag nemen.

Daarnaast schrok ik net als Marie-louise van het stukje waarin je vertelde dat hij jou aan jou haren aan het trekken was. Dat blijkt uit gewoon nul comma nul respect voor jou. Maar dan stel jij de regels ook niet goed. Dat hij überhaupt jou haren mag aanraken vind ik al veel, je weet dat hij in alles bijt... juist dan moet je regels stellen dat hij niet in jou "bubbel" mag komen.
Ik denk dat hij juist niet naar jou luistert als je boos op hem bent, omdat je ook niet in je hele lichaam boos bent. Maar bang......dat merkt hij op en daarom begint hij te steigeren.
Ik heb zoiets gehad met Timor, die wist mij te overbluffen. Ik gaf hem op z'n flikker en dan overblufte hij mij door zelf ook groot en "woest" te worden, daardoor werd ik nog banger. Ik ben hier overheen gekomen door hulp van annabel, die gaf aan wat ik deed (van hem af bewegen en mezelf kleiner maken) en wat hij op dat moment deed (zich boven mij proberen te positioneren door op mij komen te staan), daardoor kon ik op een gegeven moment toen ik in en in boos ben geworden dat hij weer begon te klooien echt bewust terechtwijzen. Ik heb hem letterlijk helemaal in elkaar getimmerd (ja en dat was niet zachtzinnig) en daarna toen hij zich gewonnen gaf helemaal de hemel in heb geprezen. Maar ik heb nu wel een paard naast mij lopen dat weet wat hij wel en niet mag flikken. Omdat hij ook weet dat ik niet meer bang ben en nu is het echt een schat van een paard waarmee ik echt lol en plezier mee kan hebben.
Misschien denk je nu wel, dat is bij mij niet zo en zo wil ik niet werken. Oke kan dat is voor iedereen anders, maar denk er maar eens over na als je bij Dakota bent.... heb je niet ergens in je gedachten een momentje dat je wat lichtjes bang voor hem bent? Ga opzoek naar dingen die jij doet als hij zich boven jou stelt.
Daarom denk ik persoonlijk dat je zonder deskundige hulp niet verder met hem komt. Maar dit is mijn persoonlijke mening, doe ermee wat je wilt.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Dennis

Bericht door Dennis » di 28 dec 2010, 10:02

De manier van Janna, het "in elkaar timmeren" heb ik ook wel eens gezien en toegepast bij de hengsten op de hengstenhouderij waar ik veel kwam. Het is niet leuk om te doen maar het werkte wel. We vinden dat vaal dan wel zielig maar in een kudde denken paarden ook niet wat wel en niet zielig is voor elkaar.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Gesloten