Plassen op commando?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Vera

Re: Plassen op commando?

Bericht door Vera » di 13 apr 2010, 11:51

guusje van Jolanda is ook zindelijk. moet je even op haar website kijken.
ik heb er eentje op stal gehad die haar plas op hield tot ze in de paddock mocht. best zielig eigenlijk, want ze stond van 4 uur smiddags tot 9 uur smorgens binnen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » di 13 apr 2010, 14:44

Ik denk dat het op commando ook goed gebruikt moet worden.. Dat hij het moet gaan associeren met, hee de baas fluit, misschien moet ik nog even proberen, i.p.v. hee, de baas fluit nu mag ik pas..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ydel

Bericht door Ydel » di 13 apr 2010, 14:54

Vera schreef:guusje van Jolanda is ook zindelijk. moet je even op haar website kijken.
ik heb er eentje op stal gehad die haar plas op hield tot ze in de paddock mocht. best zielig eigenlijk, want ze stond van 4 uur smiddags tot 9 uur smorgens binnen.
wel een schone stal hield ze dan, of niet? :))
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Ootje

Bericht door Ootje » di 13 apr 2010, 15:39

Odettes vriendje Tjico plast ook niet op stal. Hij heeft dat geleerd met koekjes en nu is hij het helemaal gewend. 's Morgens voordat hij hooi krijgt, gaat hij eerst in de paddock plassen. 's Middags en 's avonds gaat het ook zo. Ik verbaas me erover hoe lang hij het soms op kan houden. Odette heeft dit gedrag overgenomen, maar zij doet het nog wel eens op stal. Wel een grappig gezicht als ze samen staan te plassen als je ze net buiten hebt gezet.
Odette&Fenna
claudia

Bericht door claudia » di 13 apr 2010, 16:00

Vera schreef:guusje van Jolanda is ook zindelijk. moet je even op haar website kijken.
Die stond eerst ook in een garagebox. :sorry:
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Jilly

Bericht door Jilly » di 13 apr 2010, 16:03

Esther schreef:Ik denk dat het op commando ook goed gebruikt moet worden.. Dat hij het moet gaan associeren met, hee de baas fluit, misschien moet ik nog even proberen, i.p.v. hee, de baas fluit nu mag ik pas..
Als ik 'm dat wijs zou kunnen maken zou geweldig zijn, maar hoe leg je het uit he 8)7
Denk toch dat ik het risico op het laatste geval te groot vind om het echt te gaan proberen...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Fran

Bericht door Fran » di 13 apr 2010, 16:40

Een pony bij ons op stal plaste ook altijd als hij de stal in ging. Maar hij ging ook gewoon buiten en overal, maar in een (schone) stal vond hij blijkbaar fijn.
Ze hadden hier altijd al een emmer klaar staan en dan bleef de stal schoon.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
rowenna

Bericht door rowenna » wo 14 apr 2010, 14:05

Sorry, maar ik vind plassen op comando toch wel erg ver gaan, voor de renpaarden van Krista kan ik het me nog wel voorstellen, maar anders vind ik het toch wel een beetje onzin.
Udo plast ook als hij net binnen komt, of als zijn stal net schoon is, lekker laten doen.

Als je last hebt van amoniak lucht in je stal, kun je ook voor ander stal strooisel kiezen zoals bijv vlas.
Gebruik zelf ook vlas en heb nergens last van.
En zorg voor goede ventilatie.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Jilly

Bericht door Jilly » wo 14 apr 2010, 14:30

Sorry, maar zo een aanval hoef ik dus niet :n

Als je het topic had doorgelezen had je gezien dat een ander strooisel geen optie is. (ik heb trouwens geen last van stank)
Ik was gewoon een beetje aan het nadenken hoe ik de stal iets properder kan houden, maar had ondertussen dus ook al gemeld dat ik me er niet aan ging wagen en bij binnenkomst gewoon een emmer onder ga houden.
rowenna

Bericht door rowenna » wo 14 apr 2010, 15:05

Jilly schreef:Sorry, maar zo een aanval hoef ik dus niet :n

Als je het topic had doorgelezen had je gezien dat een ander strooisel geen optie is. (ik heb trouwens geen last van stank)
Ik was gewoon een beetje aan het nadenken hoe ik de stal iets properder kan houden, maar had ondertussen dus ook al gemeld dat ik me er niet aan ging wagen en bij binnenkomst gewoon een emmer onder ga houden.
Het is ook geen aanval[sorry als het wel zo overkwam], maar het is wat ik er van vind en nu zeg je dat je geen last hebt van stank, maar bij je vraag staat toch echt dat je stal stinkt naar pisgeur.
Kon ook niet in je verhaal opmaken waarom een ander strooisel geen optie is, en gaf je alleen een tip om eens vlas te gebruiken.
Jammer dat je het zo hebt opgevat.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Jilly

Bericht door Jilly » wo 14 apr 2010, 19:13

Dat staat er idd wat onduidelijk van mijn kant als ik het zo lees. Dat is vooral als ik de stal uitmest, maar als er genoeg stro ligt en de vieze laag dus iets of wat onderaan ligt valt het nog best mee qua geur. (het is iig niet onhoudbaar)

Aangezien ik een binnenstal heb zit ik ook redelijk vast qua verluchting enz.

Ik vond het idd nogal aanvallend overkomen, maar als het zo niet bedoeld was heb ik niks gezegd :)
viko

Bericht door viko » do 15 apr 2010, 17:33

Mijn Viko plast ook op commando buiten.
Ik laat hem 4 x per dag uit als hij op stal staat. Hij krijgt dan zijn graasmasker om en gaat even in de bak waarna ik zeg: plasje doen!!!! Hij plast vaak binnen de 10 seconde. Ondertussen gooi ik een plakje hooi in zijn ruif en kan hij weer naar binnen.Het gekke is wel dat hij met zijn drollen niet netjes is.Meestal liggen ze door de stal verspreid en gaat hij er heerlijk in liggen.
claudia

Bericht door claudia » do 15 apr 2010, 18:00

Wat ben ik blij met mijn hengsten.

Die mesten op een hoop en plassen op een plaats.
Ik ben per stal zo'n 5 minuten bezig met mesten.
Heerlijk.

maar het is wel vervelend met stro en veel plassen, dan wordt het echt een kledderzooitje.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Krista

Bericht door Krista » do 15 apr 2010, 18:26

Ik weet niet meer wie het vroeg maar onze koerspaarden plassen dmv fluiten maar als ze gewoon hun dagelijkse gangetje gaan plassen ze ook gewoon wanneer het hun uitkomt hoor. Je leert ze gewoon het fluiten met plassen te associeren maar verder doe je er thuis niets mee. Op een gegeven moment weten ze als ze op de koers in de box staan en je fluit wat er verwacht wordt.
Thuis zijn ze gewoon "paard" en zien ze maar waar en wanneer ze het doen :D
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Jilly

Bericht door Jilly » do 15 apr 2010, 18:27

Mesten doet hij ook heel netjes hoor, allemaal aan de zijkanten, maar plassen gaat lekker in het midden van de stal, waardoor alsnog al het stro vies is 8)7

Achja, desnoods moet ik maar meer stalgeld gaan betalen voor mijn buitengewoon veel stroverbruik hihi
Charret

Bericht door Charret » do 15 apr 2010, 18:28

claudia schreef:
Die stond eerst ook in een garagebox. :sorry:
Echt??
Ik weet ook alleen van dat paard dat ie dat kan. Voor de rest heb ik het niet gezien. Maar zo te lezen zijn het er best een hoop.

Jouke doet het eigenlijk ook. Nieuwe schone stal hup een hoop en een plas. Misschien iets als territorium afzetten ofzo?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 15 apr 2010, 18:48

Tja Jilly en het nadeel is dat hij ruin is. Die hebben het zaakje onder hun buik hangen en plassen dus vaak in het midden van de stal, simpelweg omdat ze dat niet tegen een muur kunnen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
rowenna

Bericht door rowenna » do 15 apr 2010, 19:26

leoensuzanne schreef:Tja Jilly en het nadeel is dat hij ruin is. Die hebben het zaakje onder hun buik hangen en plassen dus vaak in het midden van de stal, simpelweg omdat ze dat niet tegen een muur kunnen.
Tilt jou paard zijn been niet op dan hihi.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 16 apr 2010, 08:34

soms zou ik willen dat Exel het ook kan, want die houdt het ook op met rijden, Vera stopt en gaat er echt even voor staan om te plassen, maar Exel niet. En dan kom je in de wei en soms heeft ie zo'n hoge nood dat je amper afgestapt bent en dan staat ie al te plassen.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Plaats reactie