vanaf hoe oud kan je een hengst laten castreren?
Re: vanaf hoe oud kan je een hengst laten castreren?
Ik heb gehoord...
Als je hem op latere leeftijd (va 2,5 jaar ofzo) laat castereren dat ze dan meer de hengstenbouw meekrijgen en op jongere leeftijd dat je dan meer kans hebt dat ze meer de hoogte ingaan. Maar wat hiervan waar is ???
Ik heb Castor laten castereren toen hij ongeveer een jaar was. Beetje met droog/mooi weer in het voorjaar liggend in de wei. Daarna ook gewoon rustig in de wei gelaten. Niet op stal, niet spoelen en heel die reutemeteut. Is harstikke goed gegaan.
Als je hem op latere leeftijd (va 2,5 jaar ofzo) laat castereren dat ze dan meer de hengstenbouw meekrijgen en op jongere leeftijd dat je dan meer kans hebt dat ze meer de hoogte ingaan. Maar wat hiervan waar is ???
Ik heb Castor laten castereren toen hij ongeveer een jaar was. Beetje met droog/mooi weer in het voorjaar liggend in de wei. Daarna ook gewoon rustig in de wei gelaten. Niet op stal, niet spoelen en heel die reutemeteut. Is harstikke goed gegaan.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

-
Wat bedoel je dan met hengstenbouw? Als je gaat kijken naar bijv flinke hals, die heeft Ronan ook wel degelijk hoor.
Ik denk dat het niet uitmaakt, maar je kunt het verschil nooit zien, want als je eenmaal hebt gecastreerd, zie je logischerwijs natuurlijk niet meer hoe hij zou uitgroeien als ruin en andersom.
Eigenlijk een beetje hetzelfde om als veulen de voorpluk af te knippen. Paard zou dan een vollere, langere voorpluk krijgen...
Ik denk dat het niet uitmaakt, maar je kunt het verschil nooit zien, want als je eenmaal hebt gecastreerd, zie je logischerwijs natuurlijk niet meer hoe hij zou uitgroeien als ruin en andersom.
Eigenlijk een beetje hetzelfde om als veulen de voorpluk af te knippen. Paard zou dan een vollere, langere voorpluk krijgen...
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Geen idee, meer de hengstenuitstraling denk ik?
Maar moet een paard niet gewoon een echte hengst zijn om deze uitstraling ook te hebben?
Uit een kudde merries is het bijvoorbeeld niet zo moeilijk om de hengst ertussenuit te halen (mits een goede hengst). Maar of dit zo blijft als je dezelfde hengst zou castereren en hem na bijvoorbeeld 2 jaar weer terug moet zien te vinden in die kudde merries? Iemand een idee? Hoe is Drange Rolv bijvoorbeeld nu?
En Vlin is dit nog een echte hengsten hengst vergeleken met voor zijn casteratie?
Dit zijn toch wel 2 voorbeelden.
Of gaat dit teveel off-topic...
Maare goede tip! Ik ga morgen gelijk de voorpluk eraf knippen
Maar moet een paard niet gewoon een echte hengst zijn om deze uitstraling ook te hebben?
Uit een kudde merries is het bijvoorbeeld niet zo moeilijk om de hengst ertussenuit te halen (mits een goede hengst). Maar of dit zo blijft als je dezelfde hengst zou castereren en hem na bijvoorbeeld 2 jaar weer terug moet zien te vinden in die kudde merries? Iemand een idee? Hoe is Drange Rolv bijvoorbeeld nu?
En Vlin is dit nog een echte hengsten hengst vergeleken met voor zijn casteratie?
Dit zijn toch wel 2 voorbeelden.
Of gaat dit teveel off-topic...

Maare goede tip! Ik ga morgen gelijk de voorpluk eraf knippen

Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet

Ik vind Drange Rolv nog steeds wel hengst!!
Maar heb hier ook wel langs zien komen die later zijn gecastreerd, maar waarvan ik nu niet meer zou zeggen dat ze langer hengst zijn geweest dan een andere ruin..
Maar heb hier ook wel langs zien komen die later zijn gecastreerd, maar waarvan ik nu niet meer zou zeggen dat ze langer hengst zijn geweest dan een andere ruin..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik denk ook hetzelfde als Suzanne. Stel ik laat Fatoush met 9 mand castreren en hij groeit uit als een grote, smalle ieliebielie. Wie zegt mij dan dat hij een mooie brede fjord was geworden als ik hem pas met anderhalf jaar had laten castreren? Is niet meer te bewijzen.Dakota is denk ik wel het bewijs dat ze niet smal hoeven blijven met vroeg castreren
Ik denk dat aanleg en ouders meespelen, niet het tijdstip van castreren. Ik mag alleen hopen dat Fatoush zo groot wordt als papa en zo breed als mama, maar wanneer is dan het juiste moment om te castreren 

Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ik denk dat ik Fjell even een zomer de tijd zou geven om uit te dijen. Hij is nu al zo'n eind de hoogte in gegaan. Beetje vetjes en spiertjes erop kweken kan denk ik geen kwaad, maar je moet natuurlijk wel de mogelijkheid daarvoor hebben, anders wordt de keuze al snel simpel gemaakt.
Drange Rolv vind ik overigens niet echt veranderd. Als hengst mistte hij voor mij de echte hengstenuitstraling, maar nu als ruin vind ik het plaatje helemaal kloppen.
Drange Rolv vind ik overigens niet echt veranderd. Als hengst mistte hij voor mij de echte hengstenuitstraling, maar nu als ruin vind ik het plaatje helemaal kloppen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
De bouw en ontwikkeling ligt al verankerd in de genen maar ik denk dat de aanwezigheid van Testosteron een hengst wel die uitstraling geeft die ik bij een ruin niet terug zie, een flinke hals of een breed gebouwd lijf is voor mij niet iets wat ik meteen aan de uitstraling van een hengst koppel, dan zou Norka bij ons ook een hengstenuitstraling hebben.
Dat ze groter zouden worden als je ze vroeg laat helpen hoor ik ook wel vaker maar of dat ook waar is vraag ik me ook af, maar helaas zullen we dat nooit weten
Dat ze groter zouden worden als je ze vroeg laat helpen hoor ik ook wel vaker maar of dat ook waar is vraag ik me ook af, maar helaas zullen we dat nooit weten
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Nou ik heb even de inspectie tussen de benen gedaan, en moest hard lagen het zijn nog knikkers en nog niet beiden ingedaald dus we laten Fjellko even leker verder ontwikkelen tot hij door krijgt wat hij is.
Hij staat van de zomer wel tussen de merries dus goed opletten.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
@Foss, heel goed opletten hoor! Ze kunnen dekken voor je er erge in hebt!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
Ja ik weet het, ik denk dat hij rond juni gecastreerd gaat worden dan heeft hij eerst lekker op het gras gestaan dus dan heeft hij wat reserves en daarna tijd genoeg om nog aan te sterken voor de winter.
Ik heb zelf een merrie uit een ongelukje de vader en moeder waren allebei 1,5 jaar oud toen ze het stiekem deden dus er zit maar 2 jaar tussen vader en kind wel apart.
Als hij niet het land in kan moet hij bij stal of in de bak blijven staan en dat vind ik zielig.
Ik heb zelf een merrie uit een ongelukje de vader en moeder waren allebei 1,5 jaar oud toen ze het stiekem deden dus er zit maar 2 jaar tussen vader en kind wel apart.
Als hij niet het land in kan moet hij bij stal of in de bak blijven staan en dat vind ik zielig.
- Cindy+Uniek
dj is met 2,5 gecastreerd en heeft ook wel een echte hengstennek vind ik
en die gebruikt hij ook nog zo 
het is gewoon staand onder plaatselijke verdoving gebeurd door een castrateur, prima verlopen
dj is alleen wel heel klein nog steeds of dat dat komt doordat hij als veulen ziek is geweest, of door lang hengst te zijn geweest of gewoon omdat het een laatbloeier wordt of niet groot gaat worden weet je natuurlijk nooit

het is gewoon staand onder plaatselijke verdoving gebeurd door een castrateur, prima verlopen
dj is alleen wel heel klein nog steeds of dat dat komt doordat hij als veulen ziek is geweest, of door lang hengst te zijn geweest of gewoon omdat het een laatbloeier wordt of niet groot gaat worden weet je natuurlijk nooit
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Kobalt is een maandje geleden met 1 jaar gecastreerd.
Hij staat al met een merrie, ik wil hem de kudde in over paar maanden en wilde hem toch geen hengst laten.
Is staand gebeurd op de poetsplaats, geen koorts gehad, niet afgespoten en na 1,5 week was de zwelling weg
dat ruinen de hoogte in gaan en hengsten de breedte is volgens mij allang achterhaald...
en mocht het wel zo gebeuren, vind ik dat niet erg. Ko is al een flink compact blokje
Hij staat al met een merrie, ik wil hem de kudde in over paar maanden en wilde hem toch geen hengst laten.
Is staand gebeurd op de poetsplaats, geen koorts gehad, niet afgespoten en na 1,5 week was de zwelling weg

dat ruinen de hoogte in gaan en hengsten de breedte is volgens mij allang achterhaald...
en mocht het wel zo gebeuren, vind ik dat niet erg. Ko is al een flink compact blokje

Haha, hij kan ze erg makkelijk optrekken.foss schreef:Nou ik heb even de inspectie tussen de benen gedaan, en moest hard lagen het zijn nog knikkers en nog niet beiden ingedaald dus we laten Fjellko even leker verder ontwikkelen tot hij door krijgt wat hij is.

Meestal zijn ze als veulen al ingedaald.
Ik zou zeker voor het voorjaar gaan om te castreren. In de zomer heb je gewoon meer kans op infecties, gezien de hogere temperatuur en het ongedierte.
Wij hebben er 2 jaar geleden 3 laten castreren op ong 4 maanden, ze liepen toen nog bij de moeder en je wil niet weten hoe groot die aan het worden zijn.
Ze hebben er ook totaal niets van gelden. Bij wat oudere veulens (zo net tegen het jaar) die worden gecastreerd kunnen nog wel eens een terugval krijgen. Dat is bij die jonge veulens echt totaal niet gebeurd. DIe hebben er weinig van mee gekregen.
Ik denk dat je een beetje naar je paardje en je mogelijkheden moet kijken waneer je het laat doen.
Maar voor jij is wel zeker, in het voor of najaar. Op latere leeftijd wordt het alleen maar moeilijker ivm met dikkere bloedvaten en zaadstrengen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Nee. ik had ze echt tussen mijn vingers maar het is nog om te lachen dus ik wacht nog even.
Ik weet dat het beter is in het voorjaar omdat je dan minder vliegen hebt dus ook minder infectie nou ik laat het nog even groeien dan mag het gebeuren.
Ik weet dat het beter is in het voorjaar omdat je dan minder vliegen hebt dus ook minder infectie nou ik laat het nog even groeien dan mag het gebeuren.