wel of geen ijzers??
wel of geen ijzers??
ik heb ik de zomer mijn fjord op ijzers gezet van de vele lange ritten over de weg
nu gaan we de natte periode weer in en ben ik bang dat het mij handen vol met geld gaat kosten omdat de natte ondergronden nog wel eens aan de ijzers wil gaan zuigen.ik zit er dus aan te denken om mijn fjord voor de winter periode van de ijzers af te halen.
om bij de bak te komen moeten we wel een stukje over de weg en bij buitenritten antuurlijk ook.
wat zouden jullie doen toch de ijzers eronder laten of hem lekker in winter op blote voeten laten lopen?
\
graag hoor ik jullie tips en adviezen
nu gaan we de natte periode weer in en ben ik bang dat het mij handen vol met geld gaat kosten omdat de natte ondergronden nog wel eens aan de ijzers wil gaan zuigen.ik zit er dus aan te denken om mijn fjord voor de winter periode van de ijzers af te halen.
om bij de bak te komen moeten we wel een stukje over de weg en bij buitenritten antuurlijk ook.
wat zouden jullie doen toch de ijzers eronder laten of hem lekker in winter op blote voeten laten lopen?
\
graag hoor ik jullie tips en adviezen
Cairo mijn superman voor altijd!!!

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Re: wel of geen ijzers??
Dakota staat, net zoals zijn moeder toen ze nog leefde, gewoon het hele jaar door op ijzers, heb nog nooit in de winter
meer problemen gehad vanwege natte ondergronden. Bovendien is het in de winter wel fijn als de bermen te drassig/glibberig zijn dat je dan lekker op de weg kan rijden. Zonder ijzers wordt dat toch wat moeilijker dan.
meer problemen gehad vanwege natte ondergronden. Bovendien is het in de winter wel fijn als de bermen te drassig/glibberig zijn dat je dan lekker op de weg kan rijden. Zonder ijzers wordt dat toch wat moeilijker dan.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
hier ook geen last van ijzers verliezen in de winter. Als het in de 1e paar weken gebeurt, legt de smid ze er weerkostenloos onder.
Je kan het gauw genoeg aan zien, of ze er wel onderuit zuigen, dan kan je hem altijd nog blootvoets laten
Je kan het gauw genoeg aan zien, of ze er wel onderuit zuigen, dan kan je hem altijd nog blootvoets laten
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
-
Ik weet niet of je vaak buiten rijdt in de winter of dat je paardje sterke hoeven heeft? Het kan geen kwaad om zonder ijzers buiten te rijden. Je kunt ook proberen zoveel mogelijk in de berm te rijden.
Mocht je paardje niet zo'n denderende hoeven hebben, zou ik er wel ijzers onder zetten of mss alleen maar voor?
We hebben Anca wel altijd op ijzers staan, omdat ik gewoon bijna altijd de weg op moet, als ik buiten ga rijden. En ook omdat ze voor de kar komt. Ronan moest gewoon op ijzers, die had niet zo'n denderende voeten.
Mocht je paardje niet zo'n denderende hoeven hebben, zou ik er wel ijzers onder zetten of mss alleen maar voor?
We hebben Anca wel altijd op ijzers staan, omdat ik gewoon bijna altijd de weg op moet, als ik buiten ga rijden. En ook omdat ze voor de kar komt. Ronan moest gewoon op ijzers, die had niet zo'n denderende voeten.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
van april/mei tot ongeveer nu staan mijn mannen alleen voro op ijzers ivm buitenritten ed, nu dat idd het natte en straks gladde weer er weer aan komt, zijn de ijzers eraf en blijven ze eraf.
- Love_Jordy
Je zult naar de hoeven van je paard moeten kijken.
Mijn fjord heeft 9 jaar op ijzers gestaan.. HAd ze er van de zomer een keer afgehaald 3 jaar geleden, toen ik hem kocht En er nooit meer onder gezet. Hij heeft hoeven van beton, echt keihard. Hij hoeft maar 1 x per jaar naar de smit, en meestal hoeft de smid er niets aan te doen..
Maar in jou geval.. Kun je niet zoveel mogelijk op gras of in de berm lopen??
Mijn fjord heeft 9 jaar op ijzers gestaan.. HAd ze er van de zomer een keer afgehaald 3 jaar geleden, toen ik hem kocht En er nooit meer onder gezet. Hij heeft hoeven van beton, echt keihard. Hij hoeft maar 1 x per jaar naar de smit, en meestal hoeft de smid er niets aan te doen..
Maar in jou geval.. Kun je niet zoveel mogelijk op gras of in de berm lopen??
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Je kan het natuurlijk gewoon uitproberen zonder ijzers. Wel een paar weken de tijd geven om te wennen. Als je alleen stapt op het harde zal de slijtage wel meevallen. Ijzers zitten er gauw genoeg weer onder als het niet bevalt.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Toot heeft zulke sterke hoeven, dat hij zonder ijzers staat. Ook met buitenrijden (over de weg) is geen probleem met hem. Mag echt in mijn handjes knijpen met zijn hoeven zei de smid
.
Fjordy daarin tegen, heeft ramp hoeven. Die staat op ijzers voor de wedstrijden, trainen en omdat zijn voeten brokkelen. Hij heeft nu ijzers omdat hij zonder op eieren liep. Hij was te kort, dus kon niet zonder. Als dit paar 'op' is gaat hij weer blootvoets, tot Maart. Maar dan moet hij weer op ijzers.. anders loopt hij slecht.

Fjordy daarin tegen, heeft ramp hoeven. Die staat op ijzers voor de wedstrijden, trainen en omdat zijn voeten brokkelen. Hij heeft nu ijzers omdat hij zonder op eieren liep. Hij was te kort, dus kon niet zonder. Als dit paar 'op' is gaat hij weer blootvoets, tot Maart. Maar dan moet hij weer op ijzers.. anders loopt hij slecht.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Die van mij staan alleen voor op ijzers maar wel het hele jaar door.
Je kunt het altijd een tijdje proberen, er zitten zo weer ijzers onder als het zou moeten.
Je kunt het altijd een tijdje proberen, er zitten zo weer ijzers onder als het zou moeten.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik zou zonder proberen. Tis helemaal niet zo dat je zonder ijzers niet over de weg kan rijden hoor. Als je alleen stapt op de weg kan het vaak best zonder ijzers. Anka heeft ze ook niet en vooral in de winter vind ik dat wel fijn. In drassige grasbermen glij je minder snel zonder ijzers. Nisko heeft wel ijzers maar door een natte wei vallen die er echt niet onderweg hoor. Ik zou gewoon kijken of het zonder lukt. Laten beslaan kan altijd nog weer.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Die van mij staat ook zonder... hij heeft echt superhoeven!
mijn hoefsmid had ook tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn met een knol met zulke goeie hoeven.
hij is dit jaar 2 x naar de smid geweest.. laatst ook de smid erbij gehad maar het was niet nodig...
ook op de weg geen problemen gehad, ik probeer zoveel mogelijk berm mee te nemen.. maar soms wil het ook niet, maar hij heeft er echt geen last van.
mijn hoefsmid had ook tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn met een knol met zulke goeie hoeven.
hij is dit jaar 2 x naar de smid geweest.. laatst ook de smid erbij gehad maar het was niet nodig...

ook op de weg geen problemen gehad, ik probeer zoveel mogelijk berm mee te nemen.. maar soms wil het ook niet, maar hij heeft er echt geen last van.
Amon-dhay mijn Schatje!! 
(Manus x Ragni v. Lenngard)

(Manus x Ragni v. Lenngard)
Als het even kan en het niet echt nodig is, zou ik hem op blote voeten laten. Als de omstandigheden het toelaten en je paard heeft gezonde hoeven is zonder ijzers toch het beste voor de hoeven.
Zero heeft nu ijzers voor omdat hij white line disease had. Dat is nu gelukkig helemaal uitgegroeid en volgende keer gaan de ijzers er lekker weer onder uit. Ik hoef hier hier dan ook niet veel over de verharde weg en hij heeft verder prima hoeven die niet brokkelen. Ik rijd in de berm of op zandpaden.
(ik vind trouwens die ijzertjes wel altijd leuk klinken op de straat
)
Zero heeft nu ijzers voor omdat hij white line disease had. Dat is nu gelukkig helemaal uitgegroeid en volgende keer gaan de ijzers er lekker weer onder uit. Ik hoef hier hier dan ook niet veel over de verharde weg en hij heeft verder prima hoeven die niet brokkelen. Ik rijd in de berm of op zandpaden.
(ik vind trouwens die ijzertjes wel altijd leuk klinken op de straat

Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Afh. van je paard en wat je ermee wilt doen en of dat goed gaat.
Toobs heeft nog geen ijzers (nog niet nodig, volgend jaar denk ik wel ivm springen en crossen op gras)
Sjol staat nu blootvoets sinds vorig jaar blessure. Daarvoor wissellend wel en niet op 2 dan wel 4 danwel geen ijzers.
Gewoon afh. van wat ik met haar wou. (endurance rondom beslag, volte 8 m op gras galoperen rondom beslag,
zonder die gekkigheid had ik geen beslag.)
Heb wel mazzel 2 paarden met fastoenlijke voeten.
Toobs heeft nog geen ijzers (nog niet nodig, volgend jaar denk ik wel ivm springen en crossen op gras)
Sjol staat nu blootvoets sinds vorig jaar blessure. Daarvoor wissellend wel en niet op 2 dan wel 4 danwel geen ijzers.
Gewoon afh. van wat ik met haar wou. (endurance rondom beslag, volte 8 m op gras galoperen rondom beslag,
zonder die gekkigheid had ik geen beslag.)
Heb wel mazzel 2 paarden met fastoenlijke voeten.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Castor staat niet op ijzers en gaat nog wel goed. Nu rijd ik ook niet zo heel veel. Zijn hoeven slijten wel scheef, dus ik rijd zoveel mogelijk in de bermen.
Hij staat 24/7 buiten waardoor je 's winters met ijzers wel tegen een probleem aan kunt lopen: sneeuw!
IJzers en sneeuw is geen goede combi (kalkoenen indraaien zou dan wel kunnen helpen (toch?))
Wij hebben afgelopen winter nog een paar hele leuke ritten kunnen maken door de sneeuw.
Hij staat 24/7 buiten waardoor je 's winters met ijzers wel tegen een probleem aan kunt lopen: sneeuw!
IJzers en sneeuw is geen goede combi (kalkoenen indraaien zou dan wel kunnen helpen (toch?))
Wij hebben afgelopen winter nog een paar hele leuke ritten kunnen maken door de sneeuw.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

- ukoldaatje
Bij mijn vorige fjord had ik de eerste, zeg negen jaar, ijzers eronder..ze had hele slechte brokkelhoeven.
Maar omdat ik minder kon rijden heb ik ze eraf laten halen en ik moet tot mijn grote verbazing zeggen, dat ze daarna super hoeven heeft gekregen!! Keihard en nooit meer brokkelen...
Gandhi heeft tot nu toe super mooie hoefjes, ben benieuwd wat die in de toekomst gaan doen.
Ik kijk gewoon naar wat het paard op dat moment nodig heeft qua rijden en ondergrond.
Maar omdat ik minder kon rijden heb ik ze eraf laten halen en ik moet tot mijn grote verbazing zeggen, dat ze daarna super hoeven heeft gekregen!! Keihard en nooit meer brokkelen...
Gandhi heeft tot nu toe super mooie hoefjes, ben benieuwd wat die in de toekomst gaan doen.
Ik kijk gewoon naar wat het paard op dat moment nodig heeft qua rijden en ondergrond.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..