Dekendilemma
Dekendilemma
Vandaag weer naar les geweest. Anka heeft nog aardig haar en we reden binnen. Dan is vast duidelijk dat er niet veel voor nodig is om een pony zweetjes te laten krijgen. Om ongeveer 20 over 8 ben ik gaan uitstappen, 10 min onder het zadel en nog 5 min aan de hand. Dan afzadelen, fleecedeken op en naar huis. Om 9 uur waren we bij de wei. Anka was al aardig droog geworden onder de zweetdeken. Het was buiten nog vrij warm, 10 graden. Maar ja, wat doe je dan?
Bloot laten staan of niet. Heb haar laten rollen zonder dek en daarna toch de waterdichte deken nog maar op gedaan. Aangezien ze vorig weekend koorts had en ik toch geen risico wilde nemen. Aan de ene kant denk ik dat het niet veel kwaad had gekund als ik haar bloot had laten staan, ze was aardig afgekoeld en op de rug al wel droog. Hals en borst niet maar die waren wel koud.
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Bloot laten staan of niet. Heb haar laten rollen zonder dek en daarna toch de waterdichte deken nog maar op gedaan. Aangezien ze vorig weekend koorts had en ik toch geen risico wilde nemen. Aan de ene kant denk ik dat het niet veel kwaad had gekund als ik haar bloot had laten staan, ze was aardig afgekoeld en op de rug al wel droog. Hals en borst niet maar die waren wel koud.
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
- Ilonka
Re: Dekendilemma
Lastig Annemarie, vooral omdat de temperatuur nu ineens weer zoveel hoger is.
Ik heb Brass zonder deken op de wei achter gelaten, ook bezweet maar wel goed uitgestapt. Zat met hetzelfde dilemma dus. Brass heeft dan wel haar halve hals en borste geschoren dus dat was echt kurkdroog.
Als het regenachtig was geweest had ik het laten afhangen van hoe nat ze van het zweet was.
Sorry geen nuttig antwoord dus.
Morgenochtend kan je de deken in elk geval weer af doen, dat is wel fijn.
Ik heb Brass zonder deken op de wei achter gelaten, ook bezweet maar wel goed uitgestapt. Zat met hetzelfde dilemma dus. Brass heeft dan wel haar halve hals en borste geschoren dus dat was echt kurkdroog.
Als het regenachtig was geweest had ik het laten afhangen van hoe nat ze van het zweet was.
Sorry geen nuttig antwoord dus.
Morgenochtend kan je de deken in elk geval weer af doen, dat is wel fijn.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ik doe het dek ook eigenlijk altijd de andere dag af. Als het wat koeler is wacht ik tot iets later op de morgen, maar morgen wordt het warm en zonnig dus moet ik er even tegen opstaan. Ander smoort ze dadelijk
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
een paard droogt vanaf de huid naar buiten toe op. Vaak, als je goed uit stapt, en het paard goed op adem is, kan je ze als de haren nog nat voelen gewon buiten zetten, dan is de huid nl wel al droog.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ik weet dat je gelijk hebt Tamara, maar als ik daar dan sta twijfel ik toch weer. Nou ja, ze was vanochtend geen gekookt ei onder het dek en staat nu weer lekker bloot (en vies
).

Aan de andere kant zou ik denken: dan maar overdreven vaak een deken op, liever dan te weinig (vooral nu natuurlijk). Als je zo twijfelt, dan leg je hem toch gewoon vaker op. Te warm zal ze het ook niet snel krijgen.

Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend

Zo had ik dus uiteindelijk ook maar geredeneerd Ingrid
.