Hypotetische vraag mbt verkopen van je paard

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Anna_Dani

Hypotetische vraag mbt verkopen van je paard

Bericht door Anna_Dani » wo 04 aug 2010, 11:49

Beetje raar misschien, maar ik ben bezig met een onderzoek en zou graag jullie mening horen over onderstaand scenario.

Stel je voor..

Je bent op zoek naar een jong paard, waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Paard 1: Je koopt na een lange zoektocht een jong paard (3/4/5 jaar). Bij thuiskomst blijkt je paard zeer groen en zelfs bang te zijn, wat je bij het ophalen van het paard niet gemerkt hebt. Daarnaast is er ook geen klik.

Paard 2: Door je zoektocht ben je nog een ander paard tegen gekomen. Deze blijkt thuis aan al je wensen en eisen te voldoen. Er is wel een klik.

Je zit dan dus met twee paarden, waar je er in eerste instantie maar 1 zocht. Ik snap dat dit een zwart/wit verhaal is en dat er een heleboel dingen bij komen kijken. Maar wat doe jij in zo'n geval?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Pablo
Contacteer:

Re: Hypotetische vraag mbt verkopen van je paard

Bericht door Pablo » wo 04 aug 2010, 11:52

Eerst proberen of paard 1 terug kan. (ik hoop dat ik dit scenario niet mee ga maken :P )
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 04 aug 2010, 12:08

Pablo schreef:Eerst proberen of paard 1 terug kan. (ik hoop dat ik dit scenario niet mee ga maken :P )
Me too.
yvette

Bericht door yvette » wo 04 aug 2010, 12:08

Heel simpel, geen klik is geen klik!
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Peertje

Bericht door Peertje » wo 04 aug 2010, 12:10

Paard 1 terugbrengen naar verkoper of
Paard 1 verder opleiden en daarna verkopen of
Paard 1 verder opleiden en daarna (ook) houden als de band of klik er dan wel is.

Paard 2 zou ik sowieso houden.

Wij hebben dit een beetje met onze Witte gehad (alhoewel die niet jong was toen we hem kochten).
Voldeed volledig aan onze 'technische eisen', maar bleek in de praktijk een in zichzelf gekeerd, onverschillig en erg gespannen paard in de
omgang en tijdens het rijden erg rillerig en angstig met een 'bijzonder goed vluchtinstinct' al dan niet oplopend tot 'staatsgevaarlijk'. ;(
Veel ups en downs met hem gehad, hem qua gedrag rijp voor de slacht verklaard, dierenarts (paard is kerngezond) en gedragstherapeut
(die er ook geen raad mee wist) erbij gehad, veel les en natuurlijk ook zelfreflectie of ik dit paard wel kon bieden wat hij nodig had aan rust,
leiding en vertrouwen. Wij hebben hem gehouden, maar het heeft uiteindelijk twee jaar geduurd voordat hij zich echt aan ons kon binden.
Aan de hand is het nu een van de makkelijkste paarden van stal en rijden gaat ook erg goed, alhoewel het nooit een paard zal worden
om even relaxed op te kunnen rondhobbelen en je sowieso in alle omstandigheden rekening met zijn schrikgedrag moet houden.
Het is nu van de drie paarden absoluut het liefste en knuffeligste paard dat we hebben, maar het blijft een aparte...

Ik zou het hem nu nooit meer aandoen om nog van eigenaar te veranderen, wetende hoeveel moeite het hem en ons heeft gekost om dit te bereiken.

Dus voor je onderzoek kies ik voor:
Paard 1 verder opleiden en daarna (ook) houden als de band of klik er dan wel is en paard 2 ook houden!

En zo kom je dus uiteindelijk aan een eigen kudde! :D
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
rowenna

Bericht door rowenna » wo 04 aug 2010, 12:24

Paard 2 zou ik houden en paard 1 proberen terug te brengen en anders een ander goed adres voor hem zoeken.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
claudia

Bericht door claudia » wo 04 aug 2010, 12:44

Ik zou kiezen voor doorrijden en dan verkopen. Geen klik is geen klik.

Maar de vraag is dan , hoe lang heb je dat paard al??? Ik heb met Coen ook niet "DE" klik maar die is er ook nog steeds :D .
Toch heb ik veel plezier met hem maar als ik een leuk adres kan vinden mag dat ook.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 04 aug 2010, 13:01

claudia schreef:Ik zou kiezen voor doorrijden en dan verkopen. Geen klik is geen klik.

Maar de vraag is dan , hoe lang heb je dat paard al??? Ik heb met Coen ook niet "DE" klik maar die is er ook nog steeds :D .
Toch heb ik veel plezier met hem maar als ik een leuk adres kan vinden mag dat ook.
Als je er de ruimte voor hebt, dan is het geen probleem inderdaad.

Algemene vraag: Maar zou je er tijd en energie in willen en kunnen steken als er geen klik is? Ongeacht van het feit of hij wel of niet in de weg staat. Een jong groen paard dat bang is heeft veel aandacht nodig, en dat terwijl je een paard hebt dat alles al kan en waar je wel de klik mee hebt.
Peertje

Bericht door Peertje » wo 04 aug 2010, 13:14

Ik zou dat alleen doen als er voldoende financieel perspectief is.
Bijvoorbeeld voor € 3500 gekocht en na 6/8 maanden weer voor € 6000 kunnen verkopen.
Zo niet dan direct een andere eigenaar zoeken om het verlies beperkt te houden, want
niemand betaalt de hoofdprijs voor een groen, bang paard lijkt mij.
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 04 aug 2010, 13:19

Tja denk dat in dat opzicht dan het uiterlijk en uiteindelijk de bewerkbaarheid van het karakter voor mij mee gaat spelen. Is het een paard wat aantrekkelijk is in de markt, wanneer deze wél aanhankelijker wordt, dan zou ik mijn tijd in de opleiding steken. Is dat niet het geval, dan zou ik het paard even snel weer proberen te verkopen (daarin ga ik dus zeker met MLS mee). Maar had je mij dit jaren geleden gevraagd, dan had ik misschien een geheel ander antwoord gegeven. Nu heb ik in de loop der jaren diverse jonge (bang en niet bang) paarden in handen gehad, die mij in hun 'opleiding' tot deden verbazen....leuke paarden die minder werden en minder leuke paarden, die toch wel erg leuk werden. Dus het is niet zo dat ik een paard hier per direct een stempel opdruk met watervaste inkt O:)
Heb wel vaker gezien dat een paard waar ik in eerste instantie geen 'klik' mee had uiteindelijk wel de stempel 'leuk' kreeg, maar zou op de lange termijn geen paard willen aanhouden die mij niet 'boeit' (om het even kort door de bocht te zeggen).
Geluk is de vrucht van intens werk
claudia

Bericht door claudia » wo 04 aug 2010, 14:29

Anna_Dani schreef:
claudia schreef:Ik zou kiezen voor doorrijden en dan verkopen. Geen klik is geen klik.

Als je er de ruimte voor hebt, dan is het geen probleem inderdaad.

Algemene vraag: Maar zou je er tijd en energie in willen en kunnen steken als er geen klik is? Ongeacht van het feit of hij wel of niet in de weg staat. Een jong groen paard dat bang is heeft veel aandacht nodig, en dat terwijl je een paard hebt dat alles al kan en waar je wel de klik mee hebt.

Ja, dat zou ik wel doen. Zoals ik al zeg heb ik ook niet zo'n klik met Coen. Dit jaar wilde ik hem dus goed door gaan rijden (maar door mijn rug dus niet) en dan evt een ander baasje voor hem zoeken.
Ik poets hem nu net zo veel als dat ik met alco doe. daar maak ik geen verschil tussen. Zeker zo'n paard heeft voor mij meer uitdaging.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
claudia

Bericht door claudia » wo 04 aug 2010, 14:30

Bella schreef:Tja denk dat in dat opzicht dan het uiterlijk en uiteindelijk de bewerkbaarheid van het karakter voor mij mee gaat spelen. Is het een paard wat aantrekkelijk is in de markt, wanneer deze wél aanhankelijker wordt, dan zou ik mijn tijd in de opleiding steken. Is dat niet het geval, dan zou ik het paard even snel weer proberen te verkopen (daarin ga ik dus zeker met MLS mee). Maar had je mij dit jaren geleden gevraagd, dan had ik misschien een geheel ander antwoord gegeven. Nu heb ik in de loop der jaren diverse jonge (bang en niet bang) paarden in handen gehad, die mij in hun 'opleiding' tot deden verbazen....leuke paarden die minder werden en minder leuke paarden, die toch wel erg leuk werden. Dus het is niet zo dat ik een paard hier per direct een stempel opdruk met watervaste inkt O:)
Heb wel vaker gezien dat een paard waar ik in eerste instantie geen 'klik' mee had uiteindelijk wel de stempel 'leuk' kreeg, maar zou op de lange termijn geen paard willen aanhouden die mij niet 'boeit' (om het even kort door de bocht te zeggen).

Ik ga hier helemaal in mee.
Ik heb dan niet zo veel met merries en ruinen maar herken heel veel in jou antwoord. +:)+
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 04 aug 2010, 15:00

Ik koop een paard zowiezo pas als ik denk er een klik mee te hebben. Het is bij het verkopen of aankopen bij mij echt niet zo 1 keer zien is kopen.

Gebeurd het toch zou ik kijken of hij terug kon of hem even doorrijden en dan te koop zetten. Waarom zou je hem niet even rijden? Als je daar geen ervaring genoeg voor hebt moet je in mijn ogen al niet aan een 3/4 jarige beginnen.

Zowiezo niet in korte tijd 2 paarden kopen, als je met nmr 1 geen klik hebt dat eerst oplossen.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 04 aug 2010, 15:30

Paard 1 door rijden en verkopen.
Paard 2 houden.

Mits je de ervaring hebt met paard 1 om te kunnen gaan. Ga erg met de rest mee dus! Terug brengen kan, maar zou m toch duurder weer proberen te verkopen denk ik.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 04 aug 2010, 15:35

1 proberen terug te geven,
kan dat niet, opleiden, dan verkopen en misschien bevalt
hij met opleiden wel zo goed dat je hem toch wilt houden :D .
Dan dus 2 verkopen....

Aangezien paarden veranderen netzoals mensen, vooral jonge dieren die nog niet veel gezien
en gedaan hebben kunnen enorm veranderen.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 05 aug 2010, 06:52

Thanks voor alle antwoorden!
Suus

Bericht door Suus » do 05 aug 2010, 09:52

Van een bang paard word ik ook bang, dus die gaat weg. Liefst terug, anders verkopen. Maar ik zou nooit twee paarden kopen eigenlijk. De klik heb je niet meteen (naar mijn mening). Dat moet ontstaan (of niet) als je er mee bezig bent. Het is altijd afwachten als je een paard koopt of ie ook echt bij je past.
Morris, mijn superfjord!
Krista

Bericht door Krista » do 05 aug 2010, 10:04

Ik begrijp eigenlijk niet hoe je in stelling 1 verzeild kan raken. Als je een paard gaat bekijken en uitproberen heb je er wel of geen klik mee. Dat voel je neem ik aan al voordat het het ophaalt.
Als het paard na ophalen anders blijkt te reageren kan het ook zijn dat het door de verhuizing (zeker als het jong is) stress heeft en zich niet op zn gemak voelt waardoor het anders reageert. Ik zou dat even aanzien en geen overhaaste beslissingen nemen. Ze zijn niet allemaal hetzelfde...
Mijn vos is ook een ander paard als je die uit zn omgeving weghaalt, daar heb ik in april in Ermelo wel van "genoten" ahum... piet paniek :D en mn bruine voelt zich overal thuis waar voer in de bak zit.. die vindt alles wel jetje !
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 05 aug 2010, 10:07

ik vraag me af in hoeverre dit reeel is?
wanneer gebeurt dit nou?

wat moet je er mee doen met de uitslag?

ik zou uiteraard ook geen paard kopen waar ik geen klik mee heb
heb ik wel een klik en blijkt het thuis niks te zijn zou ik óf doorverkopen (of terug brengen) of een tijdje doorrijden, keertje M1 starten (of het hoogste wat hij qua leeftijd mag) en dan verkopen
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 06 aug 2010, 06:39

Bedankt weer voor alle antwoorden. Ik snap, zoals ik al zeg, dat er veel meer dingen meespelen. Ik ben niet gebaat bij antwoorden als: je had hem nooit moeten kopen of hoe kan je dat paard nou kopen als er geen klik is of koop geen 2 paarden tegelijk.

Wat ik alleen belangrijk vind om te weten is: Wat doe jij in zo'n situatie?

Maar ik denk dat ik aardig wat antwoorden en meningen heb nu. Thanks!
Plaats reactie