Wat te doen? (zadel probleem)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Evy
Contacteer:

Wat te doen? (zadel probleem)

Bericht door Evy » wo 18 aug 2010, 20:44

Ik heb vanmiddag een fysio/osteopaat bij Vickey laten komen, om haar even na te kijken. Ze was namelijk de laatste tijd erg druk op andere locaties en een vriendin van mij had ook die problemen met haar paard. Die was na een behandeling van een fysio/osteo duidelijk verbeterd omdat haar atlas scheef stond.

Dus ik dacht dat het geen kwaad kon om Vickey ook na te laten kijken.
Vick zat vast in haar rug, bij haar lendenen. Verder kon ze niet zoveel vinden bij haar, dus dat was dan wel een positief punt. Ze vroeg toen of ze mijn zadel mocht zien om te kijken of die goed paste. Conclusie: dat ding past niet :+
Mijn zadel is te lang voor haar rug, het komt voorbij haar 18de rib en dat is voor zadels not done. Daarbij komt ook nog bij dat ze overbouwd is, waardoor de druk op dat punt nog groter is. Dit kan voor haar dus pijnlijk zijn, wat haar gedrag misschien kan verklaren. Het verklaart iig dat ze op dat punt vast zat.

Nu wil ik dus voor een ander zadel kijken, maar ik heb geen idee wat voor zadel goed is voor fjorden met een korte rug. Welk zadel hebben jullie op jullie fjorden liggen? En welke boommaat is er gebruikelijk voor een fjord? En wie weet er een goede zadelpas service die een beetje in de buurt van Noord-Holland werkt? Die ook écht goed is, want hier in de buurt zitten volgens mij alleen mensen die via een winkel werken.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Wiesje

Re: Wat te doen? (zadel probleem)

Bericht door Wiesje » wo 18 aug 2010, 21:10

Al jouw vragen kunnen alleen beantwoord worden door iemand die even in het echt naar jouw paard (en ook jou) kijkt!! Je paard heeft niks aan gemiddelden.
Je moet een zadel zien te vinden dat goed bij jou en bij je paard past. Anders heb je er nog helemaal niks aan.
Dit vind je in de meeste gevallen alleen door iemand echt in real life te laten kijken. Als iemand echt kundig is, is het niet erg dat hij/zij voor een winkel werkt. Als ze maar weten waar ze het over hebben.
Ik denk dan ook dat je je vraag beter zo kunt formuleren: wie weet een goede zadelpasser in jouw omgeving.
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » wo 18 aug 2010, 21:16

Hier komt van Rijs 1x per jaar maar die komt vast niet voor 1 persoon naar het noorden. Ik laat elk jaar controleren dit keer is er wat druk van de achterkussens gehaald.
Stalgenoot had wel laatst iemand speciaal alleen voor haar zadel hier. Ik zal haar even vragen.

Je hebt Heleen er zeker bij gehad? Die komt maandag hier!
Mijn zadel is eigenlijk ook net iets te lang maar tot nu toe daardoor geen problemen gehad, maar misschien krijg ik maandag anders te horen. :=
Ik heb een prestige topdressage heeft heel veel ruimte tussen de kussens en de zweetbladen/kniewrongen zijn iets teruggesneden voor nog meer schoudervrijheid. Boommaat 33.
Ik heb zo even geen beter plaatje:
Afbeelding
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Viv

Bericht door Viv » do 19 aug 2010, 04:40

Denk dat het qua ruglengte een kwestie wordt van domweg passen en meten. Ik zweer bij mn Fairfaxje.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 19 aug 2010, 06:18

Ik heb een Massimo (trail), Massimo gaat van smal naar heel wijd. Brass heeft nu de oude 38 (geloof dat dit tegenwoordig de 36 is) en Ilonk had deze vroeger, nu boommaat 34.
Massimo zadels zijn relatief kort qua kussens en hebben er een fijne brede ruimte tussen voor ruggengraat vrijheid.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 19 aug 2010, 06:54

Als ik zo gemiddeld naar de zadellengtes kijk kom ik bij korte zadels uit bij de zadels met oplopende kussens. Dan kom je vaak uit bij de zadels van 'vroeger', de oude stubbentjes bijvoorbeeld...maar vaak is het ook kwestie van goed zoeken, binnen merken heb je natuurlijk ook weer verschillende types. Alleen is het tijdenlang hype geweest (nu nog wel bij sommige merken) om de kussens erg breed en lang te maken, maarja...daar lopen we nu met de kortere paarden op vast...teveel contact-oppervlak kan ook problemen leveren, omdat de paardenrug gewelfd is en je het dan niet ca. 100% aangesloten krijgt.

Wil je wel weer echt een dressuurzadel of volstaat een vzh neigend naar dressuur ook? Ook nog iets waar je over na kunt denken.

Boommaten zitten we hier bij de jonkies vaak rond de 32/33 en met voldoende spekkies eindigen we vaak rond de 34 (of meer). Maar lastige is nog wel eens dat de een juist smal voor, breder achter is en sommige andere paarden hebben dat juist weer andersom, of zijn voor en achter even breed/smal. Dat moeten we dan vaak maar oplossen met bontjes, omdat voor ieder paard een eigen zadel wel erg duur wordt en de paarden vaak enorm veranderen in hun bespiering, waardoor je portemonnee helemaal als een sneltrein leegloopt.
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » vr 20 aug 2010, 10:05

Ik heb een oude KN van 1998 voor Danc, die heeft ook niet zo'n lange rug en die ligt goed(moet wel worden bijgevuld..)Medium maatkamer.
Je kan altijd een keer het zadel komen lenen hoor en weer terug brengen ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Tanja

Bericht door Tanja » vr 20 aug 2010, 11:14

Ik ben altijd erg tevreden over Stubenitsky uit Heemskerk.
Hij zegt zoals het is en probeert ook niet gelijk een duur zadel aan te smeren,
Een vakkundige man naar mijn ervaringen en ook van meerdere stalgenoten.
Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve berichten over hem!
Ik komt naar je toe dat kost voorijkosten,ik meen 45 euro of je kan naar hem
toe dan scheelt voorrijkosten.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 20 aug 2010, 11:48

Balen, zou gewoon zadel maker laten komen.
Wel jouw maat gewoon aanhouden, hij moet dan in principe wel weten welke
merken er kortere kussens hebben.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » vr 20 aug 2010, 17:14

En dat is vaak het probleem, veel goede zadelmakers wonen heel ver weg en dat kost klauwen vol geld aan voorrijkosten.
Ook ben ik dan bang dat ze met dure zadels aankomen.

Ik ben nu van plan om een zadel te kopen (2de hands) en dan een zadelmaker laten komen die toevallig ook bij Heleen langskomt. (de fysio)
Dan kan ze meteen mijn nieuwe zadel checken of hij goed ligt en eventueel opvullen.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
roos

Bericht door roos » vr 20 aug 2010, 17:16

Anders kom je Danc zijn zadel maar een keer lenen, kan je kijken.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » vr 20 aug 2010, 19:11

Zadels blijft altijd een lastig verhaal. Stuub uit Heemskerk heb ik goede ervaringen mee en zal je niets aan praten. Hetzelfde geldt voor van Rijs, maar die komt niet meer aan huis. Dan zou je een afspraak in lisserbroek met hem moeten maken en daar heen rijden. Zoals ik je gisteren al zij, kijk zelf ook kritisch naar het zadel. Ligt het recht op zijn rug of toch voor- achterover. Kun je je hand voor langs laten glijden en ligt de schoft en ruggegraad voldoende vrij. Dat zijn toch de belangrijke punten die jezelf kunt zien. En dan de inch maat hou max 17.5 aan of het liefst 17 zodat je zadel niet te lang wordt.
Wodan en ik M1+10
Vera

Bericht door Vera » vr 20 aug 2010, 21:50

lastig dat zadel gedoe. We zijn voor Vlek ook een jaar aan het zoeken geweest naar een passend zadel (ook breed maar een korte rug) uiteindelijk waren er wel zadels die pasten, maar die annemarie niet lekker vond zitten. Kieffer heeft ook zadels met korte kussen.
Uiteindelijk is toch een nieuw zadel bij Ooteman vandaan geworden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Tanja

Bericht door Tanja » za 21 aug 2010, 06:37

Kan ja dan niet met de trailer er naar toe?Heb ik toen ook gedaan.
Of zijn er niet meerdere mensen die ook hun zadel gecontroleerd willen hebben.
Dan kan je de kosten delen.
Heleen weet wel wat van zadels maar niet het fijne ervan.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Lisa

Bericht door Lisa » za 21 aug 2010, 19:38

zadels.................... pfffff wat een gedoe haha.

Alinde heeft dus nu eindelijke een goed passend zadel. Het is een rossner amerika boom maat ong. 32, maar ze hebben de kussens iets omlaag gedaan, zodat het kwa houding mooier op de rug ligt en ze heeft voldoende ruimte in de ruggengraat.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Esther

Bericht door Esther » ma 23 aug 2010, 20:26

Nu hoorde ik laatst van een zadelmaker dat het niet zoveel uit maakt of een zadel voorbij de 18e rib komt als de druk overal maar gelijk is..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 23 aug 2010, 20:32

Ik had op Cos een Rossner zadel (boommaat 33-34), ik vond dat een heerlijk zadel, 18" maar omdat het een diepe zit heeft, valt het kleiner. Ik heb het zadel nu weliswaar te koop staan, maar dat is omdat ik zelf geloof in de principes achter (vooral de nieuwe generatie) boomloos en nu dus verder ga met een Barefoot Cherokee.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » di 24 aug 2010, 06:30

Esther schreef:Nu hoorde ik laatst van een zadelmaker dat het niet zoveel uit maakt of een zadel voorbij de 18e rib komt als de druk overal maar gelijk is..
:=

Evy, jij hebt een Wintec toch? Die zijn al vrij lang omdat de kussens iets verder uitlopen naar achter.

Ik heb een Strada zadel, de boommaat weet ik niet want bij dat merk heb je C, I, IC etc. Dat wil zeggen Cob, Iberisch.. Ukie heeft een C.
De inchmaat komt niet verder dan 16/16,5. Maar doordat de lepel zo plat is, heb ik zelf nog ruimte genoeg.

Succes ermee!
Yvonne6

Bericht door Yvonne6 » wo 25 aug 2010, 05:06

ik had voor Ravina een kieffer inzell maat 2,die was qua lengte van kussens echt prima.
nu heb ik een wow zadel,dat gaat qua inchmaat(18)en lengte op de rug ook erg goed.

wbt een goede zadelmaker,lahbib van de gouden naald is ook een prima keus,aardige vent met verstand van zaken
Ravina(OrstaxBrusvein)
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) Geboren: 17-05-2011 - † 01-08-2012
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » wo 25 aug 2010, 19:25

Evaliensvenna schreef:Hier komt van Rijs 1x per jaar maar die komt vast niet voor 1 persoon naar het noorden. Ik laat elk jaar controleren dit keer is er wat druk van de achterkussens gehaald.
Stalgenoot had wel laatst iemand speciaal alleen voor haar zadel hier. Ik zal haar even vragen.

Je hebt Heleen er zeker bij gehad? Die komt maandag hier!
Mijn zadel is eigenlijk ook net iets te lang maar tot nu toe daardoor geen problemen gehad, maar misschien krijg ik maandag anders te horen. :=
Ik heb een prestige topdressage heeft heel veel ruimte tussen de kussens en de zweetbladen/kniewrongen zijn iets teruggesneden voor nog meer schoudervrijheid. Boommaat 33.
Ik heb zo even geen beter plaatje:
Afbeelding
Ik heb ook een prestige topdressage! Ben er zeer tevreden mee. Eveline hoeveel inch heb jij?
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Plaats reactie