Heb een oude Rossner type Amerika en moet zeggen, hij zit heerlijk, maar wel weer heel anders dan de JC die ik ook heb en alleen bij de paarden waar hij goed past. Maar hij heeft wel echt een vertrouwde stevige zit. Belangrijkste is inderdaad hoe de zadels aangemeten zijn en of je de juiste inchmaat neemt, anders zit je te vast of juist te los, teveel voorover of juist achterover en de bewegingen van je paard tellen natuurlijk ook mee.
Rijd ik met de Rossner op Drafur dan zit hij aanzienlijk minder fijn dan op Anton bijvoorbeeld. Dat is omdat hij op Anton beter ligt dan op Drafur en je voor de ruime gangen van een paard teveel 'vast' zit (met name als het paard zelf ook wat langer is).
De rossner van mij is volgens mij wel een compleet ander type zadel dan de nieuwste rossner Amerika plus zadels.
De vraag of hij zacht zit...tja...niet heel hard, niet heel zacht, maar als ik persé een zachte zit wil dan doe ik er wel een bontje of gelzitting overheen. (maar zoals ik altijd maar zeg, die heb ik van mezelf al, dus niet nodig

) Een hardere zitting betekend wel dat er een stevige boom in zit en dat vind ik wel belangrijk. (en al eens meegekregen van deskundigen dat zadels soms ook iets scheef gelegd worden zodat de zitting zachter aanvoelt, maar je dan in feite naast de boom van je zadel komt te zitten en het dus zacht is omdat je dan alleen op stof/flexibel materiaal zit)
Betreft beschadiging valt het mee. Goed, mijn zadel is wel beschadigd, maar het is voor mij ook een gebruiksobject (is in mijn geval voor vele paardenspullen het geval, ben niet extreem zuinig op de buitenkant). Maar in principe kan het zadel veel hebben. Momenteel staat er en bijtplek in van (even goed denken) 2006 en dat is nooit verergerd. Het zadel wordt veel gebruikt, ligt geregeld buiten, singelstoten hebben vrijwel alle weersomstandigheden denk ik gezien en heb ik nog nooit hoeven vervangen. Kussens zijn 1x opnieuw opgevuld, 4 jaar geleden en nu nog steeds mooi.